Cat 3.  LsK / KLu

bij LsK / KLU van 1946 tot 1960 ;
Kenmerken A1 t/m A56, 56 stuks

Na de Tweede Wereldoorlog was er grote behoefte aan een hernieuwde vliegeropleiding en dus werden de Tigermoths aangeschaft in Engeland. Afelevering was tussen maart 1946 tot februari 1947. De kisten werden ingezet als trainer voor de Nederlandse Luchtmacht met bij de Rijksluchtvaartdienst 17 kisten en in eerste instantie 3 kisten bij de Nationale Luchtvaartschool. Begonnen werd in 1947 met de Elementaire vliegopleiding op de basis Woensdrecht.

Later is in Nederland de zogenaamde "beddenplank" geinstalleerd als vergroting voor het standaard verticale staartvlak van de Tigermoth. Na een aantal sleepvliegongelukken verordonneerde de Nederlandse luchtvaartautoriteiten deze aanpassing die echter door Tiger-liefhebbers als een (optische) gruwel werd beschouwd.

Vanaf 1950 kwamen de Fokker S-11 trainers en dus werden diverse Tigermoths ook gebruikt als sleepkist; een aantal gingen naar de MLD.

De KLu stelde begin 1961 een tweetal Tigermoths (A-4 en A-29) ter beschikking van zweefvliegers op Biak in Nieuw Guinea. Daar was namelijk o.a. 322 KLu squadron gestationeerd. Ze werden verscheept en hebben daar vanaf mei 1961 nog rondgevlogen. Deze kisten gingen later naar de vliegclub van "Kroonduif".

dehavilland-tigermoth-mindef-arc 

KLu Tigermoth "A-4", Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

dehavilland tigermoth lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

dehav-tigermoth-2-mindef-auth

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

 

tigermoth-mdv-aut2

Tigermoth bewaard in het Aviodrome, Foto: M. de Vreeze (used with permission)


 

Registratiegegevens KLu:
Registratie Engelse Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
A-1 PG729 86615 24-07-1946 13-12-1954 Verkocht als PH-NFS.
A-2 PG712 86609 24-07-1946 16-01-1948 Verkocht als PH-CSL
A-3 PG683 86579 24-07-1946 11-05-1959 02-07-1959: Afgeschreven
A-4 PG685 86582 24-07-1946 04-01-1963 gebruikt in Indie, later N1300D
A-5 PG745 86631 24-07-1946 13-01-1956 Naar D-EDYL
A-6 PG743 86629 20-07-1946 16-01-1961 verkocht en in schuur opgeslagen?
A-7 PG730 86616 08-08-1946 07-11-1947 Afgeschreven 2-2-1948
A-8 PG741 86626 08-08-1946 20-09-1957 31-07-1957: Afgeschreven
A-9 PG737 86623 08-08-1946 04-09-1947 11-08-1947: Afgeschreven
A-10 PG690 86587 20-07-1946 16-01-1961 Naar MLM te Soesterberg
A-11 T5820 83455 29-07-1946 16-01-1961 18-04-1957: Afgeschreven; Naar PH-NDF
A-12 T6110 84577 29-07-1946 13-01-1956 Zie opmerkingen (pseudo PH-TYG)
A-13 N9192 82309 22-07-1946 16-01-1961 04-03-1952 naar NLS?  ; Later  G-BSTJ , OO-MEH ?
A-14 DE511 85491 22-07-1946 16-01-1961 gesloopt?
A-15 T5814 83449 29-07-1946 16-01-1961 Naar N5444?
A-16 N5491 3764 22-07-1946 02-07-1948 ? Naar RLS, PH-UDB
A-17 R4875 82792 22-07-1946 13-01-1956 Naar D-EDOL
A-18 N6839 82088 22-07-1946   Naar RLS, PH-ODO
A-19 PG716 86613 08-08-1946 13-01-1956 Naar D-EDEL
A-20 T7014 83180 09-08-1946 05-07-1948 Naar PH-EDL
A-21 PG738 86624 09-08-1946 13-01-1956 Naar D-EDUL
A-22 PG711 86608 08-08-1946 23-11-1956 15-09-1956: Afgeschreven
A-23 PG742 86628 08-08-1946 16-01-1961 Gesloopt?
A-24 N9194 82311 22-07-1946 26-04-1951 05-04-1951: Afgeschreven ongeval Rilland Bath
A-25 T7443 83847 23-08-1946 25-11-1955 03-08-1953: Afgeschreven; onderdelen hergebruikt.
A-26 DE265 85311 09-08-1946 27-06-1950 05-12-1949: Afgeschreven
A-27 T7262 ??       later naar MLD
A-28 PG692 ??       later naar MLD en voor onderdelen
A-29 T7602 83999 23-08-1946 04-01-1963 gebruikt in Indie / Nieuw Guinea, later N522R
A-30 T6190 86638 23-08-1946 16-01-1961 Naar PH-PVC
A-31 T7472 83901 23-08-1946 04-09-1947 20-06-1947: Afgeschreven. Gesloopt?
A-32 R4769 82710 23-08-1946 13-01-1956 Naar G-AGEG
A-33 T7306 83833 29-07-1947 23-07-1947 23-07-1947: Afgeschreven; Verkocht als PH-UEW
A-34 NM139 86459 22-07-1946 11-08-1958 26-07-1958: Afgeschreven ongeval Woensdrecht
A-35 R4949 82857 22-07-1946 15-01-1951 30-11-1950: Afgeschreven
A-36 PG740 86626 20-07-1946 04-09-1947 Gesloopt?
A-37 T5835 83521 02-09-1946 01-08-1953 Gesloopt?
A-38 R5242 83101 30-08-1946 24-03-1961 Naar Aviodome (nu Aviodrome Lelystad/ of is dit de A-37 geweest? )
A-39 N6445 3775 30-08-1946 16-01-1961 Naar OO-GDR
A-40 N9391 82461 30-08-1946 13-01-1956 Naar N9393
A-41 T7405 83751 01-09-1946 16-01-1961 Gesloopt?
A-42 T7037 83367 10-09-1946 03-05-1948 03-05-1948: Afgeschreven
A-43 R5063 82958 30-08-1946 16-01-1961 Naar OO-JEU
A-44 R4946 82854 30-08-1946 24-01-1955 Gesloopt voor onderdelen
A-45 T6955 85164 31-03-1948 06-11-1950 09-10-1950 Afgeschreven
A-46 T6964 85173 24-02-1948 25-11-1955 Afgeschreven dd 07-07-1954 ongeval bij Monster
A-47 T7409 83785 23-03-1948   Naar RLS, PH-UDK
A-48 NL982 86414 23-03-1948   Naar N8722
A-49 PG746 86632 31-05-1956   Naar MLD voor onderdelen
A-50 PG681 86578 08-04-1948 13-01-1956 Gesloopt?
A-51 PG734 86620     Naar RLS, PH-UDM
A-52 PG739 86625     Naar D-EJYT
A-53 T6911 85140 31-03-1948 27-06-1950 07-07-1949: Afgeschreven ongeval Bath polder
A-54 T6961 85170 01-06-1956 04-09-1956 ook kort door MLD gebruikt. Ongeval Valkenburg? Gesloopt voor onderdelen ?
A-55 PG689 86586 22-03-1948 29-06-1951 16-02-1951: Afgeschreven; Naar OO-MOS
A-56 PG683 86580 22-03-1948 16-01-1961  

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.ency. 1980-9,  [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt.,   [B5]Luchtv.kennis 1982-4, [W1] scramble web

Opmerking: "A-57" in KLu kleuren van Stichting Historische Vlucht is fake regi en ex RAF N9508 (en PH-TYG) kist; heeft een tijdje ook als fake "A-12" gevlogen

   

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)