IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Fairey Swordfish

  • INFO Fairey Swordfish
  • 6. Ops RN/RAF Fairey Swordfish
  • 6. Ops RN/RAF Fairey Swordfish (foto bijlage)
  • Modelbouw Fairey Swordfish

google translate

INFO Fairey Swordfish

Laatste update: 04 april 2020
1127

.

Fabriek Fairey
Vliegtuig Swordfish
Type-aanduiding mk 1, II , III
Cat 6 --  totaal 41 stuks
 "stringbag"


fairey-swordfish-profile

Informatie:

Dit Engelse type was torpedovliegtuig en verkenner; tweedekker ontwikkeld zo rond 1934. In 1935 volgde een Fleet Air Arm bestelling voor toestellen voor gebruik ook met catapult van kruisers e.d. Ook werd het grote Britse vliegdekschip Ark Royal ontwikkeld en was er het schip Glorious waar vliegtuigen voor nodig waren. Het toestel was langzaam maar zeer betrouwbaar, een belangrijke eigenschap boven zee. Bekend zijn de operaties van Swordfishes tegen de Duitse Bismarck. Er werden er meer dan 2000 gebouwd.

3 bemanningsleden
Spanwijdte: 13,87 m
Lengte: 10,90 m
Max snelheid 230 km/u (met "ingebouwde tegenwind genoemd de Stringbag")
Bristol Pegasus I motor 690 pk of type III motor met 750 pk
Vliegbereik: 570 km
2 mitrailleurs
680 kg (diepte)bommen / torpedo

De mk.II had een metalen ondervleugel-onderhuid tegen verbranden bij het afvuren van ongeleidde raketten.


 

Literatuur:
Onze Luchtmacht -- december 1989    KNVOL
Swordfish Hall Warpaint no.12    Hall park publ.

.

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Swordfish

 

FOTO GALERIJ:

  • fairey-swordfish-profile
  • swordfish-ops-nationaalarchief-2
  • swordfish-ops-nationaalarchief

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


6. Ops RN/RAF Fairey Swordfish

Laatste update: 15 oktober 2021
1397

Cat 6.    Ops RAF/RN

(artikel door Meindert de Vreeze)

totaal 41 kisten werden geleend van de Britse Fleet Air Arm (FAA) ;

De Swordfish werd vanaf juni 1943 gebruikt door het "FAA Dutch 860 squadron". Men zette vanuit Groot Brittannië de strijd voort tegen de vijand nadat Nederland net als een groot deel van Europa was bezet door de mogendheden van de "As". De strijd tegen de onderzeeboten op de Atlantische Oceaan was in volle gang en het idee was te gaan vliegen vanaf omgebouwde transportschepen zodat convooien konden worden begeleid en beschermd. Dat waren zogeheten MAC schepen (Merchant Aircraft Carriers) waarop een klein vliegdek werd geplaatst van niet meer van zo'n 150 x 19 meter. Het enige vliegtuig dat in feite hier vanaf kon vliegen was de Fairey Swordfish. Deze had een geringe start- en landingssnelheid van zo'n 55 knots. Met de 750 pk Pegasus motor uitgerust kon een Swordfish los komen met volle tanks en nog wat bewapening waarbij men zo'n vier uur kon vliegen met een lage kruissnelheid van 88 knopen. 

Het Nederlandse 860 squadron ging vliegen met geleende Engelse Swordfishes en deze behielden de Engelse kenmerken. De opleiding vanaf Donibristle in Schotland gebruikte de Swordfish mk.I vanaf de zomer van 1943. Een vlieger moest toch wel zo'n 100 dummy landingen maken op het land voordat deze geschikt was geacht te gaan vliegen op zee. Juli 1943 vloog men de opleidingen vanaf Hatston en Dunino. Vervolgens werden ook verkregen Swordfish mk.II kisten die meer bewapening kon meenemen en ging men naar Machrihanish en vervolgens Maydown.

Vanaf november 1943 ging men in "flights" kisten inzetten op de zogeheten MAC schepen.  Op zee werd geopereerd vanaf de omgebouwde tankers MV Acavus en de MV Gadila. De Acavus was een verbouwde Britse tanker en de Gadila was een verbouwde Nederlandse tanker. Ondertussen kon men ook rockets d.w.z. ongeleidde projectielen afvuren. In juni 1944 werd de “flight” van de Acavus verplaatst naar de eveneens Nederlandse Macoma. Vanaf maart 1945 werd er ook gebruik gemaakt van de Swordfish Mk.III, die een radarantenne onder de romp had. Als men niet op zee was ging de training door op het land met oefenen van dummy landingen op land en het afgooien van bijvoorbeeld dieptebommen.

De operaties met starts en landingen vanaf het kleine dek van een MAC waren niet altijd eenvoudig. Er werd regelmatig een kist “gekraakt”, gelukkig meestal met alleen materiële schade. Daarbij speelden weersomstandigheden zoals mist bij New Foundland een rol waarbij men het moeder-MAC-schip niet terug kon vinden.

In totaal werden door het no.860 squadron zo'n 36 konvooien succesvol begeleid, meestal op de scheepsroute Halifax in Canada - Glasgow in Schotland. De laatste "Dutch" Swordfish vloog april 1945 en resterende toestellen ging terug naar Britse FAA. Men had zo'n 1091 uren op zee gevlogen maar naar het schijnt nooit een onderzeeboot in den lijve ontmoet. 


Over de MAC schepen

Het eerste MAC schip was de Gadila, een Shell tanker (8000 BRT, december 1934 te water gelaten) en  één van de negen schepen van Shell die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgebouwd tot Merchant Aircraft Carrier of MAC-schip. De Gadilla werd omgebouwd met een vliegdek en was maart 1944 gereed.

Een andere Shell tanker was de "Macoma" (met 8011 BRT, te water lating eind 1935) waarvan het ombouwen begon eind 1943 bij Palmers shipbuilding & Iron Company in Hebburn. Op 1 april 1944 werd dit schip als MAC-schip in dienst genomen. Ondanks dat het was omgebouwd hield het schip de status van koopvaardijschip, alleen het personeel voor de vliegtuigen en het onderhoud waren Nederlands marinepersoneel. Gedurende de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog maakte het schip deel uit van zeven konvooien over de Atlantische Oceaan. Na de Duitse overgave in Europa werd op 30 mei 1945 het schip uit dienst genomen en weer terug omgebouwd naar een normaal tankschip door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij en teruggegeven aan de eigenaar. De "Macoma" werd tot 1958 als tankschip gebruikt en is daarna verkocht voor de sloop die plaats vond in Hongkong.

 

swordfish ops nationaalarchief

Swordfish mk.II "DK682" gebruikt in 1943 met Nederlandse bemanning. Foto: Nationaal Archief (used with permission).

swordfish ops nationaalarchief 2

Lineup in Engeland. Foto: Nationaal Archief (used with permission).


 

Registratiegegevens: (geleend van FAA)
Registratie Code Datum in dienst Datum uit dienst Type Opmerkingen
V4431 D 19-06-1943 28-12-1943 Fairey Swordfish Mk.I Geleend van de FAA. Beschadigd, retour
DK860 E 26-06-1943 29-12-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
DK682 F 26-06-1943 01-08-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS217 C 19-06-1943 01-09-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS274 K 01-12-1943 08-12-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Neergestort, Schotland en afgeschreven.
HS289 B 19-06-1943 26-12-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS291 E 01-12-1943 01-08-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS362 A 19-06-1943 30-12-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS405   20-03-1943   Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Noodlanding Ballykelly en afgeschreven.
HS616     21-12-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. In zee gestort en afgeschreven.
HS637 L 01-12-1943 27-04-1905 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS654 A 30-12-1943 27-04-1905 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
LS151   27-04-1905 22-08-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS152 D 24-12-1943 01-03-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Gadila) en afgeschreven.
LS155 F 26-12-1943   Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
LS157 B "-01"
23-12-1943 28-06-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS158 C 26-12-1943 27-04-1905 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
LS172     04-09-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS174   28-01-1944 27-04-1905 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA.
LS193     23-02-1945 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Gadila) en afgeschreven.
LS237     27-09-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS241     02-11-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS244     11-01-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. "Zwaardvis". Bij no.860 squadron. Vloog toen vanaf MAC Acavus. Bij konvooibegeleiding in Atlantische Oceaan ditched.
LS278     02-12-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA.
LS289 H 13-10-1943 01-09-1943 Fairey Swordfish Mk.II. Geleend van de FAA. Botsing met LS244 en afgeschreven.
LS291 G   01-09-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA.
LS293   Mk. II Geleend van de FAA. Ongeval (Gadila) en afgeschreven.
LS294     03-11-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS298 H     Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA.
LS350     07-08-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval en afgeschreven.
LS389     15-12-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA.
LS398     24-10-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Bij 860 squadron te Dudino. In zee gestort bij eiland May in Firth of Ford en afgeschreven.
LS437 S2   30-01-1945 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Gadila) en afgeschreven.
NE888     16-08-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Overboord (Macoma) en afgeschreven.
NR976   01-04-1945 09-04-1945 Fairey Swordfish Mk III Geleend van de FAA.
NS187   01-04-1945 25-04-1945 Fairey Swordfish Mk III Geleend van de FAA.
NS199   01-04-1945   Mk. III Geleend van de FAA
?          
?          
?          

  Bronnen o.a. [L1] MdV , [W4] NedWeb

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


6. Ops RN/RAF Fairey Swordfish (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
883

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Swordfish "D3?" ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Blik vanuit achterste schutterspositie; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Aan boord MAC schip Gadila; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"M 21"? erg laag vliegende ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier is de veiligheidsbarrier goed te zien middeks; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motoronderhoud; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Swordfish met vleugel opgevouwen; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Links is de staart te zien van de Swordfish LS157; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

aan de hijskraan; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

embleem op de neus; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Aan boord Gadila; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Flypast langs Macoma; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Start vanaf Macoma; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vliegend langs de Macoma; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vliegend langs de Macoma; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

op kielvlak is driehoekje te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Blik op de staart van de Swordfish en dek; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

er lijkt een embleem te zitten onder de cockpit; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Met dank aan het NIMH.

Modelbouw Fairey Swordfish

Laatste update: 12 juni 2022
1344

MODELBOUW SWORDFISH

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Airfix (conversie nieuwe kit #A04053 met wielen);
Cooperativa (MPM production);
Frog/ NOVO/ Donetsk /  Plastyk / Modelcraft / Chematic / Eastern Express / Ark models ;
Matchbox / Revell ;
Airfix (oude mal) / Craftmaster;
Tamiya ;
Smer / Merit / Artiplast / Heller (1/50) ;
Trumpeter
Combat Models (vac) @
ID Models (vac) @
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • airfix-new-club-swordfish-72
  • airfix-new-swordfish1-72
  • airfix-new-wheels-swordfish1-72
  • airfix-oud-craftmaster-swordfish-72
  • airfix-oud-swordfish-72
  • airfix-oud2-swordfish-72
  • airfix-oud3-swordfish-72
  • ark-swordfish1-72
  • artiplast-swordfish-50
  • donetsk-swordfish1-72
  • frog-swordfish1-72
  • heller-sowdfish-50
  • id-models-swordfish-32
  • matchbox-swordfish-72
  • matchbox-swordfish2-72
  • merit-swordfish-48
  • novo-swordfish1-72
  • revell-swordfish-72
  • smer-swordfish-48
  • smer-swordfish1-48
  • tamiya-swordfish1-48
  • tamiya-swordfish1-clear-48
  • tamiya-swordfish2-48
  • trumpeter-swordfish1-32
  • trumpeter-swordfish2-32

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1)   < K12> glans Dark sea grey
< K15> glans Light slate grey
witte zijkanten
< K84> Sky   FAA camouflage met tekst ROYAL NAVY; witte zijkanten;
klein oranje driehoek op kielvlak
(2)   < K12> glans Dark sea grey
< K15> glans Light slate grey
witte zijkanten
< K31 >Wit   latere schema; witte zijkanten;
klein oranje driehoek op kielvlak

Kleuren: Dutch Swordfishes hadden de standaard Engelse FAA kleuren

 

Info: Alle toestellen waren geleend van de FAA en hadden Engelse kenmerken en beschilderingen. Wel was er vaak een zwart omrand oranje driehoekje op het kielvlak geschilderd.

De nieuwe Airfix kit #A04053 is voor de Swordfish Mk.1. Voor de meer gebruikelijke Mk.2 is een kleine conversie goed te doen van de Airfix kit. De Mk.II en Mk.III ondervleugel panelen waren van metaal en glad ter plaatse van de raketten, de plasticdelen kunnen daar glad geschuurd worden. Soms was ook een andere uitlaatpijp met "uitsteeksels" geplaatst, daar is een Pavla U72136 set voor. De oliekoeler is ook ietwat anders (Pavla U72135 set). Verder waren vaak Yagi radar antennes geplaatst bij de buitenste vleugelstijlen, deze kunnen zelf gemaakt worden. Eventuele raketten en rails kunnen uit andere kits worden gehaald. Voor de Mk.III met een radarbult is er ook een Pavla U72134 ombouwset.

 

 

fairey swordfish drawing

Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fairey Swordfish MkI 1 
en meer...

  • Fairey_Swordfish_MkI-1
  • Fairey_Swordfish_MkII-2
  • Fairey_Swordfish_MkIII-1

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( F )
  5. Fairey Swordfish

Copyright © 2023 - IPMS Nederland