Cat 4. MLD
In najaar 1945 kocht de MLD 30 Fireflies mk.I's en deze had een grote koeler inlaat en een driebladige Rotol propeller. Eerste afgeleverd januari 1946
F.mk1: 20 stuks, kenmerken F1 t/m F20
FR.mk1: 10 stuks, kenmerken F21 t/m F30
In 1947 werden er 40 mk.IV's gekocht, ook wel FR.4 , kenmerken K31 t/m K70 (11-31 t/m 11-70);
De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959. In 1959 werden resterende Fireflies met kenmerken 16-33/47/48/49 en 16-57/59/72/73/74/79/82 en 16-83) dus her-nummerd volgens nieuw MLD systeem naar kenmerken 005 t/m 017.
Drie mk1's Fireflies werden later omgebouwd tot trainers, de T.1 (kenmerk L11, L12, L13) en later 4 T.2 (kenmerk U14,U15, U16, U17).
De Firefly werd december 1961 uit dienst gesteld. In totaal zijn er meer dan 80 nummer kenmerken geweest van Nederlandse Fireflies bij de MLD.
MLD Historie van de Firefly:
(informatie o.a van Wilko Jonker:)
In het najaar van 1945 werden twee bestellingen voor de MLD van ieder 15 toestellen geplaatst bij de Fairey-fabrieken. De eerste twintig toestellen waren van het type F.Mk.1 met registratie F-1 tot en met F-20; de overige 10 toestellen waren van het type FR.Mk.1 en kregen de registraties F-21 tot en met F-30.
De eerste zes toestellen werden op 18 januari 1946 aan de MLD overgedragen. Deze werden bij het no.860 squadron ingedeeld. Op 20 maart 1946 werd het eerste Hr.Ms. "Karel Doorman" vliegdekschip in dienst genomen. Het no.860 squadron werd kort daarna hierop ingedeeld. Het slechts 150 meter lange vliegdek leverde nogal eens problemen op bij het starten en landen, waardoor veel ongelukken voorkwamen. Op 26 augustus 1946 vertrok de 'Doorman' naar Nederlands-Indië vanwege de problemen daar van de onafhankelijkstrijd. Aan boord was no.860 squadron met de F-17 tot en met F-30. De Fireflies verleenden in Indië onder andere grondsteun tijdens de "politionele acties". Hierbij gingen onder meer de F-22, F-24 en F-27 verloren.
In de loop van 1948 werd een registratiewijziging doorgevoerd, waarbij de F werd vervangen door de K (augustus 1947 in Nederland en op januari 1949 in Nederlands Indie). De registratieletters "F" en "K" werden niet meer gebruikt, in plaats daarvan werd op het vliegtuig respectievelijk "6" en "11" als 6e en 11e letter in het alfabet gebruikt. Deze wijziging was een jaar eerder al op de in Nederland gestationeerd Fireflies aangebracht. De K-registratie werd op januari 1950 gewijzigd in "P-". In maart 1950 werd het no.860 squadron tijdelijk buiten dienst gesteld; de resterende tien Fireflies werden naar Nederland verscheept, waar ze in groot onderhoud gingen. In september 1946 werd het no.861 squadron opgericht en eveneens voorzien van Fireflies. Na een verblijf in het Verenigd Koninkrijk werd het squadron in februari overgeplaatst naar Valkenburg, waar het in april 1947 al weer buiten dienst werd gesteld. De Fireflies werden daarna ingedeeld bij GVO (Groep Vlieg Opleiding) en bij OGV (Opleiding Gevechts Vlieger).
Opleidingen
In juni 1948 werd op de "tweede" Hr.Ms. "Karel Doorman" begonnen met deklandingsoefeningen met drie tot T.1 omgebouwde Mk.1's. Na een demonstratie met een tot T.1 verbouwde Mk.1 door Fairey eind 1946, werd besloten om drie MK.1's tot T.1 te modificeren. De F-1 werd door Fairey verbouwd, terwijl Aviolanda de F-8 en F-12 ombouwde met behulp van door Fairey geleverde onderdelen. De T.1's kregen als registratie L-11 (ex F-1); L-12 (ex-F-12) en L-13 (ex F-8). Later volgden nog vier T.2's: Aviolanda verbouwde daartoe de F-4, (werd U-14) en F-5 (werd U-15), beiden werden in 1949 afgeleverd. In 1951 werden nog de F-23 en de F-29 verbouwd tot trainer en in juli 1952 afgeleverd en als U-16 respectievelijk U-17 in dienst genomen. De nog resterende twee T.1's, de L-11 en de L-12, waren inmiddels opnieuw geregistreerd als U-11 respectievelijk U-12; de L-13 was op 8 november 1948 verongelukt. (de "L" registratie werd "12" op het vliegtuig; de "U" werd "21" op het vliegtuig).
In 1950 was wederom een registratiewijziging doorgevoerd: de "K" (op het vliegtuig "11") werd vervangen door de "P" ("16" op het vliegtuig). De taak van VSQ 1 was behalve luchtverdediging ook training en oefening met mariniers en met schepen.
Begin 1952 vertrok de Hr.Ms. Karel Doorman naar Curaçao Nederlandse Antillen met aan boord de, van no.860 squadron afkomstige gereviseerde Mk.1's: P-6; P-17; P-25; P-26 P-30 en de trainers U-11; U-12 en U-14 als uitrusting. Als reserve gingen daarnaast ook de P-7; P-11 en P-28 en U-15 mee. Voor de Doorman was afgemeerd op Caracasbaai werden de kisten afgevlogen naar Hato Curaçao om te gaan vliegen bij VSQ 1 dat vanaf januari 1952 vanaf Hato ging opereren.
In de loop van 1954 werden de Mk.1's van VSQ 1 op Hato vervangen door Mk.4's (deze werden in 1957 op hun beurt vervangen door Avengers). De P-6 en de P-30 waren ten gevolgen van een botsing op 14 oktober 1952 bij St.Joris op Curaçao inmiddels afgeschreven.
De U-16 en U-17 bleven op Valkenburg voor de voortgezette carrier-opleiding ingedeeld bij VSQ 5, waar ze ook werden gebruikt als doelsleper voor schietoefeningen.Gedurende de tweede helft van de jaren vijftig verdwenen steeds meer buiten dienst gestelde Fireflies naar de sloper. In de loop van 1959 werden de U-12 en de U-17 nog opnieuw geregistreerd als 003 respectievelijk als 004, maar in maart 1960 verdwenen ook deze toestellen naar de sloper.
Firefly FR.4 en NF.5
In de loop van 1947 ontving de MLD 40 Fireflies FR.4's met de registraties K-31 tot en met K-70 (11-31 t/m 11-70). Deze toestellen werden onder meer ingedeeld bij het de inmiddels opgerichte VSQ 1 op Hato en VSQ 2 en bij VSQ 4.
Begin 1949 ontving de MLD nog eens 14 Fireflies NF.5, met registraties K-71 t/m K-84 (11-71 t/m 11-84); in november 1952 kwamen daar nog eens vier van de Canadese Marine overgenomen AS.5 (een anti-submarine versie van de NF.5) bij, die de registratie P-86 t/m P-89 (16-86 t/m 16-89) ontvingen. De squadrons VSQ 2 en 4 namen regelmatig deel aan NAVO-oefeningen, waarbij vaak werd geopereerd vanaf de Karel Doorman of vanaf Engelse carriers. VSQ-1 vloog vanaf Hato Curaçao met de kisten. In de loop van 1954 werden bij VSQ 2 en VSQ 4 de Fireflies vervangen door Avengers. In 1955 werd VSQ 7 opgericht om dienst te doen in Nederlands Nieuw-Guinea en aldaar gestationeerd op Marinevliegkamp Biak, met als voornaamste taak optreden tegen Indonesische infiltrerende vliegtuigen. Al werden er 23 kisten verscheept, het aantal kisten dat inzetbaar lag meestal rond de 12 kisten en ze werden gevlogen door MLD vliegers. Gemiddeld was 30% echt operationeel op Biak.
Vanaf 1959 vond her-registratie plaats naar het nu nog geldende registratiesysteem van de MLD. De resterende Fireflies (16-33/47/48/49/57/59/72/73/74/75/79/82/83) werden voorzien van de registraties 005 t/m 017 met op het staartvlak de letter "B" van Biak.
Met de komst van het KLu no.322 squadron met Hunters, werd VSQ 7 in december 1961 buiten dienst gesteld en werden de Fireflies 005/B t/m 017/B afgestoten.
Artikel uit Flight 31 januari 1946 [W7]. Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Firefly mk.1. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Propeller is hier ingepakt in zeil. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Firefly mk.5 (camouflage schema a ). Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Tweezitters Firefly T. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Firefly T (trainer) . Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Firefly. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Flight van Fireflies. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens Fairey Firefly Mk.I: | |||||||||
Registratie | tweede Registratie | neuscode / derde Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | ||
F-1 | K-1 | PP458 | F.6169 | 18-01-1946 | 18-06-1947 | had naam Pionier bij overname; ombouw naar T.1 met registratie L-11 medio 1947. | |||
F-2 | K-2 | PP472 | F.6183 | 18-01-1946 | 20-08-1946 | in Noordzee gestort en afgeschreven. | |||
F-3 | K-3 | P-3 | PP473 | F.6184 | 18-01-1946 | 21-06-1952 | gesloopt Marinevliegkamp Valkenburg. | ||
F-4 | K-4 | PP489 | F.6200 | 18-01-1946 | 21-12-1948 | ombouw tot T.1 met regi L-14 /12-14 medio 1948 | |||
F-5 | K-5 | PP487 | F.6198 | 18-01-1946 | 21-12-1948 | ombouw tot T.1 met regi L-15 medio 1948 | |||
F-6 | K-6 | P-6 | PP484 | F.6195 | 18-01-1946 | 14-10-1952 | botsing met Firefly P-30 boven gebied Curacao Groot Sint Joris en afgeschreven. | ||
F-7 | K-7 | P-7 | PP486 | F.6197 | 13-02-1946 | 02-11-1953 | afgevoerd en gesloopt Hato Curacao. | ||
F-8 | K-8 | PP492 | F.6203 | 13-02-1946 | 27-08-1947 | ombouw tot T.1 met regi L- 13 medio 1947 | |||
F-9 | K-9 | PP493 | F.6204 | 13-02-1946 | 10-12-1946 | vermist Noordzee | |||
F-10 | F-10 | PP474 | F.6185 | 13-02-1946 | 05-04-1946 | verongelukt Fearn (U.K) en afgeschreven. | |||
F-11 | K-11 | P-11 / 11-11 en ook 16-11 |
PP527 | F.6213 | 13-02-1946 | 21-05-1953 | ongeval op Hato en afgeschreven |
||
F-12 | K-12 | PP497 | F.6146 | 13-02-1946 | 10-09-1947 | ombouw tot T.1 "L-12" medio 1947 | |||
F-13 | PP528 | F.6214 | 22-02-1946 | 12-10-1946 | landingsongeval vliegveld Kemajoran op Java en afgeschreven. | ||||
F-14 | K-14 | PP494 | F.6205 | 22-02-1946 | 20-01-1950 | ongeval Haagse Schouw bij Leiden en afgeschreven. | |||
F-15 | F-15 | PP526 | F.6212 | 22-02-1946 | 07-10-1946 | neergestort nadat de vlieger ging stuntvliegen op HBS school Jachtlaan in Apeldoorn met tientallen doden |
|||
F-16 | K-16 | P-16 / 11-16 en 16-16 |
PP583 | F.6257 | 17-05-1946 | 08-06-1954 | gesloopt Hato. | ||
F-17 | K-17 | P-17 / 11-17 en 16-17 |
PP590 | F.6264 | 17-05-1946 | 28-04-1954 | gesloopt Hato. | ||
F-18 | K-18 | PP59I | F.6265 | 17-05-1946 | 17-03-1947 | eskaderreis en ongeval Nederlands Oost-Indie, lokatie ??. | |||
F-19 | K-19 | P-19 / 11-19 en 16-19 |
PP592 | F.6266 | 17-05-1946 | 08-06-1954 | gesloopt Hato. | ||
F-20 | K-20 | P-20 / 11-20 en 16-20 |
PP593 | F.6267 | 22-05-1946 | 08-06-1954 | gesloopt Hato. | ||
F-21 | K-21 | P-21 / 11-21 en 16-21 |
PP601 | F.6275 | 18-06-1946 | 08-06-1954 | type FR.1; gesloopt Hato. | ||
F-22 | F-22 | 11-22 | PP602 | F.6276 | 18-06-1946 | 21-07-1947 | type FR.1 met ASH radar pod; neergeschoten Nederlands Oost-Indie politionele actie en noodlanding nabij Malang |
||
F-23 | K-23 | 11-23 / 16-23 | PP603 | F.6277 | 18-06-1946 | 15-05-1951 | type FR.1; medio 1951 ombouw tot trainer T.Mk.2, U-16 / 21-16. | ||
F-24 | F-24 | PP606 | F.6280 | 18-06-1946 | 14-05-1947 | type FR.1; had bij aflevering nog driehoek en engelse roundels; vermist tijdens verkenningsvlucht mei 1947 in Nederlands Oost-Indie nabij Kemloko-Patjet en gevonden bij berg Andjasmaro. | |||
F-26 | K-25 | P-25 / 11-25 en 16-25 |
PP607 | F.6281 | 20-06-1946 | 28-04-1954 | type FR.1; gesloopt op Hato ?? |
||
F-26 | K-26 | P-26 / 11-26 en 16-26 |
PP614 | F.6288 | 20-06-1946 | 28-04-1954 | type FR.1; had bij aflevering nog engelse finflash en driehoekje op neus; gesloopt Hato ?? |
||
F-27 | F-27 | PP615 | F.6289 | 20-06-1946 | 04-08-1947 | type FR.1; neergeschoten Nederlands Oost-Indie tijdens politionele actie nabij Sotja op Madoera. | |||
F-28 | K-28 | P-28 / 11-28 en 16-28 |
PP616 | F.6290 | 20-06-1946 | 08-06-1954 | type FR.1; gesloopt Hato. | ||
F-29 | K-29 | 11-29 en 16-29 | PP619 | F.6293 | 20-06-1946 | 15-05-1951 | type FR.1; medio 1951 ombouw tot T.Mk.2, U-17 / 21-17. | ||
F-30 | K-30 | P-30 | PP623 | F.6297 | 20-06-1946 | 14-10-1952 | type FR.1; botsing met Firefly P-6 boven gebied Curacao Groot Sint Joris en afgeschreven. |
.
Registratiegegevens Fairey Firefly FR.Mk.IV: | |||||||
Registratie | tweede Registratie | neuscode / derde Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
K-31 | P-31 | F.8227 | 18-04-1947 | 01-12-1957 | gesloopt op Hato Curacao, Nederlandse Antillen. | ||
K-32 | P-32 | F.8228 | 18-04-1947 | 05-09-1953 | gesloopt | ||
K-33 | P-33 | 005 | F.8229 | 18-04-1947 | 15-12-1961 | ongeval, gesloopt Biak. | |
K-34 | P-34 | F.8230 | 18-04-1947 | 23-05-1957 | gesloopt Hato |
||
K-35 | P-35 | F.8231 | 23-04-1947 | 15-11-1949 | ongeval vanaf Karel Doorman bij Schotland |
||
K-36 | P-36 | 16-36 | F.8232 | 24-04-1947 | 14-01-1958 | gesloopt Hato | |
K-37 | P-37 | 16-37 | F.8233 | 18-04-1947 | 01-03-1957 | gesloopt Hato Nederlandse Antillen. | |
K-38 | P-38 | F.8234 | 18-04-1947 | 09-11-1956 | ongeval met buiklanding op Hato en aldaar gesloopt |
||
K-39 | P-39 | F.8235 | 18-04-1947 | 10-03-1953 | ongeval Hato en afgeschreven | ||
K-40 | P-40 | 16-40 | F.8236 | 18-04-1947 | 01-03-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak, Nieuw Guinea. | |
K-41 | P-41 | 16-41 | F.8237 | 24-04-1947 | 22-06-1954 | ongeval boven Noordzee bij Katwijk | |
K-42 | P-42 | F.8238 | 18-04-1947 | 16-09-1958 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | ||
K-43 | P-43 | F.8239 | 23-04-1947 | 08-04-1953 | ongeval Valkenburg |
||
K-44 | P-44 | F.8240 | 24-04-1947 | 01-03-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | ||
K-45 | P-45 | F.8241 | 18-04-1947 | 10-07-1951 | ongeval vanaf HMS Indomitable en in Ierse Zee |
||
K-46 | P-46 | 16-46 | F.8242 | 22-08-1947 | 06-02-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-47 | P-47 | 006 | F.8243 | 22-08-1947 | 06-12-1960 | ongeval buiklanding Jefman en gesloopt |
|
K-48 | P-48 | 007 / 16-48 |
F.8244 | 22-08-1947 | 20-11-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-49 | P-49 | 008 / 16-49 |
F.8245 | 22-08-1947 | 17-07-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-50 | P-50 | F.8246 | 22-08-1947 | 09-02-1950 | ongeval vanaf Karel Doorman en afgeschreven. | ||
K-51 | P-51 | 16-51 | F.8247 | 22-08-1947 | 10-11-1954 | ongeval nabij Hato , Curacao, Nederlandse Antillen . | |
K-52 | P-52 | 16-52 | F.8248 | 22-08-1947 | 28-04-1958 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-53 | P-53 | F.8249 | 22-08-1947 | maart 1958 | ongeval juli 1951 op dek HMS Indomitable en gerepareerd; afgeschreven maart 1958 en gesloopt Hato |
||
K-54 | P-54 | 16-54 | F.8250 | 22-08-1947 | 07-06-1955 | gesloopt Hato |
|
K-55 | P-55 | 16-55 | F.8251 | 22-08-1947 | 24-02-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-56 | K-56 | F.8252 | 22-08-1947 | 24-08-1948 | ongeval bij Marinevliegkamp Valkenburg en afgeschreven. | ||
K-57 | P-57 | 009 / 16-57 |
F.8253 | 02-10-1947 | 15-12-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-58 | P-58 | 16-58 | F.8254 | 22-08-1947 | 14-01-1954 | ongeval hr.ms Karel Doorman en afgeschreven. | |
K-59 | P-59 | 010 / 16-59 |
F.8255 | 02-10-1947 | 26-10-1961 | werd monument Marinevliegkamp Biak. | |
K-60 | P-60 | F.8256 | 02-10-1947 | 25-05-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | ||
K-61 | P-61 | 16-61 | F.8257 | 26-08-1947 | 08-09-1953 | gesloopt Nederland. | |
K-62 | P-62 | 16-62 | F.8258 | 26-8-1947 | 30-03-1957 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-63 | P-63 | F.8259 | 26-8-1947 | 09-06-1949 | ongeval Marinevliegkamp Valkenburg en afgeschreven. | ||
K-64 | P-64 | 16-64 | F.8260 | 02-10-1947 | 01-06-1957 | gesloopt Hato |
|
K-65 | P-65 | 16-65 | F.8261 | 02-10-1947 | 01-07-1957 | gesloopt Hato |
|
K-66 | P-66 | 16-66 | F.8262 | 03-10-1947 | 02-07-1959 | gesloopt Marinevliegkamp Biak. | |
K-67 | P-67 | F.8263 | 03-10-1947 | 21-09-1952 | ongeval vanaf HMS Illustrious en afgeschreven. | ||
K-68 | P-68 | 16-68 | F.8264 | 03-10-1947 | 16-01-1959 | in zee Nederlands Nieuw-Guinea en afgeschreven. | |
K-69 | P-69 | F.8265 | 03-10-1947 | 05-07-1949 | ongeval bij nadering HMS Theseus en afgeschreven. | ||
K-70 | P-70 | 16-70 | F.8266 | 03-10-1947 | 22-04-1953 | in zee (Noordwijk) en afgeschreven. |
.
Registratiegegevens Fairey Firefly NF Mk.V: | |||||||
Registratie | tweede Registratie | neuscode / derde Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
K-71 | P-71 | 16-71 | F.8389 | 11-03-1949 | 16-02-1954 | in zee tijdens vlucht hr.ms Karel Doorman. | |
K-72 | P-72 | 011 / 16-72 |
F.8390 | 26-04-1949 | 11-05-1961 | ongeval op Marinevliegkamp Biak | |
K-73 | P-73 | 012 / 16-73 |
F.8391 | 14-03-1949 | 11-09-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-74 | P-74 | 013 / 16-74 |
F.8392 | 11-03-1949 | 21-09-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-75 | P-75 | 014 / 16-75 |
F.8393 | 11-03-1949 | 15-12-1961 | 7 juni 1950 kraak bij Hoofddorp maar hersteld; gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-76 | K-76 | F.8394 | 14-03-1949 | 30-08-1950 | noodlanding in zee (Kijkduin) | ||
K-77 | P-77 | 16-77 | F.8396 | 14-03-1949 | 13-01-1954 | noodlanding bij Zandvoort |
|
K-78 | K-78 | F.8395 | 11-03-1949 | 26-09-1950 | buiklanding en in brand Marinevliegkamp Valkenburg | ||
K-79 | P-79 | 015 / 16-79 |
F.8397 | 14-03-1949 | 15-12-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-80 | K-80 | F.8398 | 26-04-1949 | 01-06-1950 | botsing K-84/11-84 en neergestort zee Wassenaarse Slag |
||
K-81 | K-81 | 11-81 | F.8399 | 26-04-1949 | 12-05-1950 | ongeval tijdens vliegen nabij Haarlem |
|
K-82 | P-82 | 016 / 16-82 |
F.8400 | 26-04-1949 | 26-10-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-83 | P-83 | 017 / 16-83 |
F.8401 | 26-04-1949 | 28-03-1961 | gesloopt Marinevliegkamp Biak | |
K-84 | K-84 | 11-84 | F.8402 | 26-04-1949 | 01-06-1950 | botsing K-80/11-80 en neergestort zee Wassenaarse Slag |
|
P-86 | 16-86 | F.8038 | 07-11-1952 | 01-06-1957 | EX-RCAF VH139; gesloopt mid 1957 Hato | ||
P-87 | 16-87 | F.8040 | 07-11-1952 | 21-09-1957 | EX-RCAF VH141; gesloopt Hato | ||
P-88 | 16-88 | F.8430 | 07-11-1952 | 02-06-1956 | Ex-RCAF VX414; gesloopt Hato ?? |
||
P-89 | 16-89 | F.8431 | 07-11-1952 | 02-06-1956 | Ex-RCAF VX415; gesloopt Hato ?? |
.
Registratiegegevens Fairey Firefly T1 en T2 (verbouwd) trainers: | ||||||
Registratie | Tweede Registratie | Derde Registratie | Datum in dienst |
Datum uit dienst | Opmerkingen | |
L-15 | U-15 | 01-10-1949 | 13-09-1957 | Fairey Firefly T.2 ;Ex F-5; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. Gesloopt te Nederland. | ||
U-16 | 005 | 06-07-1952 | 21-12-1956 | Fairey Firefly T.2 Ex F-23; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. In zee gestort en afgeschreven. | ||
U-17 | 004 | 17-07-1952 | 12-03-1960 | Fairey Firefly T.2 Ex F-29; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. Gesloopt te Nederland. | ||
L-11 | U-1l | 09-02-1948 | 22-09-1959 | Fairey Firefly T.1 Ex- F-1; Verbouwd in Engeland bij Fairey tot T.Mk1. Gesloopt te Nederland. | ||
L-12 | U-12 |
003 | 01-09-1948 | 12-03-1960 | Ex F-12; Verbouwd in Engeland bij Fairey tot T.Mk1.Gesloopt te Nederland | |
L-13 | U-13 | 01-09-1948 | 08-11-1948 | Ex F-12; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk1. Afgeschreven na ongeval (Voorhout) | ||
L-14 | U-14 | 21-06-1949 | 17-01-1957 | Ex- F-4; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk1. In zee gestort en afgeschreven. |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70
Deze inhoud voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)