.

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding A.1 / M.8
Cat 1 --  totaal 1 exemplaar
 


fokker m8 profile

   

Informatie:

De Fokker A.1 / M.8 was een tweezits trainer- en artillerieverkenningsvliegtuig bestemd voor Duitse dienst tijdens de Eerste Wereldoorlog. De eerste werd afgeleverd vanaf september 1914. Voor een beter zicht was de vleugel geplaatst op de bovenste rompliggers en in de rompzijkanten zaten bovenin doorzichtige cellon "ramen". De piloot zat voor en daarachter de waarnemer op een soort plank. Het had een 80 pk Oberursel motor.

De Halberstadt A1 leek sterk op de M8. 

Oberursel U0 80 pk motor 
Lengte:  7,5 m
Spanwijdte :  12,1 m ??
Max snelheid circa 130 km/u
Bewapening: soms een Mauser machinegeweer 


 

Literatuur:
KLu Vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma
De Alk
 1987 pagina 15
Fokker M en V types Frits Gerdessen Luchtvaartkennis  1996 no. 4
Flight magazine   - Flight   1915 10 Dec.,1915

 

Websites:
---

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-a1-mindef-author
  • fokker-a1-mindef2
  • fokker-a1-mindef3
  • fokker-a1-mindef4
  • fokker-m8-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 1. LVA

1 exemplaar, kenmerk LA 3

Geïnterneerd na noodlanding bij de brug van Roosteren na te zijn verdwaald. Had een Oberursel 80 pk motor en werd aangekocht februari 1917 voor 10.000 ReichsMark.

Maar kort gebruikt  door de LvA als verkenner.

fokker-a1-mindef2

Met nog Duits kruis.  Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-a1-mindef3

Met oranje bollen op wit vierkant vlak. Registratie werd niet gevoerd. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-a1-mindef4

De motor lijkt 7 cylinders te hebben. Het doorzichtige "raam" onder de vleugel is hier te zien. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-a1-mindef-author

Gekraakt!  Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

 

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Duitse Registratie Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
LA-34 werknr 97
20/16 8-9-1916 maart 1917 landing bij Roosteren-"brug"; kraak maart 1917 op Soesterberg

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1

 

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Op Soesterberg . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

MODELBOUW A.1 / M.8

Modellen (type)  ?  nooit gezien
@ moeilijk te vinden
 ?  never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32

Eduard** (maar conversie E.III);

Revell** (maar conversie E.III);

Smer** (maar conversie E.III)

Eduard** (maar conversie E.III);

Battle Axe** (maar conversie E.III);

Aurora** (maar conversie E.III)

 Wingnut Wings** (maar conversie E.III)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; 

1/144:  SRAM, Brengun, ** (conversie E.III), Valom ** (conversie E.III)

BOXART

  • battleaxe-fokker-3-48
  • eduard-fokker-e3-48
  • revell-fokker-e3-72-2
  • revell-fokker-e3-72
  • smer-fokker-e3-72
  • sram-fokker-a1-144
  • wingnutwings-fokker-e3-32

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 Schema  Algemeen Kleur boven- en zijkanten  Kleur onderzijde  Details Opmerkingen 
 egaal "linnen"  motorkap metaal 

 4 bollen op en onder vleugel op witte vierkante vlakken;

 regi werd niet gezien op foto's ;

 oranje richtingsroer 

OPMERKING: de meeste kits vragen een kleine ombouw van een Fokker E.III naar de A.1(M.8).

 

IPMS lid Rob Hamann heeft van het 1/144 SRAM model een bouwverslag staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl  [externe link]

 

.

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)