IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Agusta Westland AW189
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Farman HF.20/22

  • INFO Farman HF.20/22
  • 1. LVA Farman HF.20/22
  • 1. LVA Farman HF.20/22 (foto bijlage)
  • 4. MLD Farman HF.20/22
  • 4. MLD Farman HF.20/22 (foto bijlage)
  • 5. KNIL Farman HF.20/22
  • Modelbouw Farman HF

google translate

INFO Farman HF.20/22

Laatste update: 12 maart 2018
1597

 

Fabriek Farman (+licentie Trompenburg)
Vliegtuig  
Type-aanduiding HF.20 , HF.22
Cat 1, 4 , 5 --  totaal 23 stuks
 


farman-hf20-profile

Informatie:

Het Franse Farman was een van de belangrijkste vliegtuig fabrieken in de beginperiode van de luchtvaart rond 1908. Een van der allereerste vliegtuig types was een tweedekker. Het was en trainer en verkenner voor twee man met een gondel en houten constructie; Door de duwschroef had de waarnemer die voorin zat een goed uitzicht en schootsveld als een mitrailleur was geplaatst.

HF-20:
 Lengte: ongeveer  8,26 m  (bij HF-22 8,80 m)
 Spanwijdte:  13,50 m  (bij HF-22 grotere spanwijdte van 15,58 m)
 Hoogte:  3,20 m  
 Leeggewicht: 360 kg
 Maximum gewicht: 640 kg
 Gnôme Lampda, 80 pk motor  
 Snelheid maximaal  105 km/u !!  
 Vliegbereik:  300 km
 1 Madsen licht 6,5 mm machinegeweer mogelijk voorin de gondel
 2 man  

Er was ook licentie bouw bij automobielfabriek Trompenburg (van het merk Spijker) georganiseerd door Henri Wijnmalen. De HF-22 welke sterk leek op de HF-20 had een grotere spanwijdte dan de HF-20 en een ander onderstel.

 HF-22:
 Spanwijdte: 15,58 m
 Lengte:  8,80 m
 Leeggewicht:   385 kg
 Maximum startgewicht:  710 kg
 Snelheid max:  105 km/u !!
 Gnôme Lampda, 80 pk motor. Op veel toestellen werd later de Gnôme motor vervangen door een Thulin A 80-100 pk motor. 


Literatuur:
Farmans H.J. Hazewinkel Stichting Vrienden MLM
 1990

.

Websites:
- IPMS NL  Walkaround Farman HF.20
- https://en.wikipedia.org/wiki/Farman_HF.20

 

FOTO GALERIJ:

  • farman-a1-nationaal-archief
  • farman-f22-mdv-author
  • farman-f22-mindef-archiv
  • farman-f22-t-mdv-author
  • farman-h22-knil-mdv-arc
  • farman-hf20-5
  • farman-hf20-profile
  • farman-hf22-kluauthor

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze (op de oude IPMS site)


1. LVA Farman HF.20/22

Laatste update: 10 maart 2018
2057

Cat 1.  LvA

HF.20:
Mei 1913 ging een commissie van de Luchtvaart Afdeeling (LvA) naar Frankrijk om een type uit te zoeken. De Farman HF.20 leek een goede keus en de eerste arriveerde september 1913 in Nederland. De Farmans waren een van de eerste Nederlandse LvA toestellen. Ze werden na aankoop geassembleerd op de nieuwe basis Soesterberg. Ze werden gebruikt als les- en waarnemingsvliegtuig. Augustus 1914 brak de Eerste Wereldoorlog uit, waarbij Nederland erin slaagde neutraal te blijven. Vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog waren de 2 toestellen in Nederland afgeleverd.

Bijzonder was dat met een HF.20 de vlieger Henri Wijnmalen oktober 1916 het wereldhoogterecord op 2800 meter wist te zetten.

( Noot: bij het Belgische De Brouckere werden 2 toestellen besteld voor de KNIL die sterk op Farmans leken en die door De Brouckere in licentie werden gebouwd).

 

HF.22:
Dit was de "opvolger" van de HF.20. Aflevering begon in juli 1914 maar de Eerste Wereldoorlog brak uit in augustus en er konden (van de zes besteld) nog vier toestellen LA6 t/m LA8 worden verkregen (en 1 voor de MLD). Er waren meer toestellen nodig. De Nederlandsche Vliegtuigenfabriek werd opgericht door Henri Wijnmalen in 1914.  Een hal werd gehuurd van Trompenburg, Amsterdam (dit was ook de fabriek van de Spijker automobielen aan de Amsteldijk in Amsterdam). Bij Spijker / Trompenburg werden 11 toestellen besteld voor de LvA. Verder bouwde de LvA er "zelf" nog 2 stuks uit reserveonderdelen.


De Farmans vlogen van 1913 tot 1919. Er werd nogal eens gewisseld van toestel en nummer tussen de LvA, formeel de MLD en de ML-KNIL. (Maar naar Indië ging in feite geen enkele kist). Al de Farmans werden gebruikt voor verkenning langs de grenzen van neutraal Nederland en lesdoeleinden. Met een mitrailleur voorin het schuitje werd een proef gedaan net als diverse proeven met een roetseinapparaat. Op veel toestellen werd in 1917 (tijdens de eerste wereldoorlog dus) de Gnome motor vervangen door een Zweedse Thulin 80 pk motor.

In 1919 gingen de resterende toestellen uit dienst. Ze waren eigenlijk al in 1915 verouderd maar door de oorlog konden natuurlijk maar moeizaam andere toestellen worden besteld.

farman-f22-mdv-author

Replica van de HF.20 in het voormalige MLM op Kamp Zeist; Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

farman-hf22-kluauthor

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

.

Registratiegegevens LVA:
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
LA2 03-10-1913 27-09-1915 Farman HF-20; Gevallen en vernield Fort Voordorp, daarna afgeschreven ; **zie opmerking
LA3 04-10-1913 26-07-1917 Farman HF-20; Gevallen en vernield, daarna afgeschreven
LA4 HF-26 08-10-1913 07-05-1918 Farman HF-20; 07-05-1918 Noodlanding en vernield; 01-01-1919 afgeschreven
LA6 28-07-1914 28-01-1916 Farman HF-22; Gevallen en vernield , daarna afgeschreven
LA7 HF-10 02-08-1914 01-11-1919 Farman HF-22; ook "HF10T80" later met Thulin 80 pk motor; Afgeschreven
LA8 02-08-1914 17-08-1916 Farman HF-22; Afgeschreven na noodlanding bij Leerdam.
LA9 HF-11 28-05-1915 01-11-1919 Farman HF-22; ook "HF11T80" later met Thulin 80 pk motor; ex MLD kist MA-1
LA10 HF-12 05-06-1915 01-11-1919 Farman HF-22; gebouwd Trompenburg; "Gerda"; ook "HF12T80" later met Thulin 80 pk motor; Afgeschreven
LA11 HF-13 23-08-1915 01-11-1919 Farman HF-22; gebouwd Trompenburg; ook "HF13T80" later met Thulin 80 pk motor; Afgeschreven
LA15 HF-14 01-10-1915 01-11-1919 Farman HF-22; gebouwd Trompenburg; ook "HF14T80" later met Thulin 80 pk motor; Afgeschreven
LA16 HF-15 31-10-1915 01-11-1919 Farman HF-22; gebouwd Trompenburg; ook "HF15T80" later met Thulin 80 pk motor; Afgeschreven
LA17 29-11-1915 01-11-1919 Farman HF-22; gebouwd Trompenburg; Afgeschreven
LA18 HF-16 17-12-1915 01-06-1916 Farman HF-22; gebouwd Trompenburg; ook "HF16T80" later met Thulin 80 pk motor; 22-11-1917 verdwaald boven Belgie maar geretourneerd; Afgeschreven na te zijn aangereden
LA19 29-12-1915 24-10-1916 Farman HF-22; gebouwd Trompenburg; Afgeschreven na te zijn neergestort bij Wintelre.
LA20 HF-17 28-01-1916 01-11-1919 Farman HF-22; gebouwd Trompenburg; ook "HF17T80" later met Thulin 80 pk motor; Afgeschreven
LA21 (I) HF-19 18-02-1916 Farman HF-20; overgedragen ML-KNIL als "K-4" en gebruikt voor training in Nederland
LA21 (II) HF-18 1916 01-11-1919 Farman HF-20; gebouwd Trompenburg; ook "HF18T80" later met Thulin 80 pk motor; was eerst de "K-3" van ML-KNIL maar nooit naar Indie vervoerd
LA26 HF-19 16-03-1916 01-11-1918 Farman HF-20; gebouwd Trompenburg; ook "HF19T80" later met Thulin 80 pk motor; Boven Soesterberg gebotst met Caudron G IV. , de 427; Afgeschreven
LA27 HF-20 25-04-1916 01-11-1919 Farman HF-22; gebouwd Trompenburg; ook "HF20T80" later met Thulin 80 pk motor; Afgeschreven
LA30 1916 28-07-1916 Farman HF-22; Eigenbouw door LVA. Bij landing gecapoteerd bij Breda en vernield. Afgeschreven
LA32 HF-25 28-07-1916 Farman HF-22; ook "HF25T80" later met Thulin 80 pk motor; Eigenbouw door LVA; Afgeschreven

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd  , [B5] Luchtv.kennis 1988-2 en 1979-6

Zie ook De Brouckere

**Opmerkingen: in nieuwe NMM Soesterberg staat een replica in LVA kleuren en ook in het Louwman museum Den Haag een replica als "LA-2".

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)




1. LVA Farman HF.20/22 (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
1015

Cat 1.  LvA

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

HF.20 ; Dit is de oudst bekende foto van een LVA vliegtuig met de oranje bol. De foto is uitgegeven als ansichtkaart december 1913.Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20 op Soesterberg; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20 "La-2" ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de oranje bollen op de ondervleugels zijn goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20 "LA-21" ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20 Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with pemission)

HF.20 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20 in de vlucht ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.20 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 "La-15" ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 op het strand; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 met details van de spandraden; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 neusdetail; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 met details van o.a onderstel; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission

HF.22 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 kraak bij Woudenberg; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 schuitje ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

HF.22 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

 

4. MLD Farman HF.20/22

Laatste update: 15 oktober 2021
1645

Cat 4.  MLD

7 stuks: 

Een eerste Franse aflevering van de HF.22 met de registratie  "MA-1" is door een marine detachement op Soesterberg gebruikt en werd zo in feite de eerste "latere MLD" kist.

Juni 1915 volgden 6 nieuwe toestellen die bij Spijker "Trompenburg" in Amsterdam in licentie werden gebouwd. De kisten werden gebruikt bij de vliegschool ook op Soesterberg en in oktober 1918 werden de nog in gebruik zijnde toestellen naar het net opgerichte De Kooy overgeplaatst. Uit 1921 werd de laatste kist uit dienst gesteld.

 

farman a1 nationaal archief

Farman HF.22, "A-1", de oranje bol zichtbaar op de staart en onderop bovenvleugel. Foto: Nationaal Archief (used with permission)  

 

Registratiegegevens Farmans MLD:
Registratie Tweede Registratie Derde Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
MA-1 LA9      juli 1914   Farman HF.22 bij de Marine Luchtvaart Dienst; opgeknapt en naar LVA als LA9.
M-1 M.A.1 A-1   30-07-1915 14-03-1919 Farman HF.22 bij de Marine Luchtvaart Dienst; Afgeschreven na ongeval op Marine Vliegkamp De Kooy
M-2 M.A.2 A-2   16-10-1915 31-03-1919 Farman HF.22 bij de Marine Luchtvaart Dienst; Afgeschreven
M-3 M.A.3 A-3   1916 15-11-1917 Farman HF.22 bij de Marine Luchtvaart Dienst; In dienst medio 1916; Afgeschreven na noodlanding Soesterberg.
A-4       28-11-1917 17-02-1922 Farman HF.22 bij de Marine Luchtvaart Dienst; Afgeschreven
A-5       06-12-1917 09-03-1920 Farman HF.22 bij de Marine Luchtvaart Dienst; Afgeschreven
A-6       16-12-1917 31-03-1919 Farman HF.22 bij de Marine Luchtvaart Dienst; Afgeschreven

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd ,  [B16] MLD.70

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


4. MLD Farman HF.20/22 (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
988

Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

HF.22 "A-5" MLD op De Kooy; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

5. KNIL Farman HF.20/22

Laatste update: 13 oktober 2021
1357

Cat 5.  KNIL

HF.20 en HF.22:
De KNIL wilde ook actief te worden met militaire vliegtuigen in Nederlandsch Indië net als de daar aanwezige MLD.

Een HF.20 werd geschonken aan de KNIL door een particulier dhr. van Steyn nadat zijn broer, die de eigenaar was, was overleden. Registratie werd K-3 maar de kist is echter nooit daadwerkelijk naar Indië afgeleverd omdat augustus 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Het toestel werd bij de LVA de LA21 (II).

De K-4 was van het type HF.22 en de LA21 (I) bij de LVA. Ook nooit daadwerkelijk naar Indië afgeleverd. 

farman-h22-knil-mdv-arc

HF.22, deze is nooit echt in Indië geweest. Foto: Collectie M. de Vreeze (usedwith permission)


 

Registratiegegevens "K kolonien": KNIL
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K-3 LA21 (II)
juni 1913 1916 Farman HF.20. Nooit in Nederlands Oost-Indië geweest, maar slechts in Nederland gebruikt voor trainingsdoeleinden. In 1916 overgenomen door LVA als LA21 (II)
K-4 LA21 (I)
1916 17-11-1917

Farman HF.22. Nooit in Nederlands Oost-Indië geweest, maar slechts in Nederland gebruikt voor trainingsdoeleinden.

Aangereden door Albatros B.II LA39 en vernield, daarna afgeschreven.

 Bronnen: zie MLD tabel

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Farman HF

Laatste update: 12 juni 2022
1275

MODELBOUW  FARMAN HF 20 / 22

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Omega (resin) (decals HF20 en LA2);
Omega (resin also for HF22);
Ludemann (resin for HF20);
Veterans 72/Airkit (resin for Hf20) @;
Veteran 72 (vacu for HF20) @;
CZECH (conversie van een F30)(resin);
 -
 -

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • farman-20-omega-mod
  • ludeman-hf-72
  • omega-farman-hf20-72
  • veterans-farman-hf20-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K152> Linnen met Emaillitte < K152> Linnen met Emaillitte   "schuitje" is geel van kleur, waarschijnlijk 6 bollen op en onder de vleugels

 


MODELLEN GALERIJ

farman hf22 model1

 Een mooi model op grote schaal, bouwer onbekend. Deze laat goed zijn hoe een LVA model eruit kan zien. Gezien op een show.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( F )
  5. Farman HF

Copyright © 2023 - IPMS Nederland