Cat 2.  LvA / ML

18 stuks 8A-3N
kenmerken 381 - 398 (constructie nrs 531-548)

Er was behoefte aan een aanvalsvliegtuig en in maart 1939 werd een bestelling geplaatst voor dit type DB-8a-3N duikbommenwerper. Ze werden afgeleverd aan de LvA (ondertussen nu Wapen der Militaire Luchtvaart geheten) in augustus 1939 - begin 1940 met assemblage op Soesterberg en ook een periode op Ockenburg. Er was al sprake van spanningen door Duitsland met regelmatig een luchtalarm.

De bewapening kwam pas begin 1940 omdat deze apart was ingekocht bij FN in BelgiĆ«. Tijdens mobilisatie werden de toestellen toegewezen aan de 2e Luchtvaart regiment (2 LvR) "Jachtgroep Veldleger" waarbij ze als primaire taak hadden de Fokker C.V en FK-51 te "beschermen in de vlucht". De DB-8 toestellen waren allemaal maart 1940 wel voorzien van de uitrusting. 

Gebruikt in de meidagen van 1940 nu ressorterend onder 3e afdeeling jachtgroep veldleger, bepaald was dat ze ook voor jager/ luchtgevechten ingezet moesten worden door gebrek aan jagers in plaats van uitsluitend bommenwerperoperaties. 

Op 10 mei 1940 bij de Duitse aanval op Nederland waren er twaalf kisten op Ypenburg waarvan er 11 konden worden ingezet ingedeeld in 4 patrouilles. Ook waren 5 op Ockenburg bij Den Haag geplaatst maar die waren niet vliegklaar. Het toestel bleek erg kwetsbaar voor jagers en er waren dan ook grote verliezen in nauwelijks 3 uur tijd op 10 mei 1940.


douglas-8a3n-hb-archive 

Foto: Collectie H.G. Berfelo  (used with permission)

 douglas-db8a-kluauthor

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

douglas8a-brouwer2-arc

Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)

douglas8a-brouwer5-arc  

waarschijnlijk foto genomen op het Douglas veld in Segundo USA . Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)

douglas8a-brouwer7-arc

In de landing, let op de remkleppen; waarschijnlijk foto genomen op het Douglas veld in Segundo USA
Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)
                                                                
Motorkap detail . Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)
   

douglas-8a-indisch-18081939

                                                                             
Artikel uit een Indische Krant d.d 18-08-1939 (Collectie M. de Vreeze)

douglas 8a lvk 1

Foto uit en met dank aan de Collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Registratie Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
381 531    begin 1940
10 mei 1940 neergeschoten bij Hoek van Holland
382 532    begin 1940  10 mei 1940 neergeschoten bij Honselersdijk
383 533    begin 1940 -
buitgemaakt door Duitsers op Ypenburg
384 534    begin 1940 10 mei 1940 beschadigd noodlanding Rozenburg
385 535    begin 1940 10 mei 1940 neergeschoten bij Kijkduin
386 536    begin 1940 15-3-1940
verongelukt 15-3-1940 tijdens een oefening door besturingsfout.
387 537    begin 1940 10 mei 1940 neergestort bij Leerbroek tijdens luchtgevecht
388 538    begin 1940 10 mei 1940 neergeschoten bij Voorschoten
389 539    begin 1940 10 mei 1940 in brand geschoten veld Ockenburg
390 540    begin 1940 10 mei 1940 noodlanding Schipluiden
391 541    begin 1940 10 mei 1940 in brand geschoten veld Ockenburg
392 542    begin 1940 10 mei 1940 noodlanding ?? bij Pijnacker Nootdorp
393 543    begin 1940 10 mei 1940 neergeschoten bij Vlaardingen
394 544    begin 1940 - buitgemaakt door Duitsers en proefgevlogen Rechlin in juni 1940
395 545    begin 1940 - buitgemaakt door Duitsers en proefgevlogen Rechlin
396 546    begin 1940 - buitgemaakt door Duitsers en naar Deutsches Museum !
397 547    begin 1940 - stond op Ockenburg en beschadigd, toch buitgemaakt door Duitsers
398 548    begin 1940 - stond op Ockenburg en buitgemaakt door Duitsers

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis , [B5] Luchtv.kennis 2006-2

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)