Cat 2. LvA / ML  Fokker C.X

20 toestellen deden ook bij de LvA dienst, vanaf 1935; in 1939 geheten Militaire Luchtvaart (ML)
Kenmerken LvA 700 t/m 719

Eind 1934 volgde de eerste bestelling van 3 stuks met een 1 extra , allen met Rolls Royce Kestrel motoren. De oplevering voorzien voor 1935 was zeer moeizaam want in die dagen werden motoren vaak apart besteld door het Ministerie van Defensie zelf. Ook waren nog wijzigingen nodig op hun verzoek. Verder was er een ongeval met een C.X tijdens een Fokker demo in Turkije. Men ging het ontwerp helemaal nalopen.
Eerste serie afgeleverd 1935 met vier kisten met een open cockpit en geen staartwiel; tweede serie van 16 afgeleverd in 1936 had een halve schuifkap en staartwiel; deze werden gebruikt als lesvliegtuig. De toestellen vlogen vanaf Soesterberg en later Schiphol. Het voldeed goed ook als verkenner.

Reparaties en modificaties werden over het algemeen bij het Luchtvaartbedrijf (LvB) uitgevoerd. De in de vleugel verwerkte bommenrekken vanaf 1937 kwamen gaven vooral in het begin veel problemen. 

In de meidagen van 1940 werd de C.X veelvuldig ingezet voornamelijk vanuit het "gecamoufleerde" vliegveld Bergen vooral als verkenner ("StratVerVa") en lichte bommenwerper ondanks dat ze zeer sterk verouderd waren. De meeste resterende toestellen werden onbruikbaar gemaakt vlak voor de capitulatie aan Duitsland mei 1940.


fokker c10 lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

 fokker-c10-cockpit-mdv.fokker-c10-mdv-arc1

Cockpit C.10 ; Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

 

fokker-c10-tilburgse-260819

     krantenartikel Tilburgse Courant mid jaren dertig  (Collectie M. de Vreeze)


 

 ...

Registratiegegevens LVA:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
700 5382 ? 01-01-1935 14-05-1940 Was oorspronkelijk een C-XH (zonder cockpit-kap), Kreeg na ongeval 30-3-1937 een nieuwe romp, andere motor (RR Kestrel V; was RR Kestrel IIS); staartwiel (in plaats van staartslof) en een (halve) cockpitkap [Werd verbouwd tot C-XK.] .
13 Mei 1940 uitgeweken Frankrijk?
701 5383 ? 01-01-1935 14-05-1940 Was oorspronkelijk een C-XH met staart slof en RR Kestrel IIS. Was voorzien van dubbele besturing. Stond mei 1940 bij de Fokkerfabriek te Amsterdam Noord. (30 % gereed) en is waarschijnlijk in Duitse handen gevallen.
702 5384 ? 01-01-1935 14-05-1940 Was oorspronkelijk een C-XH met RR Kestrel IIS. Was voorzien van dubbele besturing. Stond mei 1940 bij de Fokkerfabriek te Amsterdam Noord. (30 % gereed) en is waarschijnlijk in Duitse handen gevallen.
703 5385 ? 01-01-1935 14-05-1940 Was oorspronkelijk een C-XH met staartslof en RR Kestrel IIS. Was voorzien van dubbele besturing. Stond mei 1940 bij de Fokkerfabriek te Amsterdam Noord voor reparatie. (90 % gereed) en is waarschijnlijk in Duitse handen gevallen.
704 5400/5402? 28-02-1936 14-05-1940 Stond in mei 1940 op Bergen in hangar 4 voor revisie en is door 't bombardement vernield.
705 5401/5403? 28-02-1936 14-05-1940 Stond in mei 1940 op Bergen. Maakte een aantal oorlogsvluchten en elt. Hoekstra vloog er op 14 mei 1940 mee naar Frankrijk, waar het toestel bij Duinkerken werd achtergelaten.
706 5402/5405? 22-02-1936 14-05-1940 Stond in mei 1940 op Bergen. Werd tijdens een oorlogsvlucht op 10 mei zwaar beschadigd, maar kon worden gerepareerd en op 14 mei werd vanaf Ruigenhoek nog een verkenningsvlucht gemaakt en werd weer beschoten en beschadigd.
707 5403/5405? 06-03-1936 14-05-1940 Stond in mei 1940 op Bergen in hangar 4 voor revisie. Vernield tijdens bombardement.
708 5404/5406? 16-03-1936 14-05-1940 Stond in mei 1940 op Bergen. Maakte oorlogsvlucht naar Waalhaven en moest, na te zijn aangevallen op de terugweg noodlanden bij Den Hoorn en is mogelijk in Duitse handen gevallen.
709 5405/5407? 20-03-1936 14-05-1940 Stond in mei 1940 op Bergen en maakte oorlogsvlucht naar Waalhaven en moest, na te zijn aangevallen op de terugweg noodlanden bij Wateringen.Mogelijk in Duitse handen gevallen.
710 5406/5408? 20-03-1936 14-05-1940 Stond in mei 1940 op Bergen in hangar 4 voor revisie. Vernield bij bombardement.
711 5407/5409? 27-03-1936 14-05-1940 In mei 1940 gestationeerd op Bergen. Maakte verscheidene oorlogsvluchten. Op 14 mei 1940 na een vlucht naar Ruigenhoek daar door eigen mensen in brand gestoken.
712 5408/5410? 27-03-1936 14-05-1940 Mei 1940 gestationeerd op Bergen en maakte verscheidene oorlogsvluchten, o.a. voor bombardement van Waalhaven en op 13 mei bij Wageningen. Op 14 mei 1940 na een vlucht via Schiphol naar Ruigenhoek daar door eigen mensen in brand gestoken
713 5409/5411? 02-04-1936 14-05-1940 Mei 1940 gestationeerd op Bergen en startte op 10 mei als eerste toestel om Valkenburg aan te vallen. Het toestel maakte vier oorlogsvluchten. Op 14 mei 1940 na een vlucht naar Ruigenhoek daar door eigen mensen in brand gestoken.
714 5410/5412? 01-05-1936 14-05-1940 Eerste vlucht 02-04-1936. In mei 1940 gestationeerd op Bergen en maakte op 10 mei vlucht naar Valkenburg en later naar Moerdijk. Wegens motorstoring later niet meer ingezet, maar kon op 14 mei 1940 wel een vlucht naar Ruigenhoek maken en is daar door eigen mensen in brand gestoken.
715 5411/5413? 09-04-1936 14-05-1940 In mei 1940 gestationeerd op Bergen en maakte een oorlogsvlucht; daarna problemen met de motor en is op Bergen achtergebleven en mogelijk in Duitse handen gevallen.
716 5412/5414? 08-04-1936 14-05-1940 Stond in mei 1940 op Waalhaven en waarschijnlijk vernield bij bombardement.
717 ????/5415? 01-06-1936 14-05-1940 Eerste vlucht 25-5-1936. Stond in mei 1940 bij Fokker in Amsterdam-Noord (voor reparatie?) en was voor circa 30% gereed.
718 5414/5416? 26-05-1936 14-05-1940 mei 1940 op vliegveld Hilversum ingedeeld bij de 1e Verkenningsgroep.Was niet gevechtsgereed en stond gedeelteijk gedemonteerd in de hangar en is beschoten en vernield.
719 5415/5417? 01-06-1936 14-05-1940 Stond in mei 1940 op vliegveld Hilversum ingedeeld bij de 1e Verkenningsgroep. Was niet met bomrekken uitgerust en is gebruikt voor verkenningen, op 10 mei overgevlogen naar vliegpark Middenmeer en heeft vandaar uit op 12 mei verkenningen uitgevoerd.
750   -
-
Vloog alleen op proef bij de LvA in 1937; had een Hispano Suiza 860 pk motor; werd afgeleverd aan Republikeins Spanje

 Bronnen o.a.  [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt., [B5] Luchtv.kennis 2010-1 en 2010-2

Opmerking: voor het MLM / NMM wordt gewerkt aan een nauwkeurige C.10 replica.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)