INFO Farman F.40
- 1395
.
Fabriek | Farman |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | F.40 |
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
Het Franse Farman was een van de belangrijkste vliegtuig fabrieken in de beginperiode van de luchtvaart. De F.40 is een Frans verkenningstoestel , tweezitter van rond 1915. In de eerste wereldoorlog in grote getale ingezet door de geallieerden en meer dan 1000 gebouwd. Duwschroef en houten constructie met linnen.
Renault 8C 130 pk motor.
groter dan Farman HF22;
Spanwijdte: 17,59 m
Lengte: 9,15 m
Leeggewicht: 750 kg
Max gewicht: 1120 kg
Max snelheid: circa 140 km/u
1 of 2 stuks 7.7 mm mitrailleurs
50 kg bommen
Literatuur: | ||||
Farmans | H. Hazewinkel | Stichting Vrienden MLM |
1990 | |
Scale aircraft modelling | Vol 29 / no.9 | Hall Park publications |
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Farman_F.40 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Farman F.40
- 1438
Cat 1. LVA
1 toestel;
1916-1920; kenmerk LA37 (later MF901 en MF801)
Dit Belgische toestel landde 10 november 1916 vanwege brandstofgebrek op het strand bij Ter Heijde. November 1917 aangekocht voor 30000 Belgische Frank. Geïnterneerd en het had een Renault motor.
Werd door de LvA gebruikt voor diverse proeven met een bommenrichttoestel dat door de Nederlandse ingenieur Groeneveld-Meijer was ontworpen. Vloog vanaf september 1917 vanaf Vlissingen. September 1918 was het weer op Soesterberg en aldaar werd een door dezelfde ingenieur ontworpen richt-toestel uitgetest. Tot in mei 1919 werd deze getest, o.a. bij de legerplaats Oldebroek. September 1917 vloog het vanaf Vlissingen.
(er werd een Renault motor van 130 pk ook in de LA37 ingebouwd die was gehaald uit een zwaar beschadigde Farman MF.11 / type 37); deze kist was geland 26-04-1916 bij Ritthem op Walcheren en deze motor werd december 1916 aangekocht voor 12000 frank).
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||||
Registratie | Tweede Registratie | Derde Registratie | Constructie-nummer | Datum landing op Nederlands gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
LA-37 | MF901 | MF801 | 10-11-1916 | 1920 | Farman F-40; landing bij Terheijde. Geïnterneerd Belgisch toestel. LA37, tweede registratie eind 1917 MF901, in juli 1918 MF801 ; In de loop van 1920 tegelijk met de overgebleven geïnterneerde toestellen afgeschreven. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Farman F.40 (foto bijlage)
- 1101
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Geinterneerde "LA-37"; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
kraak van de "LA-37" ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Vlissingen; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Farman F.40
- 1525
MODELBOUW FARMAN F.40
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Roseplane (vacu) @
Veterans72 (vacu) @
|
-
|
-
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
- | <K151> Ongebleekt linnen met spanlak | <K151> Ongebleekt linnen met spanlak | .. | "schuitje": donkergrijs |
.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)