Fabriek | Felixstowe |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | F.2 A |
Cat 4 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
De Felixstowe F.2A was waarschijnlijk de meest succesvolle vliegboot van de Eerste Wereldoorlog. Met een bemanning van 5 was hij in staat om lange afstands verkenningen uit te voeren en operaties tegen duikboten en tegen schepen. Het kon bijna 10 uur in de lucht blijven. De Felixstowe F-2A was gebaseerd op Amerikaanse Curtiss H.12 met een betere romp. Dit kwam doordat de engelsman Porte die werkte bij Curtiss naar Engeland ging na het uitbreken van de eerste wereldoorlog. Hij werd commandant van het vliegkamp in Felixstowe en wist de interesse voor vliegboten te verhogen. Er werden diverse modificaties gedaan zoals andere motoren, andere bootvorm e.d. resulterend in de engelse "Felixstowe" .
De met 2 Rolls Royce Eagle VIII motoren aangedreven Felixstowe F.2A werd gekenmerkt door een diepe V-romp. De zijkanten van de bovenbouw waren multiplex maar er werd ook linnen gebruikt zoals in de vleugels en staartvlakken. Vroege productie F.2A vliegboten hadden een overkapte cockpit, met stof bekleedde zijkanten van de achterste romp en grote rolroeren. (De latere typen hadden een open cockpit, gebalanceerde ailerons en versterkingen in de romp en een aangepaste V12 Liberty-motor werd gebruikt). Circa 100 vliegboten werden gebouwd van mid 1917 tot eind 1918.
Gegevens:
2 x Rolls Royce Eagle VIII engines of 375 hp
Spanwijdte: 29,15 m
Lengte: 14,10 m
Hoogte: 5,33 m
Vleugeloppervlak: 105 m2
Max snelheid: 155 km/h
Plafond: 3000 m
Vliegduur: 6 tot 10 uur
Bereik: 925 km
Leeggewicht: 3424 kg
Max startgewicht: 5200 kg
Bewapening: 5x Lewis 0.7 mm mitrailleurs en max 200 kg aan bommen
5 bemanningsleden
Literatuur: | ||||
Profile 3 | no.3, page 22 |
Argus books |
1989 |
.
Websites: |
http://www.seawings.co.uk |
FOTO GALLERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze