INFO Fokker C.1
- 1685
.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | C.1 |
Cat 2, 4 -- totaal 81 stuks |
Informatie:
De Fokker C-I, of Fokker V.38 was een tweezits verkenner. Medio 1918, nog in Schwerin in Duitsland, werd het ontwikkeld uit de Fokker D-VII en was groter. Het bleek dat het de mindere was ten opzichte van de Hannover en Halberstadt tweezitters. Voordat de toestellen goed en wel in serieproductie waren genomen, was de Eerste Wereldoorlog ten einde. Diverse kisten werden toen door Fokker "meegenomen" naar Nederland. De C-1 is vaak herkenbaar aan de brandstoftank tussen de wielen. Voor blindvliegles was vaak een blindvliegkap over de achterste cockpit aangebracht.
De C-1 werd ook verder ontwikkeld o.a. met diverse motoren. Eerst had het toestel een BMW IIIa 185 pk motor of later andere motor zoals BMW IV 250 pk en stermotor Armstrong Lynx met 220 pk. (er is ook 1 lvA "529" kist geweest met een Mongoose motor).
Spanwijdte: circa 10,50 m
Lengte: 7,21 m
Maximum snelheid circa 180 km/u
Vliegbereik: 620 km
2 man
1 vaste 7,7 mm Vickers en 1 beweegbare 7,7 mm Lewis mitrailleur
maximaal 50 kg bommen
Literatuur: | ||||
Nederlandse vliegtuigen |
Wesselink en Postma |
Unieboek |
1982 | |
Websites: |
--- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LvA Fokker C.1
- 1869
Cat 2. LvA (ML)
circa 65 stuks bij de LvA van 1921 tot maar liefst 1939! Kenmerken F485-549
Na de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog "smokkelde" Fokker " vanuit Schwerin zo'n 188 C.1's (en 98 D.VII) toestellen met motoren rond mei 1919 naar Nederland alhoewel het vermoeden is dat dit met goedvinden van Nederland plaatsvond. De "order" liep via Spijker in de fabriek van Trompenburg die de samenbouw wilde doen maar uiteindelijk werd er na het nodige gedoe het contract naar Fokker overgedragen januari 1920.
Zo'n 59 kisten gingen naar de LVA en de LvA bouwde er zelf ook 5 uit reserve delen. Ze konden worden voorzien van een bommenrek maar ook werd wel eens een camera geĆÆnstalleerd. Juli 1920 werden er proeven gedaan met een bommen richttoestel van Groeneveld-Meijer. Opvallend was de extra brandstoftank tussen de wielen in een stroomlijnvorm.
In 1928 werd begonnen met de ombouw van 21 C.1 vliegtuigen waarbij de BMW motor werd vervangen door een Armstrong Siddeley Lynx motor, de aanduiding was C.1a Lynx. Ook wat andere dingen werden gewijzigd.
Er was 1 LvA kist, de "529", die een Armstrong Siddeley Mongoose motor kreeg in 1929.
Met nog oranje bollen. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Is de staart gedemonteerd? Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Cockpit C-1. Foto: collectie H.Hirs (used with permission)
Registratiegegevens LVA: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
485 | 11-05-1920 | 29-03-1938 | Later in 1932 ? verbouwd en voorzien van Lynx | ||
486 | 28-05-1920 | 28-06-1929 | over de kop geslagen en afgeschreven | ||
487 | 19-05-1920 | 07-12-1936 | Noodlanding Nieuw-Lekkerland | ||
488 | 02-06-1920 | 07-11-1936 | had BMW motor; | ||
489 | 28-07-1920 | 20-11-1934 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; noodlanding Bilthoven, 06-02-1936 afgeschreven |
||
490 | 07-06-1920 | 20-12-1934 | Later verbouwd en voorzien van Lynx ? ; noodlanding Overschie en 13-04-1935 afgeschreven | ||
491 | 03-06-1920 | 05-03-1936 | had BMW motor; later verbouwd en voorzien van Lynx ? | ||
492 | 28-06-1920 | 26-05-1937 | In 1932 verbouwd en voorzien van Lynx; noodlanding Hoge/Lage zwaluwe; afgeschreven juni 1937 |
||
493 | 11-06-1920 | 15-03-1926 | ongeval | ||
494 | 23-06-1920 | 14-07-1937 | schade bij landing en maart 1938 afgeschreven | ||
495 | 21-06-1920 | 18-11-1936 | Later verbouwd en voorzien van Lynx motor | ||
496 | 11-06-1920 | 06-08-1936 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; noodlanding Den Dolder en aug 1936 afgeschreven |
||
497 | 03-06-1920 | 29-03-1938 | Later verbouwd en voorzien van Lynx | ||
498 | 11-06-1920 | 02-06-1933 | afgeschreven | ||
499 | 21-07-1920 | 24-04-1937 | afgeschreven | ||
500 | 15-06-1920 | 16-06-1936 | had ook BMW motor; over de kop geslagen en afgeschreven juli 1936 | ||
501 | 07-07-1920 | 21-12-1927 | noodlanding Zuilen en afgeschreven | ||
502 | 10-06-1920 | 05-03-1936 | afgeschreven | ||
503 | 19-05-1920 | 19-07-1937 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; schade Ypenburg en afgeschreven |
||
504 | 25-06-1920 | ? | |||
505 | 21-06-1920 | 10-09-1936 | afgeschreven | ||
506 | 19-06-1920 | 17-06-1936 | neergestort bij start Soesterberg en afgeschreven juli 1937 | ||
507 | 30-06-1920 | 03-08-1921 | ongeval ? Zierikzee | ||
508 | 18-06-1920 | 10-07-1930 | noodlanding op zandplaat nabij De Mok | ||
509 | 11-06-1920 | 07-05-1934 | noodlanding Ridderkerk maar alleen BMW motorschade; 25-05-1934 afgeschreven en verkocht aan particulier juni 1935 als PH-JAC en in 1940 "oorlogsbuit" | ||
510 | 11-06-1920 | 08-03-1926 | vernield landing Soesterberg en afgeschreven | ||
511 | 21-06-1920 | 14-04-1925 | vernield en afgeschreven | ||
512 | 28-07-1920 | 05-04-1923 | neergestort bij Baarn en afgeschreven | ||
513 | 25-06-1920 | 1920 ?? | |||
514 | 26-07-1920 | 29-03-1938 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; noodlanding november 1934 en later afgeschreven |
||
515 | 03-07-1920 | 10-06-1937 | vernield bij start; afgeschreven juli 1937 | ||
516 | 30-06-1920 | 23-10-1936 | Later verbouwd en voorzien van Lynx ; noodlanding Soesterberg en afgeschreven november 1936 |
||
517 | 03-07-1920 | 28-05-1929 | noodlanding Hoogland ; afgeschreven januari 1930 | ||
518 | 13-07-1920 | 10-09-1936 | afgeschreven wegens motoren tekort | ||
519 | "100" | 28-07-1920 | 10-09-1927 | ongeval en afgeschreven | |
520 | 21-07-1920 | 29-09-1937 | afgeschreven wegens motoren tekort | ||
521 | 29-07-1920 | 29-03-1938 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; noodlanding 03-06-1937 Lommel en schade later in augustus op Soesterberg; maart 1938 afgeschreven |
||
522 | 20-07-1920 | 18-04-1921 | over de kop en afgeschreven |
||
523 | 19-07-1920 | 19-10-1927 | noodlanding Schipluiden en afgeschreven | ||
524 | 19-07-1920 | 15-02-1935 | Later verbouwd en voorzien van Lynx ; noodlanding 15-02-1935 bij Tilburg en afgeschreven maart 1935 |
||
525 | 20-07-1920 | 02-07-1928 | ongeval en afgeschreven okt 1928 | ||
526 | 22-07-1920 | 20-12-1935 | Maakte in Oosterpark in Amsterdam 19 november 1928 een noodlanding; hersteld. Later verbouwd met lynx motor en nog diverse noodlandingen; December 1935 bij Schiphol in Ringvaart en poging tot herstel; afgeschreven maart 1938 |
||
527 | 09-07-1920 | 28-03-1936 | had BMW motor; noodlanding Marken 02-09-1929, maar weer vliegende ; later PH-APL Dekker octrooien Den Haag, geconfisceerd 18 mei 1940 door Duitsers | ||
528 | 09-07-1920 | 19-01-1926 | neergestort in zee bij Katwijk | ||
529 | 13-07-1920 | 29-03-1938 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; heeft vanaf 1929 nog enige tijd rondgevlogen met een Armstrong Siddeley Mongoose motor van 140 pk ; noodlanding bij Yrseke en later afgeschreven; |
||
530 | 19-07-1920 | 29-03-1938 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; november 1937 schade op Teuge; |
||
531 | 22-07-1920 | 05-10-1920 | Later verbouwd en voorzien van Lynx ? ; noodlanding op Texel | ||
532 | 26-07-1920 | 29-03-1938 | had ook BMW motor; Later verbouwd en voorzien van Lynx ? ; afgeschreven | ||
533 | 26-07-1920 | 07-08-1934 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; ongeval 07-08-1934 in de start en afgeschreven sept 1934 |
||
534 | 20-07-1920 | 29-03-1938 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; afgeschreven maar nog 1 vlucht gemaakt daarna |
||
535 | 29-07-1920 | 17-08-1937 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; afgeschreven wegens motor tekort |
||
536 | 29-07-1920 | na juli 1930 ? | |||
537 | 20-07-1920 | 29-03-1938 | had BMW motor; afgeschreven | ||
538 | 28-07-1920 | 29-03-1938 | Later verbouwd en voorzien van Lynx; afgeschreven |
||
539 | 30-06-1920 | 29-03-1938 | had ook BMW motor; in 1936 ook als lesvliegtuig; afgeschreven | ||
540 | 05-07-1920 | 18-12-1934 | had ook BMW motor; in 1934 ook als lesvliegtuig; afgeschreven | ||
541 | 18-06-1920 | 07-11-1934 | had ook BMW motor; afgeschreven | ||
542 | 04-06-1920 | 10-09-1936 | in 1932 ook als lesvliegtuig; afgeschreven | ||
543 | 03-06-1920 | 10-09-1936 | afgeschreven wegens tekort aan motoren | ||
544 | 18-06-1920 | 06-11-1925 | gevallen na overtrekken en afgeschreven | ||
545 | 1922 ? | 29-03-1938 | LVA-eigenbouw. Later verbouwd en voorzien van Lynx C.I; afgeschreven |
||
546 | ? | 18-05-1923 | LVA-eigenbouw maar na paar jaar al vernield bij landing en afgeschreven |
||
547 | 02-09-1922 | 09-07-1927 | LVA-eigenbouw. In zee gestort Huisduinen |
||
548 | 1922 ? | 29-09-1937 | LVA-eigenbouw; lang gebruikt en afgeschreven vanwege tekort aan motoren |
||
549 | 1922 ? | 29-07-1935 | LVA-eigenbouw. Later verbouwd en voorzien van Lynx; vernield 24-05-1935 en voorstel afgeschreven juli 1935 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.kennis 2000-2 en 2000-3 en 1989-6
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LvA Fokker C.1 (foto bijlage)
- 678
Cat 2. LvA (ML)
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
op Soesterberg met oranje bollen?. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gekraakt op Soesterberg juli 1922. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
4. MLD Fokker C.1
- 1710
Cat 4. MLD
Na de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog "smokkelde" Fokker " vanuit Schwerin zo'n 188 C.1's (en 98 D.VII) toestellen met motoren rond mei 1919 naar Nederland alhoewel het vermoeden is dat dit met goedvinden van Nederland plaatsvond. Ze werden overgebracht naar Soesterberg. De "order" liep via Spijker in de fabriek van Trompenburg die de samenbouw wilde doen maar uiteindelijk werd er na het nodige gedoe het contract naar Fokker overgedragen januari 1920. Later volgde het contract voor de MLD ook.
Ook de MLD gebruikte het type met een bestelling in 1920 voor 5 kisten en in 1922 voor nog 4. Uiteindelijk werden 16 stuks van de C-1 gevlogen vanaf 1920 tot 1938 (nummers F1-F16), waarschijnlijk werden de andere kisten (F10 - F16) vanuit "Soesterberg" verkregen.
Er was ook een test met een drijverversie, de C-1w. Acht toestellen werden door de MLD zelf geassembleerd. Ze dienden vooral als "leervliegtuig" c.q lesvliegtuig tot 1936.
Registratiegegevens MLD Fokker C.I: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
F-1 | 1921 | 1936 | In dienst medio 1921; Uit dienst medio 1936 | ||
F-2 | 1920 | 1936 | In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1936 | ||
F-3 | 1920 | 21-09-1922 | In dienst medio 1920; Neergestort bij Marine Vliegkamp De Kooy | ||
F-4 | 1920 | 1936 | In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1936 | ||
F-5 | 1920 | 1936 | In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1936 | ||
F-6 | 1921 | 1936 | In dienst medio 1921; Uit dienst medio 1936 | ||
F-7 | 1923 | 1925 | In dienst medio 1923; Medio 1925 afgeschreven | ||
F-8 | 1923 | 1936 | In dienst medio 1923; Uit dienst medio 1936 | ||
F-9 | 1923 | 1936 | In dienst medio 1923; Uit dienst medio 1936 | ||
F-10 | 1925 | 1936 | In dienst medio 1925; Uit dienst medio 1936 | ||
F-11 | 1925 | 1927 | In dienst medio 1925; Medio 1927 afgeschreven | ||
F-12 | 1925 | 01-05-1929 | In dienst medio 1925; onegval bij Balgzand en medio 1930 afgeschreven | ||
F-13 | 1925 | 1936 | In dienst medio 1925; Uit dienst medio 1936 | ||
F-14 | 1925 | 1936 | In dienst medio 1925; Uit dienst medio 1936 | ||
F-15 | 1925 | 1936 | In dienst medio 1925; Uit dienst medio 1936 | ||
F-16 | 1925 | 1936 | In dienst medio 1925; Uit dienst medio 1936 |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 [B5] Luchtv.kennis 1976-2 en 1974-10
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fokker C.1 (foto bijlage)
- 1264
Cat 4. MLD
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Neusstandje. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker C.1
- 1764
MODELBOUW FOKKER C.I
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Omega (resin ombouw)
Classic plane (resin)
Vami (resin, Lynx)
MBC Models (resin)
Merlin models
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K120> LvA khaki | < K108> LvA Blauw | standaard schema LvA | ||
(b) | Marine ? |
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)