Fabriek | Farman (+licentie Trompenburg) |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | HF.20 , HF.22 |
Cat 1, 4 , 5 -- totaal 23 stuks |
Informatie:
Het Franse Farman was een van de belangrijkste vliegtuig fabrieken in de beginperiode van de luchtvaart rond 1908. Een van der allereerste vliegtuig types was een tweedekker. Het was en trainer en verkenner voor twee man met een gondel en houten constructie; Door de duwschroef had de waarnemer die voorin zat een goed uitzicht en schootsveld als een mitrailleur was geplaatst.
HF-20:
Lengte: ongeveer 8,26 m (bij HF-22 8,80 m)
Spanwijdte: 13,50 m (bij HF-22 grotere spanwijdte van 15,58 m)
Hoogte: 3,20 m
Leeggewicht: 360 kg
Maximum gewicht: 640 kg
Gnôme Lampda, 80 pk motor
Snelheid maximaal 105 km/u !!
Vliegbereik: 300 km
1 Madsen licht 6,5 mm machinegeweer mogelijk voorin de gondel
2 man
Er was ook licentie bouw bij automobielfabriek Trompenburg (van het merk Spijker) georganiseerd door Henri Wijnmalen. De HF-22 welke sterk leek op de HF-20 had een grotere spanwijdte dan de HF-20 en een ander onderstel.
HF-22:
Spanwijdte: 15,58 m
Lengte: 8,80 m
Leeggewicht: 385 kg
Maximum startgewicht: 710 kg
Snelheid max: 105 km/u !!
Gnôme Lampda, 80 pk motor. Op veel toestellen werd later de Gnôme motor vervangen door een Thulin A 80-100 pk motor.
Literatuur: | ||||
Farmans | H.J. Hazewinkel | Stichting Vrienden MLM |
1990 |
.
Websites: |
- IPMS NL Walkaround Farman HF.20 |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Farman_HF.20 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze (op de oude IPMS site)