IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Agusta Westland AW189
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Douglas DC-5

  • INFO Douglas DC-5
  • 5/8. Ops Antillen en Indie Douglas DC-5
  • Modelbouw Douglas DC-5

google translate

INFO Douglas DC-5

Laatste update: 05 augustus 2022
1409

 

Fabriek Douglas
Vliegtuig  
Type-aanduiding DC-5
Cat 5 , 8 --  totaal 4 exemplaren van KNILM waarvan 2 met militaire registraties ?
 

 

 douglas dc5 profile

De DC-5 was een tweemotorig metalen passagiersvliegtuig ontworpen bij het Amerikaanse Douglas eind jaren dertig. De cabine was voor 16 tot 24 passagiers en het was bedoeld voor kortere routes dan de DC-3 en DC-4. Het ontwerp was een hoogdekker en het protype vloog februari 1939. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden er maar een 5 civiele kisten gebouwd (o.a. voor de KLM) en 7 militaire R3D.  Van de militaire versie R3D werden slechts zeven vliegtuigen gebouwd.

Gegevens:
Lengte: 19,0 m
Spanwijdte: 23,8 m
Hoogte (vanaf de grond): 6,0 m
Stoelen voor passagiers 18-24 en 3 bemanningsleden
Leeggewicht: circa 6.200 kg
Maximale startgewicht circa 9.000 kg
Motoren:  2x Pratt and Whitney GR-1820-F62 stermotoren, van elk 900 pk (671 kW)
Kruissnelheid: circa 325 km/u
Maximale vliegbereik zo'n 2.500 km

Informatie:

Literatuur:
PK-registraties (Oost Indië)
Harm Hazewinkel 
Luchtvaartkennis
speciale uitgave
2016
DC-5, artikel in Piloot en Vliegtuig
 ..
Piloot en Vliegtuig
  ..
2011 no.1

 

Websites:
---  https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-5

 

FOTO GALERIJ:

  • dc-5-mdv-1
  • dc-5-mdv-2
  • dc-5-mdv-3
  • dc-5-mdv-4
  • dc-5-mdv-6
  • dc-5-mdv-jap
  • douglas-dc5-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze 


5/8. Ops Antillen en Indie Douglas DC-5

Laatste update: 14 februari 2023
1418

Cat 8. Operaties Antillen en Cat. 5 ML-KNIL in Indië

Het schijnt dat 2 DC-5 kisten een militaire registratie hadden bij de staart (daarom zijn hier in de lijst vermeld).

De KLM was de enige luchtvaartmaatschappij die de DC-5 bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog nog afnam (ze waren oorspronkelijk door de Engelse BOAC besteld). Na de capitulatie in Nederland mei 1940 gingen 2 van vier kisten direct vanuit de USA naar de Nederlandse Antillen / Curaçao voor het KLM West-Indisch Bedrijf en kregen een PJ-registratie. De andere 2 vliegtuigen werden afgeleverd per schip direct vanuit de USA naar de maatschappij KNILM in Nederlands-Indië die al veel langer bestond en was opgericht juli 1928, waar deze toestellen in de loop van 1940 in dienst kwamen. Ze waren eigendom van het Gouvernement. 

De DC-5 vliegtuigen vliegende op de Antillen waren niet erg populair en daarom werd besloten ook deze 2 kisten in 1941 over te brengen naar Nederlands-Indië. Men vloog naar de Douglas fabriek aan de Amerikaanse westkust waar nog wat onderhoud werd gepleegd. Daarna ging de kisten vervolgens per schip naar Nederlands-Indië. Ze kregen bij de KNILM met een PK-registratie. Het was zichtbaar dat de Antilliaanse PJ- registraties waren overgeschilderd. Verder hadden de twee kisten in Indië een militair nummer, deze was klein aangebracht bij de staart en nog een metaal uiterlijk. Zeker 1 kist werd vervolgens gecamoufleerd al zijn er geen militaire driehoeken duidelijk zichtbaar. De situatie was nogal chaotisch begin 1942 omdat ook de Japanse aanval op Nederlands-Indië dreigde. De kisten waren al die tijd eigendom van het Gouvernement. 

Maart 1942 vluchtten drie toestellen naar Australië; deze gingen over naar de USAAF/ Allied Directorate of Air Transport (ADAT) en kregen aldaar Amerikaanse kleuren. Echter één DC-5 viel op Java nabij Kemyoran in Japanse handen (die er later testen mee gingen doen).

dc 5 mdv 3

In Indië de PK-ADB tijdens brandstof vullen. Deze kreeg later een militair nummer D905. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

dc 5 mdv 4

De PJ-AIW Wakago in volle vlucht die door KLM WIB in dienst werd gesteld op de Antillen. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

dc 5 mdv 1

De PJ-AIW Wakago. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

dc 5 mdv 2

De vroegere PJ-AIW Wakago, overgebracht naar Ned.Indië en aldaar gecamoufleerd in Indië met de registratie PK-ADC. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

dc 5 mdv jap

De enige DC-5 PK-ADA die in Japanse handen viel en hier is voorzien van Japanse kleuren. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

dc 5 mdv 6

Waarschijnlijk hier de PK-ADC die naar Australië vluchtte en aldaar in gebruik werd genomen. Werd voorzien van USAAF kleuren en kenmerken. Op de voorgrond B-17 "vliegende forten". Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission).


 

Registratiegegevens:
Civiele Registratie
Constructie-nummer
Datum in civiele dienst
mil. registratie
Datum uit ML dienst
Opmerkingen
PJ-AIW, later PK-ADC c/n 424 30-04-1940 n.v.t feb 1942
Gereserveerd PH-AXA KLM met naam "Alk" maar door capitulatie in Nederland ging het april 1940 naar Curaçao voor dienst bij KLM West Indisch bedrijf als PJ-AIW "Wakago".
Later overgebracht via USA augustus 1941 naar Ned.Indië en werd PK-ADC. Kreeg ook camouflage schema. 
Werd vanwege Japanse dreiging februari 1942 overgevlogen naar Australië. Aldaar gebruikt voor charters voor Allied Directorate of Air Transport (ADAT); april 1942 over aan de USAAF (serial 44-83231 en type C-110), naar USAAF no 21 squadron en voorzien van USAAF kleuren en kenmerken; juni 1944 nieuw serienr 44-83231 en gesloopt 1946 in Essendon??; of werd november 1942 erg beschadigd bij Lumea Sliding in Queensland ?
PJ-AIZ, later PK-ADD c/n 426 30-04-1940 n.v.t feb 1942
Gereserveerd PH-AXB KLM met naam "Boscheend" maar door capitulatie in Nederland ging het 30 mei 1940 naar Curaçao voor dienst bij KLM West Indisch bedrijf als PJ-AIZ "Zonvogel".
Later via USA augustus 1941 naar Ned.Indië en werd PK-ADD.
Werd vanwege Japanse dreiging februari 1942 overgevlogen naar Australië. Aldaar gebruikt voor charters voor Allied Directorate of Air Transport (ADAT); april 1942 naar USAAF in Australië en naar USAAF no 21 squadron en voorzien van USAAF kleuren en kenmerken en call sign VHCXC (serial 44-83232 met type aanduiding C-110);
Overleefde de oorlog en werd doorverkocht: Juli 1946 naar Australian National Airways en daarna Gregory Richmond Board in Sydney; later naar New Holland Airways als Bali Clipper; werd via via Italië doorverkocht mid 1948 aan de Israelische luchtmacht; kreeg daar IAF serial 1501 en mei 1949 naar de Israëlische technische luchtmachtschool in Haifa. Gesloopt jaren vijftig ?
PK-ADB c/n 428 sept 1940 D905 feb 1942

Gereserveerd als PH-AXE KLM "Eend" maar door capitulatie in Nederland nooit in KLM dienst. Eigendom Gouvernement, ging vliegen bij KNILM in Indië.

Werd vanwege Japanse dreiging februari 1942 overgevlogen naar Australië. Aldaar gebruikt voor charters voor Allied Directorate of Air Transport (ADAT); call sign VHCXA. April 1942 over aan de USAAF en kreeg serial 44-83230 en aangeduid als C-110, USAAF no 21 squadron. Werd vernield bij aanval 18-08-1942 op Port Moresby.

PK-ADA c/n 430 sept 1940 D904 maart 1942

Gereserveerd als PH-AXG KLM "Grutto" maar door capitulatie in Nederland nooit in KLM dienst.. Eigendom Gouvernement, ging vliegen bij KNILM in Indië;

Beschadigd 09-02-1942 bij Kemajoran. Maart 1942 buitgemaakt door de Japanners en overgebracht naar testcentrum in Tachikawa in Japan; werd voorzien van Japanse bollen. Na einde van de Tweede Wereldoorlog gesloopt aldaar op Amerikaans bevel.

  Bronnen o.a. [B9] Avia 1973-3,  [B34] PK.Lv   , [B5] Luchtv.kennis 1988-7/8 en 1985-12

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Douglas DC-5

Laatste update: 19 februari 2023
1380

 MODELBOUW   Douglas DC-5

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32

Planet (resin)  

Execuform (vac) @

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first). 

1/144: F-resin;

BOXART

  • dc-5-execuform-72
  • dc-5-planet-72
  • fresin-dc5-144

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(1)
.
geheel blank metaal
geheel blank metaal
ook in gebruik bij ML-KNIL
eerste bij "KLM West Indische bedrijf" Antillen, later naar Indië KNILM voor gebruik ML-KNIL; de Antilliaanse KLM West-Indïe DC-5 kisten die later naar Nederlands-Indië gingen werden uiteraard voorzien van een PK-registratie. Het was zichtbaar dat de Antilliaanse PJ- registraties waren overgeschilderd. 
(2)
.
< K126> oudblad
< K86> jongblad 
 blank metaal / aluminium
in gebruik bij ML-KNIL
later is 1 kist van KNILM voorzien in Indië voor ML-KNIL van camouflage**, n.m in oudblad met delen in jongblad zoals: op motorgondels, delen van de vleugel, voorranden staart en neus
(3)
.
Japanse groen?
.
PK-ADA in handen gevallen Jappen en overgeschilderd in Japans schema en voor testen gebruikt

** Bij de bouw van een model op kleinere schaal is het wellicht goed rekening te houden met het schaaleffect waarbij modellen realistischer overkomen als de met name donkere kleuren iets lichter worden aangebracht op het model. (vandaar dat de tabel de ietwat lichtere kleuren suggereert voor "jong blad" en "oud blad").

  

Het Planet model is van resin/giethars en erg zwaar. Wel accuraat en er zitten PJ- registraties bij.

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( D )
  5. Douglas DC-5

Copyright © 2023 - IPMS Nederland