.
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | C.4 (C.IV) (D.C.1) C.IV-w |
Cat 2, 5 -- totaal 40 + 10 stuks |
tekening uit en met dank aan Afd.Luchtvaartkennis 1990-7/8
Informatie:
Fokker verkenner ;
Dit type werd in 1922 uitgebracht als opvolger van de Fokker C.III, die in een kleine serie aan Spanje werd geleverd. Het was in feite een verdere ontwikkeling van de Fokker C.I. Het toestel, bedoeld als lange-afstandsverkenner, was voorzien van een vrij brede romp, zodat de zitplaatsen ruim waren. Dit werd over het algemeen erg gewaardeerd. Een nadeel was wel dat de snelheid door de brede romp lager uitviel. Het toestel verscheen in 1923 met een Napier Lion motor. Soms hadden ze ook de RR Eagle motor met 380 pk of een Liberty motor met 420 pk.
Er waren een drietal varianten, namelijk de Fokker C.IVA met een kleinere spanwijdte van 12,07 m, de Fokker C.IVB met een wat grotere spanwijdte van 12,91 m en de Fokker C.IVC met een spanwijdte van 14.28 m. Volgens Fokker konden de vleugels door vier man in 45 minuten verwisseld worden. Drie toestellen werden aan de VS verkocht, nadat Generaal Mitchell het toestel gedemonstreerd zag. Ze werden in 1922 getest, onder de aanduiding CO-4 #1 tot en met CO-4 #3 (CO-4 = Corps Observation model 4).
De Fokker C.IV met wielonderstel was een zeer betrouwbaar vliegtuig, waar eigenlijk nooit wat mee aan de hand was. Er werden er zeer velen gebouwd en ge-exporteerd. Gebruikt in o.a. Spanje.
Er waren diverse versies met motoren en diverse vleugels te leveren
C.IV: motor Napier Lion, spanwijdte 12,91 m
C.IVA: motor Napier Lion, spanwijdte 12,07 m
C.IVB: motor Liberty, spanwijdte 12,91 m
Lengte: circa 9,15 m
Verder met de Napier Lion XI motor....
Maximum snelheid rond de 214 km/u
Leeggewicht: circa 1450 kg
Maximum startgewicht: circa 2270 kg
2 of 3 x 7,7 mm mitrailleurs
Fokker D.C.I
Een lichtere uitvoering van de C.IV was de Fokker D.C.I met een kortere bovenvleugel met een spanwijdte van 11,1 m (inclusief ailerons 11,45 m). Het idee was een wendbaardere versie te maken als "jager-verkenner" en het had ook 2 vaste 7,7 mm mitrailleurs + 1 draaibare 7,7 mm mitrailleur. Het had de Napier Lion XI 450 pk motor. Dit type is bij o.a ML-KNIL in gebruik geweest.
(Er werd ook een drijverversie gemaakt, de C.IV-w met een Liberty 400 pk motor. Het werd vanaf mid 1924 nog uitgetest vanaf Schellingwoude; er volgden diverse aanpassingen zoals andere drijvers en een vergroot type "C-vleugel". Maar aan de marine eisen werd niet echt voldaan en van een bestelling kwam het niet).
Literatuur: | ||||
KLu vliegtuigen |
Wim Schoenmaker en Thijs Postma |
De Alk |
1987 | |
Fokker C.IV | J.M. Grisnich | Verenigde Vleugels | 2016-6 | |
Fokker C.IVw | Nico Geldhof | Afd. Luchtvaartkennis | 2007-1 | |
Fokker C.IV in Spanje | Harm .J. Hazewinkel | Afd. Luchtvaartkennis | 2010-4 | export |
Fokker, the creative years | Weyl | Putnam | 1965 | |
Fokker, the man and his aircraft | Hegener | Harleyford publ. (& Aero) | 1961 | |
Fokker C.IV | Gerard Casius en Nico Geldhof | Afd. Luchtvaartkennis | 1990-7/8 |
Websites: |
web https://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_C.IV |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze