IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap / lid worden?
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Vergeten Conflicten
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL Discord (link ->)
    • IPMS NL YouTube (LINK ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Agusta Westland AW189
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
        • Airbus Caracal H225
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

DeHavilland DH-82

  • INFO De Havilland DH-82 Tigermoth
  • 3. LSK/ KLu DH-82 Tigermoth
  • 3. LSK/ KLu DH-82 Tigermoth (foto bijlage)
  • 4. MLD DH-82 Tigermoth
  • 4. MLD DH-82 Tigermoth (foto bijlage)
  • 5. ML-KNIL DH-82 Tigermoth
  • 5. ML-KNIL DH-82 Tigermoth (foto bijlage)
  • Modelbouw DH-82 Tigermoth

INFO De Havilland DH-82 Tigermoth

Laatste update: 12 maart 2018
1825

 

Fabriek de Havilland
Vliegtuig Tiger Moth
Type-aanduiding DH-82
Cat 3 , 4 , 5 --  totaal 60 stuks
 

 

dehavilland-dh82-profile

Informatie:

Beroemde Engelse basistrainer van De Havilland, ook gebruikt in Nederland. De TigerMoth had goede eigenschappen en was een geliefd trainingsvliegtuig. Eerste vlucht was in oktober 1931 en het was gebaseerd op de DH-60 Moth. De vleugel kreeg een V-stelling en lichte pijlstelling. De hoofddelen zijn van hout met linnen. De leerling zat achterin en de instructeur voorin. In 1934 werd de Gipsy Major motor geintroduceerd. In totaal werden er bijna 9000 gebouwd o.a. voor de Engelse Royal Air Force. Er werden gedurende de productie talloze kleine aanpassingen aan de gebouwde TigerMoths gedaan met sloten cockpits, andere motoren en dergelijke.

Gegevens:

Gipsy Major motor van 130 pk (kan varieren);
2 bemanningsleden: trainer en leerling
Spanwijdte: 8,95 m
Lengte: 7,3 m
Leeggewicht: 500 kg
Startgewicht: 835 kg
Vliegbereik: 485 km
Maximum snelheid  circa 175 km/u
Kruissnelheid 1circa 30 km/u
geen bewapening (trainer)

 

(Tiger Moths waren ook civiel in gebruik bij de Nationale Luchtvaart School).


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic MIP MIP 1972-3     IPMS Nederland
Dutch Tiger moths Airnieuws      
Tigermoth uit serie luchtvaartencyclopedie Afd.Luchtvaartkennis R.R Mitchell   LvK sept 1980

.

Websites:
IPMS walkaround http://www.ipms.nl/walkarounds/walkaround-vliegtuigen-props/456-walkaround-tiger-moth.html

 

FOTO GALERIJ:

  • dehav-tigermoth-2-mindef-auth
  • dehav-tigermoth-mindef4
  • dehavilland-dh82-profile
  • dehavilland-tigermoth-lvk-1
  • dehavilland-tigermoth-mindef-arc
  • tigermoth-mdv-aut2

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. LSK/ KLu DH-82 Tigermoth

Laatste update: 10 maart 2018
2311

Cat 3.  LsK / KLu

bij LsK / KLU van 1946 tot 1960 ;
Kenmerken A1 t/m A56, 56 stuks

Na de Tweede Wereldoorlog was er grote behoefte aan een hernieuwde vliegeropleiding en dus werden de Tigermoths aangeschaft in Engeland. Afelevering was tussen maart 1946 tot februari 1947. De kisten werden ingezet als trainer voor de Nederlandse Luchtmacht met bij de Rijksluchtvaartdienst 17 kisten en in eerste instantie 3 kisten bij de Nationale Luchtvaartschool. Begonnen werd in 1947 met de Elementaire vliegopleiding op de basis Woensdrecht.

Later is in Nederland de zogenaamde "beddenplank" geinstalleerd als vergroting voor het standaard verticale staartvlak van de Tigermoth. Na een aantal sleepvliegongelukken verordonneerde de Nederlandse luchtvaartautoriteiten deze aanpassing die echter door Tiger-liefhebbers als een (optische) gruwel werd beschouwd.

Vanaf 1950 kwamen de Fokker S-11 trainers en dus werden diverse Tigermoths ook gebruikt als sleepkist; een aantal gingen naar de MLD.

De KLu stelde begin 1961 een tweetal Tigermoths (A-4 en A-29) ter beschikking van zweefvliegers op Biak in Nieuw Guinea. Daar was namelijk o.a. 322 KLu squadron gestationeerd. Ze werden verscheept en hebben daar vanaf mei 1961 nog rondgevlogen. Deze kisten gingen later naar de vliegclub van "Kroonduif".

dehavilland-tigermoth-mindef-arc 

KLu Tigermoth "A-4", Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

dehavilland tigermoth lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

dehav-tigermoth-2-mindef-auth

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

 

tigermoth-mdv-aut2

Tigermoth bewaard in het Aviodrome, Foto: M. de Vreeze (used with permission)


 

Registratiegegevens KLu:
Registratie Engelse Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
A-1 PG729 86615 24-07-1946 13-12-1954 Verkocht als PH-NFS.
A-2 PG712 86609 24-07-1946 16-01-1948 Verkocht als PH-CSL
A-3 PG683 86579 24-07-1946 11-05-1959 02-07-1959: Afgeschreven
A-4 PG685 86582 24-07-1946 04-01-1963 gebruikt in Indie, later N1300D
A-5 PG745 86631 24-07-1946 13-01-1956 Naar D-EDYL
A-6 PG743 86629 20-07-1946 16-01-1961 verkocht en in schuur opgeslagen?
A-7 PG730 86616 08-08-1946 07-11-1947 Afgeschreven 2-2-1948
A-8 PG741 86626 08-08-1946 20-09-1957 31-07-1957: Afgeschreven
A-9 PG737 86623 08-08-1946 04-09-1947 11-08-1947: Afgeschreven
A-10 PG690 86587 20-07-1946 16-01-1961 Naar MLM te Soesterberg
A-11 T5820 83455 29-07-1946 16-01-1961 18-04-1957: Afgeschreven; Naar PH-NDF
A-12 T6110 84577 29-07-1946 13-01-1956 Zie opmerkingen (pseudo PH-TYG)
A-13 N9192 82309 22-07-1946 16-01-1961 04-03-1952 naar NLS?  ; Later  G-BSTJ , OO-MEH ?
A-14 DE511 85491 22-07-1946 16-01-1961 gesloopt?
A-15 T5814 83449 29-07-1946 16-01-1961 Naar N5444?
A-16 N5491 3764 22-07-1946 02-07-1948 ? Naar RLS, PH-UDB
A-17 R4875 82792 22-07-1946 13-01-1956 Naar D-EDOL
A-18 N6839 82088 22-07-1946   Naar RLS, PH-ODO
A-19 PG716 86613 08-08-1946 13-01-1956 Naar D-EDEL
A-20 T7014 83180 09-08-1946 05-07-1948 Naar PH-EDL
A-21 PG738 86624 09-08-1946 13-01-1956 Naar D-EDUL
A-22 PG711 86608 08-08-1946 23-11-1956 15-09-1956: Afgeschreven
A-23 PG742 86628 08-08-1946 16-01-1961 Gesloopt?
A-24 N9194 82311 22-07-1946 26-04-1951 05-04-1951: Afgeschreven ongeval Rilland Bath
A-25 T7443 83847 23-08-1946 25-11-1955 03-08-1953: Afgeschreven; onderdelen hergebruikt.
A-26 DE265 85311 09-08-1946 27-06-1950 05-12-1949: Afgeschreven
A-27 T7262 ??       later naar MLD
A-28 PG692 ??       later naar MLD en voor onderdelen
A-29 T7602 83999 23-08-1946 04-01-1963 gebruikt in Indie / Nieuw Guinea, later N522R
A-30 T6190 86638 23-08-1946 16-01-1961 Naar PH-PVC
A-31 T7472 83901 23-08-1946 04-09-1947 20-06-1947: Afgeschreven. Gesloopt?
A-32 R4769 82710 23-08-1946 13-01-1956 Naar G-AGEG
A-33 T7306 83833 29-07-1947 23-07-1947 23-07-1947: Afgeschreven; Verkocht als PH-UEW
A-34 NM139 86459 22-07-1946 11-08-1958 26-07-1958: Afgeschreven ongeval Woensdrecht
A-35 R4949 82857 22-07-1946 15-01-1951 30-11-1950: Afgeschreven
A-36 PG740 86626 20-07-1946 04-09-1947 Gesloopt?
A-37 T5835 83521 02-09-1946 01-08-1953 Gesloopt?
A-38 R5242 83101 30-08-1946 24-03-1961 Naar Aviodome (nu Aviodrome Lelystad/ of is dit de A-37 geweest? )
A-39 N6445 3775 30-08-1946 16-01-1961 Naar OO-GDR
A-40 N9391 82461 30-08-1946 13-01-1956 Naar N9393
A-41 T7405 83751 01-09-1946 16-01-1961 Gesloopt?
A-42 T7037 83367 10-09-1946 03-05-1948 03-05-1948: Afgeschreven
A-43 R5063 82958 30-08-1946 16-01-1961 Naar OO-JEU
A-44 R4946 82854 30-08-1946 24-01-1955 Gesloopt voor onderdelen
A-45 T6955 85164 31-03-1948 06-11-1950 09-10-1950 Afgeschreven
A-46 T6964 85173 24-02-1948 25-11-1955 Afgeschreven dd 07-07-1954 ongeval bij Monster
A-47 T7409 83785 23-03-1948   Naar RLS, PH-UDK
A-48 NL982 86414 23-03-1948   Naar N8722
A-49 PG746 86632 31-05-1956   Naar MLD voor onderdelen
A-50 PG681 86578 08-04-1948 13-01-1956 Gesloopt?
A-51 PG734 86620     Naar RLS, PH-UDM
A-52 PG739 86625     Naar D-EJYT
A-53 T6911 85140 31-03-1948 27-06-1950 07-07-1949: Afgeschreven ongeval Bath polder
A-54 T6961 85170 01-06-1956 04-09-1956 ook kort door MLD gebruikt. Ongeval Valkenburg? Gesloopt voor onderdelen ?
A-55 PG689 86586 22-03-1948 29-06-1951 16-02-1951: Afgeschreven; Naar OO-MOS
A-56 PG683 86580 22-03-1948 16-01-1961  

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.ency. 1980-9,  [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt.,   [B5]Luchtv.kennis 1982-4, [W1] scramble web

Opmerking: "A-57" in KLu kleuren van Stichting Historische Vlucht is fake regi en ex RAF N9508 (en PH-TYG) kist; heeft een tijdje ook als fake "A-12" gevlogen

   

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

3. LSK/ KLu DH-82 Tigermoth (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
1652

Cat 3.  LsK / KLu

 

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

De Havilland DH.82A Tiger Moth.

A-30, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland DH.82A Tiger Moth. Vertrek laatste vlucht van Leeuwarden met Donald Duck op de motorkap geschilderd.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland DH.82A Tiger Moth, in de vlucht, in RAF-kleuren.

Tigermoth in "RAF" kleuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland DH.82A Tiger Moth op de grond.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland DH.82A Tiger Moth in hangaar in onderhoud.

Goed te zien zijn de roundels op de vleugel die een pijklstelling heeft. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland DH.82A Tiger Moth in de vlucht, schuin van onderen..

... en de roundels onderop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland DH.82A Tiger Moth op de grond in vooraanzicht.

Let op de v-stelling. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland DH.82A Tiger Moth in de vlucht.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland DH-82 Tiger Moth van de KLu, registratienummer A-29,  één van de twee Tiger Moths van de KLu op Nederlands Nieuw-Guinea

De "A-29" op Nieuw Guinea, 1962. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

KLu Tiger Moth op Mokmer.

Op Biak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

KLu Tiger Moth op  Mokmer.

Op Mokmer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland DH.82A Tiger Moth, in de vlucht, in RAF-kleuren.

nog in RAF kleuren, de details ondervleugel zijn te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland DH.82A Tiger Moth, formatie op de grond in RAF-kleuren.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

 

Met dank aan het NIMH.

4. MLD DH-82 Tigermoth

Laatste update: 10 maart 2018
1866

Cat 4.   MLD

registraties U-101 t/m U-104.
3 stuks bij de MLD en wel overgenomen van KLu in 1956; 1 extra toestel ook tijdelijk gebruikt.

De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959, no. 001 t/m 004.

Ze werden bij de MLD o.a gebruikt voor slepen van zweefvliegtuigen tot 1962 vanaf de Kooy en Valkenburg.

 

Registratiegegevens MLD: . .
Registratie Tweede Registratie Ex-KLu Engelse Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
U-101   A-27 T7262 83761 juni 1956 27-08-1959 Overgenomen van Klu. Gebruikt voor de zweefvlieglubs op De Kooy en Valkenburg.
U-102 001 A-28 PG692 86589 juni 1956 10-11-1960 Overgenomen van Klu. Gebruikt voor de zweefvlieglubs op De Kooy en Valkenburg.
U-103 002 A-49 PG746 86632 juni 1956 04-01-1966 Overgenomen van Klu. Gebruikt voor de zweefvlieglubs op De Kooy en Valkenburg.
U-104 A-54

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


4. MLD DH-82 Tigermoth (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
1489

Cat 4.   MLD

 

Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

De Haviland DH-82 Tiger Moth (002) (1956-1960).

Met staartletter "V" van Valkenburg, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Haviland DH-82 Tiger Moth (002) (1956-1960).

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Haviland DH-82 Tiger Moth (1956-1960). Landt a/b Hr.Ms. Karel Doorman 2.

Landing op de Hr.Ms Karel Doorman, een uitzonderlijk geval? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Haviland DH-82 Tiger Moth (002) (1956-1960).

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Lesvliegtuig De Havilland D.H.82a Tiger Moth

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

5. ML-KNIL DH-82 Tigermoth

Laatste update: 13 oktober 2021
1732

Cat 5. 

In Nederlands Indië zijn nooit Tigermoths formeel in militaire dienst geweest. Maar voor de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog waren 6 Tigermoths in Indië voor gebruik bij Vrijwilligers Vlieger Corpsen (VVC) en hun PK- egistraties waren civiel.

Ze werden i.v.m Japanse dreiging februari 1942 aand boord ms. Tjinegara overgebracht naar Australië samen met tientallen Ryans. Het schip kwam 10 maart 1942 na wat tussenstops aan in Sydney alwaar de kisten werden overgedragen naar de Australische RAAF.

 

Registratiegegevens VCC Indië civiel: .
Civiele Registratie Tweede Registratie DHA Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
PK-VVQ 463
bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-621; werd later VH-BKH
PK-VVR 455 ?  464 ?   bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-622; werd later VH-EVS; naar Aeroclub Port Moresby november 1954
PK-VVS 457 ?
bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-623; afgeschreven juli 1945
PK-VVT 459 ?
bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-624; werd later VH-AMH
PK-VVU 470 ? 467 ?
bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-625; werd later VH-WFF
PK-VVW  468
bij Vrijwilligers Vliegerkorps; naar Australie RAAF A17-626 tot 1954?; werd later VH-GWB Mackay flying club; gecrashed in 1958 maar gerepareerd en in 1959 VH-MDV

 Bronnen o.a. [B34] PK.LvK  , [B5] Luchtv.kennis 2014-1 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

5. ML-KNIL DH-82 Tigermoth (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
1365

Cat 5.   ML-KNIL

Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Vliegveld Tjililitan bij Batavia, met De Haviland  DH-82 Tiger Moths

Netjes op een rijtje de VVC kisten, niet allemaal "militaire taken" gebruikt. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Modelbouw DH-82 Tigermoth

Laatste update: 12 juni 2022
2382

Modelbouw Tigermoth

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Airfix (nieuwe mal A01025 of A01024)  ;
AZ model ;
AeroClub ;
Pavla ;
Airfix (oude mal A01015 uit 1959!)

 

Airfix  (uitgekomen april 2020)
 
Merit
 
Aeroclub
 
 
ICM 
 
Silverwings #32022 (resin)
 
Matchbox / Revell

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/50:  Artiplast/ Smer 

BOXART

  • ICM-tigermoth-dh82a-32
  • aeroclub-tigermoth-48
  • aeroclub-tigermoth-72
  • airfix-tigermoth-48
  • airfix-tigermoth-72-2
  • airfix-tigermoth-72-4
  • airfix-tigermoth-72-5
  • airfix-tigermoth-72
  • azmodel-72-tigermoth-7494
  • azmodel-tigermoth-72
  • azmodels-tigermoth-72-2
  • azmodels-tigermoth-72
  • matchbox-tigermoth-32
  • merit-tigermoth-48-set
  • pavla-tigermoth-72
  • revell-matchbox-tigermoth-32
  • silverwings-tigermoth-32
  • smer-tigermoth-48

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1)   <K60> RAAF trainer yellow <K60> RAAF trainer yellow  

in Indië van VVC in "Australische RAAF trainer yellow" ~FSx3538

(2a) les kist <K61> geel [spanlak met geel] <K61> geel [spanlak met geel] na de oorlog; latere "overall" geheel geel lesvliegtuig
(2b) camouflage

< K80> Dark green

<K120> Dark earth

< K80> Dark green (bovenvleugel)

<K120> Dark earth (bovenvleugel)

 -----

<K81  > Light green (ondervleugel)

<K121> Light earth (ondervleugel)

 -----

<K60> Yellow (alle onderzijden)

oorspronkelijk nog camouflage RAF schema (na 1944 toegepast)

 OPMERKINGEN:

er zit wat variatie in uitvoeringen van o.a. stabilo, kielvlak en met of zonder dorsal fin. Kijk naar foto's. De verschillende 1/72 AZ Model kits varieren ietwat in deze aanpassingen.


Voorschriften KLu (Collectie M. de Vreeze) (used with permission)

  • klu-voorschrift-tigermoth-1

TEKENINGEN IPMS NEDERLAND

ipmsned 4 tigermoth

Oude IPMS Nederland tekening van het geheel geel lesvliegtuig schema (a)

Voor het camouflage schema (b) toegepast op de Tiger Moth is waarschijnlijk zoals oorspronkelijk RAF volgens AMO A.864/44 - A.P.2656A volgens referentie [B45]. De kleuren bovenop de ondervleugel zijn dan ook iets lichter. Zie tekening hieronder van Wilko Jonker. 

DeHavilland DH82A TigerMoth 3a


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

DeHavilland DH82A TigerMoth 1 
en meer...

  • DeHavilland_DH82A-TigerMoth-1
  • DeHavilland_DH82A-TigerMoth-2
  • DeHavilland_DH82A-TigerMoth-3a
  • DeHavilland_DH82A-TigerMoth-3b

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( D )
  5. De Havilland DH-82 Tiger Moth

Copyright © 2025 - IPMS Nederland