Cat 3. KLu/ LSK
Toestellen na de oorlog afkomstig van uit no.1316 "Dutch" Communications Flight Engeland gingen naar LSK (latere KLu) , 1945-1956 (zie ook Cat .6).
Kenmerken en namen o.a. V-1 Limburg, V-2 Zeeland; V-3 Gelderland. Er werden ook een aantal additionele Dominies aangekocht als vervanging bij ongevallen maar in feite waren er steeds vier in gebruik. Direct na de oorlog werden de eerste "luchtlijnen" opgestart en de Dominie's vlogen vanaf mid 1946 bij nr.1 TransVa vanaf Valkenburg en later het in 1952 opgerichte 334 squadron. De toestellen werden vooral voor transport gebruikt. In de periode 1946 tot en met 1950 waren de winters erg streng, waardoor de Wadden-eilanden via water niet bereikbaar waren. De Dominies werden toen veel ingezet.
De V-1 t/m V-4 werden rond augustus 1948 zelfs nog een maand tijdelijk voor VN operaties ingezet in Israël dat zich mei 1948 als staat had uitgeroepen. De kisten werden voorzien van een civiele registratie en wit gespoten. Ze werden voor de VN aldaar gevlogen door KLM en RLS vliegers tot circa oktober 1948. Daarna kwamen ze weer naar de LSK bij Nr.1 TransVa dat eind 1952 het No.334 squadron werd. De kisten werden nog ingezet o.a. bij de watersnoodramp van 1953.
De laatste Dominie vloog in 1956 bij de KLu.
Dominie V-3 in dope linnen schema; Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Dominie V-3 later in het oude MLM met camouflage. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: DH-89B mk.1 | |||||||||
1e Registratie | code | Constructie nr. c/n |
in dienst |
nummer |
uit dienst | opmerkingen | |||
NF877 | 6748 | 1944 | V-1 | 28-09-1956 | begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-1 bij de no.1 TransVa Klu/LsK, "Limburg"; tijdens VN missie Palestina PH-VNA; verkocht, werd G-APBM Air Couriers, later F-OBRU Senegal. |
||||
NR731 | 6819 | dec 1944 | V-4 | 23-01-1952 | begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-4 bij de no.1 TransVa Klu/LsK ; werd kort PH-RAF; tijdens VN missie Palestina PH-VND; verkocht naar Zuid-Afrika "East African Airlines Corporation"; later VP-KEF, 5H-AAN, VQ-SAG en ZS-JGV in 1975. |
||||
NR796 | CB-L | 6872 | 31-05-1945 | V-2 | 28-09-1956 | begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-2 bij de no.1 TransVa Klu/LsK, " Zeeland"; tijdens VN missie Palestina PH-VNB; verkocht, werd G-APBJ, later Tunesië F-OBGE in 1957. | |||
HG712 | 6697 | jan 1945 | 14-05-1945 | begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; ongeval mei 1945 |
|||||
NF868 | 6739 | sept 1944 | sept 1946 | begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; na de oorlog naar België. |
|||||
NF869 | 6740 | sept 1944 | V-3 | 23-01-1952 | begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-3 bij no.1 TransVa, "Gelderland"; ook PH-RAE kort; tijdens VN missie Palestina PH-VNC; Verkocht PH-TGC en later als PH-OTA voor KLM Aerocarto; uit dienst.. later Avifauna; naar MLM Soesterberg, nu NMM Soesterberg; |
||||
NF870 | 6741 | sept 1944 | 07-12-1944 | begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; december 1944 ongeval en crashed |
Bronnen o.a. [B5] Luchtv.encyclopedie DH-89 c.q Luchtv.kennis 1984-4 en 1984-5, [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg, [B35] Spinner 1990-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)