Cat 3.   KLu/ LSK

Toestellen na de oorlog afkomstig van uit no.1316 "Dutch" Communications Flight Engeland gingen naar LSK (latere KLu) , 1945-1956 (zie ook Cat .6). 

Kenmerken en namen o.a. V-1 Limburg, V-2 Zeeland; V-3 Gelderland. Er werden ook een aantal additionele Dominies aangekocht als vervanging bij ongevallen maar in feite waren er steeds vier in gebruik. Direct na de oorlog werden de eerste "luchtlijnen" opgestart en de Dominie's vlogen vanaf mid 1946 bij nr.1 TransVa vanaf Valkenburg en later het in 1952 opgerichte 334 squadron. De toestellen werden vooral voor transport gebruikt. In de periode 1946 tot en met 1950 waren de winters erg streng, waardoor de Wadden-eilanden via water niet bereikbaar waren. De Dominies werden toen veel ingezet.

De V-1 t/m V-4 werden rond augustus 1948 zelfs nog een maand tijdelijk voor VN operaties ingezet in Israël dat zich mei 1948 als staat had uitgeroepen. De kisten werden voorzien van een civiele registratie en wit gespoten. Ze werden voor de VN aldaar gevlogen door KLM en RLS vliegers tot circa oktober 1948. Daarna kwamen ze weer naar de LSK bij Nr.1 TransVa dat eind 1952 het No.334 squadron werd. De kisten werden nog ingezet o.a. bij de watersnoodramp van 1953.

De laatste Dominie vloog in 1956 bij de KLu.

dehav-dominie-kluauthor

Dominie V-3 in dope linnen schema;  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

dehavilland-dh89-mdv-author

Dominie V-3 later in het oude  MLM met camouflage. Foto:  M.de Vreeze (used with permission) 
    

Registratiegegevens: DH-89B mk.1 
1e Registratie code Constructie nr. c/n
in dienst
nummer
uit dienst opmerkingen
NF877 6748 1944 V-1 28-09-1956 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-1 bij de no.1 TransVa Klu/LsK, "Limburg"; tijdens VN missie Palestina PH-VNA; verkocht, werd G-APBM Air Couriers, later F-OBRU Senegal.
NR731 6819 dec 1944 V-4 23-01-1952 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-4 bij de no.1 TransVa Klu/LsK ; werd kort PH-RAF; tijdens VN missie Palestina PH-VND; verkocht naar Zuid-Afrika "East African Airlines Corporation"; later VP-KEF, 5H-AAN, VQ-SAG en ZS-JGV in 1975.
NR796 CB-L 6872 31-05-1945 V-2 28-09-1956 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-2 bij de no.1 TransVa Klu/LsK, " Zeeland"; tijdens VN missie Palestina PH-VNB; verkocht, werd G-APBJ, later Tunesië F-OBGE in 1957.
HG712 6697 jan 1945 14-05-1945 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; ongeval mei 1945
NF868 6739 sept 1944 sept 1946 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; na de oorlog naar België. 

NF869 6740 sept 1944 V-3 23-01-1952 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-3 bij no.1 TransVa, "Gelderland"; ook PH-RAE kort; tijdens VN missie Palestina PH-VNC; Verkocht PH-TGC en later als PH-OTA voor KLM Aerocarto; uit dienst.. later Avifauna;  naar MLM Soesterberg, nu NMM Soesterberg;
NF870 6741 sept 1944 07-12-1944 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; december 1944 ongeval en crashed

   Bronnen o.a. [B5] Luchtv.encyclopedie DH-89 c.q Luchtv.kennis 1984-4 en 1984-5,  [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg,  [B35] Spinner 1990-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)