864

Cat 5.   ML-KNIL
56 stuks DT-937 t/m DT-992

(In Nederlands Indië werden van de civiele KLM Indische Luchtvaartmaatschappij (KNILM, die juli 1928 was opgericht)  2 DC-3-194B toestellen en van de KLM 3 DC-3's nog in begin 1942 gebruikt. Vanwege de Japanse aanval op Nederlands Indië begin 1942 weken eerder in februari 1942 twee kisten, de PK-ALT en PK-ALW, uit naar Australië. Ze werden door de Geallieerden ingezet voor diverse taken en gingen over naar de USAAF / Allied Directorate of Air Transport ADAT). (andere civiele DC-3's werden al eerder neergeschoten en ook diverse kisten nabij Broome, zie tabel).


Indisch militair personeel was vanwege de Japanse aanval uitgeweken naar Australië. Tussen november 1943 en februari 1944 werden een viertal nieuwe kisten afgeleverd in Australie (regi's DT-937 t/m DT-940) voor gebruik op routes in Australië. Later kwamen daar nog eens vier C-47A's (DT-941 t/m 944) en zes C-47B's toestellen (DT-945 t/m 950) bij. Ze werden gebruikt door het in Australië met de RAAF opgezette Netherlands East Indies (NEI) no. 1 NEI squadron te Melbourne en no.2 NEI squadron te Brisbane; later werd dit het no.1 NEI Transport Squadron en nog later na de capitulatie van Japan in augustus 1945 het no.19 NEI squadron onder de RAAF.

Na VJ-day, het einde van de oorlog augustus 1945, was voor heropbouw van de ML-KNIL in Indië additionele capaciteit nodig. Het was mogelijk 10 C-47 (ex USAAF) toestellen over te nemen (regi's DT-951 t/m DT-960) met 7 kisten in onderdelen. De toestellen werden gevlogen door no.19 squadron "Vliegtuig Transport Groep" op Tjililitan en later vanuit Batavia. Dit was nog niet afdoende en dus volgden vanaf begin 1946 nog eens diverse kisten. De meeste toestellen kwamen in gebruik bij het NIGAT met een extra kist, de DT-992, als VIP kist. Behalve die van het NIGAT ("Netherlands Indies Government Air Transport"). De taken werden gescheiden: reguliere lijndiensten door no.19 en overig transport door no.20 squadron. Het no.19 squadron werd in april 1948 opgeheven en vervolgens gingen vele toestellen over het KLM bedrijf. Het no.20 squadron bleef doorvliegen voor militaire taken.

Bij de onafhankelijkheid van Indonesië werden in 1950 zo'n 22 vliegtuigen overgedragen aan de Indonesische TNI AURI.

Zie voor het gebruik in de Papua Nieuw Guinea periode:  gebruik bij de KLu in Indie/ Nieuw Guinea....


c 47 avweekdec1945

Oud artikel uit de Aviation Week van december 1945. Het gaat over de aankoop van tweede hands kisten voor de ML-KNIL / NGAT. (Collectie M. de Vreeze / used with permission)

 

DC-3 KNILM
Registratie Tweede regi. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
PH-ALT PK-ALT 11-1941 april 1937  maart 1942 DC-3-194B naar KLM april 1937 als "Torenvalk" PH-ALT; juni 1940 overgebracht naar Indische KNILM; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; ook militair gebruikt na evacuatie naar Australië; maart 1942 verkocht voor luttel bedrag naar USAAF/ ADAT, werd 44-83228, Call sign VH-CXD; maart 1945 naar RAAF 33 squadron; afgeschreven Higgins Field QLD 05-05-1945
PH-ALW PK-ALW 11-1944 april 1937  maart 1942 DC-3-194B naar KLM als "Wielewaal" PH-ALW; vloog ook de Batavia KLM route; juni 1940 overgebracht naar Indische KNILM; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; ook militair gebruikt na evacuatie naar Australië; maart 1942 verkocht voor luttel bedrag naar USAAF/ ADAT, werd 44-83229, Call sign VH-CXL; mei 1946 naar Australian National Airways VH-ANR; verhuurd 1958 aan Butler Air Transport, en 1959 naar NSW Airlines tot mid 1972; in opslag, 1994 naar museum Queensland te Caloundra.
PH-ALO PK-ALO -1937   03-03-1942 DC-3-194B KNILM "Oehoe" ; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; 3 maart 1942 voor de Australische kust bij Broome door Japanse vliegtuigen beschoten, moest een noodlanding maken en verbrand achtergelaten.
----          ----
PH-AFV PK-AFV -1965   03-03-1942 DC-3-194B naar  KLM als "Pelikaan"; overgebracht juni 1940 naar KNILM; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; niet militair gebruikt; werd neergeschoten 3 maart 1942 bij Carnot Bay Australië (60 mijl ten zuiden van Broome) en noodlanding gemaakt; gevlogen door Smirnoff; had passagiers maar ook diamanten aan boord; bruikbare onderdelen van de kist afgehaald, restant tot jaren zeventig nabij strand.
PK-AFW   -1982   24-01-1942 DC-3-194B KNILM; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; niet militair gebruikt en werd neergeschoten 24 januari 1942 bij Samarinda, Borneo
PK-ALN   -1936   29-12-1941 DC-3-194B KNILM; werd eind 1941 voorzien van camouflageschema; niet militair gebruikt en werd neergeschoten bij Medan

 

nedvlag

Registratiegegevens ML-KNIL:
Registratie Tweede Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Type Opmerkingen (c/s = call sign)
DT-937 T-437 42-92256 12036 22-12-1943 03-05-1950 Douglas C-47A-1-DK Dakota aangekomen te Brisbane December 1943; call sign c/s VHRDG. later PK-RDG.
DT-938 T-438 42-92198 11972 12-11-1943 03-05-1950 Douglas C-47A-1-DK Dakota aangekomen te Jackson November 1943; c/s VHRDH. later PK-RDH ; later naar AURI
DT-939 T-439 42-92474 12279 17-02-1944 03-05-1950 Douglas C-47A-5-DK Dakota. aangekomen te Jackson Feb 1944; c/s VHRDI; later PK-RDI; naar AURI
DT-940 T-440 42-92311 12097 09-02-1944  1949 ?? Douglas C-47A-1-DK Dakota. aangekomen te Jackson Dec 1943; c/s VHRDJ. later PK-RDJ; crash landing Tjililitan 1949 of later naar AURI en 17-05-1962 neergeschoten ??
DT-941   42-93015 12880 15-04-1944 6-9-1944 Douglas C-47A-20-DK Dakota ook gebruikt vanaf begin 1944 als ambulance vliegtuig; c/s VHRDK. Verongelukt te Mossman bij Cairns, Australie en afgeschreven.
DT-942   42-108903 12878 17-04-1944 03-05-1950 Douglas C-47A-20-DK Dakota aangekomen te probably April 1944 Brisbane; ook gebruikt vanaf begin 1944 als ambulance vliegtuig; c/s VHRDL. later PK-RDL
DT-943 T-443 42-93433 13344 14-06-1944 03-05-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota aangekomen te June 1944 in Australië ; c/s VHRDM; later PK-RDM; PK-NDF, PK-VTO; naar AURI; *** zie opmerking NMM kist
DT-944 T-444 42-93434 13345 20-06-1944 03-05-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota aangekomen June 1944 Australië ; c/s VHRDN; later PK-RDN ??; later naar AURI Indonesië
DT-945   44-76359 15943/3269 26-02-1945 03-05-1950 Douglas C-47B-25-DK Dakota. c/s VHRDY; later  PK-RDY; naar AURI ?
DT-946 T-446 44-76360 15944/3269 06-03-1945 ? Douglas C-47B-25-DK Dakota. c/s VHRDZ. later PK-RDZ.
DT-947   44-78796 33128 15-05-1945 10-2-1948 Douglas C-47B-25-DK Dakota c/s VHREA; later PK-REAVerongelukt in 1948 bij Padalarang en afgeschreven?? of naar AURI
DT-948   44-7876798 33130 15-05-1945 01-01-1946 Douglas C-47B-25-DK Dakota c/s VHREB; Gesloopt in 1946 voor onderdelen ? / crash 1946 at Kemajoran?
DT-949 T-449 44-77143 16727/3347 07-07-1945 03-05-1950 Douglas C-47B-35-DK Dakota. c/s VHREC. later PK-REC; naar AURI ?
DT-950 T-450 44-77145 16729/3347 07-07-1945 03-05-1950 Douglas C-47B-35-K Dakota c/s VHRED. later PK-RED??
 --  --     na de oorlog....      
DT-951 T-951 ? 42-23419 9281 31-12-1945 01-01-1949 Douglas C-47A-20-DL Dakota c/s VHREE. Naar KLM als PK-REE, retour ML-KNIL; PK-GDA tot jan 1958?, PK-NDK, PK-VTN ?
DT-952 T-452 42-93310 13207 31-12-1945  03-05-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHREF. later PK-REF, later PK-VDO; naar AURI ?
DT-953 T-453 41-18671 6032   03-05-1950 Douglas C-47-DL Dakota c/s VHREG. later PK-REG; naar AURI ?
DT-954 T-454 41-38740 6199 31-12-1945  13-08-1947 Douglas C-47-DL Dakota c/s VHREH. Naar KLM als PK-REH
DT-955         03-05-1950 Douglas C-47 Dakota c/s VHREJ.
DT-956         01-01-1946 Douglas C-47 Dakota ex RAAF. c/s VHREJ. Medio 1946 gesloopt voor onderdelen
DT-957         03-05-1950 Douglas C-47 Dakota Vaak wordt 20669 genoemd als constructienummer, dit is echter het USAAF-contractnummer.
c/s VHREK. Naar KLM als PK-REK maart 1950
DT-958   43-49871 15687/2713   1946 Douglas C-47B-20-DK Dakota. c/s VHRDY. Vloog bij no.20 squadron; Gesloopt medio 1946 voor onderdelen.
DT-959 T-459 42-23689 9550 of 9551 ?   03-05-1950 Douglas C-47A-30-DL Dakota c/s VHREM; Naar KLM PK-REM
DT-960         1947 ? Douglas C-47 Dakota c/s VHREN ; gebruikt reservedelen
DT-961         1947 ? Douglas C-47 Dakota c/s VHREO; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; gebruikt reservedelen
DT-962 T- ?? 42-93571 13497 31-12-1945 03-05-1950 Douglas C-47 Dakota c/s VHREP ; revisie eerst bij Canadair voor aflevering? Naar KLM werd PK-REP; Jan 1948 retour ML-KNIL no.20 squadron; museum Pusot bij Djakarta ?
DT-963 T-463 42-92796 12636 31-12-1945 03-05-1950 Douglas C-47A-15-DK Dakota c/s VHREQ; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; later PK-REQ
DT-964 T-464 43-48235 14051 of 25496 ?? 01-06-1945 03-05-1950 Douglas C-47A-30-DK Dakota c/s VHRER; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; Jan 1948 ML-KNIL no.20 squadron; later museum Kapala te Pasat ?
DT-965         26-02-1947 Douglas C-47 Dakota c/s VHRES; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; crash in zee Stradbroke island in Queensland
DT-966           Douglas C-47 Dakota c/s VHRET; revisie eerst bij Canadair voor aflevering;
Afgeschreven
DT-967 T-467 42-93670 13607 31-12-1945  03-05-1950 DouglasC-47A-25-DK Dakota c/s VHREU; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; Naar KLM PK-REU , later weer retour ML-KNIL; PK-VDN; naar AURI ?
DT-968        ? 29-04-1950 Douglas C-47 Dakota c/s VHREV; revisie eerst bij Canadair voor aflevering ??
DT-969        ? 29-04-1950 Douglas C-47 Dakota revisie eerst bij Canadair voor aflevering ??
DT-970 T-470 / T-970 ? 43-15941 20407 29-10-1945  - Douglas C-47A-90-DL Dakota c/s VHREX; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; later naar KLM PK-REX mei 1948 ? ; naar AURI /ALRI ; (veel later 14-02-1977 crash Sumbawa)
DT-971   43-15575 20041 19-09-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-85-DL Dakota c/s VHREY revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; naar KLM  PK-REY; Garuda PK-GDC; restanten Armadale (Aus.)
DT-972        ? 12-03-1947 Douglas C-47 Dakota revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; Afgeschreven door crash tegen de vulkaan Boerangrang, Java.
DT-973  T-973 43-15224 19690 05-11-1945 01-04-1948 ? Douglas C-47A-80 DL Dakota c/s VHRCO; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; PK-RCO, eind 1948 retour ML-KNIL; PK-GDD, PK-WWH
DT-974  T-974 43-15253 19719 25-09-1945 1948 ? Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCP; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering;  PK-RCP, eind 1948 retour ML-KNIL ; PK-GDE bij Garuda, PK-GDU
DT-975   43-15157 19623 07-11-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCQ; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; PK-RCQ, PK-GDF bij Garuda, PK-OAZ
DT-976  T-976 43-15145 19611 08-11-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCR; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCR, ein 1948 ML-KNIL;  PK-GDG bij Garuda
DT-977  T-977 42-93698 13639 22-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-25-DK Dakota
c/s VHRCT; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCT, ook ML-KNIL; PK-GDH bij Garuda
DT-978   43-15206 19672 25-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCU; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCU, ein 1948 ML-KNIL; PK-GDI bij Garuda; 26-01-1961 crash Mt.Burangrang.
DT-979   43-15378 19844 26-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCV; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCV,eind 1948 ML-KNIL;  PK-GDK bij Garuda, PK-ZDI
DT-980   42-93063 12933 05-11-1945 1948 ?  Douglas C-47A-20-DK Dakota c/s VHRCW; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCW, PK-GDL bij Garuda
DT-981   42-93781 13731 28-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-25-DK Dakota
c/s VHRCY; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCY, PK-GDM bij Garuda ; later 1962 brand Kemajoran.
DT-982 NI-471 42-100542 19005 22-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-65-DL Dakota c/s VHRCZ; ombouw bij Canadair voor aflevering; later PK-RCZ, PK-DBA ; crash Surabaja 17-11-1950.
DT-983 NI-472 42-93680 13619 26-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota
c/s VHRCA; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCA, PK-DPB, PK-GDS bij Garuda, PK-NDM
DT-984 NI-473 42-100816 19279 05-11-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-70-DL Dakota c/s VHRCB; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DPD, PK-DBC. Crash november 1954 bij Djambi.
DT-985 T-474, NI-474 42-92870 12719 31-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-15-DK Dakota c/s VHRCC; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DPD, PK-GDT bij Garuda; Museum Pusat te Djogyakarta / Yogyakarta ?
DT-986 NI-475 42-93540 13463 31-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHRCD; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCD, PK-DPF, PK-GDU bij Garuda; crash met PK-GDE jan 1966;
DT-987 NI-476 42-93605 13535 30-10-1945 01-01-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHRCE; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DPG, PK-GDV bij Garuda; crash Talang Suak december 1959
DT-988 NI-477 43-15192 19658 27-11-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCF; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCF ? , PK-DBG, PK-GDW bij Garuda, PK-NDL.
DT-989 NI-478 42-93813 13766 18-11-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHRCG; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DBH, PK-GDX bij Garuda, PK-NDJ.
DT-990 NI-479 42-93170 13052 26-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-20-DK Dakota c/n VHRCH; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCH, PK-DPI, PK-GDY bij Garuda; crash Surabaya Masalembo 05-02-1961
DT-991 NI-480 42-92686 12514 01-10-1945 01-04-1948 Douglas C-47A-10-DK Dakota c/s VHRCI; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCI, PK-DPJ, PK-GDZ bij Garuda; later crash boven Java 29-12-1961.
DT-992 T-445 , NI-470 42954 - 01-02-1946 01-04-1948
Douglas DC-3D  / C-117 Dakota
c/s VHRCJ ; DT.993 ?? PK-RCJ ?
Aankoop bij Douglas als DC-3D; crash Ipoh Malakka 09-05-1952

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd ,  [B5] Luchtv.kennis 1999-3 en 1999-6,  [W12] Heyman art.NEI/KNILM

** Opmerking: de "T-443" zoals getoond in het NMM in Soesterberg is niet origineel maar een ex-USAF C-47A c/n 20118; het is helaas ook nog onjuist beschilderd voor een ML-KNIL toestel.

*** De voormalige KNILM PK-ALW die naar Australië evacueerde in februari 1942 en naar de USAAF/ ADAT ging werd ook gebruikt door generaal McArthur. Het toestel ging april 1944 over naar de Australian National Airways als VH-ANR. Het schijnt nu nog te staan in het Queensland Air Museum te Caloudra.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)