Fabriek de Havilland / (Airco)
Vliegtuig  
Type-aanduiding DH-4 / DH.4
Cat 1 --  totaal 1 exemplaar
            

 

dehavilland-dh4-profile

Informatie:

Airco DH-4, 1916; type DH.4A: 1919,

Na faillisement van Airco in 1920 werd De Havilland opgericht. Dit werd een succesvolle vliegtuigbouwer. De DH.4 was een Engelse tweezits bommenwerper maar werd ook voor verkenning gebruikt. Het had twee open cockpits, en een conventionele houten constructie. De romp had een triplex bekleding tot de achter cockpit maar de staart en rest had een linnen bekleding.

Het type zou in eerste instantie Beardmore motoren krijgen, maar deze waren niet leverbaar. De Rolls Royce Eagle motor werd daarom toegepast, alhoewel sommigen ook de RAF 3a, Siddeley Puma of Fiat motor kregen.

Een operationeel probleem was de grote afstand tussen de piloot en boordschutter, deze bemoeilijkte de onderlinge communicatie. Het toestel vloog nog wel eens in brand door slechte constructie van de tanks. Toch werd het type beschouwd als de beste Engelse dagbommenwerper want de kist was relatief snel. Veel toestellen werden ook in Amerika in licentie gebouwd en meer dan 3200 kisten met een Liberty V motor. Na de Eerste Wereldoorlog werd het type veelvuldig ingezet voor andere taken en zelfs als verkeersvliegtuig (o.a KLM).

Spanwijdte: 13 m
Lengte: 9,35 m
Rolls Royce 350 pk Eagle VIII motor
Leeggewicht circa 1050 kg
Startgewicht: 1575 kg
Vliegduur: 3 uur en 45 min
Plafond: 7000 m
Maximum snelheid: 195 km/u en,  230 km/u op lage hoogte
200 kg bommen en 1 of 2 machinegeweren (vaste Vickers gun voorin / Lewis gun achterin) 
 
Literatuur:
Profiles volume I (verzameling tekeningen)
Argus books     1989
DH.4 uit de serie luchtvaartencyclopedie Afd.Luchtvaartkennis Frits Gerdessen   1984-12
DH.4 Profile no. 26 J.M.Bruce   1965

  

Websites:
-   https://en.wikipedia.org/wiki/Airco_DH.4

 

FOTO GALERIJ:

  • airco-dh4-mdv-arc
  • dehavilland-dh4-mdv-ar7
  • dehavilland-dh4-mdv-archive
  • dehavilland-dh4-profile


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze