INFO Fokker 50
- 1755
.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | 50 |
Cat 3 -- totaal 2 stuks |
Informatie:
Moderne opvolger van de Fokker F-27 : Fokker 50, ontwikkeld begin jaren tachtig met eerste vlucht december 1985. Ontwikkeld voor de civiele luchtvaart markt met veel moderniseringen t.o.v de oudere F-27 met betere en zuiniger motoren en betere apparatuur, interieur en avionica. Tot aan het faillisement van Fokker in 1996 was het type in productie. ( Helaas werd deze niet zo'n groot succes. De grootste concurrent was de nog rondvliegende F-27 ! ).
Gegevens:
Fokker 50: (F27-0502 )
max. snelheid: 520 km/u
2 Pratt and Whitney Canada PW127B turboprops met 2750 pk / 2050 kW
max. start gewicht: 20,865 kg
spanwijdte: 29 m
lengte: 25.25 m
hoogte: 8.32 m
geen bewapening
bemanning: 3 plus max 58 personen
Literatuur:
|
||||
Modelbouw in Plastic, MIP
|
Fokker 50 bij Klu
|
2003-2
|
M. de Vreeze
|
IPMS Nederland
|
Piloot en Vliegtuig
|
|
2004, page 562 / 2010-5 / 2007-2
|
|
tijdschrift
|
Websites:
|
-- IPMS NL Fokker 50 KLM Cityhopper walk around |
-- meer modelbouw informatie hier [externe link]
|
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Fokker 50
- 1834
Cat 3. KLu
Bij het bijna failliete Fokker worden twee Fokker 50 toestellen besteld in januari 1996. Ze komen in gebruik bij no. 334 squadron die de toestellen kreeg in 1996 als transporttoestel. De Fokker 50 kisten werden vooral voor personentransport en VIP vervoer. Ook voor gewondenvervoer ("medevac") bij diverse natuurrampen in het buitenland.
Wegens bezuinigingen vlogen ze maar 4 jaar en gingen ze formeel 1 oktober 2010 uit dienst maar daarna soms toch nog ingezet tot augustus 2012. Daarna in de verkoop.
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Fokker 50, in VIP uitvoering . Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens Fokker 50:
|
|||||
Registratie
|
Constructienummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
|
U-05
|
20253
|
01-12-1996
|
1-10-2010 maar soms toch nog ingezet
|
'Fons Aler' ; Ingevlogen als PH-KXO ; na uit diensttreding opslag voor verkoop; Eind 2014 verkocht naar Peru (AE567)
|
|
U-06
|
20287
|
22-11-1996
|
1-10-2010 maar soms toch nog ingezet
|
'Robbie Wijting' ; Ingevlogen als PH-MXI; na uit diensttreding opslag voor verkoop; Eind 2014 verkocht naar Peru (AE568)
|
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Fokker 50 (foto bijlage)
- 1385
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker 50
- 2735
MODELBOUW FOKKER 50
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Classic Plane (vacu+resin)**
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).
Schaal 1/144: Welsh models (civiel) ; Eastern Express (diverse uitgaven)
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
|
|
||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
(a)
|
VIP
|
< K31> wit
|
< K31> wit
|
rood-blauw cheatlines
|
VIP schema
vier roundels, diameter 100 cm
|
(b)
|
camouflage
|
< K11> FS36118
< K23> FS36375
|
< K23> FS36375
|
-
|
vier roundels, diameter 100 cm
|
.
** In IPMS magazine "Modelbouw in Plastic" MIP 2020-3 staat een bouwartikel van de 1/72 Classic Plane Fokker 50 van Jan Brussaard.
Op de website van IPMS lid Meindert de Vreeze staat een uitgebreid conversie project uit 2002 om een 1/72 Fokker 50 te bouwen. Lees hier [ externe link ]
Tekening: getekend door M. de Vreeze , voor IPMS NL (ook in Modelbouw In Plastic magazine 2003-2)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)