INFO De Havilland DHC-2 Beaver
- 1666
Fabriek | de Havilland Canada |
Vliegtuig | Beaver |
Type-aanduiding | DHC-2 |
Cat 3 -- totaal 9 stuks |
U-6 / L-20 |
Informatie:
Utility aircraft, eerste vlucht 1947 van de Canadese De Havilland fabriek DHC. Beaver werd ontworpen als licht transport en verbindingsvliegtuig maar had als achtergrond de behoefte van een "bush"vliegtuig in het ruige Canada. Het had maar genoeg aan een korte baan en kon ook met drijvers worden uitgerust voor gebruik op meren. Later zou het type ook (na aankoop beperkingen) worden aangeschaft door de US Army en USAF. Daar kreeg het de aanduiding L-20A en later U-6A. De Beaver vloog later zelfs nog in Vietnam. Er zijn er meer dan 1600 gebouwd en hedentendage vliegen er nog velen in de Canadese bush.
Gegevens U-6A:
Spanwijdte: 14,64 m
Lengte: 9,70 m
Hoogte: 3,4 m
Vleugeloppervlak: 23,2 m2
Max snelheid: 290 km/h op lage hoogte
P?W Wasp engine R985 motor van 450 pk
Leeggewicht: 1300 kg
Max startgewicht: 2315 kg
Vliegbereik circa 740 km
Geen bewapening
Cabine voor 1 vlieger + 5 man
Literatuur | ||||
Modelbouw in Plastic | 1975-1 | . | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic | 1973-1 | . | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic | 1972-2 | . | IPMS Nederland | |
Modelbouw in Plastic | E. Stam en L.Boerman | 2002-2 | . | IPMS Nederland |
Modelbouw in Plastic | R. van Oosterzee | 2007-3 | . | IPMS Nederland |
Scale Aviation Modeller | 4-1987 | . | tek. |
.
Websites |
IPMS NL Beaver (walk around) |
- https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Canada_DHC-2_Beaver |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu DHC-2 Beaver
- 2127
Cat 3. KLu
9 stuks, kenmerken S1-S9 van 1956-1974
In 1956 werd de eerste Beaver afgeleverd in het kader van het MAP programma aan de KLu met als taak het uitvoeren van licht transport en als verbindingsvliegtuig. Ze waren de opvolger van de Dominies. Ze vlogen eerst bij 334 squadron op Valkenburg resp. Ypenburg en later bij de groep lichte vliegtuigen (300 sq) dat later ook op Deelen kwam. Werden ook veelvuldig gebruikt in het Wadden gebied en vele andere utility taken. Later kreeg veelal ook iedere basis een toestel voor algemeen gebruik. In september 1974 werden de kisten uit dienst gesteld.
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
De gerestaureerde S-9, nu gebruikt door de Stichting Historische Vlucht KLu (1995). Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Dezelfde gerestaureerde S-9, nu gebruikt door de Stichting Historische Vlucht KLu, Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | US-Fiscal Year-nr. | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
S-1 | 53-3485 | 950 | okt 1956 | 1-9-1974 | Buiten dienst gesteld. |
S-2 | 53-3486 | 952 | nov 1956 | 23-4-1968 | Afgeschreven |
S-3 | 53-3487 | 953 | nov 1956 | 1-9-1974 | Buiten dienst gesteld |
S-4 | 55-3488 | 955 | nov 1956 | 1-9-1974 | Buiten dienst gesteld |
S-5 | 55-3489 | 956 | nov 1956 | 1-9-1974 | Buiten dienst gesteld , naar Paraguay0229 |
S-6 | 55-4582 | 959 | dec 1956 | 1-9-1974 | Buiten dienst gesteld; Gebruikt voor instructie MTS , nu in MLM |
S-7 | 55-4583 | 960 | nov 1956 | 1-9-1974 | Buiten dienst gesteld |
S-8 | 54-4584 | 962 | nov 1956 | 1-9-1974 | Buiten dienst gesteld |
S-9 | 55-4585 | 965 | nov 1956 | 1-9-1974 | Buiten dienst gesteld; later weer de PH-DHC, Stichting Historische Vlucht (1995) |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu DHC-2 Beaver (foto bijlage)
- 1509
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Met dayglow vlakken, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier zijn de 2 roundels bovenop de vluegel te zien, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Geland op het strand bij de schietbaan Cornfield Vlieland 1968, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met de dayglow vlakken, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De dayglow vleugeltips zijn ook te zien hier, nu nog maar 1 roundel bovenop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motoren in onderhoud, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw DHC-2 Beaver
- 2231
MODELBOUW BEAVER
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Classic plane (KLu uitv.);
Airfix; [recensie]
HobbyCraft @ / KiTech ;
FROG @
|
Hobbycraft @
|
..
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: MiniWing
1/24: Mayer Associates (injection) @ op grote schaal
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | . | <K126> olive drab | <K126> olive drab | zwart anti-glare panel; 6 roundels; finflash/vlaggetje op kielvlak |
eerste schema , overall glanzend olive drab; geen dayglow vlakken |
(b) | . | < K82> camouflagegroen
< K120 ?? > Kaki |
< K82> camouflagegroen
< K120 ?? > Kaki |
6 roundels; finflash/vlaggetje op kielvlak |
camo zonder glare panel |
(c) | . | < K82> camouflagegroen
< K120 ?? > Kaki |
< K82> camouflagegroen
< K120 ?? > Kaki |
4 roundels; patroon varieerde; squadron logo's op kielvlak |
camo ook met < K140> oranje dayglow vlakken en zwart anti-glare panel |
(d) | . | < K82> camouflagegroen
< K120 ?? > Kaki |
< K82> camouflagegroen | 4 roundels; squadron logo's op kielvlak |
camo maar egaal groene onderzijde; met < K140> oranje dayglow vlakken en zwart anti-glare panel |
.
KLu Beavers waren bij aflevering eerst egaal glanzend groen (Olive drab); later werden ze gecamoufleerd. Sommige toestellen werden ook voorzien van dayglow vlakken.
Registraties: wit op romp 48 cm hoog; op kielvlak 10 cm hoog;
ook finflash/vlag soms op staart en squadron embleem
USAF regi: 5 cm hoog in wit of geel;
Rozetten: romp zijkanten 60 cm diameter; vleugels 90 cm diameter (voor 1960 6 rozetten, later 4 rozetten)
propeller: achterzijde zwart, voorzijde metaal; soms egaal bruine propeller;
proptips: geel, later wit-rood-wit
Interieur: interior green met zwarte details;
Airfix heeft in 2023 zijn oude 1/72 bouwdoos opnieuw uitgebracht maar het is de oude mal, lees hier een eerste indruk....
Dutch Decal had een 1/72 decalset #72046 met KLu decals en op 1/48 #48030.
Xtradecal set X72345 heeft een wereldwijde selectie 1/72 Beaver decals w.o. voor de KLu "S-9" op Valkenburg 1957.
Voorschriften KLu (Collectie M. de Vreeze) (used with permission)
TEKENINGEN IPMS NEDERLAND
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)