INFO Felixstowe F-2
- 1413
Fabriek | Felixstowe |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | F.2 A |
Cat 4 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
De Felixstowe F.2A was waarschijnlijk de meest succesvolle vliegboot van de Eerste Wereldoorlog. Met een bemanning van 5 was hij in staat om lange afstands verkenningen uit te voeren en operaties tegen duikboten en tegen schepen. Het kon bijna 10 uur in de lucht blijven. De Felixstowe F-2A was gebaseerd op Amerikaanse Curtiss H.12 met een betere romp. Dit kwam doordat de engelsman Porte die werkte bij Curtiss naar Engeland ging na het uitbreken van de eerste wereldoorlog. Hij werd commandant van het vliegkamp in Felixstowe en wist de interesse voor vliegboten te verhogen. Er werden diverse modificaties gedaan zoals andere motoren, andere bootvorm e.d. resulterend in de engelse "Felixstowe" .
De met 2 Rolls Royce Eagle VIII motoren aangedreven Felixstowe F.2A werd gekenmerkt door een diepe V-romp. De zijkanten van de bovenbouw waren multiplex maar er werd ook linnen gebruikt zoals in de vleugels en staartvlakken. Vroege productie F.2A vliegboten hadden een overkapte cockpit, met stof bekleedde zijkanten van de achterste romp en grote rolroeren. (De latere typen hadden een open cockpit, gebalanceerde ailerons en versterkingen in de romp en een aangepaste V12 Liberty-motor werd gebruikt). Circa 100 vliegboten werden gebouwd van mid 1917 tot eind 1918.
Gegevens:
2 x Rolls Royce Eagle VIII engines of 375 hp
Spanwijdte: 29,15 m
Lengte: 14,10 m
Hoogte: 5,33 m
Vleugeloppervlak: 105 m2
Max snelheid: 155 km/h
Plafond: 3000 m
Vliegduur: 6 tot 10 uur
Bereik: 925 km
Leeggewicht: 3424 kg
Max startgewicht: 5200 kg
Bewapening: 5x Lewis 0.7 mm mitrailleurs en max 200 kg aan bommen
5 bemanningsleden
Literatuur: | ||||
Profile 3 | no.3, page 22 |
Argus books |
1989 |
.
Websites: |
http://www.seawings.co.uk |
FOTO GALLERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Felixstowe F-2
- 1413
Cat 4. MLD
(In juni 1918 was er een confrontatie tussen Engels en Duitse watervliegtuigen bij de Waddeneilanden. Daaronder ook een aantal Felixstowe watervliegtuigen die uitweken naar boven Terschelling maar waren zwaar beschadigd of in brand gestoken).
Enige maanden later maakt een Engelse F-2A van RAF 232 squadron op 2 oktober 1918 bij Noordwijk op zee een noodlanding na te zijn beschoten. Met motorstoring aan een Eagle VIII 350 pk motor aan de kust gekomen. De kustwacht voorkwam vernieling.
Kreeg registratie L-2 en ging naar De Mok maar er werd door de MLD niet meer mee gevlogen schijnt. Al snel daarna was er 11-11-1918 om 11 uur de algemene wapenstilstand en de kist werd daarom ook niet aangekocht.
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Engelse Registratie | Datum landing Nederlands (zee)gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
L-2 | - | N4451 | 2 oktober 1918 | zie tekst | noodlanding Noordwijk; geconfisceerd; gesloopt 1921 |
Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Felixstowe F-2 (foto bijlage)
- 1061
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Bij Noordwijk op het strand. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Felixstowe F-2
- 1518
MODELBOUW F-2
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Roden
Aeroclub (vacu)
|
Lonestar (resin)
|
Wingnut Wing F.2A** (early)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
1/144: Decapod
BOXART
.
Kleurenschema:(kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
- | < K122 > PC10 khaki ? | < K122 > PC10 vleugels/stabilo
"teerzwart" romp en drijvers |
houten stijlen en propeller |
waarschijnlijk Engelse kleuren gehandhaafd maar voorzien van bollen; onduidelijk is waar de oranje bollen op de romp/staart zitten |
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
(door Meindert de Vreeze)
De Felixstowe F.2 vleugel en staartvlakken lijken meestal erg donker in foto's, dat komt vaak door het toen gebruikte foto-procedé. De vleugels zijn 'groen' aan de onderkant en de rest in Clear Doped Linnen (CDL). De onderkant van de romp en dergelijke was tegen het water hoogglans zwart bitumen "teer" net als de bekleding van de stijlen. De multiplex panelen van de bovenbouw waren zwaar gelakt. Alle metalen hulpstukken werden gespoten in hoogglans zwart, hoewel die op de motor dragers en tussen stijlen vaak werden overschilderd met Battleship Grey (BSG), samen met het hout. De meeste oppervlakken werden gekenmerkt door een glanzende afwerking. (later in de Eerste Wereldoorlog Britse vliegboten kregen veelal kleurige schema's om het herkennen eenvoudiger te maken.
---
** Op schaal 1/32 is er de zeer imposante kit van Wingnut Wings, de fabrikant uit Nieuw-Zeeland. Het F.2A "Early" model met overdekte cockpit met kap is duur maar is dan ook enorm groot met 1 meter spanwijdte op deze schaal! Er zitten bijna 400 plastic onderdelen in deze kit maar ook zo'n 50 in ets-metaal. De motorreplica's zijn voor de Rolls Royce Eagle VIII met zo'n 375 pk. De decalsheet gedrukt door Cartograph is groot en indrukwekkend. Deze kit is topkwaliteit al moet je wel zelf de bespanning regelen met draadspanners ("buckles") en iedere tweedekker modelbouwer heeft daar zijn eigen voorkeur. De handleiding geeft wel de bespanning aan. De passing is soms zo goed dat je bij droogpassen de onderdelen bijna niet meer los krijgt. Voor het geweldige gedetailleerde interieur met veel houtwerk zou je aftermarket decals kunnen nemen van "Uschi van der Rosten". Voor de spanners zijn buckles van Bobs' of Gaspatch (die in hun 1/48 set zijn beter op schaal) aan te raden, zo'n dure maar imposante kit verdient dit wel.
Tekening met een "early" F.2A , hier zonder bewapening maar meestal zaten er Lewis guns voorop en een schutter in het midden
Tekening van en beschikbaar gesteld door IPMS Nederland lid Wilko Jonker (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)