IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Agusta Westland AW189
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

DeHavilland DH-89

  • INFO De Havilland DH-89 Dominie/ Dragon Rapide
  • 3. KLu/LSK DH-89 Dominie
  • 3. KLu/LSK DH-89 Dominie (foto bijlage)
  • 6. Ops RAF DH-89 Dominie
  • Modelbouw DH-89 Dominie

google translate

INFO De Havilland DH-89 Dominie/ Dragon Rapide

Laatste update: 07 december 2022
1271

 

Fabriek de Havilland
Vliegtuig Dominie / Dragon Rapide
Type-aanduiding DH-89
Cat 3 , 6 --  totaal 7 stuks
mk.1

 

dehavilland-dh89-profile

Informatie:

Van de fabrikant De Havilland is de DH-89 een licht transport- en verbindings vliegtuigje van hout- en linnen- bekleding. Het prototype van de DH-89 maakte de eerste vlucht in april 1934. Het toestel werd gebaseerd op de DH-86 maar dan kleiner. De DH-89 werd aanvankelijk als Dragon Six aangeduid, maar deze naam werd vanaf 1935 al snel aangepast in Dragon Rapide. Het toestel werd zeer succesvol en vooral in de negentien-dertiger jaren gebruikt als verkeersvliegtuig. De bemanning was een piloot en in de cabine ruimte voor zes passagiers. Er waren wat aanpassingen gedurende de productie zoals lichten in de neus, dikkere vleugeltips en cabineverwarming. Een groter startgewicht was ook mogelijk met extra flaps bij de motorgondels en metalen props. Rond 1940 waren zo'n 200 kisten afgeleverd aan allerlei maatschappijen.

Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog plaatste de Royal Air Force een aantal orders en nam de Dragon Rapide in gebruik vanaf 1941 als DH-89B Dominie als verbindingsvliegtuig en ook voor navigatietraining. Karakteristiek was bij die laatste toepassing dan het grote "peilraam" boven de cabine. Er werden er meer dan 500 Dominies gebouwd.

Na het eind van de Tweede Wereldoorlog werden veel Dominies omgebouwd bij de De Havilland fabriek te Whitney tot passagiersvliegtuig (o.a. voor de KLM).

2x Gipsy Six motoren van 200 pk voor de oorlog en daarna veelal Gipsy Queen motoren van 210 pk
Lengte: 10,51 m
Spanwijdte: 14,63 m
Snelheid maximaal circa 250 km/u
Vliegbereik: 900 km
Leeggewicht: varierend van 1300 tot 1487 kg
Maximum gewicht: varierend van 2270 tot 2650 kg
1 piloot en maximaal 6 passagiers


 

Literatuur:
DH-89 in de serie luchtvaartencyclopedie Nico Geldhof en Theo Wesselink Afd. Luchtvaartkennis 1984-4  
Dominie Nico Geldhof Stichting Vrienden MLM no.4 1990  
D.H.89 Rapide / Dominie in Nederlandse dienst. Nico Geldhof en Luuk Boerman Dutch Profile 2022  
De Havilland DH.89 Dragon Rapide & Dominie Adrian M. Balch Warpaint 135 2022  

.

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Dragon_Rapide

FOTO GALERIJ:

  • dehav-dominie-kluauthor
  • dehavilland-dh89-mdv-author
  • dehavilland-dh89-profile


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. KLu/LSK DH-89 Dominie

Laatste update: 21 juni 2021
1816

Cat 3.   KLu/ LSK

Toestellen na de oorlog afkomstig van uit no.1316 "Dutch" Communications Flight Engeland gingen naar LSK (latere KLu) , 1945-1956 (zie ook Cat .6). 

Kenmerken en namen o.a. V-1 Limburg, V-2 Zeeland; V-3 Gelderland. Er werden ook een aantal additionele Dominies aangekocht als vervanging bij ongevallen maar in feite waren er steeds vier in gebruik. Direct na de oorlog werden de eerste "luchtlijnen" opgestart en de Dominie's vlogen vanaf mid 1946 bij nr.1 TransVa vanaf Valkenburg en later het in 1952 opgerichte 334 squadron. De toestellen werden vooral voor transport gebruikt. In de periode 1946 tot en met 1950 waren de winters erg streng, waardoor de Wadden-eilanden via water niet bereikbaar waren. De Dominies werden toen veel ingezet.

De V-1 t/m V-4 werden rond augustus 1948 zelfs nog een maand tijdelijk voor VN operaties ingezet in Israël dat zich mei 1948 als staat had uitgeroepen. De kisten werden voorzien van een civiele registratie en wit gespoten. Ze werden voor de VN aldaar gevlogen door KLM en RLS vliegers tot circa oktober 1948. Daarna kwamen ze weer naar de LSK bij Nr.1 TransVa dat eind 1952 het No.334 squadron werd. De kisten werden nog ingezet o.a. bij de watersnoodramp van 1953.

De laatste Dominie vloog in 1956 bij de KLu.

dehav-dominie-kluauthor

Dominie V-3 in dope linnen schema;  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

dehavilland-dh89-mdv-author

Dominie V-3 later in het oude  MLM met camouflage. Foto:  M.de Vreeze (used with permission) 
    

Registratiegegevens: DH-89B mk.1 
1e Registratie code Constructie nr. c/n
in dienst
nummer
uit dienst opmerkingen
NF877 6748 1944 V-1 28-09-1956 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-1 bij de no.1 TransVa Klu/LsK, "Limburg"; tijdens VN missie Palestina PH-VNA; verkocht, werd G-APBM Air Couriers, later F-OBRU Senegal.
NR731 6819 dec 1944 V-4 23-01-1952 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-4 bij de no.1 TransVa Klu/LsK ; werd kort PH-RAF; tijdens VN missie Palestina PH-VND; verkocht naar Zuid-Afrika "East African Airlines Corporation"; later VP-KEF, 5H-AAN, VQ-SAG en ZS-JGV in 1975.
NR796 CB-L 6872 31-05-1945 V-2 28-09-1956 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-2 bij de no.1 TransVa Klu/LsK, " Zeeland"; tijdens VN missie Palestina PH-VNB; verkocht, werd G-APBJ, later Tunesië F-OBGE in 1957.
HG712 6697 jan 1945 14-05-1945 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; ongeval mei 1945
NF868 6739 sept 1944 sept 1946 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; na de oorlog naar België. 

NF869 6740 sept 1944 V-3 23-01-1952 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-3 bij no.1 TransVa, "Gelderland"; ook PH-RAE kort; tijdens VN missie Palestina PH-VNC; Verkocht PH-TGC en later als PH-OTA voor KLM Aerocarto; uit dienst.. later Avifauna;  naar MLM Soesterberg, nu NMM Soesterberg;
NF870 6741 sept 1944 07-12-1944 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; december 1944 ongeval en crashed

   Bronnen o.a. [B5] Luchtv.encyclopedie DH-89 c.q Luchtv.kennis 1984-4 en 1984-5,  [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg,  [B35] Spinner 1990-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

3. KLu/LSK DH-89 Dominie (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
980

Cat 3.   KLu/ LSK

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

 

De Havilland Dominie met RAF-code CB-L van 1316 (Dutch) Communication Flight.

De "CB-L" nog in RAF schema van Dutch Communications Flight, Foto: Beeldbank NIMH (beschikbaar gesteld middels insluitlink door het NIMH).


 

Dominie met registratie V-1, Limburg.

"V-1" in RAF camo schema, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Laden Dominie met registratie V-1, Limburg met postzakken.

en nogmaals de "V-1", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bovenaanzicht De Havilland Dominie.

Roundel positie is goed te zien hier en de kist heeft een "silverdope" linnen kleur, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Dominie met registratie V-2 Zeeland.

"V-2" in camo, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Gecamoufleerde Dominie.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Formatie De Havilland Dominie's op de grond. Het voorste toestel is de V-2 Zeeland.

"V-2", hier al in dope linnen, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Dominie met registratie V-2 Zeeland.

in RAF camo schema, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Dominie met registratie V-2  Zeeland.

De "V-2" Zeeland, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Dominie met registratie V-2 Zeeland.

.. en achteraanzicht, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Dominie met registratie V-3 Gelderland.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

 

6. Ops RAF DH-89 Dominie

Laatste update: 10 maart 2018
1230

Cat 6.   Ops RAF

De (Dutch) Communications Flight werd in juli 1944 opgericht en had de Engelse vliegbasis Hendon bij Londen als thuisbasis. De "B"-Flight bestond o.a uit een viertal Dominies DH-89B. Zij verzorgden o.a. de verbinding tussen Engeland en het bevrijde deel van Nederland. Gingen later naar LSK.

De Flight werd in mei 1946 opgeheven en een groot deel van het materieel werd onder gebracht bij eenheden van de LSK zoals de nr.1 Transva (zie Cat. 3). Ze kregen toen de Nederlandse rozetten en regi's V-1 t/m V-4  en de kleur was nu vaak "silverdope".


Registratiegegevens: (zelfde tabel als LSK)

  ..

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

Modelbouw DH-89 Dominie

Laatste update: 12 juni 2022
1514

 MODELBOUW DH-89

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Heller / Airfix ;
Tasman / Aerofile @ (= Airfix met nieuwe onderdelen);
Veeday @;
Rareplanes (vacu) @
Armory;
ISRAcast;
Aeroclub
 LukGraph (div.kits)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

schaal 1/144: Aeroclub

schaal 1/68:   Frog / Tri-ang @

 

BOXART

  • aeroclub-dh89-48
  • aerofile-dh89-72
  • airfix-dh89-72
  • armory-dh89a-48
  • frog-dh89-68
  • heller-dh89-72
  • isracast-dh89-48
  • lukgraph-dominie-32
  • lukgraph-dominie-camo-32
  • rareplane-dh89-72
  • tasman-dh89-72
  • tri-ang-dh89-68
  • veeday-dh89-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur zijkanten Kleur boven /onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K80> Dark green

<K120> Dark earth

< K80> Dark green (bovenvleugel)

<K120> Dark earth (bovenvleugel)

 -----

<K81  > Light green (ondervleugel)

<K121> Light earth (ondervleugel)

 -----

<K60> Yellow (alle onderzijden)

  disruptive patroon
RAF schema, zie tekening schema (a)
(b)   < K80> Dark green

<K120> Dark earth

< K80> Dark green

<K120> Dark earth

onderzijde??

  onduidelijk schema, "wrap around" ?
(c)   < K130> Aluminium dope
<K130> Aluminium dope
  overall later overgeschilderd LsK

   

 EXTRA MODELBOUW INFORMATIE: Dominie / Dragon Rapide (door Meindert de Vreeze) 

De 1/72 Heller kit van de DH-89 is uitgebracht lang geleden in 1979 met no.345 maar is een prima kit. De vleugelspanwijdte lijkt 2 mm te groot en de lengte 1 mm te kort dus dat zijn prima afmetingen. Het kitje heeft zo'n 45 onderdelen in spuitgietplastic. De raampjes zet je er vanaf binnen in. Het interieurtje heeft wat stoelen en ziet er netjes uit maar door de prima kleine raampjes is niet veel te zien. De interieurkleuren varieerden nogal in de praktijk, afhankelijk van de wens van de maatschappij of luchtmacht. De paneellijnen zijn opliggend maar kunnen desgewenst ingegraveerd worden. Voor de spandraden zitten er putjes in de onderdelen, deze zijn wat grof en kunnen gevuld worden. Er kan bij de dunne bevestiging van de bovenvleugelhelften nog wat gevuld en geschuurd worden. Het meeste werk zit in het afwerken, zoals het afplakken van de ramen. Natuurlijk afhankelijk van het gewenste schema. Voor de wijze van bespannen heeft iedere modelbouwer zijn methode.  Een prima model van Heller die vele keren opnieuw is uitgebracht, vaak met wel slijtage van mallen. Zo o.a. door Airfix in 2006, zie recensie hier.....

 

Op 1/32 heeft Lukgraph twee nogal prijzige resin kits in 2020 uitgebracht. Dutch Decal heeft een 1/32 decalset 32038 waar de Dominie (1316 Dutch Flight RAF) bij zit samen met een Fokker DVII, (LVA) en North American P-51D/K (AURI).

 --------------------------------

Kleurenschema

De Dominies in Engeland hadden het standaard RAF schema gekregen; waarschijnlijk volgens AMO A.864/44 - A.P.2656A volgens referentie [B45], pag 39. Schema (a) wordt hier getoond met de kleuren ingetekend. (opmerking: er zijn ook foto's van Dominies die een "wrap around" schema lijken te hebben, de onderzijde kleur is onduidelijk). Zie bijgaande schets: 

 

 

dominie raf schema auth mdv.

 ------------------------------------

 

dh 89 flight drawing

Tekening uit de Flight van 26-04-1934. Collectie M. de Vreeze (used with permission).

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( D )
  5. De Havilland DH-89 Dominie

Copyright © 2023 - IPMS Nederland