INFO De Havilland DH-82 Tigermoth
- 1587
Fabriek | de Havilland |
Vliegtuig | Tiger Moth |
Type-aanduiding | DH-82 |
Cat 3 , 4 , 5 -- totaal 60 stuks |
Informatie:
Beroemde Engelse basistrainer van De Havilland, ook gebruikt in Nederland. De TigerMoth had goede eigenschappen en was een geliefd trainingsvliegtuig. Eerste vlucht was in oktober 1931 en het was gebaseerd op de DH-60 Moth. De vleugel kreeg een V-stelling en lichte pijlstelling. De hoofddelen zijn van hout met linnen. De leerling zat achterin en de instructeur voorin. In 1934 werd de Gipsy Major motor geintroduceerd. In totaal werden er bijna 9000 gebouwd o.a. voor de Engelse Royal Air Force. Er werden gedurende de productie talloze kleine aanpassingen aan de gebouwde TigerMoths gedaan met sloten cockpits, andere motoren en dergelijke.
Gegevens:
Gipsy Major motor van 130 pk (kan varieren);
2 bemanningsleden: trainer en leerling
Spanwijdte: 8,95 m
Lengte: 7,3 m
Leeggewicht: 500 kg
Startgewicht: 835 kg
Vliegbereik: 485 km
Maximum snelheid circa 175 km/u
Kruissnelheid 1circa 30 km/u
geen bewapening (trainer)
(Tiger Moths waren ook civiel in gebruik bij de Nationale Luchtvaart School).
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic MIP | MIP 1972-3 | IPMS Nederland | ||
Dutch Tiger moths | Airnieuws | |||
Tigermoth uit serie luchtvaartencyclopedie | Afd.Luchtvaartkennis | R.R Mitchell | LvK sept 1980 |
.
Websites: |
IPMS walkaround http://www.ipms.nl/walkarounds/walkaround-vliegtuigen-props/456-walkaround-tiger-moth.html |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. LSK/ KLu DH-82 Tigermoth
- 2086
Cat 3. LsK / KLu
bij LsK / KLU van 1946 tot 1960 ;
Kenmerken A1 t/m A56, 56 stuks
Na de Tweede Wereldoorlog was er grote behoefte aan een hernieuwde vliegeropleiding en dus werden de Tigermoths aangeschaft in Engeland. Afelevering was tussen maart 1946 tot februari 1947. De kisten werden ingezet als trainer voor de Nederlandse Luchtmacht met bij de Rijksluchtvaartdienst 17 kisten en in eerste instantie 3 kisten bij de Nationale Luchtvaartschool. Begonnen werd in 1947 met de Elementaire vliegopleiding op de basis Woensdrecht.
Later is in Nederland de zogenaamde "beddenplank" geinstalleerd als vergroting voor het standaard verticale staartvlak van de Tigermoth. Na een aantal sleepvliegongelukken verordonneerde de Nederlandse luchtvaartautoriteiten deze aanpassing die echter door Tiger-liefhebbers als een (optische) gruwel werd beschouwd.
Vanaf 1950 kwamen de Fokker S-11 trainers en dus werden diverse Tigermoths ook gebruikt als sleepkist; een aantal gingen naar de MLD.
De KLu stelde begin 1961 een tweetal Tigermoths (A-4 en A-29) ter beschikking van zweefvliegers op Biak in Nieuw Guinea. Daar was namelijk o.a. 322 KLu squadron gestationeerd. Ze werden verscheept en hebben daar vanaf mei 1961 nog rondgevlogen. Deze kisten gingen later naar de vliegclub van "Kroonduif".
KLu Tigermoth "A-4", Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Tigermoth bewaard in het Aviodrome, Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens KLu: | |||||
Registratie | Engelse Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
A-1 | PG729 | 86615 | 24-07-1946 | 13-12-1954 | Verkocht als PH-NFS. |
A-2 | PG712 | 86609 | 24-07-1946 | 16-01-1948 | Verkocht als PH-CSL |
A-3 | PG683 | 86579 | 24-07-1946 | 11-05-1959 | 02-07-1959: Afgeschreven |
A-4 | PG685 | 86582 | 24-07-1946 | 04-01-1963 | gebruikt in Indie, later N1300D |
A-5 | PG745 | 86631 | 24-07-1946 | 13-01-1956 | Naar D-EDYL |
A-6 | PG743 | 86629 | 20-07-1946 | 16-01-1961 | verkocht en in schuur opgeslagen? |
A-7 | PG730 | 86616 | 08-08-1946 | 07-11-1947 | Afgeschreven 2-2-1948 |
A-8 | PG741 | 86626 | 08-08-1946 | 20-09-1957 | 31-07-1957: Afgeschreven |
A-9 | PG737 | 86623 | 08-08-1946 | 04-09-1947 | 11-08-1947: Afgeschreven |
A-10 | PG690 | 86587 | 20-07-1946 | 16-01-1961 | Naar MLM te Soesterberg |
A-11 | T5820 | 83455 | 29-07-1946 | 16-01-1961 | 18-04-1957: Afgeschreven; Naar PH-NDF |
A-12 | T6110 | 84577 | 29-07-1946 | 13-01-1956 | Zie opmerkingen (pseudo PH-TYG) |
A-13 | N9192 | 82309 | 22-07-1946 | 16-01-1961 | 04-03-1952 naar NLS? ; Later G-BSTJ , OO-MEH ? |
A-14 | DE511 | 85491 | 22-07-1946 | 16-01-1961 | gesloopt? |
A-15 | T5814 | 83449 | 29-07-1946 | 16-01-1961 | Naar N5444? |
A-16 | N5491 | 3764 | 22-07-1946 | 02-07-1948 ? | Naar RLS, PH-UDB |
A-17 | R4875 | 82792 | 22-07-1946 | 13-01-1956 | Naar D-EDOL |
A-18 | N6839 | 82088 | 22-07-1946 | Naar RLS, PH-ODO | |
A-19 | PG716 | 86613 | 08-08-1946 | 13-01-1956 | Naar D-EDEL |
A-20 | T7014 | 83180 | 09-08-1946 | 05-07-1948 | Naar PH-EDL |
A-21 | PG738 | 86624 | 09-08-1946 | 13-01-1956 | Naar D-EDUL |
A-22 | PG711 | 86608 | 08-08-1946 | 23-11-1956 | 15-09-1956: Afgeschreven |
A-23 | PG742 | 86628 | 08-08-1946 | 16-01-1961 | Gesloopt? |
A-24 | N9194 | 82311 | 22-07-1946 | 26-04-1951 | 05-04-1951: Afgeschreven ongeval Rilland Bath |
A-25 | T7443 | 83847 | 23-08-1946 | 25-11-1955 | 03-08-1953: Afgeschreven; onderdelen hergebruikt. |
A-26 | DE265 | 85311 | 09-08-1946 | 27-06-1950 | 05-12-1949: Afgeschreven |
A-27 | T7262 ?? | later naar MLD | |||
A-28 | PG692 ?? | later naar MLD en voor onderdelen |
|||
A-29 | T7602 | 83999 | 23-08-1946 | 04-01-1963 | gebruikt in Indie / Nieuw Guinea, later N522R |
A-30 | T6190 | 86638 | 23-08-1946 | 16-01-1961 | Naar PH-PVC |
A-31 | T7472 | 83901 | 23-08-1946 | 04-09-1947 | 20-06-1947: Afgeschreven. Gesloopt? |
A-32 | R4769 | 82710 | 23-08-1946 | 13-01-1956 | Naar G-AGEG |
A-33 | T7306 | 83833 | 29-07-1947 | 23-07-1947 | 23-07-1947: Afgeschreven; Verkocht als PH-UEW |
A-34 | NM139 | 86459 | 22-07-1946 | 11-08-1958 | 26-07-1958: Afgeschreven ongeval Woensdrecht |
A-35 | R4949 | 82857 | 22-07-1946 | 15-01-1951 | 30-11-1950: Afgeschreven |
A-36 | PG740 | 86626 | 20-07-1946 | 04-09-1947 | Gesloopt? |
A-37 | T5835 | 83521 | 02-09-1946 | 01-08-1953 | Gesloopt? |
A-38 | R5242 | 83101 | 30-08-1946 | 24-03-1961 | Naar Aviodome (nu Aviodrome Lelystad/ of is dit de A-37 geweest? ) |
A-39 | N6445 | 3775 | 30-08-1946 | 16-01-1961 | Naar OO-GDR |
A-40 | N9391 | 82461 | 30-08-1946 | 13-01-1956 | Naar N9393 |
A-41 | T7405 | 83751 | 01-09-1946 | 16-01-1961 | Gesloopt? |
A-42 | T7037 | 83367 | 10-09-1946 | 03-05-1948 | 03-05-1948: Afgeschreven |
A-43 | R5063 | 82958 | 30-08-1946 | 16-01-1961 | Naar OO-JEU |
A-44 | R4946 | 82854 | 30-08-1946 | 24-01-1955 | Gesloopt voor onderdelen |
A-45 | T6955 | 85164 | 31-03-1948 | 06-11-1950 | 09-10-1950 Afgeschreven |
A-46 | T6964 | 85173 | 24-02-1948 | 25-11-1955 | Afgeschreven dd 07-07-1954 ongeval bij Monster |
A-47 | T7409 | 83785 | 23-03-1948 | Naar RLS, PH-UDK | |
A-48 | NL982 | 86414 | 23-03-1948 | Naar N8722 | |
A-49 | PG746 | 86632 | 31-05-1956 | Naar MLD voor onderdelen |
|
A-50 | PG681 | 86578 | 08-04-1948 | 13-01-1956 | Gesloopt? |
A-51 | PG734 | 86620 | Naar RLS, PH-UDM | ||
A-52 | PG739 | 86625 | Naar D-EJYT | ||
A-53 | T6911 | 85140 | 31-03-1948 | 27-06-1950 | 07-07-1949: Afgeschreven ongeval Bath polder |
A-54 | T6961 | 85170 | 01-06-1956 | 04-09-1956 | ook kort door MLD gebruikt. Ongeval Valkenburg? Gesloopt voor onderdelen ? |
A-55 | PG689 | 86586 | 22-03-1948 | 29-06-1951 | 16-02-1951: Afgeschreven; Naar OO-MOS |
A-56 | PG683 | 86580 | 22-03-1948 | 16-01-1961 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.ency. 1980-9, [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt., [B5]Luchtv.kennis 1982-4, [W1] scramble web
Opmerking: "A-57" in KLu kleuren van Stichting Historische Vlucht is fake regi en ex RAF N9508 (en PH-TYG) kist; heeft een tijdje ook als fake "A-12" gevlogen
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. LSK/ KLu DH-82 Tigermoth (foto bijlage)
- 1439
Cat 3. LsK / KLu
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
A-30, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tigermoth in "RAF" kleuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Goed te zien zijn de roundels op de vleugel die een pijklstelling heeft. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
... en de roundels onderop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Let op de v-stelling. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De "A-29" op Nieuw Guinea, 1962. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Biak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Mokmer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
nog in RAF kleuren, de details ondervleugel zijn te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
4. MLD DH-82 Tigermoth
- 1635
Cat 4. MLD
registraties U-101 t/m U-104.
3 stuks bij de MLD en wel overgenomen van KLu in 1956; 1 extra toestel ook tijdelijk gebruikt.
De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959, no. 001 t/m 004.
Ze werden bij de MLD o.a gebruikt voor slepen van zweefvliegtuigen tot 1962 vanaf de Kooy en Valkenburg.
Registratiegegevens MLD: | . | . | |||||
Registratie | Tweede Registratie | Ex-KLu | Engelse Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
U-101 | A-27 | T7262 | 83761 | juni 1956 | 27-08-1959 | Overgenomen van Klu. Gebruikt voor de zweefvlieglubs op De Kooy en Valkenburg. | |
U-102 | 001 | A-28 | PG692 | 86589 | juni 1956 | 10-11-1960 | Overgenomen van Klu. Gebruikt voor de zweefvlieglubs op De Kooy en Valkenburg. |
U-103 | 002 | A-49 | PG746 | 86632 | juni 1956 | 04-01-1966 | Overgenomen van Klu. Gebruikt voor de zweefvlieglubs op De Kooy en Valkenburg. |
U-104 | A-54 |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD DH-82 Tigermoth (foto bijlage)
- 1261
Cat 4. MLD
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :
Met staartletter "V" van Valkenburg, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Landing op de Hr.Ms Karel Doorman, een uitzonderlijk geval? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
5. ML-KNIL DH-82 Tigermoth
- 1545
Cat 5.
In Nederlands Indië zijn nooit Tigermoths formeel in militaire dienst geweest. Maar voor de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog waren 6 Tigermoths in Indië voor gebruik bij Vrijwilligers Vlieger Corpsen (VVC) en hun PK- egistraties waren civiel.
Ze werden i.v.m Japanse dreiging februari 1942 aand boord ms. Tjinegara overgebracht naar Australië samen met tientallen Ryans. Het schip kwam 10 maart 1942 na wat tussenstops aan in Sydney alwaar de kisten werden overgedragen naar de Australische RAAF.
Registratiegegevens VCC Indië civiel: | . | ||||
Civiele Registratie | Tweede Registratie | DHA Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
PK-VVQ | 463 |
bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-621; werd later VH-BKH |
|||
PK-VVR | 455 ? 464 ? | bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-622; werd later VH-EVS; naar Aeroclub Port Moresby november 1954 | |||
PK-VVS | 457 ? |
bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-623; afgeschreven juli 1945 |
|||
PK-VVT | 459 ? |
bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-624; werd later VH-AMH | |||
PK-VVU | 470 ? 467 ? |
bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-625; werd later VH-WFF |
|||
PK-VVW | 468 |
bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-626 tot 1954?; werd later VH-GWB Mackay flying club; gecrashed in 1958 maar gerepareerd en in 1959 VH-MDV |
Bronnen o.a. [B34] PK.LvK , [B5] Luchtv.kennis 2014-1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. ML-KNIL DH-82 Tigermoth (foto bijlage)
- 1179
Cat 5. ML-KNIL
Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :
Netjes op een rijtje de VVC kisten, niet allemaal "militaire taken" gebruikt. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw DH-82 Tigermoth
- 1988
Modelbouw Tigermoth
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Airfix (nieuwe mal A01025 of A01024) ;
AZ model ;
AeroClub ;
Pavla ;
Airfix (oude mal A01015 uit 1959!)
|
Airfix (uitgekomen april 2020)
Merit
Aeroclub
|
ICM
Silverwings #32022 (resin)
Matchbox / Revell
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/50: Artiplast/ Smer
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | <K60> RAAF trainer yellow | <K60> RAAF trainer yellow |
in Indië van VVC in "Australische RAAF trainer yellow" ~FSx3538 |
||
(2a) | les kist | <K61> geel [spanlak met geel] | <K61> geel [spanlak met geel] | na de oorlog; latere "overall" geheel geel lesvliegtuig |
|
(2b) | camouflage |
< K80> Dark green <K120> Dark earth |
< K80> Dark green (bovenvleugel) <K120> Dark earth (bovenvleugel) ----- <K81 > Light green (ondervleugel) <K121> Light earth (ondervleugel) ----- <K60> Yellow (alle onderzijden) |
oorspronkelijk nog camouflage RAF schema (na 1944 toegepast) |
OPMERKINGEN:
er zit wat variatie in uitvoeringen van o.a. stabilo, kielvlak en met of zonder dorsal fin. Kijk naar foto's. De verschillende 1/72 AZ Model kits varieren ietwat in deze aanpassingen.
Voorschriften KLu (Collectie M. de Vreeze) (used with permission)
TEKENINGEN IPMS NEDERLAND
Oude IPMS Nederland tekening van het geheel geel lesvliegtuig schema (a)
Voor het camouflage schema (b) toegepast op de Tiger Moth is waarschijnlijk zoals oorspronkelijk RAF volgens AMO A.864/44 - A.P.2656A volgens referentie [B45]. De kleuren bovenop de ondervleugel zijn dan ook iets lichter. Zie tekening hieronder van Wilko Jonker.
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)