914

Categorie 1.  LvA

8 stuks bij LvA, 1917-1921, allemaal geïnterneerd na landing op Nederlands grondgebied.

Op 14 juni 1917 landde een eerste kist van het Duitse Schutzstaffel 11 te Axel nadat het de weg was kwijtgeraakt. Werd geïnterneerd voor de LvA en kreeg registratie LA43. Werd aangekocht oktober 1917 voor 40000 ReichsMark.

Op 11 april 1918 landde een kist van Feld Flieger Abteilung 291 bij Zaamslag in Zeeuws Vlaanderen en sloeg over de kop. Het werd gedemonteerd en naar Soesterberg overgebracht. (regi waarschijnlijk D436)

Bij Ossendrecht landde 13 mei 1918 een kist na te zijn beschoten van het Armee Flug Park 17 dat op Doornik stond. Aan boord was een fototoestel en het was relatief onbeschadigd. Het werd geïnterneerd en kreeg de LvA regi D426.

Daarna volgden er meer (zie tabel).

De diverse kisten werden beperkt gebruikt door de Luchtvaart Afdeeling (LvA).


dfw-c5-jg-archive

LA-46, de oranje bol is goed te zien, Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)  

dfw c5 la46 lvk 1

vlak na landing voor transport, dit werd de latere "LA-46". Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
LA-43 D408 5928/16 14-6-1917 landing bij Axel om de "weg te vragen"; later aangekocht; waarschijnlijk gebouwd bij Aviatik en met Mercedes 200 pk motor. Aangekocht oktober 1917 voor 40000 ReichsMark. Eind 1917 herregistratie D408 B205 (dat duidt op de Benz 205 pk motor; deze motor werd in 1918 ingebouwd in de D426);
LA-46 D406 4982/16 20-7-1917  1919 Duitse witte? streep op rompachterstuk; Mercedes 200 pk motor; landing bij Aardenburg; nooit formeel aangekocht. Eind 1917 herregistratie D406 B220;
LA-47 ? 5287/16 29-7-1917 landing bij Oostburg; door LVG gebouwd met Mercedes 220 pk motor; lijkt latere versie; nooit formeel aangekocht.
LA-44 ? 9057/16 12-8-1918   Duitse nr.21 op romp, "Gertrud"; landing bij Oostburg met beschadiging; Mercedes 220 pk motor; gebouwd bij Aviatik; de aankoop is formeel niet doorgegaan.
D426 6902/17 (of 6402/17 ?)
13-5-1918  1919 ?

landing bij Ossendrecht; Duitse nummer 10 op de kist en met Benz 220 pk motor (of was dit de 426 ?)

D436 7928/17
11-4-1918  1919 ?
landing bij Zaamslag;
D445 ? 6767/18 22-9-1918  1919 ? landing bij Overasselt; gebouwd bij Aviatik te Leipzig; kist van Nachtjagdstaffel 32.
D479 4375/18 12-10-1918  1919 ?
landing Rilland-Bath na te zijn verdwaald en bleef onbeschadigd; kist van Fleigerschule Gent; door Aviatik gebouwd en van benz 200 pk motor voorzien; kist lijkt latere versie.
-   2138/17 17-11-1918 - landde na de Wapenstilstand bij Emmer Compascuum; Sloeg over de kop; onderdelen naar opslag.

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)