Cat 3. LSK/ KLu Koninklijke Luchtmacht (na 1945)
aaanlmillv

DC-3 bij NGAT : NL-201 , NL-202 ; C-47A bij NGAT: NL-204 , NL-205 , NL-206, NL-207 , NL-208, NL-209, NL-210; (NGAT NL-203 was een DC-2)

C-47: 17 stuks, van 1948-1962 bij KLu ; kenmerken X1-X17 ;
C-47A, 2 stuks, kenmerken X18 en X19 van 1962-1964;

Na de Tweede Wereldoorlog werden een aantal voormalige "No.1314 Dutch communications Flight" toestellen gebruikt door het in oktober 1945 opgerichte Netherlands Government Air Transport (NGAT). De NGAT operatie werd uitgevoerd vanaf december 1945 door de KLM. Veel van deze kisten gingen later naar de civiele KLM.

In september 1948 kreeg de luchtmacht de beschikking over een KLM Dakota PH-TCK in bruikleen welke intern als X-1 werd geduid. De KLM Dakota PH-TBV met code X-2 werd verhuurd vanaf februari 1949 maar had een zilverkleurig schema. Daarna kwam eind 1950 de PH-TAY met ook weer interne duiding X-1 welke vloog tot oktober 1951.  In november kwam de PH-TBX welke ook aangeduid werd als X-2 en vloog tot eind 1949. [ref Luchtvaartkennis 2023-1 en niet verwarren met de latere KLu X-1 en X-2].

Voor de LSK (dat werd de latere KLu maart 1953) werden meerdere Dakota's later aangeschaft en gebruikt na de oorlog bij o.a. KLU no.334 squadron. (Prins Bernhard gebruikte de PH-PBA als "regerings "Dakota in de jaren vijftig met veelal Sonderman als vlieger).

Een aantal kisten werden ook in 1961 overgebracht naar de Oost (Indonesië was al onafhankelijk geworden) en gestationeerd op het nog Nederlandse Papua Nieuw Guinea. Vanaf de basis Mokmer op eiland Biak vlogen drie C-47B toestellen bij het daar opgezette KLu no.336 squadron. Er werd ook samengewerkt met de MLD. De omstandigheden waren moeilijk met diverse vijandelijkheden. Vele transporttaken werden uitgevoerd, o.a. van krijgsgevangenen. In 1962 werd de oorlogssituatie in Indonesië ernstig en uiteindelijk werd in augustus 1962 "door de VN afgedwongen" akkoord in New York getekend. Overdracht gaat via UNTEA op 1 oktober 1962. De lokale C-47 in de Oost kisten werden verkocht aan een bedrijf in de Filipijnen.

Omdat er een flink aantal vliegtuigen onder het Amerikaanse MDAP werden geleverd (en dus Amerikaans eigendom waren) gingen er vele toestellen ook weer terug naar Amerika in 1961 en 1962.


douglas-c47-kluauthor 

de X-8 "VIP" Dakota in aluminium verf met wit dak en rood-oranje vlakken om romp en vleugeltips.
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission) 

douglas c47 lvk 3

Weer de VIP kist. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

 

douglas c47 lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

douglas c47 lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

douglas c47 lvk 4 pieters auth

Foto dhr. Pieters via  Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

douglas c47 lvk 5

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

douglas c47 lvk 6 goth auth

Foto dhr. F. Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

dc 3 nationaal archief 5

Dropping tijdens politionele actie in Indië, onderzijden met roundels goed te zien.. Foto: dhr. Noske via Nationaal Archief (used with permission)

douglas-c47-mdv-author

C-47 in KLu schema als ZU-5 bij het oude MLM in Soesterberg. Dit is niet een originele KLu kist, maar ex K-688 /20118.  Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

Registratiegegevens Netherlands Government Air Transport (NGAT) ; 
Registratie
-

fisc.yr
Constructienr.
Datum in dienst
Datum uit dienst
Type
Opmerkingen
NL-201
 
 
 
2022
 
 
DC-3
later naar KLM als PH-TBE
NL-202
 
 
 
1980
 
 
DC-3
later naar KLM als PH-TBD
NL-204
 
 
 
12173
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TAZ
NL-205
 
 
 ex. USAAF 43-16131
20597
 16-06-1945
16-01-1946 
C-47A
ex USAAF; ongeval Katwijk 16-1-1946
NL-206
 
 
 
12767
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TBY
NL-207
 
 
 
19785
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TBZ
NL-208
 
 
 
12953
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TCA
NL-209
 
 
 
19515
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TCB
NL-210
 
 
 
12734
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TCC

 

Registratiegegevens LSK / KLu: (kijk voor schema aanduidingen op de modelbouw pagina)
Registratie Tweede Registratie Engelse Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Type Opmerkingen
X-1 (1) 42-100553 20597 16-05-1945 16-01-1946 Er is een hoop mysterie rond de "X-1" , was NL-205 ? Afgeschreven na ongeluk bij Katwijk; Romp naar Schiphol
X-1 (2) 43-15329 29-02-1952 06-02-1953 Douglas C-47A Dakota schema (8); Afgeschreven na ongeluk. gesloopt 1958? Naar Deelen
X-10 ZU-10 KN233 43-49453 26714/15269 18-09-1953 07-11-1962 Douglas C-47B-15-DK Dakota als ZU-10 in schema (2) en uniek schema (4); als X-10 in schema (5); korte motor inlaten; Naar Filippijnen
X-11 ZU-11 KN312 44-76281 32613/15865 24-02-1952 juli -1962 Douglas C-47B-25-DK Dakota Enige tijd gebruikt geweest bij MLD als 078 in schema (2); als ZU-11 in schema (2); lange inlaten en aluminium kleurige spinners; Vermist 28-6-1962. Pas gevonden in 1969 door missionaris in Carstensgebergte (Nieuw Guinea). Restanten van de kist in museum Deelen.
X-12 ZU-12 KN605 44-76916 33248/16500 08-07-1953 09-02-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-12 en X-12 ook schema (2); Retour MDAP naar USA.
X-13 ZU-13 KN629 44-76953 33285/16537 05-06-1953 02-01-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-13 in schema (2); lange motorinlaten; heeft enige tijd bij MLD gevlogen als 079 in schema (2) en is daar afgeschreven op 2/1/1961 ongeval Biak
X-14 ZU-14 KN632 44-76957 23259/16541 07-01-1953 09-02-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-14 in schema (2); Retour MDAP naar USA
X-15 ZU-15 KJ824 43-48347 25608/14163 08-01-1954 09-02-1961 Douglas C-47B-1-DK Dakota als ZU-15 / 15-ZU in schema (2); lange motorinlaten; Retour MDAP naar USA.
X-16 ZU-16 KJ932 43-48843 26104/16459 11-08-1952 08-03-1961 Douglas C-47B-5-DK Dakota; als ZU-16 / 16-ZU in schema (2); lange motorinlaten; Retour MDAP naar USA (later Chili)
X-17 ZU-17 KN696 44-77079 33411/16663 04-05-1954 24-01-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-17 / 17-ZU in schema (2); lange motorinlaten; Retour MDAP naar USA
X-18 ZU-18 RAAF A65-22 42-92127 of 92197 / 92106 11971 24-07-1962 07-11-1962 Douglas C-47A-1-DK Dakota ex RAAF; als X-18 in schema (5) bij 336 squadron; geen linker vrachtdeur maar gewone deur en 7 ramen, verder geen astrodome; Verkocht als XW-PFW van Continental Airlines.
X-19 ZU-19 RAAF A65-57 43-48106 25367/13922 25-09-1962 07-11-1962 Douglas C-47A-30-DK Dakota bij 336 squadron; geen linker vrachtdeur maar gewone deur en 7 ramen, verder geen astrodome; Was VH-SBH van Trans Australian Airlines. Verkocht als VH-EDD van Qantas.
X-2 (2) ZU-2 43-16413 20879 29-08-1952 09-11-1962 Douglas C-47B-1-DL Dakota Was K-5/OT-CWC (Belg. Luchtmacht). ZU-2 schema (2); X-2 in schema (7); buiten dienst gesteld en verkocht naar Filippijnen.
X-2 (1) 43-15329 19795 sept 1948 14-11-1946 Douglas C-47A-80-DL Dakota Was PH-TBV. Dit toestel is gedurende 1949 gehuurd door de LSK van de KLM. Het vloog in LSK-beschildering, waarbij de civiele registratie PH-TBV op de staart gehandhaafd bleef (schema 11?). Crash 14 november 1946 op Schiphol; (een andere kist kreeg later dezelfde code X-2; zie hierboven)
X-3 ZU-3 KN325 43-76300 32632/15884 29-08-1952 31-03-1962 Douglas C-47B-25-DK Dakota Was K-26/OT-CWL (Belg. Luchtmacht). in schema (2) en later schema (5); Afgeschreven na ongeluk bij Sorong, Nieuw Guinea.
X-4 ZU-4 KN215 43-49735 26996/15551 29-08-1952 07-11-1962 Douglas C-47B-20-DK Dakota Was K-27/OT-CWM (Belg. Luchtmacht). Heeft bij MLD gevlogen als 018 in schema (5); X-4 in schema (5); Verkocht als PI-C643
X-5 ZU-5 KN636 44-76991 33323/16575 29-08-1952 07-11-1962 Douglas C-47B-35-DK Dakota Was K-32/OT-CNS (Belg. Luchtmacht.) ZU-5 in schema (2); Heeft bij MLD gevlogen als 019 in schema (5); als X-5 in schema (7) met korte inlaten op de motoren; Verkocht als XV-NIK van Air Vietnam. (zie opmerking)
X-6 ZU-6 KN342 44-76325 32657/15909 10-03-1953 12-09-1960 Douglas C-47B-25-DK Dakota Retour MDAP naar USA
X-7 ZU-7 KN608 44-76920 33252/16504 01-04-1953 20-10-1960 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-7 resp 7-ZU in schema (2) met Korea titel "ROYAL NETHERLANDS AIR FORCE" in geel; korte motor inlaten; later Retour MDAP naar USA.
X-8 ZU-8 KN699 44-77083 33415/16667 06-08-1953 09-03-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-8 ingezet voor VIP in schema (1); later in schema (2) en (3) en als X-8 in schema (3); korte motor inlaten; later Retour MDAP naar USA.
X-9 ZU-9 KN661 44-77030 33362/16614 05-06-1953 18-10-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota ZU-9 resp 9-ZU in schema (1); als ZU-9 in schema (2); werd 1955 van VIP interieur voorzien als X-9 in schema (3); korte motor inlaten met zwarte spinners; later Retour MDAP naar USA.

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt., [B5] Luchtv.kennis 1985-6

Opmerking: de C-47A museumkist in het voormalige MLM Soesterberg "X-5" vloog nooit bij de KLu, maar ex K-688 /20118 en na te zijn aangekocht in KLu kleuren geschilderd

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)