Fabriek de Schelde
Vliegtuig  
Type-aanduiding S.20
Cat 2 --  geen
            

 

de schelde s20 profile

Informatie:

De Schelde was de vliegtuigconstructieafdeling van de scheepswerf en machinefabriek De Schelde te Vlissingen opgericht in 1875 door de grondlegger Smit. In de jaren dertig was het crisistijd en werd voor het behoud van werk eind 1934 de vliegtuigafdeling van Pander overgenomen. Men hoopt ook opdrachten van o.a. Dornier te verwerven. Constructeur E.Slot ging ook over naar het nieuwe De Schelde Vliegtuigbouw en had eerder bij Pander de Postjager ontworpen.

De Schelde S.20 werd ontworpen eind jaren dertig als oefenvliegtuig voor gevorderde vliegers van toestellen met een neuswielonderstel, bijvoorbeeld voor de KLM en de LvA. Het zou ook kunnen fungeren als 4 persoons sportvliegtuig. Het ontwerp had een dubbele staartboom, wat in die tijd wel vaker was toegepast. Het was een vrijdragende middendekker met een duwschroef tussen de staartbomen en het onderstel was intrekbaar. De cabine was voor vier personen. De staartbomen en staartvlakken zijn lichtmetaal, de stuurvlakken bekleed met linnen. Vleugel in hout met triplex. (het was de bedoeling deze later van lichtmetaal te maken).

Er werd 1 toestel gebouwd en deze maakte de eerste vlucht op 29 maart 1940. Deze was beschilderd ter promotie en herkenning gezien de oorlogsdreiging in een LvA schema met oranje driehoeken en een fictief LvA nummer Y-200. Er waren problemen met de motorkoeling en er werden verschillende detailaanpassingen gemaakt.

Door de Duitse inval mei 1940 kwam er niks meer terecht van het projekt. De kist viel in Duitse handen en werd op een zolder opgeborgen en pas mei 1941 weggevoerd. Wat ermee gebeurd is onbekend. 

(het is dus nooit in Nederlandse Militaire dienst geweest maar had wel een militaire beschildering)

 
1 piloot en 3 passagiers (sportuitvoering)
Lengte:  8.65 m
Spanwijdte: 11,35 m
Hirth HM506A 6-cylinder motor van 160 pk maximaal 
Max.snelheid circa 240 km/u
Kruissnelheid 200 km/u
Vliegbereik circa 900 km
Leeggewicht: 850 kg
Max.startgewicht: 1350 kg

 


Literatuur:
De Schelde, afd. vliegtuigbouw P. van Wijngaarden   2014 Uitgeverij Wiel Eijdems, Eygelshoven
Nederlandse vliegtuigen Wesselink en Postma ooit ontworpen in Nederland en gebouwd  1982 Unieboek
De Schelde Hugo Hooftman Nederlandse Vliegtuigcyclopedie 1978 Uitgeverij Cockpit

 

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • De_Schelde_S.20-1
  • De_Schelde_S.20-3
  • De_Schelde_S.20-4


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld najaar 2021 door M.de Vreeze