INFO De Havilland DH-9 (Airco)
- 836
Fabriek | "de Havilland " |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | DH.9 |
Cat 1 , 5 -- totaal 59 stuks | Airco, Aircraft Manufacturing Company en anderen |
DH.9 met PUMA motor
Informatie:
Britse verkenner/ dag bommenwerper ontworpen door De Havilland met een groter vliegbereik dan de DH.4. Het gebruikte vele componenten van de DH.4 maar de romp werd behoorlijk anders. De piloot zat meer naar achteren en het had meer stroomlijn voor de nieuwe motor. Het type kwam beschikbaar eind 1917 met eerst een BHP motor maar er waren enorme problemen met de motor. Vervolgens werd de Puma motor toegepast maar deze was zeer onbetrouwbaar en leverde niet het beloofde vermogen van 300 pk, maar eerder varierend van 230 - 290 pk. De toestellen met de Puma motor hadden veel te weinig vermogen voor hun taak en waren herkenbaar aan de "ronde voorkant" motorkap. Ook werden later toegepast andere motoren, o.a. Fiat A12 250 pk, Liberty 12A 400 pk en later de Napier Lion 430 pk.
Al waren er tijdens de Eerste Wereldoorlog grote verliezen en voldeed het type niet, de productie ging door en het type werd gebouwd in diverse fabrieken zoals Aircraft Manufacturing Co. (AMC), Alliance Aeroplane Co., Berwick, Mann & Egerton, National Aircraft Factory, Shorts, Vulcan Motor & Engineering, Waring & Willow, Weir ltd., Wells, Westland, Whitehead aircraft works. Deze Engelse fabrieken bouwden er meer dan 2500 in de periode 1917 - 1918.
Na de eerste wereldoorlog met de wapenstilstand in 1918 werd het type nog steeds gebouwd maar met veel verbeteringen. De DH-9A had de 350hp Rolls Royce Eagle VIII motor met een "hoekige motorkap", sterkere constructie en een grotere spanwijdte. ( deze ook gebouwd door Westland). De DH-9C was een civiel transport versie met een overkapping daar waar de achterste schutter zat, DH-9J was een trainer en er was ook een ambulance versie. Ook in Nederlands Indie werd het type gebouwd in Andir bij Bandoeng (zie Cat 5.).
Enige gegevens:
Spanwijdte: 12,94 m
Lengte 9,37 m (versies Lion 9,39 m / Liberty 9,14 m)
Leeggewicht: 1012 kg
Max. gewicht: 1723 kg
LVA variant met Armstrong Siddeley Puma motor met 230 pk
Max snelheid: circa 175 km/u
2 bemanningsleden
Vliegduur: 5 uur
200 kg bommen
1 vaste Vickers 0.303 + soms 1 flexibele Lewis gun 0.303" op een "scarfring"
Literatuur: | |||
Airco DH9 | J.M. Bruce | Windsock Datafile 72 | 1998 |
Argus Books Profile 3 | Argus | pag 15 | 1989 |
DH-9 | Squadron signal In action no. 1164 | ||
KLu vliegtuigen | Schoenmaker en Postma | De Alk | 1987 |
De Havilland DH-9 | Cooksley | Squadron signal publications no 164 | 1996 |
Websites: |
http://wingnutwings.com/ww/product?productid=3105 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LvA De Havilland (Airco) DH-9
- 956
Categorie 1. LvA
10 stuks in gebruik bij LvA, periode 1918-1920;
kenmerken H-433, 434, 437, 438, 439, 441, 442, 443, 444, 446
De eerste van waarschijnlijk 11 toestellen kwamen in 1918 terecht in Nederland door diverse oorlogsomstandigheden. Er zijn er waarschijnlijk 3 ook ingezet in die begin tijd door de LvA terwijl er vijf stuks werden gereed gemaakt. Ze waren voorzien van een zwakke Puma 200 pk motor. (Vele De Havilland toestellen werden ook door de Engelse Airco / AMC fabriek gebouwd).
De eerste DH-9 van het RAF no.211 squadron landde 27 juni 1918 bij Breskens na te zijn geraakt door Duitse Flak. Geïnterneerd en kreeg LvA registratie H433.
Er volgden nog meer kisten die geïnterneerd werden (zie tabel). Er is weinig bekend of de LvA er echt mee vloog. Na de oorlog gingen de meeste kisten maart 1920 weer "retour" naar de RAF in Engeland.
De LvA bouwde ook zelf aan de hand van een DH-9 een variant, de "Vreeburg DH-9"; deze weken af aan details o.a ailerons en andere koelradiator. Ook in Nederlands Indië werden na de oorlog DH.9 kisten in eigen regie gebouwd (zie Cat.5)
Geïnterneerde RAF 211 squadron kist met no. B7620 gebouwd door Westland. Werd in LvA de "H-433" met waarschijnlijk ook een oranje richtingsroer en staartfin; onder de "433" een overgeschilderde A van RAF no.211 squadron. Op de rompneus zaten nog de Engelse "oog" markeringen en de A marking stond ook nog onderop de romp.
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Registratiegegevens LVA: | |||||
Registratie | Constructienummer | Datum landing Nederlands gebied | Datum uit dienst | RAF-serial | Opmerkingen |
deH-433 | 27/06/1918 | maart 1925 | B7620 | Gebouwd door Westland met Puma motor. Beschoten 27-6-1918 bij Brugge en vervolgens landing bij Breskens van RAF no.211 squadron kist met "A" code; aangekocht 1920 en ook voor opleiding KNIL vliegers op Soesterberg; later naar KLM. | |
deH-434 | 29/06/1918 | 1920 | C1211 | Weir gebouwde kist; landing bij Breskens; maart 1920 terug naar RAF | |
n.v.t | 25/07/1918 | - | D2781 | Shorts gebouwde kist; kist van RAF no.211 squadron letter code "M"; na geraakt te zijn boven Zeebrugge landing bij Groede; "M" code van RAF no.211 squadron; het werd vervoerd naar Soesterberg alsmede de motor; waarschijnlijk nooit officieel in LvA dienst | |
deH-437 | 31/07/1918 | 1920 | D5717 | Waring & Gillow gebouwde kist; landing bij Biggekerke na door Flak te zijn geraakt; LvA regi niet helemaal zeker; maart 1920 terug naar RAF | |
deH-438 | 16/08/1918 | 1920 | B7623 | Westland gebouwde kist; landing bij Koudekerke van RAF no.211 squadron met code "L"; LvA regi niet zeker; 1919 beschadigd bij landing bij Laren; maart 1920 terug naar RAF | |
deH-439 | 25/08/1918 | 1920 | D7204 | Westland gebouwde kist; vloog bij RAF no.211 squadron met letter "J"; landing bij Zuidzande in Zeeuws Vlaanderen; zwaar beschadigd; maart 1920 terug naar RAF | |
deH-441 | 05/09/1918 | 1920 | C1294 | Weir gebouwd; van RAF no.218 squadron; landing bij Vrouwenpolder na te zijn aangeschoten; zwaar beschadigd; maart 1920 terug naar RAF | |
deH-442 | 15/09/1918 | 1920 | D7336 | Berwick gebouwde kist; landing bij Kerkwerve/ Zierikzee; vloog bij RAF no.108 squadron; waarschijnlijk maart 1920 terug naar RAF | |
deH-443 | 15/09/1918 | 1920 | D1733 | Mann Egerton gebouwde kist; vloog bij RAF no.108 squadron; zwaar beschadigd bij landing bij Cadzand; maart 1920 terug naar RAF | |
deH-444 | 24/09/1918 | 1920 | D3251 | AMC gebouwde kist; landing zonder schade bij Breskens; vloog bij RAF no.211 squadron met letter code "E"; waarschijnlijk maart 1920 terug naar RAF | |
deH-446 | 26/09/1918 | 1920 | D3271 | AMC gebouwde kist; vloog bij RAF no.218 squadron; landing bij Vlissingen op strand na geraakt te zijn door Duitse Flak; maart 1920 terug naar RAF maar motor bleef bij de LvA. |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1
Een aantal niet vermeldde DH-9 kisten landden of crashten tijdens de Eerste Wereldoorlog ook op Nederlandse bodem maar waren te zwaar beschadigd of werden na landing door de bemanning in brand gestoken om ooit in LvA dienst gesteld te worden. Na de Wapenstilstand van 11-11-1918 om 11.00 uur landde nog wel eens een toestel op Nederlands gebied. Zoals op 4-1-1919 een DH-9 "C6153" bij Sommelsdijk op Goeree-Overflakkee. Op 2-3-1919 nog een kist met nr "E9001" van RAF. no 206 squadron bij Oss.
Zie voor de "Vreeburg DH-9" de Categorie 5....
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LvA De Havilland (Airco) DH-9 (foto bijlage)
- 557
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
DH.9 , D3271 van RAF No. 218 Sq. te Vlissingen, 26 sept. 1918. Geinterneerd, werd "deH-446", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Nog een foto van de "D3271", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
DH.9 , D1733 "G" van RAF No. 211 Sq. te Cadzand, 15 sept. 1918. Ziet er wel erg gekraakt uit. Was dit de latere "deH-443"?. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
DH.9 , B7620 "A" van RAF No. 211 Sq. te Breskens op 27 juni 1918. Werd "deH-433". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Nog een foto van de B7620, grappig zijn de ogen naast de propeller. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
DH.9 , D2781 "M" van RAF No. 211 Sq. te Groede op 25 juli 1918. Waarschijnlijk nooit in dienst en dus ook geen LvA registratie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
5. LA-KNIL De Havilland DH-9
- 890
Cat 5. LA-KNIL
Ook voor Nederlands Indië werden aan het eind van de Eerste Wereldoorlog in mei 1919 diverse vliegtuigen aangekocht voor de militaire luchtvaart sectie van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (zgn. ML-KNIL). Er werden 24 toestellen gekocht. De Havilland DH-9 toestellen werden verscheept (met een partij andere kisten) naar Indie, waar ze augustus 1919 arriveerden. In 1921 werd het 1e escadrille opgericht in Indië.
Er waren behoorlijk wat problemen en de "surplus" toestellen waren vaak op en niet geschikt voor de tropen. Sommigen werden omgebouwd als ambulance toestel met aanduiding "A" die o.a. vanaf Kalidjati vlogen vanwege de vliegschool. De Militaire Luchtvaart had later in Indie op een gegeven moment maar liefst 26 DH-9's , (nummers H101-126). Uiteindelijk voldeden deze kisten wel en ze werden voor allerhande taken ingezet.
Het veld Andir nabij Bandoeng was als veld maart 1922 gereedgekomen. Op dat veld werden 12 toestellen van dit type door eigenbouw gefabriceerd in Indië (op basis van de in Nederland gemaakte "Vreeburg"), eerst op Andir, later op Soekamiskin. Er werd van alles aan de kisten versleuteld en verbouwd. Ze werden wel de "HL" genoemd en hadden een triplex romp bekleding. Deze kisten kregen de registratie HL-137 t/m 148 en de eerste eigenbouw DH.9 vloog oktober 1925.
Enige toestellen werden verbouwd en kregen vanaf 1931 een Wasp jr motor (of Whirlwind ? ) motor en werden "HW" genoemd. Verder werden 2 verbouwde kisten voor ambulance taken ingezet. De jaren dertig werd er flink bezuinigd en de toestellen die dat nog konden vlogen tot maar liefst 1938 in Indië.
DH-9, let op de modificatie met naar beneden geknikte uitlaat. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Kisten onderweg naar een vliegshow op Java. Op de achtergrond vliegt de Vickers Viking amfibie. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Op Andir tijdens oppikken bericht. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens ML-KNIL: | |||||
Registratie | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
HL-137 | oktober 1925 | Eigenbouw met Puma | |||
HL-140 | Eigenbouw met Puma | ||||
HL-141 | Eigenbouw met Puma | ||||
HL-142 | Eigenbouw met Puma | ||||
HL-143 | Eigenbouw met Puma | ||||
HL-144 | Eigenbouw met Puma | ||||
HL-145 | Eigenbouw met Puma | ||||
HL-146 | Eigenbouw met Puma | ||||
HL-147 | Eigenbouw met Puma | ||||
HL-148 | Eigenbouw met Puma | ||||
HL-149 ?? | Eigenbouw met Puma | ||||
H-101 | 1919 ? | ter plaatse geassembleerd na aankomst | |||
H-102 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-103 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-104 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-105 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-106 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-107 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-108 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-109 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-110 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-111 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-112 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-113 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-114 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-115 | ter plaatse geassembleerd na aankomst; in 1925 verbouwd tot H-115A Ambulance kist | ||||
H-116 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-117 | ter plaatse geassembleerd na aankomst; in 1925 verbouwd tot H-117A Ambulance kist | ||||
H-118 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-119 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-120 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-121 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-122 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-123 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-124 | ter plaatse geassembleerd na aankomst; ook verbouwd als foto vliegtuig met registratie H-124F | ||||
H-125 | ter plaatse geassembleerd na aankomst | ||||
H-126 | ter plaatse geassembleerd na aankomst |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 2009-4 over ambulance kisten,
Wie heeft meer detail info? Uw bijdrage is welkom, gebruik dan het NedMil contactformulier
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. LA-KNIL De Havilland DH-9 (foto bijlage)
- 598
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Ml-KNIL kist, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kist H-102 op Kalidjati, 1920, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Wederom op Kalidjati 1920, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In Indië, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw DH-9
- 758
MODELBOUW DH-9
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden | ? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
AZ Model/ KP (aangekondigd...) Ardpol (resin) Classic Plane (resin) CMR Czech (resin) Maquette MBC/Classic Plane (resin) BlueRider + Airfix DH-4 Merlin Classic Plane (vacu)** | Roden | Wingnut Wings (AMC DH-9 kit 32035 met daarin Puma) |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) | < K150 ? > linnen vleugels < > groene romp | < > linnen vleugels | 6 bollen vleugels 2 bollen romp zijkant | waarschijnlijk ook een oranje richtingsroer |
** Opmerking: er is ook een Classic Plane-Ludemann DH-9 in de ambulance versie op 1/72 van de ML-KNIL
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)