INFO Fokker 60 Enforcer
- 1402
.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | Enforcer / UTA |
Type-aanduiding | 60 |
Cat 3 -- totaal 4 stuks |
Informatie:
Fokker 60 UTA "Utility Transport Aircraft" : (F27-0603 ) is verlengde versie van Fokker 50. De engelse marketing naam was "Enforcer". Aan de linkerkant is een grote vrachtdeur in de rompstuk aangebracht die ook een beetje uitsteekt. Deze deur was zo ontworpen dat een F-16 meegenomen zou kunnen worden in de romp. De kisten zijn ook voorzien van ECM zelfbeschermings apparatuur. In de rechtermotorgondel zit ook een APU. Verder zijn ter plaatse van de propeller op de romp dikke platen aangebracht voor ijs bescherming van de romp. De enige vier toestellen ooit gebouwd gingen naar de KLu.
Max. snelheid : circa 520 km/u
2 Pratt and Whitney Canada PW127B motoren van 2050 kW elk;
Max. start gewicht: 21,950 kg
Spanwijdte: 29 m (identiek aan Fokker 50)
Lengte: 26.87 m (1,62 m verlengd vergeleken met Fokker 50)
Hoogte: 8.32 m
Radar waarschuwing RWR, chaff , flares, JJL pod
Capaciteit: 3 bemanningsleden, max 45 personen of 24 brancards
Literatuur:
|
||||
Modelbouw in Plastic, MIP
|
Fokker 60 bij Klu
|
2004-3
|
M. de Vreeze
|
IPMS Nederland
|
Piloot en Vliegtuig
|
|
2010-9 (sept)
|
|
Reed publishing
|
Websites:
|
Walkaround IPMS Deutschland: http://vorbild.ipmsdeutschland.de/Walk_Around/Fokker60MPA_NL-Antillen/index.html
|
Meer informatie hier [externe link]
|
Modelbouw informatie hier [externe link]
|
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Fokker 60
- 1785
Cat 3. KLu
Fokker 60 UTA:
4 stuks, kenmerken U-01 t/m U-04.
In gebruik genomen bij 334 Squadron juni 1996.
De Fokker 60 UTA kisten deden dienst voor allerlei transporttaken in binnen- en buitenland.
In 2004 zijn 2 stuks omgebouwd tot MPA, maritiem patrouille vliegtuig, in gebruik vanaf april 2005 bij Kustwacht Ned.Antillen vanaf Hato, CuraƧao; voorzien van een radarbult onder de romp. Ze vliegen tot het najaar 2007 op de Antillen en worden daarna afgestoten.
De overige 2 Fokker 60 toestellen gingen uit operationele KLu dienst eind november 2006.
Reclame tekening van Fokker 1994 die in de Aviation Week verscheen (Collectie M. de Vreeze / used with permission)
Fokker 60 MPA op Hato, Curacao; Foto: George Davelaar (IPMS lid, used with permission)
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Onderzijde te zien. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Fokker 60 voor de kust bij Willemstad, Curacao. De inham is de Annabaai; Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)
Registratiegegevens Fokker 60:
|
|||||
Registratie
|
Constructie-nummer
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
|
U-01
|
20321
|
25-7-1996
|
11-2007
|
'Marinus van Meel'; Ingevlogen als PH-UTL; later omgebouwd tot MPA; vliegend tot najaar 2007 Hato en daarna uit dienst.
Verkocht Peru (AE563) en juni 2010 afgeleverd na aanpassing
|
|
U-02
|
20324
|
10-6-1996
|
11-2006
|
'Willem Versteegh' ; Ingevlogen als PH-UTN;
Verkocht later september 2010 ook naar Peru (AE565) en omgebouwd
|
|
U-03
|
20327
|
10-6-1996
|
11-2007
|
'Jan Borghouts' ; Ingevlogen als PH-UTP; later omgebouwd tot MPA; vliegend tot najaar 2007 Hato en daarna uit dienst.
Verkocht Peru (AE564), afgeleverd na tijd in opslag begin 2011 na verbouwing
|
|
U-04
|
20329
|
28-6-1996
|
11-2006
|
'Jules Zeegers'; Ingevlogen als PH-UTR;
Verkocht na tijd in opslag september 2010 ook naar Peru (AE566), afgeleverd begin 2011 na verbouwing
|
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Fokker 60 (foto bijlage)
- 1150
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Boven klein Curacao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In de approach voor landing. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Camouflage patroon is hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Laag voor de zuidkust van Curacao bij Spaanse Water. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Details op de neus zijn hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Voor kust Curacao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op vliegveld Hato Curacao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De zwarte walkway lijnen zijn hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Laden in de voorste grote vrachtdeur. Hier met torpedo's. De deur was ontworpen om een F-16 motor te kunnen laden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Fokker 60
- 1681
MODELBOUW FOKKER 60
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
geen (alleen door ombouw en verlengen Classic Plane Fokker 50 vacu/ resin)
|
-
|
-
|
Schaal 1/144: Welsh Models Fokker 60 (resin)
BOXART:
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
|
|
||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
(a)
|
camouflage
|
< K11> FS36118
< K23> FS36375
|
< K23> FS36375
|
-
|
zwarte rubber banden op voorranden
(let op; camo NIET wrap-around)
|
.
Tekening: getekend door M. de Vreeze , voor IPMS NL (ook in MIP 2004-3). Kijk ook eens bij het bouwverslag op de site van ons lid Meindert de Vreeze....
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)