Fabriek | Douglas |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | DC-2 |
Cat 3 , 5 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
Eerste echte metalen laagdekker transportvliegtuig van Douglas USA uit 1933; Wereldberoemd want er waren in die tijd nog veel houten passagiers vliegtuigen. De cabine had plaats voor 14 passagiers in een smalle cabine met een gangpad met aan iedere kant een stoel. Civiele kisten waren o.a. bij KLM in gebruik (zoals de beroemde "Uiver" );
2x Wright R-1820-55 motoren van 975 pk
Lengte: 18,75 m
Spanwijdte: 25,91 m
Leeggewicht: 6690 kg
Maximum startgewicht: 9525 kg
Maximum snelheid: 328 km/u
Vliegbereik: 1450 km
2 piloten en 18 passagiers.
(Anthonie Fokker verkreeg in 1934 op eigen initatief de DC-2 licentie en verkooprechten in Europa van de Douglas fabriek. Daarmee onderving Fokker toch deels het feit dat in de toekomst moderne vliegtuigen geheel van licht metaal gebouwd zou gaan worden. Het Fokker constructieburo maakte zelfs studies van militaire versies van de DC-2, inclusief een mogelijke rol als bommenwerper; de Zwitsers hadden daarvoor belangstelling).
Literatuur: | ||||
DC-2 | Nico Geldhof en dhr.Kok | Bonneville | ||
"Fokker" Douglas DC-2 | Hugo Hooftman | Ned.vliegtuig encyclopedie no.2 | Cockpit uitgeverij | |
Fokkers "vliegende forten" zoals de DC-2 | J.H. Bosman | Luchtvaartkennis | 1992-2 | Afd. Luchtvaartkennis |
Websites: |
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-2 |
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze