Cat 5. LA-KNIL / ML-KNIL
14 stuks, kenmerken FCX450 t/m 463 (eerste direct verongelukt); (LA-KNIL hernoemd naar Militaire Luchtvaart - KNIL dus ML-KNIL maart 1939).
Oorspronkelijk werd het toestel ontworpen door Fokker naar een LA-KNIL specificatie uit 1933 voor een verkenningsvliegtuig. Een eerste bestelling was voor kisten met Rolls Royce Kestrel motoren. Uiteindelijk toch besteld voor Nederlandsch Indië na een aantal problemen; eerste test oktober 1934 en daarna veel te laat vanaf 1936 levering aan de LA-KNIL. De kisten waren bedoeld als vervanging van de Fokker C.V.E.
Er waren voortdurend geldproblemen, problemen met de Kestrel motoren en politiek werd vaak besloten tot een andere rol voor de vliegtuigen in Indië. Zo werden de Fokkers gebruikt met name als tussentrainer voor de Glenn Martin bemanningen en ook als foto verkenner, zelfs tot aan de Japanse aanval in 1942. Bij de evacuatie naar Australië werden veel kisten in brand gestoken maar het schijnt dat Japan met een tweetal Fokkers op Andir heeft proefgevlogen.
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens LA-KNIL / ML-KNIL : | |||||
Registratie | Constructie-nummer / vleugelno. | Datum in dienst (of eerste vlucht soms) | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
FCx450 | 5379 / 5421 | maart 1938 ? | 07-03-1938 | RR Kestrel IIS motor; verongelukt op eerste vlucht bij Hoorn op 7 december 1934 door foutieve motorbediening; gerepareerd en eind 1935 naar Indië verscheept | |
FCx451 | 5380 / 5422 | 15-01-1936 | 15-09-1935 | RR Kestrel V motor; ging niet naar Indie maar eerst nog voor demo Fokker fabriek in Centraal Europa en gecrashed; nooit naar Indië | |
FCx451 (II) | 5380 (II) / 5461 | jan 1936 | ? | RR Kestrel V motor; vervanger van gecrashte kist tijdens demo | |
FCx452 | 5381 / 5423 | 05-12-1935 | 12-01-1938 | RR Kestrel V motor; | |
FCx453 | 5382 / 5425 | 27-09-1935 | 18-08-1940 | RR Kestrel V motor; motorstoring | |
FCx454 | 5383 / 5426 | 19-03-1936 | RR Kestrel V motor; | ||
FCx455 | 5384 | 22-10-1935 | 24-01-1939 | RR Kestrel V motor; storing en bemanning op weg naar Andir boven Java gesprongen met parachute | |
FCx456 | 5385 | 16-10-1935 | 20-06-1940 | RR Kestrel V motor; breuk bij landing | |
FCx457 | 5386 | 22-10-1935 | RR Kestrel V motor; | ||
FCx458 | 5387 | 26-10-1935 | 29-08-1940 | RR Kestrel V motor; storing bij start op Andir | |
FCx459 | 5388 | 02-11-1935 | Mogelijk uitgerust met RR Kestrel II i.p.v. RR Kestrel V ?? | ||
FCx460 | 5389 | 08-11-1935 | RR Kestrel V motor; | ||
FCx461 | 5390 | 15-11-1935 | 03-02-1939 | RR Kestrel V motor; neergestort 24-01-1939 na motorstoring bij Pangalengan / Tjikalong Wetan | |
FCx462 | 5391 | 21-11-1935 | RR Kestrel V motor; | ||
FCx463 | 5392 | 29-11-1935 | RR Kestrel V motor; |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 2003-4 en 1989-5
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)