Fabriek | Douglas Northrop |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | DB 8A-3N |
Cat 2 -- totaal 18 stuks |
Informatie:
Lichte duik-bommenwerper uit de USA. De Douglas DB-8A was een verdere ontwikkeling van de A-17 van Northrop. Northrop ging in 1937 op in de El Segundo fabriek van Douglas (later werd de Northrop fabriek weer onafhankelijk...). Dit toestel was een landversie lichte duik-bommenwerper voorzien ook van duikrem kleppen en het toestel was een beproefd concept. DB betekende Douglas Bomber en was bedoeld voor de export. Licht metalen constructie met linnen bekleedde roeren. De waarnemer/bommenrichter had een waarnemingskuip onderin de romp die kon worden neergelaten.
De Nederlandse versie werd aangeduid als 8A-3N. De 8A-3N motor was een Pratt & Whitney R1830-SC3G "Twin Wasp" van 1050 pk. bij normale vliegtuigbenzine. Er kon een bommenlast van zo'n 600 kg meegenomen worden. Bewapening bestond uit 4 mitrailleurs in de vleugel en ook kon eventueel een camera in de achterste cockpit mee gemonteerd worden. De vliegduur was maar liefst 6 uur.
Bemanning: 2
Maximum snelheid : 415 km/u
Spanwijdte: 14,05 m
Lengte: 9,06 m
Leeggewicht: 2390 kg
Startgewicht: 3580 kg
Vliegbereik: 2000 km of zes uur vliegduur
Max.vermogen: 1050 pk met een P&W R1830-SC3G Twin Wasp met Hamilton Standard propeller
4x FN Browning M36 vleugel mitrailleurs van 7,9mm
600 kg bommen
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic, MIP | Peter Booy | IPMS Nederland | 1980-1 | |
Douglas DB-8A/3N (in Nederlandse dienst) | Frits Gerdessen | Afd. Luchtvaartkennis | 2006-2 |
|
Douglas DB-8A/3N ML | Frits Gerdessen | Dutch Profile | 2023 | |
US Air Force colours 1926-1942 | Arms and Armour press | USA , UK |
.
Websites: |
-- |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze