Cat 3. LsK / KLu
bij LsK / KLU van 1946 tot 1960 ;
Kenmerken A1 t/m A56, 56 stuks
Na de Tweede Wereldoorlog was er grote behoefte aan een hernieuwde vliegeropleiding en dus werden de Tigermoths aangeschaft in Engeland. Afelevering was tussen maart 1946 tot februari 1947. De kisten werden ingezet als trainer voor de Nederlandse Luchtmacht met bij de Rijksluchtvaartdienst 17 kisten en in eerste instantie 3 kisten bij de Nationale Luchtvaartschool. Begonnen werd in 1947 met de Elementaire vliegopleiding op de basis Woensdrecht.
Later is in Nederland de zogenaamde "beddenplank" geinstalleerd als vergroting voor het standaard verticale staartvlak van de Tigermoth. Na een aantal sleepvliegongelukken verordonneerde de Nederlandse luchtvaartautoriteiten deze aanpassing die echter door Tiger-liefhebbers als een (optische) gruwel werd beschouwd.
Vanaf 1950 kwamen de Fokker S-11 trainers en dus werden diverse Tigermoths ook gebruikt als sleepkist; een aantal gingen naar de MLD.
De KLu stelde begin 1961 een tweetal Tigermoths (A-4 en A-29) ter beschikking van zweefvliegers op Biak in Nieuw Guinea. Daar was namelijk o.a. 322 KLu squadron gestationeerd. Ze werden verscheept en hebben daar vanaf mei 1961 nog rondgevlogen. Deze kisten gingen later naar de vliegclub van "Kroonduif".
KLu Tigermoth "A-4", Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Tigermoth bewaard in het Aviodrome, Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens KLu: | |||||
Registratie | Engelse Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
A-1 | PG729 | 86615 | 24-07-1946 | 13-12-1954 | Verkocht als PH-NFS. |
A-2 | PG712 | 86609 | 24-07-1946 | 16-01-1948 | Verkocht als PH-CSL |
A-3 | PG683 | 86579 | 24-07-1946 | 11-05-1959 | 02-07-1959: Afgeschreven |
A-4 | PG685 | 86582 | 24-07-1946 | 04-01-1963 | gebruikt in Indie, later N1300D |
A-5 | PG745 | 86631 | 24-07-1946 | 13-01-1956 | Naar D-EDYL |
A-6 | PG743 | 86629 | 20-07-1946 | 16-01-1961 | verkocht en in schuur opgeslagen? |
A-7 | PG730 | 86616 | 08-08-1946 | 07-11-1947 | Afgeschreven 2-2-1948 |
A-8 | PG741 | 86626 | 08-08-1946 | 20-09-1957 | 31-07-1957: Afgeschreven |
A-9 | PG737 | 86623 | 08-08-1946 | 04-09-1947 | 11-08-1947: Afgeschreven |
A-10 | PG690 | 86587 | 20-07-1946 | 16-01-1961 | Naar MLM te Soesterberg |
A-11 | T5820 | 83455 | 29-07-1946 | 16-01-1961 | 18-04-1957: Afgeschreven; Naar PH-NDF |
A-12 | T6110 | 84577 | 29-07-1946 | 13-01-1956 | Zie opmerkingen (pseudo PH-TYG) |
A-13 | N9192 | 82309 | 22-07-1946 | 16-01-1961 | 04-03-1952 naar NLS? ; Later G-BSTJ , OO-MEH ? |
A-14 | DE511 | 85491 | 22-07-1946 | 16-01-1961 | gesloopt? |
A-15 | T5814 | 83449 | 29-07-1946 | 16-01-1961 | Naar N5444? |
A-16 | N5491 | 3764 | 22-07-1946 | 02-07-1948 ? | Naar RLS, PH-UDB |
A-17 | R4875 | 82792 | 22-07-1946 | 13-01-1956 | Naar D-EDOL |
A-18 | N6839 | 82088 | 22-07-1946 | Naar RLS, PH-ODO | |
A-19 | PG716 | 86613 | 08-08-1946 | 13-01-1956 | Naar D-EDEL |
A-20 | T7014 | 83180 | 09-08-1946 | 05-07-1948 | Naar PH-EDL |
A-21 | PG738 | 86624 | 09-08-1946 | 13-01-1956 | Naar D-EDUL |
A-22 | PG711 | 86608 | 08-08-1946 | 23-11-1956 | 15-09-1956: Afgeschreven |
A-23 | PG742 | 86628 | 08-08-1946 | 16-01-1961 | Gesloopt? |
A-24 | N9194 | 82311 | 22-07-1946 | 26-04-1951 | 05-04-1951: Afgeschreven ongeval Rilland Bath |
A-25 | T7443 | 83847 | 23-08-1946 | 25-11-1955 | 03-08-1953: Afgeschreven; onderdelen hergebruikt. |
A-26 | DE265 | 85311 | 09-08-1946 | 27-06-1950 | 05-12-1949: Afgeschreven |
A-27 | T7262 ?? | later naar MLD | |||
A-28 | PG692 ?? | later naar MLD en voor onderdelen |
|||
A-29 | T7602 | 83999 | 23-08-1946 | 04-01-1963 | gebruikt in Indie / Nieuw Guinea, later N522R |
A-30 | T6190 | 86638 | 23-08-1946 | 16-01-1961 | Naar PH-PVC |
A-31 | T7472 | 83901 | 23-08-1946 | 04-09-1947 | 20-06-1947: Afgeschreven. Gesloopt? |
A-32 | R4769 | 82710 | 23-08-1946 | 13-01-1956 | Naar G-AGEG |
A-33 | T7306 | 83833 | 29-07-1947 | 23-07-1947 | 23-07-1947: Afgeschreven; Verkocht als PH-UEW |
A-34 | NM139 | 86459 | 22-07-1946 | 11-08-1958 | 26-07-1958: Afgeschreven ongeval Woensdrecht |
A-35 | R4949 | 82857 | 22-07-1946 | 15-01-1951 | 30-11-1950: Afgeschreven |
A-36 | PG740 | 86626 | 20-07-1946 | 04-09-1947 | Gesloopt? |
A-37 | T5835 | 83521 | 02-09-1946 | 01-08-1953 | Gesloopt? |
A-38 | R5242 | 83101 | 30-08-1946 | 24-03-1961 | Naar Aviodome (nu Aviodrome Lelystad/ of is dit de A-37 geweest? ) |
A-39 | N6445 | 3775 | 30-08-1946 | 16-01-1961 | Naar OO-GDR |
A-40 | N9391 | 82461 | 30-08-1946 | 13-01-1956 | Naar N9393 |
A-41 | T7405 | 83751 | 01-09-1946 | 16-01-1961 | Gesloopt? |
A-42 | T7037 | 83367 | 10-09-1946 | 03-05-1948 | 03-05-1948: Afgeschreven |
A-43 | R5063 | 82958 | 30-08-1946 | 16-01-1961 | Naar OO-JEU |
A-44 | R4946 | 82854 | 30-08-1946 | 24-01-1955 | Gesloopt voor onderdelen |
A-45 | T6955 | 85164 | 31-03-1948 | 06-11-1950 | 09-10-1950 Afgeschreven |
A-46 | T6964 | 85173 | 24-02-1948 | 25-11-1955 | Afgeschreven dd 07-07-1954 ongeval bij Monster |
A-47 | T7409 | 83785 | 23-03-1948 | Naar RLS, PH-UDK | |
A-48 | NL982 | 86414 | 23-03-1948 | Naar N8722 | |
A-49 | PG746 | 86632 | 31-05-1956 | Naar MLD voor onderdelen |
|
A-50 | PG681 | 86578 | 08-04-1948 | 13-01-1956 | Gesloopt? |
A-51 | PG734 | 86620 | Naar RLS, PH-UDM | ||
A-52 | PG739 | 86625 | Naar D-EJYT | ||
A-53 | T6911 | 85140 | 31-03-1948 | 27-06-1950 | 07-07-1949: Afgeschreven ongeval Bath polder |
A-54 | T6961 | 85170 | 01-06-1956 | 04-09-1956 | ook kort door MLD gebruikt. Ongeval Valkenburg? Gesloopt voor onderdelen ? |
A-55 | PG689 | 86586 | 22-03-1948 | 29-06-1951 | 16-02-1951: Afgeschreven; Naar OO-MOS |
A-56 | PG683 | 86580 | 22-03-1948 | 16-01-1961 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.ency. 1980-9, [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt., [B5]Luchtv.kennis 1982-4, [W1] scramble web
Opmerking: "A-57" in KLu kleuren van Stichting Historische Vlucht is fake regi en ex RAF N9508 (en PH-TYG) kist; heeft een tijdje ook als fake "A-12" gevlogen
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)