Cat 3.  KLu

KLu, Luchtmobiele brigade. 17 stuks.
Werden 1993 besteld en de eerste Cougar 1996 afgeleverd aan 300 Squadron.

Oktober 1993 werd door Defensie voor de Koninklijke Luchtmacht (KLu) met de firma Eurocopter het contract getekend voor de aanschaf van 17 Cougars van het type AS532 U2 Cougar Mk.2. Dit is een Cougar met een lange romp en wijkt met name af van de Franse Super Puma in het schuine langere rompstaartstuk.

In 1996 werden tien Cougars aan de Klu afgeleverd met de eerste arriverend in mei, de overige zeven in 1997. Ze zijn allen voor inzet bij de Luchtmobiele Brigade. De Cougar helikopters zijn aanzienlijk lichter en kleiner dan de Chinook en worden onder meer ingezet voor middelzwaar troepentransport, bevoorrading en voor gewondentransport. De Cougar is standaard voorzien van een ´glass cockpit´, bestaande uit ondermeer 4 beeldschermen, waarbij traditionele analoge instrumenten als back-up dienen. Alle toestellen zijn uitgerust met een 'Health and Usage Monitoring System (HUMS)'. Het HUMS vergroot de vliegveiligheid doordat een beter inzicht in het gebruik en de technische toestand van de individuele helikopter wordt gegeven.

De vaste bemanning van de Cougar bestaat uit twee vliegers en één "loadmaster". De stoelen van de vliegers zijn bepantserd en voor in de neus zit een weerradar. Ze kunnen verschillende configuraties hebben. Er zijn variaties in de bakken voor het hoofdonderstel en bij de motoruitlaten. Zo is er een grote rechthoekige uitlaat fairing beschikbaar, de zogeheten Jet Dilution Device, die de motor uitlaatgassen mengt met koude lucht zodat de helikopter minder zichtbaar is voor vijandelijke Infrarood raketten.

Zeven Cougars zijn geschikt gemaakt om ook vanaf amfibische transportschepen en vanaf de bevoorraders van de Koninklijke Marine te kunnen opereren. Deze Cougars zijn voorzien van opblaasbare drijvers om, in geval van een noodlanding op het water, de helikopter drijvend te houden zodat de bemanning de heli kan verlaten. Cougars kunnen ook worden gebruikt voor brandbestrijding. Ze worden dan voorzien van zogeheten 'bambi-buckets'. Dit zijn flexibele watercontainers die onder de helikopter worden gehangen.

De KLu Cougars werden gestationeerd bij KLu no. 300 Squadron op de Vliegbasis Soesterberg totdat deze basis sloot eind 2008. Stationering was daarna op de basis Gilze Rijen bij het juli 2008 opgerichtte "Defensie Helicopter commando" (DHC).

Cougars zijn ingezet bij allerlei missies zoals in Bosnie, Irak en Afghanistan. Eind 2000 wordt een detachement ingezet bij Split in Kosovo. In september 2009 worden enige Cougars ingezet op Kandahar in Afghanistan gedurende een half jaar. In augustus 2012 vliegen enige Cougars aan boord van de Hr.Ms Rotterdam tijdens anti-piraten operatie Ocean Shield. 

De bedoeling was dat in 2012 de heli's een MLU programma zouden doorlopen voor nieuwe systemen o.a link 16 datasysteem en TETRA systeem met een infra rood zicht systeem voor de piloten. Echter, wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten alle Cougars af te gaan stoten maar voorlopig gingen een aantal in opslag. In mei 2011 hadden de Cougars 40000 vlieguren bij no.300 squadron gemaakt.

Najaar 2014 is besloten een aantal in opslag en te koop staande Cougars weer operationeel te maken bij de DHC i.v.m problemen met de NH-90. De Cougar capaciteit was weer 12 stuks bij no.300 squadron op Gilze-Rijen. De kisten bleken onmisbaar en zo in 2017 waren er nog 8 Cougars formeel beschikbaar, waarvan 3 voor SAR taken.

Het was de bedoeling om de Cougar gefaseerd geheel 2023 uit dienst te stellen maar dat gaat niet door. De capaciteit is broodnodig en met wat extra budget is eind 2017 besloten dat 12 Cougars in dienst zullen blijven tot 2030. Sinds 2023 loopt daarvoor een upgrade programma.

(begin juni 2023 is besloten dat de Cougars opgevolgd worden door 14 stuks Airbus Caracal H225M helikopters. De eerste zal begin 2028 worden afgeleverd). 

cougar-6-prozendal

Foto: P. Rozendal (used with permission)

cougar-mdv-auth2

Foto: M. de Vreeze (used with permission)

cougar-3-kluauthor                                                            
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
cougar-5-kluauthor                                                              
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
cougar-7-kluauthor                                                              

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
cougar-kluauthor                                                            
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

cougar-mdv1-auth

Cougar in het latere grijze schema. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

cougar-mdv8-auth

Foto: M.de Vreeze (used with permission)

cougar-mindef3

Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
S-400 2400 3-5-1996    
S-419 2419 23-5-1996    "Tommy" 
S-433 2433 6-8-1996     in opslag Gilze-Rijen
S-438 2438 26-7-1997     in opslag Gilze-Rijen
S-440 2440 30-10-1996    "Pink Panther"
S-441 2441 8-11-1996    "Valhalla express"
S-442 2442 7-3-1997    
S-444 2444 17-12-1996    "Benny the Ball"
S-445 2445 18-12-1996    "Garfield"
S-447 2447 15-1-1997    
S-450 2450 16-5-1997    'Felix";  in opslag Gilze-Rijen
S-453 2453 18-12-1997    
S-454 2454 30-5-1997    
S-456 2456      
S-457 2457  okt 1997  feb 2017  uit dienst
S-458 2458      
S-459 2459 4-7-1998    "Spirit of Skik", status onbekend

 Bronnen o.a. [B32] KLu.reg , [B25] Onze.Luchtm, [W1] scramble web

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)