INFO Fairchild PT-19
- 1334
.
Fabriek | Fairchild |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | PT-19 |
Cat 7 -- totaal 55 stuks |
|
Informatie:
Basistrainer eendekker uit 1939 van Fairchild USA. De eendekker als "primary trainer" lesvliegtuig was nieuw voor die tijd. Het model M-62 werd bekend als PT-19 als trainer voor de USAAF. Het had eerst een 175 pk Ranger L-440-1 motor. Rond 1942 kreeg het de Ranger L-440-3 motor van 200 pk met aanduiding PT-19A. De blindvliegversie was de PT-19B. En verdere ontwikkeling was de PT-26 en in Canada was het bekend als de Cornell.
Uiteindelijk werden er bijna 6400 PT-19's gebouwd en het type werd ook tijdens en na de Tweede Wereldoorlog in veel landen gebruikt.
1 x Ranger L-440-3 motor van 200 pk
Lengte: 8,53 m
Spanwijdte: 10,97 m
Maximum startgewicht circa 1150 kg
Maximum snelheid: 212 km/u
Vliegbereik: 700 km
Literatuur: | ||||
Royal Netherlands Military Flying School | O.A Ward et al. | 1982 | Uitgave afdeling Maritieme Historie van de Marinestaf |
.
Websites: |
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
7. Ops USA: Fairchild PT-19
- 1393
Cat 7. Ops USA Jackson
Gevlogen bij de opleidingsscholen in de Verenigde Staten van Amerika (tijdens de Tweede Wereldoorlog).
Februari/ maart 1942 was al besloten de "Nederlandse" vliegeropleidingen in Indiƫ niet in Australiƫ maar op het vaste land van de Verenigde Staten te gaan opzetten. Dit werd de Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA vanaf mei 1942. Het veld was daarvoor bekend als Hawkins Field. Er werd door deze vliegschool ook gebruikt gemaakt van andere velden zoals Sherman Field bij Fort Leavenworth in Kansas vanaf mei 1942 waar het rustiger was.
Zo'n 55 Amerikaanse PT-19A toestellen werden gebruikt voor de primary training (PT) opleiding van Nederlandse vliegers. Volgens "Purchase Negotiation Request nr. N-511" van de NPC voor een stuksprijs van USD 9590,- per kist. De "primary training" (PT) werd gedaan van Sherman Field bij Fort Leavenworth in Kansas waar men ongestoord kon lessen i.p.v. op Jackson zelf. Voor deze "PT" basisopleiding slaagden gedurende zo'n half jaar zo'n 200 leerlingvliegers tot eind 1942.
De toestellen werden dus maar een half jaar gebruikt en al waren ze dus in Nederlands eigendom hebben ze nooit Nederlandse kentekens gehad maar USAAF beschildering. Dat was ook niet zo gek, ze vlogen aldaar. Gedurende de opleiding gingen zo'n 10 toestellen verloren of werden ernstig beschadigd. De kisten vlogen tussen de 175 en 328 uur. De resterende PT-19 werden overgedragen naar de USAAF en overgevlogen naar diverse velden.
(Na de primary training volgden vervolgtrainingen op andere toestellen zoals AT-6, AT-11 en Lockheed 12 op Jackson. Voor deelopleidingen werden ook leerlingen gezonden naar diverse andere vliegvelden, zoals schutters, navigators, waarnemers e.d. De RNMFS school in Jackson zelf werd gesloten februari 1944).
Foto: H.Blankwaardt via J.Sweers (used with permission)
Foto: H.Blankwaardt via J.Sweers (used with permission)
Registratiegegevens PT-19: | |||||
Registratie | Constructienummer | opmerkingen | datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
42-2739 | 12-05-1942 | 05-11-1942 | naar Helena Field, Ark. | ||
42-2746 | 12-05-1942 | 05-11-1942 | naar Helena Field, Ark. | ||
42-2747 | 12-05-1942 | 24-06-1942 | verongelukt 24 juni 1942 op Sherman Field | ||
42-2748 | 12-05-1942 | 07-11-1942 | reparatie | ||
42-2749 | 12-05-1942 | 05-11-1942 | naar Helena Field, Ark. | ||
42-2750 | 12-05-1942 | 05-10-1942 | naar Monroe Field | ||
42-2751 | 12-05-1942 | 05-10-1942 | naar Monroe Field | ||
42-2752 | 12-05-1942 | 05-10-1942 | naar Stuttgard Field, Ark. | ||
42-2753 | 12-05-1942 | 09-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2754 | 13-05-1942 | 09-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2755 | 13-05-1942 | 05-11-1942 | naar Helena Field, Ark. | ||
42-2756 | 13-05-1942 | 09-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2757 | 14-05-1942 | 09-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2758 | 14-05-1942 | 08-11-1942 | naar Monroe Field | ||
42-2759 | 14-05-1942 | 24-06-1942 | verongelukt Sherman Field | ||
42-2760 | 14-05-1942 | 09-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2761 | 14-05-1942 | 08-11-1942 | naar Monroe Field | ||
42-2762 | 15-05-1942 | 05-10-1942 | naar Monroe Field | ||
42-2763 | 15-05-1942 | 08-11-1942 | naar Monroe Field | ||
42-2764 | 15-05-1942 | 05-11-1942 | naar Helena Field, Ark. | ||
42-2765 | 17-05-1942 | 09-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2766 | 15-05-1942 | 09-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2767 | 17-05-1942 | 09-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2768 | 17-05-1942 | 05-11-1942 | naar Helena Field, Ark. | ||
42-2769 | 23-05-1942 | 07-10-1942 | naar Monroe Field | ||
42-2770 | 23-05-1942 | 07-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2771 | 23-05-1942 | 07-10-1942 | verongelukt nabij Platte City, Mo. | ||
42-2772 | 23-05-1942 | 29-06-1942 | verongelukt 29 juni 1942 | ||
42-2773 | 23-05-1942 | 08-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2774 | 23-05-1942 | 08-10-1942 | verongelukt 12 juni 1942 te Sherman Field tijdens noodweer | ||
42-2775 | 23-05-1942 | 08-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2776 | 23-05-1942 | 22-09-1942 | verongelukt 22 sept 1942 te Sherman Field botsing met 32-2787 en gerepareerd; naar Monroe Field | ||
42-2777 | 23-05-1942 | 16-09-1942 | verongelukt 16-09-1942 Sherman Field bij Forth Leavenworth bij laagvliegstunt | ||
42-2778 | 23-05-1942 | 08-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2779 | 23-05-1942 | 04-10-1942 | naar Stuttgard Field, Ark. | ||
42-2780 | 23-05-1942 | 07-10-1942 | verongelukt 23 juli 1942 te Sherman Field, maar gerepareerd | ||
34 | 42-2781 | 23-05-1942 | 05-11-1942 | naar Stuttgard Field, Ark. | |
35 | 42-2782 | 23-05-1942 | 07-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | |
42-2783 | 23-05-1942 | 07-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2784 | 23-05-1942 | 07-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2785 | 23-05-1942 | 08-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2786 | 23-05-1942 | 08-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2787 | 23-05-1942 | 07-11-1942 |
verongelukt 22 sept 1942 te Sherman Field bij botsing 42-2776 maar gerepareerd; naar Jackson Field, Tenn. |
||
42-2788 | 23-05-1942 | 08-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2789 | 23-05-1942 | 05-11-1942 | naar Stuttgard Field, Ark. | ||
42-2790 | 26-05-1942 | 04-10-1942 | naar Stuttgard Field, Ark. | ||
42-2791 | 26-05-1942 | 04-10-1942 | naar Stuttgard Field, Ark. | ||
42-2792 | 26-05-1942 | 07-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2793 | 26-05-1942 | 05-11-1942 | naar Stuttgard Field, Ark. | ||
42-2794 | 26-05-1942 | 11-09-1942 | verongelukt 11 sept 1942 te Sherman Field | ||
42-2795 | 26-05-1942 | 05-10-1942 | naar Monroe Field | ||
42-2796 | 26-05-1942 | 05-10-1942 | naar Monroe Field | ||
42-2797 | 26-05-1942 | 08-10-1942 | naar Jackson Field, Tenn. | ||
42-2798 | 26-05-1942 | 04-10-1942 | naar Stuttgard Field, Ark. | ||
42-2799 | 26-05-1942 | 04-10-1942 | naar Stuttgard Field, Ark. |
Bronnen o.a. [L1] MdV, [B5] Luchtv.kennis 2000-2 , [B3] MinDef, [ B46 ] RNMFS
Wie draagt bij aan de registratie codes? Graag! Gebruik NedMil Contactformulier...
Opmerking: bij de Aeroclub Aruba vlogen vanaf augustus 1945, toen net de Tweede Wereldoorlog was afgelopen, nog een tweetal kisten (PJ-AAA en PJ-AAB) maar die werden niet militair gebruikt. Waarschijnlijk ook al na 3 jaar afgevoerd.
7. Ops USA: Fairchild PT-19 (foto bijlage)
- 1049
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Leuk is dat het een kleuren foto is. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Formatievlucht van Fairchild PT-19A Primary Trainers boven Sherman Field / Fort Leavenworth (USA). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fairchild PT-19
- 1619
Modelbouw PT-19
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
MPM ;
CMK / Czechmaster (resin) ;
Sierra (resin) ;
Model-Aire (resin)
Execuform (ombouw)
|
Planet (resin) ;
Sierra Scale (resin)
|
Combat Models (vacu) ;
RCM (vacu)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
1/24: Strombecker ("rubber powered") @
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | kleurig schema | . | . |
blauwe romp: < K112 > Light Blue Shade FS15102 ; (of 35183?) . |
Jackson flying school, volgens schema Primary Trainers spec. met Amerikaanse nationaliteitskenmerken; achterzijden propeller maroon (kastanjebruin) ; onderop in blauw of zwart "U.S. ARMY" titels; radiocode in geel op romp en in klein in wit op neus |
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE (door Meindert de Vreeze)
Al in de jaren 19409 waren er modellen, vaak vliegend van balsa zoals van Megow, Airlane e.d
De 1/72 kit van MPM kit #72063 uitgebracht in 1996 voor een M-62 / PT-19A is een short-run kit met 26 plastic onderdelen en een fijn etsmetaal setje. De oppervlaktedetails zijn subtiel en de handleiding is prima. Het interieurtje is prima maar het vloertje is te breed net als het achterschot. Dat achterschot is in de echte kist niet dicht dus kun je aanpassen. Bij het aanbrengen van gashandles e.d is de opengewerkte tekening erg handig. Het interieur is waarschijnlijk "interior green" zoals bij veel Amerikaanse kisten. De vleugelmontage is lastig om stevig te krijgen, een paar liggertjes kan hier helpen. Let ook op de v-stelling van de vleugel en breng de kleine trimvlakjes van stukjes strip aan. Zorg er ook voor dat de staartvlakken symmetrisch geplaatst worden. Dit is even wat werk dus maar het is short-run en uiteindelijk wordt het een leuk 1/72 model dat ook de goede afmetingen heeft. Voor de RNMFS kisten in Jackson is het Amerikaanse schema natuurlijk van toepassing en daar zitten 1 USAAF schema voor in deze kit met bruikbare decals.
----
De oude 1/72 Model-Aire PT-19 kit is van giethars resin en al weer van de jaren tachtig. De kit is best goed en de 13 groenkleurige gietharsonderdelen zijn goed gedetailleerd met een indrukkend geheel van romp en vleugel. Ook de achterlijsten goed dun gegoten. Er zitten 2 vacukappen bij de kit maar geen decals. De tekeningen zijn prima en geven suggesties voor kleuren en afwerking. De cockpit kan nog wat extra detail gebruiken. .
TEKENINGEN FAIRCHILD PT-19 (Collectie M. de Vreeze):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)