Cat 3. KLu en NGAT
22 stuks
NL-300 tot NL-316, NL-350, DT-991 t/m -994.
Voor militair transport na de oorlog was er grote behoefte aan wat grotere vliegtuigen en zo werden diverse C-54 toestellen in het najaar van 1945 gehuurd van de Amerikanen voor inzet door het in oktober 1945 opgerichtte Netherlands Government Air Transport (NGAT). De vliegtuigen waren ingericht voor het vervoer van 28 passagiers en 2.000 kg post en vracht. In de toestellen bevonden zich behalve de vleugeltanks nog 3 extra tanks, welke het mogelijk maakten afstanden van 3.000 km zonder tussenlanding af te leggen.
Ze werden in Indie maar ook in Nederland ingezet van 1945-1946 en op de route Indie-Amsterdam. Terwijl deze toestellen voor de NGAT en dus met het NL-kenmerk vlogen waren ze al wél in het civiele register ingeschreven! De operatie werd gedaan door de KLM maar pas op 18 augustus 1947 werden de toestellen formeel overgeschreven t.n.v. de KLM maar het vervangen van de NL-kenmerken door de civiele kenmerken was toen aan de gang.
In Indie werd ook het 'Netherlands Indies Government Air Transport' (NIGAT) in 1946 opgericht. Deze was nauw gelieerd met het No. 19 squadron. Dit squadron opereert vanaf 1946 met vier C-54 Skymasters in Indie (DT-994 t/m DT-997). Deze waren van de USA overgenomen. Er werden ook vluchten tussen Indie en de USA gemaakt. Augustus 1947 gingen deze toestellen ook naar de KLM.
C-54 NGAT. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
C-54, NL-302 tijdens een tussenlanding in Egypte in 1945. Het heeft de oranje driehoeken. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
dezelfde kist in Egypte. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
.
De C-54 in het Aviodrome Lelystad in Nederlandse kleuren (is niet orginele NGAT C-54, maar kist in 2003 aangekocht Zuid-Afrika en geschilderd in NGAT kleuren; het lijkt alsof dat niet helemaal accuraat is gedaan). Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | US-Fisc. Year-nr. | Constructienr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
NL300 | 41-37303 | 3094 | nov 1945 | aug 1947 | Bij 1316 Dutch Communication Flight. Na de oorlog naar KLM als PH-TAB |
NL301 | 42-72275 | 10380 | nov 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAC |
NL302 | 42-72274 | 10379 | nov 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAD |
NL303 | 42-72316 | 10421 | nov 1945 | 1947 | Bij 1316 Dutch Communication Flight. Na de oorlog naar KLM als PH-TAA |
NL304 | 41-37290 | 3081 | nov 1945 | nov 1945 | afgeschreven Shaba |
NL305 | 42-7231 5 | 10420 | nov 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAG op 20-11-1945 |
NL306 | 41-37277 | 3067 | nov 1945 | 05-11-1946 | Verbrand op 05-11-1946 |
NL307 | 42-72287 | 10392 | dec 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAH |
NL308 | 41-37288 | 3079 | jan 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAI op 10-12-1945 |
NL309 | 42-107445 | 7464 | 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAK |
NL310 | 42-72270 | 10375 | 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAL |
NL311 | 42-72286 | 10391 | 1945 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAM |
NL312 | 41-37293 | 3084 | 1945 | 1946 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAN |
NL313 | 41-37308 | 3099 | 1946 | 1946 | Na de oorlog naar KLM als PH-TAO |
NL314 | 42-72271 | 10376 | 1946 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TBS |
NL315 | 42-72272 | 10377 | 1946 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TBU |
NL316 | 42-72207 | 10312 | 1946 | 1947 | Na de oorlog naar KLM als PH-TCD (later gesloopt, zie opmerking hieronder) |
NL350 | 42-107436 | 7544 | 1946 | 1947 | Waarschijnlijk nooit officieel toegekend; na de oorlog als PH-TCP (ntu), werd PJ-ALW |
DT-994 |
42-72293 | 10398 | mid 1946 | 1946 ? | NIGAT (DT-991 niet toegepast); later PK-DSA en PH-TSA KLM in aug 1947 |
DT-995 |
42-72296 | 10401 | mid 1946 | 1946 ? | NIGAT (DT-992 niet toegepast); later PK-DSB en PH-TSB KLM in juli 1947 |
DT-996 |
42-72268 | 10373 | mid 1946 | 1946 ? | NIGAT (DT-993 niet toegepast); later PK-DSC en PH-TSC KLM in aug 1947 |
DT-997 |
42-72267 | 10372 | mid 1946 | 1946 ? | NIGAT ; later PK-DSD en PH-TSD KLM in aug 1947 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1999-04
Opmerking: Aviodrome museumkist "NL-316" is niet orginele C-54, maar kist in 2003 aangekocht Zuid-Afrika en geschilderd in NGAT kleuren
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)