Cat 3. KLu
Bij het bijna failliete Fokker worden twee Fokker 50 toestellen besteld in januari 1996. Ze komen in gebruik bij no. 334 squadron die de toestellen kreeg in 1996 als transporttoestel. De Fokker 50 kisten werden vooral voor personentransport en VIP vervoer. Ook voor gewondenvervoer ("medevac") bij diverse natuurrampen in het buitenland.
Wegens bezuinigingen vlogen ze maar 4 jaar en gingen ze formeel 1 oktober 2010 uit dienst maar daarna soms toch nog ingezet tot augustus 2012. Daarna in de verkoop.
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Fokker 50, in VIP uitvoering . Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens Fokker 50:
|
|||||
Registratie
|
Constructienummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
|
U-05
|
20253
|
01-12-1996
|
1-10-2010 maar soms toch nog ingezet
|
'Fons Aler' ; Ingevlogen als PH-KXO ; na uit diensttreding opslag voor verkoop; Eind 2014 verkocht naar Peru (AE567)
|
|
U-06
|
20287
|
22-11-1996
|
1-10-2010 maar soms toch nog ingezet
|
'Robbie Wijting' ; Ingevlogen als PH-MXI; na uit diensttreding opslag voor verkoop; Eind 2014 verkocht naar Peru (AE568)
|
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)