421

 

Fabriek "de Havilland "
Vliegtuig  
Type-aanduiding DH.9
Cat 1 , 5 --  totaal 59 stuks
Airco, Aircraft Manufacturing Company en anderen   

 

dehavilland-dh9-profile

                                                                      DH.9 met PUMA motor

Informatie:

Britse verkenner/ dag bommenwerper ontworpen door De Havilland met een groter vliegbereik dan de DH.4. Het gebruikte vele componenten van de DH.4 maar de romp werd behoorlijk anders. De piloot zat meer naar achteren en het had meer stroomlijn voor de nieuwe motor. Het type kwam beschikbaar eind 1917 met eerst een BHP motor maar er waren enorme problemen met de motor. Vervolgens werd de Puma motor toegepast maar deze was zeer onbetrouwbaar en leverde niet het beloofde vermogen van 300 pk, maar eerder varierend van 230 - 290 pk. De toestellen met de Puma motor hadden veel te weinig vermogen voor hun taak en waren herkenbaar aan de "ronde voorkant" motorkap. Ook werden later toegepast andere motoren, o.a. Fiat A12 250 pk, Liberty 12A 400 pk en later de Napier Lion 430 pk. 

Al waren er tijdens de Eerste Wereldoorlog grote verliezen en voldeed het type niet, de productie ging door en het type werd gebouwd in diverse fabrieken zoals Aircraft Manufacturing Co. (AMC), Alliance Aeroplane Co., Berwick, Mann & Egerton, National Aircraft Factory, Shorts, Vulcan Motor & Engineering, Waring & Willow, Weir ltd., Wells, Westland, Whitehead aircraft works. Deze Engelse fabrieken bouwden er meer dan 2500 in de periode 1917 - 1918.

Na de eerste wereldoorlog met de wapenstilstand in 1918 werd het type nog steeds gebouwd maar met veel verbeteringen. De DH-9A had de 350hp Rolls Royce Eagle VIII motor met een "hoekige motorkap", sterkere constructie en een grotere spanwijdte. ( deze ook gebouwd door Westland). De DH-9C was een civiel transport versie met een overkapping daar waar de achterste schutter zat, DH-9J was een trainer en er was ook een ambulance versie. Ook in Nederlands Indie werd het type gebouwd in Andir bij Bandoeng (zie Cat 5.).

Enige gegevens:

Spanwijdte: 12,94 m
Lengte 9,37 m (versies Lion 9,39 m / Liberty 9,14 m)
Leeggewicht: 1012 kg
Max. gewicht: 1723 kg

LVA variant met Armstrong Siddeley Puma motor met 230 pk
Max snelheid: circa 175 km/u
2 bemanningsleden
Vliegduur: 5 uur
200 kg bommen
1 vaste Vickers 0.303 + soms 1 flexibele Lewis gun 0.303" op een "scarfring"

Literatuur:
Airco DH9 J.M. Bruce Windsock Datafile 72 1998
Argus Books Profile 3 Argus pag 15 1989
DH-9   Squadron signal In action no. 1164
 
KLu vliegtuigen Schoenmaker en Postma De Alk 1987
De Havilland DH-9 Cooksley Squadron signal publications no 164 1996

  

Websites:
http://wingnutwings.com/ww/product?productid=3105

  

FOTO GALERIJ:



Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze