INFO De Havilland DH-4
- 1450
Fabriek | de Havilland / (Airco) |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | DH-4 / DH.4 |
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar |
|
Informatie:
Airco DH-4, 1916; type DH.4A: 1919,
Na faillisement van Airco in 1920 werd De Havilland opgericht. Dit werd een succesvolle vliegtuigbouwer. De DH.4 was een Engelse tweezits bommenwerper maar werd ook voor verkenning gebruikt. Het had twee open cockpits, en een conventionele houten constructie. De romp had een triplex bekleding tot de achter cockpit maar de staart en rest had een linnen bekleding.
Het type zou in eerste instantie Beardmore motoren krijgen, maar deze waren niet leverbaar. De Rolls Royce Eagle motor werd daarom toegepast, alhoewel sommigen ook de RAF 3a, Siddeley Puma of Fiat motor kregen.
Een operationeel probleem was de grote afstand tussen de piloot en boordschutter, deze bemoeilijkte de onderlinge communicatie. Het toestel vloog nog wel eens in brand door slechte constructie van de tanks. Toch werd het type beschouwd als de beste Engelse dagbommenwerper want de kist was relatief snel. Veel toestellen werden ook in Amerika in licentie gebouwd en meer dan 3200 kisten met een Liberty V motor. Na de Eerste Wereldoorlog werd het type veelvuldig ingezet voor andere taken en zelfs als verkeersvliegtuig (o.a KLM).
Lengte: 9,35 m
Rolls Royce 350 pk Eagle VIII motor
Leeggewicht circa 1050 kg
Startgewicht: 1575 kg
Maximum snelheid: 195 km/u en, 230 km/u op lage hoogte
200 kg bommen en 1 of 2 machinegeweren (vaste Vickers gun voorin / Lewis gun achterin)
Literatuur: | ||||
Profiles volume I (verzameling tekeningen) |
Argus books | 1989 | ||
DH.4 uit de serie luchtvaartencyclopedie | Afd.Luchtvaartkennis | Frits Gerdessen | 1984-12 | |
DH.4 | Profile no. 26 | J.M.Bruce | 1965 |
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Airco_DH.4 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LvA De Havilland DH-4
- 1470
Categorie 1. LvA
Een DH-4 kist maakte een noodlanding op het vliegveld Middenreduit (het latere Souburg) nabij Vlissingen op 17 juni 1918 na een luchtgevecht. Bij de landing sloeg het over de kop. Het was van RAF no. 217 squadron vliegend vanaf Bergues/ Sint Winiksbergen.
De kist voorzien van de oranje bol van de LvA. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Andere Engelse kist ter illustratie. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Engelse Registratie
|
Datum landing Nederlands gebied
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
H432
|
|
A7935
|
17-06-1918
|
maart 1920
|
bouwserie A7401-A8089 gebouwd bij Airco; van RAF no.217 squadron, code "2";
landing op vliegveld Middenreduit (latere Souburg bij Vlissingen)
|
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 , [B5] Luchtv.kennis 1984-12
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LvA De Havilland DH-4 (foto bijlage)
- 1094
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Dit is de Engelse kist "A7935" die werd geïnterneerd, 17 juni 1918; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Een Amerikaanse DH-4 "32774" van no 10 squadron US NBG landde 27 oktober 1918 bij Schoondijke; het werd in 1919 geretourneerd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw De Havilland DH-4
- 1574
MODELBOUW DH-4
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find |
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Pegasus
Airfix / MPC
Classic Plane (vacu)
|
Roden
AMT
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: SRAM models (resin)
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
. | < K194 > PC10 en linnen ? |
vleugel: vernist linnen romp: PC10 ? |
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)