Cat 5. LA-KNIL / ML-KNIL

14 stuks, kenmerken FCX450 t/m 463 (eerste direct verongelukt); (LA-KNIL hernoemd naar Militaire Luchtvaart - KNIL dus ML-KNIL maart 1939).

Oorspronkelijk werd het toestel ontworpen door Fokker naar een LA-KNIL specificatie uit 1933 voor een verkenningsvliegtuig. Een eerste bestelling was voor kisten met Rolls Royce Kestrel motoren. Uiteindelijk toch besteld voor Nederlandsch Indië na een aantal problemen; eerste test oktober 1934 en daarna veel te laat vanaf 1936 levering aan de LA-KNIL. De kisten waren bedoeld als vervanging van de Fokker C.V.E.

Er waren voortdurend geldproblemen, problemen met de Kestrel motoren en politiek werd vaak besloten tot een andere rol voor de vliegtuigen in Indië. Zo werden de Fokkers gebruikt met name als tussentrainer voor de Glenn Martin bemanningen en ook als foto verkenner, zelfs tot aan de Japanse aanval in 1942. Bij de evacuatie naar Australië werden veel kisten in brand gestoken maar het schijnt dat Japan met een tweetal Fokkers op Andir heeft proefgevlogen.

fokker c10 lvk 3

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

 

 

Registratiegegevens LA-KNIL / ML-KNIL : 
Registratie Constructie-nummer / vleugelno.
Datum in dienst (of eerste vlucht soms)
Datum uit dienst Opmerkingen
FCx450 5379 / 5421
maart 1938 ?
07-03-1938
RR Kestrel IIS motor; verongelukt op eerste vlucht bij Hoorn op 7 december 1934 door foutieve motorbediening; gerepareerd en eind 1935 naar Indië verscheept
FCx451 5380 / 5422
15-01-1936 15-09-1935 RR Kestrel V motor; ging niet naar Indie maar eerst nog voor demo Fokker fabriek in Centraal Europa en gecrashed; nooit naar Indië
FCx451  (II) 5380 (II) / 5461 jan 1936 ? RR Kestrel V motor; vervanger van gecrashte kist tijdens demo
FCx452 5381 / 5423
05-12-1935 12-01-1938 RR Kestrel V motor; 
FCx453 5382 / 5425
27-09-1935 18-08-1940 RR Kestrel V motor; motorstoring
FCx454 5383 / 5426
19-03-1936   RR Kestrel V motor; 
FCx455 5384
22-10-1935 24-01-1939 RR Kestrel V motor; storing en bemanning op weg naar Andir boven Java gesprongen met parachute
FCx456 5385 16-10-1935 20-06-1940 RR Kestrel V motor; breuk bij landing
FCx457 5386 22-10-1935   RR Kestrel V motor; 
FCx458 5387 26-10-1935 29-08-1940 RR Kestrel V motor; storing bij start op Andir
FCx459 5388 02-11-1935   Mogelijk uitgerust met RR Kestrel II i.p.v. RR Kestrel V  ??
FCx460 5389 08-11-1935   RR Kestrel V motor; 
FCx461 5390 15-11-1935 03-02-1939 RR Kestrel V motor; neergestort 24-01-1939 na motorstoring bij Pangalengan / Tjikalong Wetan
FCx462 5391 21-11-1935   RR Kestrel V motor;
FCx463 5392 29-11-1935   RR Kestrel V motor; 

  Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 2003-4 en 1989-5

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)