INFO Douglas DC-2
- 1426
Fabriek | Douglas |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | DC-2 |
Cat 3 , 5 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
Eerste echte metalen laagdekker transportvliegtuig van Douglas USA uit 1933; Wereldberoemd want er waren in die tijd nog veel houten passagiers vliegtuigen. De cabine had plaats voor 14 passagiers in een smalle cabine met een gangpad met aan iedere kant een stoel. Civiele kisten waren o.a. bij KLM in gebruik (zoals de beroemde "Uiver" );
2x Wright R-1820-55 motoren van 975 pk
Lengte: 18,75 m
Spanwijdte: 25,91 m
Leeggewicht: 6690 kg
Maximum startgewicht: 9525 kg
Maximum snelheid: 328 km/u
Vliegbereik: 1450 km
2 piloten en 18 passagiers.
(Anthonie Fokker verkreeg in 1934 op eigen initatief de DC-2 licentie en verkooprechten in Europa van de Douglas fabriek. Daarmee onderving Fokker toch deels het feit dat in de toekomst moderne vliegtuigen geheel van licht metaal gebouwd zou gaan worden. Het Fokker constructieburo maakte zelfs studies van militaire versies van de DC-2, inclusief een mogelijke rol als bommenwerper; de Zwitsers hadden daarvoor belangstelling).
Literatuur: | ||||
DC-2 | Nico Geldhof en dhr.Kok | Bonneville | ||
"Fokker" Douglas DC-2 | Hugo Hooftman | Ned.vliegtuig encyclopedie no.2 | Cockpit uitgeverij | |
Fokkers "vliegende forten" zoals de DC-2 | J.H. Bosman | Luchtvaartkennis | 1992-2 | Afd. Luchtvaartkennis |
Websites: |
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-2 |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. LSK Douglas DC-2
- 1376
Cat 3. LsK
1 exemplaar, kenmerk NL-203 (ex KLM PH-ALE)
Ex KLM toestel, kort ingezet voor militaire taken 1945 vanuit no.1316 Dutch Communications Flight in Engeland en later door het in oktober 1945 opgerichtte Netherland Government Air Transport (NGAT). Eind 1945 ging het terug naar de KLM.
------------------------
( Opmerking: Drie DC-2-115G toestellen vlogen vanaf 1935 bij de Kon.Ned.Indische Luchtvaartmaatschappij KNILM. Twee toestellen, de PK-AFK c/n 1375 en PK-AFL c/n 1376, weken vanwege de Japanse aanval in Indiƫ februari 1942 uit naar Australiƫ; vervolgens mei 1942 verkocht aan de USAAF / ADAT (Allied Directorate Transport) aldaar. Deze toestellen werden echter niet door Nederland militair gebruikt ).
Hier is het toestel PH-ALE in KLM schema te zien. (Foto: collectie M. de Vreeze)
Registratiegegevens: | |||||
Civiele Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
NL-203 | 1584 | 1945 | dec 1945 | Deze is gebruikt bij KLM als PH-ALE. Vloog tijdens de oorlogs als G-AGBH bij BOAC met KLM-bemanning op luchtlijnen met de nodige risico's. Gehuurd van KLM en gebruikt bij no. 1316 Dutch Communication Flight en NGAT. Later PH-TBB |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [W12] Heyman art. NEI / KNILM
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Douglas DC-2
- 1893
MODELBOUW Douglas DC-2
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Dekno (resin)
Pioneer (resin)
Formaplane (vacu) @
Vacukit (vacu) @
Execuform (vacu) @
J en L (vac) @
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: CMK / CMR , Formaplane
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | . | geheel metaal | geheel metaal | . | "KLM" |
(2) | camouflage | met kleine driehoek | "RAF" |
Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)