Cat 7.  Ops USA Jackson

Gevlogen bij de opleidingsscholen in de Verenigde Staten van Amerika (tijdens de Tweede Wereldoorlog).

Februari/ maart 1942 was al besloten de "Nederlandse" vliegeropleidingen in IndiĆ« niet in AustraliĆ« maar op het vaste land van de Verenigde Staten te gaan opzetten. Dit werd de Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA vanaf mei 1942. Het veld was daarvoor bekend als Hawkins Field. Er werd door deze vliegschool ook gebruikt gemaakt van andere velden zoals Sherman Field bij Fort Leavenworth in Kansas vanaf mei 1942 waar het rustiger was. 

Zo'n 55 Amerikaanse PT-19A toestellen werden gebruikt voor de primary training (PT) opleiding van Nederlandse vliegers. Volgens "Purchase Negotiation Request nr. N-511" van de NPC voor een stuksprijs van USD 9590,- per kist. De "primary training" (PT) werd gedaan van Sherman Field bij Fort Leavenworth in Kansas waar men ongestoord kon lessen i.p.v. op Jackson zelf. Voor deze "PT" basisopleiding slaagden gedurende zo'n half jaar zo'n 200 leerlingvliegers tot eind 1942.

De toestellen werden dus maar een half jaar gebruikt en al waren ze dus in Nederlands eigendom hebben ze nooit Nederlandse kentekens gehad maar USAAF beschildering. Dat was ook niet zo gek, ze vlogen aldaar. Gedurende de opleiding gingen zo'n 10 toestellen verloren of werden ernstig beschadigd. De kisten vlogen tussen de 175 en 328 uur. De resterende PT-19 werden overgedragen naar de USAAF en overgevlogen naar diverse velden. 

(Na de primary training volgden vervolgtrainingen op andere toestellen zoals AT-6, AT-11 en Lockheed 12 op Jackson. Voor deelopleidingen werden ook leerlingen gezonden naar diverse andere vliegvelden, zoals schutters, navigators, waarnemers e.d. De RNMFS school in Jackson zelf werd gesloten februari 1944).

fairchild-pt19-swee2

Foto: H.Blankwaardt via J.Sweers (used with permission)

 fairchild-pt19-sweers-auth

Foto: H.Blankwaardt via J.Sweers (used with permission) 

 

Registratiegegevens PT-19: 
Registratie Constructienummer opmerkingen datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
42-2739   12-05-1942 05-11-1942   naar Helena Field, Ark.  
42-2746   12-05-1942 05-11-1942   naar Helena Field, Ark.  
42-2747   12-05-1942 24-06-1942   verongelukt 24 juni 1942 op Sherman Field
42-2748   12-05-1942 07-11-1942   reparatie
42-2749   12-05-1942 05-11-1942   naar Helena Field, Ark.  
42-2750   12-05-1942 05-10-1942   naar Monroe Field 
42-2751   12-05-1942 05-10-1942   naar Monroe Field  
42-2752   12-05-1942 05-10-1942   naar Stuttgard Field, Ark.  
42-2753   12-05-1942 09-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2754   13-05-1942 09-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2755   13-05-1942 05-11-1942   naar Helena Field, Ark. 
42-2756    13-05-1942 09-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2757    14-05-1942 09-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2758    14-05-1942 08-11-1942   naar Monroe Field  
42-2759    14-05-1942 24-06-1942   verongelukt Sherman Field 
42-2760   14-05-1942 09-10-1942    naar Jackson Field, Tenn. 
42-2761   14-05-1942 08-11-1942    naar Monroe Field  
42-2762   15-05-1942 05-10-1942    naar Monroe Field  
42-2763   15-05-1942 08-11-1942    naar Monroe Field  
42-2764   15-05-1942 05-11-1942    naar Helena Field, Ark.  
42-2765   17-05-1942 09-10-1942    naar Jackson Field, Tenn. 
42-2766   15-05-1942 09-10-1942    naar Jackson Field, Tenn. 
42-2767   17-05-1942 09-10-1942    naar Jackson Field, Tenn. 
42-2768   17-05-1942 05-11-1942    naar Helena Field, Ark.  
42-2769   23-05-1942 07-10-1942    naar Monroe Field  
42-2770    23-05-1942 07-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2771   23-05-1942 07-10-1942   verongelukt nabij Platte City, Mo.
42-2772   23-05-1942 29-06-1942   verongelukt 29 juni 1942
42-2773   23-05-1942 08-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2774   23-05-1942 08-10-1942   verongelukt 12 juni 1942 te Sherman Field tijdens noodweer 
42-2775   23-05-1942 08-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2776   23-05-1942 22-09-1942  verongelukt 22 sept 1942 te Sherman Field botsing met 32-2787 en gerepareerd; naar Monroe Field
42-2777   23-05-1942 16-09-1942   verongelukt 16-09-1942 Sherman Field bij Forth Leavenworth bij laagvliegstunt
42-2778   23-05-1942 08-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2779   23-05-1942 04-10-1942   naar Stuttgard Field, Ark. 
42-2780   23-05-1942 07-10-1942  verongelukt 23 juli 1942 te Sherman Field, maar gerepareerd
34 42-2781   23-05-1942 05-11-1942   naar Stuttgard Field, Ark.  
35 42-2782   23-05-1942 07-10-1942   naar Jackson Field, Tenn.
42-2783   23-05-1942 07-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2784   23-05-1942 07-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2785   23-05-1942 08-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2786   23-05-1942 08-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2787   23-05-1942 07-11-1942

 verongelukt 22 sept 1942 te Sherman Field bij botsing 42-2776 maar gerepareerd;  naar Jackson Field, Tenn.

42-2788   23-05-1942 08-10-1942   naar Jackson Field, Tenn.
42-2789   23-05-1942 05-11-1942   naar Stuttgard Field, Ark. 
42-2790   26-05-1942 04-10-1942   naar Stuttgard Field, Ark. 
42-2791   26-05-1942 04-10-1942   naar Stuttgard Field, Ark. 
42-2792   26-05-1942 07-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2793   26-05-1942 05-11-1942    naar Stuttgard Field, Ark.
42-2794   26-05-1942 11-09-1942   verongelukt 11 sept 1942 te Sherman Field 
42-2795   26-05-1942 05-10-1942   naar Monroe Field
42-2796   26-05-1942 05-10-1942   naar Monroe Field 
42-2797   26-05-1942 08-10-1942   naar Jackson Field, Tenn. 
42-2798   26-05-1942 04-10-1942   naar Stuttgard Field, Ark. 
42-2799   26-05-1942 04-10-1942  naar Stuttgard Field, Ark. 

 Bronnen o.a. [L1] MdV, [B5] Luchtv.kennis 2000-2 , [B3] MinDef, [ B46 ] RNMFS

Wie draagt bij aan de registratie codes? Graag! Gebruik NedMil Contactformulier...

Opmerking: bij de Aeroclub Aruba vlogen vanaf augustus 1945, toen net de Tweede Wereldoorlog was afgelopen, nog een tweetal kisten (PJ-AAA en PJ-AAB) maar die werden niet militair gebruikt. Waarschijnlijk ook al na 3 jaar afgevoerd. 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)