Cat 4.    MLD

 In najaar 1945 kocht de MLD 30 Fireflies mk.I's en deze had een grote koeler inlaat en een driebladige Rotol propeller. Eerste afgeleverd januari 1946  
 F.mk1:    20 stuks, kenmerken F1 t/m F20  
 FR.mk1: 10 stuks, kenmerken F21 t/m F30 

In 1947 werden er 40 mk.IV's gekocht, ook wel FR.4  , kenmerken K31 t/m K70 (11-31 t/m 11-70);  

De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959. In 1959 werden resterende Fireflies met kenmerken 16-33/47/48/49 en 16-57/59/72/73/74/79/82 en 16-83) dus her-nummerd volgens nieuw MLD systeem naar kenmerken 005 t/m 017. 

Drie mk1's  Fireflies werden later omgebouwd tot trainers, de T.1 (kenmerk  L11, L12, L13) en later 4 T.2 (kenmerk U14,U15, U16, U17).

De Firefly werd december 1961 uit dienst gesteld. In totaal zijn er meer dan 80 nummer kenmerken geweest van Nederlandse Fireflies bij de MLD. 


MLD Historie van de Firefly:
(informatie o.a van Wilko Jonker:)

In het najaar van 1945 werden twee bestellingen voor de MLD van ieder 15 toestellen geplaatst bij de Fairey-fabrieken. De eerste twintig toestellen waren van het type F.Mk.1 met registratie F-1 tot en met F-20; de overige 10 toestellen waren van het type FR.Mk.1 en kregen de registraties F-21 tot en met F-30.

De eerste zes toestellen werden op 18 januari 1946 aan de MLD overgedragen. Deze werden bij het no.860 squadron ingedeeld. Op 20 maart 1946 werd het eerste Hr.Ms. "Karel Doorman" vliegdekschip in dienst genomen. Het no.860 squadron werd kort daarna hierop ingedeeld. Het slechts 150 meter lange vliegdek leverde nogal eens problemen op bij het starten en landen, waardoor veel ongelukken voorkwamen. Op 26 augustus 1946 vertrok de 'Doorman' naar Nederlands-Indië vanwege de problemen daar van de onafhankelijkstrijd. Aan boord was no.860 squadron met de F-17 tot en met F-30. De Fireflies verleenden in Indië onder andere grondsteun tijdens de "politionele acties". Hierbij gingen onder meer de F-22, F-24 en F-27 verloren.

In de loop van 1948 werd een registratiewijziging doorgevoerd, waarbij de F werd vervangen door de K (augustus 1947 in Nederland en op januari 1949 in Nederlands Indie). De registratieletters "F" en "K" werden niet meer gebruikt, in plaats daarvan werd op het vliegtuig respectievelijk "6" en "11" als 6e en 11e letter in het alfabet gebruikt. Deze wijziging was een jaar eerder al op de in Nederland gestationeerd Fireflies aangebracht. De K-registratie werd op januari 1950 gewijzigd in "P-". In maart 1950 werd het no.860 squadron tijdelijk buiten dienst gesteld; de resterende tien Fireflies werden naar Nederland verscheept, waar ze in groot onderhoud gingen. In september 1946 werd het no.861 squadron opgericht en eveneens voorzien van Fireflies. Na een verblijf in het Verenigd Koninkrijk werd het squadron in februari overgeplaatst naar Valkenburg, waar het in april 1947 al weer buiten dienst werd gesteld. De Fireflies werden daarna ingedeeld bij GVO (Groep Vlieg Opleiding) en bij OGV (Opleiding Gevechts Vlieger).

Opleidingen
In juni 1948 werd op de "tweede" Hr.Ms. "Karel Doorman" begonnen met deklandingsoefeningen met drie tot T.1 omgebouwde Mk.1's. Na een demonstratie met een tot T.1 verbouwde Mk.1 door Fairey eind 1946, werd besloten om drie MK.1's tot T.1 te modificeren. De F-1 werd door Fairey verbouwd, terwijl Aviolanda de F-8 en F-12 ombouwde met behulp van door Fairey geleverde onderdelen. De T.1's kregen als registratie L-11 (ex F-1); L-12 (ex-F-12) en L-13 (ex F-8). Later volgden nog vier T.2's: Aviolanda verbouwde daartoe de F-4, (werd U-14) en F-5 (werd U-15), beiden werden in 1949 afgeleverd. In 1951 werden nog de F-23 en de F-29 verbouwd tot trainer en in juli 1952 afgeleverd en als U-16 respectievelijk U-17 in dienst genomen. De nog resterende twee T.1's, de L-11 en de L-12, waren inmiddels opnieuw geregistreerd als U-11 respectievelijk U-12; de L-13 was op 8 november 1948 verongelukt. (de "L" registratie werd "12" op het vliegtuig; de "U" werd "21" op het vliegtuig).

In 1950 was wederom een registratiewijziging doorgevoerd: de "K" (op het vliegtuig "11") werd vervangen door de "P" ("16" op het vliegtuig). De taak van VSQ 1 was behalve luchtverdediging ook training en oefening met mariniers en met schepen.

Begin 1952 vertrok de Hr.Ms. Karel Doorman naar Curaçao Nederlandse Antillen met aan boord de, van no.860 squadron afkomstige gereviseerde Mk.1's:  P-6; P-17; P-25; P-26 P-30 en de trainers U-11; U-12 en U-14 als uitrusting. Als reserve gingen daarnaast ook de P-7; P-11 en P-28 en U-15 mee. Voor de Doorman was afgemeerd op Caracasbaai werden de kisten afgevlogen naar Hato Curaçao om te gaan vliegen bij VSQ 1 dat vanaf januari 1952 vanaf Hato ging opereren. 

In de loop van 1954 werden de Mk.1's van VSQ 1 op Hato vervangen door Mk.4's (deze werden in 1957 op hun beurt vervangen door Avengers). De P-6 en de P-30 waren ten gevolgen van een botsing op 14 oktober 1952 bij St.Joris op Curaçao inmiddels afgeschreven.

De U-16 en U-17 bleven op Valkenburg voor de voortgezette carrier-opleiding ingedeeld bij VSQ 5, waar ze ook werden gebruikt als doelsleper voor schietoefeningen.Gedurende de tweede helft van de jaren vijftig verdwenen steeds meer buiten dienst gestelde Fireflies naar de sloper. In de loop van 1959 werden de U-12 en de U-17 nog opnieuw geregistreerd als 003 respectievelijk als 004, maar in maart 1960 verdwenen ook deze toestellen naar de sloper.

Firefly FR.4 en NF.5
In de loop van 1947 ontving de MLD 40 Fireflies FR.4's met de registraties K-31 tot en met K-70 (11-31 t/m 11-70). Deze toestellen werden onder meer ingedeeld bij het de inmiddels opgerichte VSQ 1 op Hato en VSQ 2 en bij VSQ 4.

Begin 1949 ontving de MLD nog eens 14 Fireflies NF.5, met registraties K-71 t/m K-84 (11-71 t/m 11-84); in november 1952 kwamen daar nog eens vier van de Canadese Marine overgenomen AS.5 (een anti-submarine versie van de NF.5) bij, die de registratie P-86 t/m P-89 (16-86 t/m 16-89) ontvingen. De squadrons VSQ 2 en 4 namen regelmatig deel aan NAVO-oefeningen, waarbij vaak werd geopereerd vanaf de Karel Doorman of vanaf Engelse carriers. VSQ-1 vloog vanaf Hato Curaçao met de kisten. In de loop van 1954 werden bij VSQ 2 en VSQ 4 de Fireflies vervangen door Avengers. In 1955 werd VSQ 7 opgericht om dienst te doen in Nederlands Nieuw-Guinea en aldaar gestationeerd op Marinevliegkamp Biak, met als voornaamste taak optreden tegen Indonesische infiltrerende vliegtuigen. Al werden er 23 kisten verscheept, het aantal kisten dat inzetbaar lag meestal rond de 12 kisten en ze werden gevlogen door MLD vliegers. Gemiddeld was 30% echt operationeel op Biak.

Vanaf 1959 vond her-registratie plaats naar het nu nog geldende registratiesysteem van de MLD. De resterende Fireflies (16-33/47/48/49/57/59/72/73/74/75/79/82/83) werden voorzien van de registraties 005 t/m 017 met op het staartvlak de letter "B" van Biak.

Met de komst van het KLu no.322 squadron met Hunters, werd VSQ 7 in december 1961 buiten dienst gesteld en werden de Fireflies 005/B t/m 017/B afgestoten.


 

firefly flight 31011946

Artikel uit Flight 31 januari 1946  [W7]. Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

                                                                                      

fairey-firefly-mk1-jg-archive  
Firefly mk.1. Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)

fairey firefly lvk 1

Propeller is hier ingepakt in zeil. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fairey-firefly-mk5-jg-archive

Firefly mk.5 (camouflage schema a ). Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)

fairey firefly lvk 5 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

 

fairey firefly lvk 7 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fairey firefly lvk 5 pieters auth

Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fairey firefly lvk 3

Tweezitters Firefly T. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fairey firefly lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fairey-firefly-t-mk1-hb-archive           

   Firefly T (trainer) . Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)

firefly nationaalarchief a

Firefly. Foto: Nationaal Archief (used with permission)

 

firefly nationaal archief 1

Flight van Fireflies. Foto: Nationaal Archief (used with permission)  

 

Registratiegegevens Fairey Firefly Mk.I:
Registratie tweede Registratie neuscode / derde Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
F-1 K-1   PP458 F.6169 18-01-1946 18-06-1947 had naam Pionier bij overname; ombouw naar T.1 met registratie L-11 medio 1947.
F-2 K-2   PP472 F.6183 18-01-1946 20-08-1946 in Noordzee gestort en afgeschreven.
F-3 K-3 P-3 PP473 F.6184 18-01-1946 21-06-1952 gesloopt Marinevliegkamp Valkenburg.
F-4 K-4   PP489 F.6200 18-01-1946 21-12-1948 ombouw tot T.1 met regi L-14 /12-14 medio 1948
F-5 K-5   PP487 F.6198 18-01-1946 21-12-1948 ombouw tot T.1 met regi L-15 medio 1948
F-6 K-6 P-6 PP484 F.6195 18-01-1946 14-10-1952 botsing met Firefly P-30 boven gebied Curacao Groot Sint Joris en afgeschreven.
F-7 K-7 P-7 PP486 F.6197 13-02-1946 02-11-1953 afgevoerd en gesloopt Hato Curacao.
F-8 K-8   PP492 F.6203 13-02-1946 27-08-1947 ombouw tot T.1 met regi L- 13 medio 1947
F-9 K-9   PP493 F.6204 13-02-1946 10-12-1946 vermist Noordzee
F-10 F-10   PP474 F.6185 13-02-1946 05-04-1946 verongelukt Fearn (U.K) en afgeschreven.
F-11 K-11 P-11 / 11-11 en ook 16-11
PP527 F.6213 13-02-1946 21-05-1953 ongeval op Hato en afgeschreven
F-12 K-12   PP497 F.6146 13-02-1946 10-09-1947 ombouw tot T.1 "L-12" medio 1947
F-13     PP528 F.6214 22-02-1946 12-10-1946 landingsongeval vliegveld Kemajoran op Java en afgeschreven.
F-14 K-14   PP494 F.6205 22-02-1946 20-01-1950 ongeval Haagse Schouw bij Leiden en afgeschreven.
F-15 F-15   PP526 F.6212 22-02-1946 07-10-1946 neergestort nadat de vlieger ging stuntvliegen op HBS school Jachtlaan in Apeldoorn met tientallen doden
F-16 K-16 P-16 / 11-16 en 16-16
PP583 F.6257 17-05-1946 08-06-1954 gesloopt Hato.
F-17 K-17 P-17 / 11-17 en 16-17
PP590 F.6264 17-05-1946 28-04-1954 gesloopt Hato.
F-18 K-18   PP59I F.6265 17-05-1946 17-03-1947 eskaderreis en ongeval Nederlands Oost-Indie, lokatie ??.
F-19 K-19 P-19 / 11-19 en 16-19
PP592 F.6266 17-05-1946 08-06-1954 gesloopt Hato.
F-20 K-20 P-20 / 11-20 en 16-20
PP593 F.6267 22-05-1946 08-06-1954 gesloopt Hato.
F-21 K-21 P-21 / 11-21 en 16-21
PP601 F.6275 18-06-1946 08-06-1954 type FR.1; gesloopt Hato.
F-22 F-22 11-22 PP602 F.6276 18-06-1946 21-07-1947 type FR.1 met ASH radar pod; neergeschoten Nederlands Oost-Indie politionele actie en noodlanding nabij Malang
F-23 K-23 11-23 / 16-23  PP603 F.6277 18-06-1946 15-05-1951 type FR.1; medio 1951 ombouw tot trainer T.Mk.2, U-16 / 21-16.
F-24 F-24   PP606 F.6280 18-06-1946 14-05-1947 type FR.1; had bij aflevering nog driehoek en engelse roundels; vermist tijdens verkenningsvlucht mei 1947 in Nederlands Oost-Indie nabij Kemloko-Patjet en gevonden bij berg Andjasmaro.
F-26 K-25 P-25 / 11-25 en 16-25
PP607 F.6281 20-06-1946 28-04-1954 type FR.1; gesloopt op Hato ??
F-26 K-26 P-26 / 11-26 en 16-26
PP614 F.6288 20-06-1946 28-04-1954 type FR.1; had bij aflevering nog engelse finflash en driehoekje op neus;  gesloopt Hato ??
F-27 F-27   PP615 F.6289 20-06-1946 04-08-1947 type FR.1; neergeschoten Nederlands Oost-Indie tijdens politionele actie nabij Sotja op Madoera.
F-28 K-28 P-28 / 11-28 en 16-28
PP616 F.6290 20-06-1946 08-06-1954 type FR.1; gesloopt Hato.
F-29 K-29 11-29 en 16-29 PP619 F.6293 20-06-1946 15-05-1951 type FR.1; medio 1951 ombouw tot T.Mk.2, U-17 / 21-17.
F-30 K-30 P-30 PP623 F.6297 20-06-1946 14-10-1952 type FR.1; botsing met Firefly P-6 boven gebied Curacao Groot Sint Joris en afgeschreven.

.

Registratiegegevens Fairey Firefly FR.Mk.IV:
Registratie tweede Registratie neuscode / derde Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K-31 P-31   F.8227   18-04-1947 01-12-1957 gesloopt op Hato Curacao, Nederlandse Antillen.
K-32 P-32   F.8228   18-04-1947 05-09-1953 gesloopt
K-33 P-33 005 F.8229   18-04-1947 15-12-1961 ongeval, gesloopt Biak.
K-34 P-34   F.8230   18-04-1947 23-05-1957 gesloopt Hato
K-35 P-35   F.8231   23-04-1947 15-11-1949 ongeval vanaf Karel Doorman bij Schotland
K-36 P-36 16-36 F.8232   24-04-1947 14-01-1958 gesloopt Hato
K-37 P-37 16-37 F.8233   18-04-1947 01-03-1957 gesloopt Hato Nederlandse Antillen.
K-38 P-38   F.8234   18-04-1947 09-11-1956 ongeval met buiklanding op Hato en aldaar gesloopt
K-39 P-39   F.8235   18-04-1947 10-03-1953 ongeval Hato en afgeschreven
K-40 P-40 16-40 F.8236   18-04-1947 01-03-1959 gesloopt Marinevliegkamp Biak, Nieuw Guinea.
K-41 P-41 16-41 F.8237   24-04-1947 22-06-1954 ongeval boven Noordzee bij Katwijk
K-42 P-42   F.8238   18-04-1947 16-09-1958 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-43 P-43   F.8239   23-04-1947 08-04-1953 ongeval Valkenburg
K-44 P-44   F.8240   24-04-1947 01-03-1959 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-45 P-45   F.8241   18-04-1947 10-07-1951 ongeval vanaf HMS Indomitable en in Ierse Zee
K-46 P-46 16-46 F.8242   22-08-1947 06-02-1959 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-47 P-47 006 F.8243   22-08-1947 06-12-1960 ongeval buiklanding Jefman en gesloopt
K-48 P-48 007 / 16-48
F.8244   22-08-1947 20-11-1961 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-49 P-49 008 / 16-49
F.8245   22-08-1947 17-07-1961 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-50 P-50   F.8246   22-08-1947 09-02-1950 ongeval vanaf Karel Doorman en afgeschreven.
K-51 P-51 16-51 F.8247   22-08-1947 10-11-1954 ongeval nabij Hato , Curacao, Nederlandse Antillen .
K-52 P-52 16-52 F.8248   22-08-1947 28-04-1958 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-53 P-53   F.8249   22-08-1947 maart 1958 ongeval juli 1951 op dek HMS Indomitable en gerepareerd; afgeschreven maart 1958 en gesloopt Hato
K-54 P-54 16-54 F.8250   22-08-1947 07-06-1955 gesloopt Hato
K-55 P-55 16-55 F.8251   22-08-1947 24-02-1959 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-56 K-56   F.8252   22-08-1947 24-08-1948 ongeval bij Marinevliegkamp Valkenburg en afgeschreven.
K-57 P-57 009 / 16-57
F.8253   02-10-1947 15-12-1961 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-58 P-58 16-58 F.8254   22-08-1947 14-01-1954 ongeval hr.ms Karel Doorman en afgeschreven.
K-59 P-59 010 / 16-59
F.8255   02-10-1947 26-10-1961 werd monument Marinevliegkamp Biak.
K-60 P-60   F.8256   02-10-1947 25-05-1959 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-61 P-61 16-61 F.8257   26-08-1947 08-09-1953 gesloopt Nederland.
K-62 P-62 16-62 F.8258   26-8-1947 30-03-1957 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-63 P-63   F.8259   26-8-1947 09-06-1949 ongeval Marinevliegkamp Valkenburg en afgeschreven.
K-64 P-64 16-64 F.8260   02-10-1947 01-06-1957 gesloopt Hato
K-65 P-65 16-65 F.8261   02-10-1947 01-07-1957 gesloopt Hato
K-66 P-66 16-66 F.8262   03-10-1947 02-07-1959 gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-67 P-67   F.8263   03-10-1947 21-09-1952 ongeval vanaf HMS Illustrious en afgeschreven.
K-68 P-68 16-68 F.8264   03-10-1947 16-01-1959 in zee Nederlands Nieuw-Guinea en afgeschreven.
K-69 P-69   F.8265   03-10-1947 05-07-1949 ongeval bij nadering HMS Theseus en afgeschreven.
K-70 P-70 16-70 F.8266   03-10-1947 22-04-1953 in zee (Noordwijk) en afgeschreven.

.

Registratiegegevens Fairey Firefly NF Mk.V:
Registratie tweede Registratie neuscode / derde Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K-71 P-71 16-71   F.8389 11-03-1949 16-02-1954 in zee tijdens vlucht hr.ms Karel Doorman.
K-72 P-72 011 / 16-72
  F.8390 26-04-1949 11-05-1961 ongeval op Marinevliegkamp Biak
K-73 P-73 012 / 16-73
  F.8391 14-03-1949 11-09-1961 gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-74 P-74 013 / 16-74
  F.8392 11-03-1949 21-09-1961 gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-75 P-75 014 / 16-75
  F.8393 11-03-1949 15-12-1961 7 juni 1950 kraak bij Hoofddorp maar hersteld; gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-76 K-76     F.8394 14-03-1949 30-08-1950 noodlanding in zee (Kijkduin)
K-77 P-77 16-77   F.8396 14-03-1949 13-01-1954 noodlanding bij Zandvoort
K-78 K-78     F.8395 11-03-1949 26-09-1950 buiklanding en in brand Marinevliegkamp Valkenburg
K-79 P-79 015 / 16-79
  F.8397 14-03-1949 15-12-1961 gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-80 K-80     F.8398 26-04-1949 01-06-1950 botsing K-84/11-84 en neergestort zee Wassenaarse Slag
K-81 K-81 11-81   F.8399 26-04-1949 12-05-1950 ongeval tijdens vliegen nabij Haarlem
K-82 P-82 016 / 16-82
  F.8400 26-04-1949 26-10-1961 gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-83 P-83 017 / 16-83
  F.8401 26-04-1949 28-03-1961 gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-84 K-84 11-84   F.8402 26-04-1949 01-06-1950 botsing K-80/11-80 en neergestort zee Wassenaarse Slag
P-86   16-86   F.8038 07-11-1952 01-06-1957 EX-RCAF VH139; gesloopt mid 1957 Hato
P-87   16-87   F.8040 07-11-1952 21-09-1957 EX-RCAF VH141; gesloopt Hato
P-88   16-88   F.8430 07-11-1952 02-06-1956 Ex-RCAF VX414; gesloopt Hato ??
P-89   16-89   F.8431 07-11-1952 02-06-1956 Ex-RCAF VX415; gesloopt Hato ??

.

Registratiegegevens Fairey Firefly T1 en T2 (verbouwd) trainers: 
Registratie Tweede Registratie Derde Registratie Datum in dienst
Datum uit dienst Opmerkingen
L-15 U-15   01-10-1949 13-09-1957   Fairey Firefly T.2 ;Ex F-5; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. Gesloopt te Nederland.
U-16 005   06-07-1952 21-12-1956   Fairey Firefly T.2 Ex F-23; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. In zee gestort en afgeschreven.
U-17 004   17-07-1952 12-03-1960   Fairey Firefly T.2 Ex F-29; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. Gesloopt te Nederland.
L-11 U-1l   09-02-1948 22-09-1959   Fairey Firefly T.1 Ex- F-1; Verbouwd in Engeland bij Fairey tot T.Mk1. Gesloopt te Nederland.
L-12 U-12
003 01-09-1948 12-03-1960   Ex F-12; Verbouwd in Engeland bij Fairey tot T.Mk1.Gesloopt te Nederland
L-13 U-13   01-09-1948 08-11-1948   Ex F-12; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk1. Afgeschreven na ongeval (Voorhout)
L-14 U-14   21-06-1949 17-01-1957   Ex- F-4; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk1. In zee gestort en afgeschreven.

  Bronnen o.a. [B16] MLD.70

 

 

Deze inhoud voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)