INFO Fokker C.5 (C.V)
- 1811
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | C.5 , (C.V) |
Cat 2, 4, 5 -- totaal 125 stuks |
tekening (bron unknown)
Informatie:
Fokker C.V toestel werd ontwikkeld na de C.IV (met welk type grote problemen en onenigheden waren tussen Fokker en het ministerie van Kolonien). Het C.V type uit 1924 werd niet (direct) besteld maar er volgde ontwikkeling van de C.VI.
Het was een verkenner en lichte bommenwerper met diverse varianten en ook werd het soms beschouwd als "jager".
Typische Fokker bouwwijze met staalbuisromp met linnen en houten vleugel welke eenvoudig te monteren was. Zo waren er 5 typen vleugels en diverse motoren in gebruik en de stijlen varieerden: D-vleugels hadden V-stijlen, de E-vleugels hadden N-stijlen.
In de jaren dertig werden veel toestellen "gemoderniseerd" met een Rolls Royce Kestrel motor. Ook vele Fokker C.VI kisten werden omgebouwd tot C.V.
Enige gegevens:
C.V.b: spanwijdte 13,32 m (export).
Lengte: 9,61 m
Hispano suiza 450 pk
Leeggewicht: 1440 kg
Max gewicht: 2440 kg
Max snelheid: 220 km/u
1 tot 2 machinegeweren
Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk. (vanaf 1934 Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk).
Napier Lion 450 pk
Max gewicht 2420 kg
De C.Vw was een watervliegtuig versie met 2 drijvers maar dat voldeed niet en die werden weer omgebouwd tot 'land-versie".
In 1925 kwam er een order uit Denemarken en aldaar werd het type ook in licentie gebouwd met uiteindelijk de Bristol Jupiter VII motor en later vanaf 1933 gemoderniseerd met Bristol Pegasus motor. Er werden meer dan 150 C.V's gebouwd door Fokker zelf, inclusief de nodige export naar o.a. Zweden (met aanduiding S-6 en 45 kisten door CVM Malmstatt in licentiebouw) en afleveringen naar Noorwegen.
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic, MIP | H.G. Berfelo | 1981-2 | . | IPMS Nederland |
Maandblad Luchtvaart | . | dec-1993 / feb-1994 | . | Casius en Postma |
Fokker C.5, C.6, C.9 types | F. Gerdessen | Luchtvaartkennis | 1998-3 e.v | Afd. Luchtvaartkennis |
Fokker C.V | G.H. Kamphuis | profile no.87 | 1966 | Profile publ. |
Fokker C.V | E. Hoogschagen | Verenigde Vleugels juli 2011 | 2011 | Verenigde vleugels |
Fokker C.V, ontwikkeling, gebruik, ondergang | E. Hoogschagen | ISBN 9789086160730 | 2011 | ViolAero |
.
Websites:
|
IPMS NL Fokker C.5 Walk around
|
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LvA //ML Fokker C.5 (C.V)
- 2053
Cat 2. LvA (ML)
Bij de LvA vlogen 67 Fokker C.V kisten;
Een eerste bestelling voor de LvA volgde pas in 1925 met aflevering in 1926 (de Fokker C.VI werd eerst besteld). Diverse orders volgden. De kisten waren vanaf 1925 het belangrijkste vliegtuig in de LvA die bezig was met een vlootvernieuwing, te beginnen bij de verkenners.
Er waren verschillen tussen diverse Fokker C.V versies o.a. in de vleugel en toegepaste motor. De C.Vd vloog bij de LvA in het begin met een Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk.
Er waren diverse vleugels en motor opties in gebruik. Ook werd e.e.a omgebouwd;
serie 1: 16 stuks C.Vd , kenmerken 301 t/m 316 ; bedoeld als jager ; met Hispano Suiza motor van 450 pk;
serie 2: 10 stuks C.Vd, kenmerken 317 t/m 326; met Hispano Suiza motor van 450 pk;
serie 3: besteld in 1931: 5 stuks C.Vd, kenmerken 330 t/m 334 (later na modernisering 650 t/m 654); met Hispano Suiza 12md 500 pk motor;
serie 5: bestelling 1935: 5 stuks C.Vd, kenmerken 645 t/m 649 met RR Kestrel motor; Ook wel genoemd de C.Vd-RR ;
Verder: de LvA stelde later nog vier toestellen samen uit diverse onderdelen.
serie 4: vanaf 1932-1935 werden tientallen Fokker C.VI verkenners omgebouwd to Fokker C.V (nrs 590-622) en voorzien van de Rolls Royce Kestrel IIB of XI 650 pk motor. Verder werden 22 stuks C.V (nrs 302 t/m 324) voorzien van de Kestrel met een jager-verkenner taak; De "C.VI" aanduiding verviel; kenmerken 590 t/m 641; Verder kregen ze een nieuw geveerd Messier onderstel en een ander richtingsroer. Ze werden aangeduid als Fokker C.V (K). Het ging in totaal om zo'n 59 kisten die beschikbaar werden.
Het type voldeed over het algemeen prima, was robuust al waren er wel problemen met de motoren en brandstofsysteem. Sommige kisten hadden 2 Browning M.36 mitrailleurs en een flink aantal bomrekken voor zo'n 16 scherfbommen. Ook een aantal werd gebruikt als lesvliegtuig op Haamstede, deze waren onbewapend. Bij de Duitse aanval in mei 1940 waren nog circa vijftig toestellen operationeel bij het Wapen der Militaire Luchtvaart als kern van vier verkenningsgroepen. Ze stonden op de velden Hilversum , Ruigenhoek (bij Noordwijkerhout) en Gilze-Rijen (en later Haamstede). Een aantal werden nog naar De Zilk overgeplaatst.
Er werden nog meer dan vijftig missies gevlogen tijdens de Duitse inval mei 1940, met name verkenningen maar ook wel enkele aanvallen uitgevoerd. Maar al snel was de strijd voorbij.
LvA Fokker C.V. Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Kist in het voormalige Aviodome op Schiphol. Dit is niet de originele 618, die ging verloren mei 1940 op haamstede. Dit is de originele "634" met het andere nummer. Deze kist ging latere naar het Aviodrome in Lelystad en werd weer voorzien van het orginele "634" schema met nummer en ML driehoeken. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Aan de vleugel hangen waarschijnlijk een tweetal windvanen. Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
Fokker C.Vd eerst met Hispano-Suiza motor; Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
C.Vd met wat lijkt een oranje richtingsroer. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
.
In het Aviodrome Lelystad staat de originele "634" (Fokker C.Vd ), waarvan hier een tweetal foto's met motordetail. Zie ook de IPMS NL Walkaround. Foto's: M.de Vreeze (used with permission)
Krantenartikel uit Het Vaderland d.d. 02-12-1924 en het vervolg... (Collectie M. de Vreeze)
Registratiegegevens Fokker C.V LvA: | ZIE OOK DE TABEL VAN FOKKER C.6 die werden omgebouwd | |||
Eerste Registratie | Latere registratie na ombouw |
Datum eerst in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
301 | n.v.t | mei 1925 | 21-10-1927 | ongeval Soesterberg en afgeschreven |
302 | 629 | mei 1925 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig |
|
303 | ? | 1926 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
304 | n.v.t | mei 1926 | 12-10-1933 | neergestort na botsing met '325" bij Lienden; afgeschreven |
305 | ? | mei 1926 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
306 | ? | mei 1926 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
307 | ? | mei 1926 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
308 | 630 | mei 1926 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig |
|
309 | 627 | mei 1926 | mei 1940 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig; buitgemaakt door Duitsers op Haamstede mei 1940 |
310 | ? | mei 1926 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
311 | 638 | mei 1926 | mei 1940 | later in 1936 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); waarschijnlijk vernield op Haamstede |
312 | 634 | mei 1926 | mei 1940 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); kwam door de oorlog in de studieverzameling TH Delft en daarna met no "618" voorzien (die echter op Haamstede verloren ging). In 1955 naar Aviodome en gerestaureerd en weer voorzien van originele no. "634" meidagen 1940; nu in Aviodrome Lelystad |
313 | 632 | mei 1926 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
314 | ? | mei 1926 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
315 | 633 | mei 1926 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
316 | 631 | mei 1926 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
317 | 626 | juli 1927 | mei 1940 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig; vernield op Haamstede |
318 | n.v.t | juni 1926 | 16-06-1931 | ongeval bij landing en augustus 1931 afgeschreven |
319 | ? | juli 1927 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
320 | 635 | juni 1927 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
321 | ? | juni 1927 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
322 | 628 | juni 1927 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig |
|
323 | ? | juli 1927 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
324 | ? | juni 1927 | schade juli 1934 en ter reparatie; omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) |
|
325 | n.v.t | juni 1927 | 12-10-1933 | botsing bij Lienden met "304" en verongelukt; afgeschreven |
326 | n.v.t | juni 1927 | 12-04-1933 | noodlanding door brand; juni 1933 afgeschreven |
330 | 650 | 1932 | mei 1940 | C.Vd , in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; achtergebleven op Soesterberg |
331 | 651 | 1932 | mei 1940 | C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; buitgemaakt op Schiphol door Duitsers |
332 | 652 | 1932 | 14-05-1940 | C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; verbrand op De Zilk |
333 | 653 | 1932 | jan 1940 | C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; ongeval januari 1940 bij Wijk aan Zee en maart 1940 afgeschreven |
334 | 654 | 1932 | 1940 ? | C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie |
- | 590 | 1935 ? | 11-08-1937 | omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); noodlanding Wageningen en afgeschreven |
- | 591 | 1936 | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); mei 1940 onklaar gemaakt |
- | 592 | 1936 | 12-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); mei 1940 noodlanding Opheusden |
- | 593 | 1936 | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek bij Noordwijkerhout??? |
- | 594 | 1935 | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op De Zilk |
- | 595 | 1936 | 13-02-1940 ? | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); noodlanding, geen verdere info |
- | 596 | 1936 | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); buitgemaakt op Ypenburg |
- | 597 | 1935 | 23-03-1937 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); ongeval tijdens landing; afgeschreven |
- | 598 | 1935 | ? | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie) |
- | 599 | 1935 | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; buitgemaakt |
- | 600 | 1935 | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; ook als fotovliegtuig; achtergelaten op ? |
- | 601 | 1934 | ? | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie) |
- | 602 | 1936 | 16-11-1939 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); ongeval en afgeschreven |
- | 603 | 1935 ? | 13-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand bij aanval Haamstede |
- | 604 | juni 1935 | 10-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); beschadigd en achtergelaten na luchtaanval Gilze-Rijen |
- | 605 | 1935 | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op Ruijgenhoek? |
- | 606 | 1935 | 10-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); neergeschoten boven Schouwen-Duiveland |
- | 607 | 1935 ? | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); had landingsongeval 23-11-1938, ter reparatie |
- | 608 | 1935 | ? | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie) |
- | 609 | 1936? | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie) |
- | 610 | 1935 ? | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); had noodlanding 12-04-1940 bij Deurne, ter reparatie |
- | 611 | 1935 | sept 1939 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); voorzien van Kestrel IIB; diverse ongevallen. September 1939 ongeval Schiphol en afgeschreven |
- | 612 | 1935 ? | 12-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); neergehaald door Flak bij Grebbelinie en noodlanding bij Echteld |
- | 613 | 1936 | 1939 ?? | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie) |
- | 614 | 1935 ? | 10-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI, werd C.Vd (behield registratie); luchtgevecht met Bf.110 en noodlanding bij Middelharnis |
- | 615 | 1935 ? | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op Ruigenhoek? |
- | 616 | 1935 ? | 23-03-1936 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); landingsongeval en afgeschreven |
- | 617 | 1936 | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek? |
- | 618 | 1935 | 13-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand aanval Haamstede; (zie ook opmerking bij no. 634) |
- | 619 | 1935 | 12-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); neergeschoten bij Rhenen en noodlanding |
- | 620 | 1935 ? | 10-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); achtergelaten op Gilze-Rijen |
- | 621 | 1935 ? | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek? |
- | 622 | 1935 ? | 10-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); noodlanding bij Hoge Zwaluwe |
??? | 623 | 1935 | ? | omgebouwde Fokker C.Vd |
??? | 624 | 1935 ? | 30-04-1940 | omgebouwde Fokker C.Vd; noodlanding |
een van bovenstaande 3xx serie | 625 | 1935 | mei 1940 | omgebouwde C.Vd; stond bij Duitse inval op Gilze-Rijen |
een van bovenstaande 3xx serie | 635 | |||
een van bovenstaande 3xx serie | 637 | 1935 | mei 1940 | vernield op Haamstede |
een van bovenstaande 3xx serie | 639 | 1936 | mei 1940 | omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; noodlanding mei 1940 bij Doorn en achtergelaten |
een van bovenstaande 3xx serie | 640 | 1936 | 21-08-1936 | omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; neergestort bij Hilversum, formeel afgeschreven 07-09-1936 |
een van bovenstaande 3xx serie | 641 | 1936 | mei 1940 | omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; vernield op Haamstede |
645 | - | 1935 | mei 1940 | nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); noodlanding mei te Middenmeer en achtergelaten. |
646 | - | 1935 | mei 1940 | nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); verbrand De Zilk |
647 | - | 1935 | mei 1940 | nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); ook op vliegschool Soesterberg vanaf oktober 1939 |
648 | - | 1935 | mei 1940 | nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); vernield op Haamstede |
649 | - | 1935 | mei 1940 | nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); achtergelaten op Haamstede |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd, [L3] Berfelo in MIP 1981-2 , [B5] Luchtv.kennis 1999-1 en 1999-2 en 1999-4 en 1998-3 en 1998-4 en 1998-5 en 1998-6 en 1969-9 en 1969-10, [B37] Ver.Vleugels juli 2011
Opmerking: in Aviodrome staat de originele "634" (Fokker C.Vd )
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LvA Fokker C.5 (C.V) (foto bijlage)
- 1310
Cat 2. LvA (ML)
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bommenrek details. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
C.5 E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
4. MLD Fokker C.5
- 1686
Cat 4. MLD
Bij de MLD 24 stuks , Z1 t/m Z24
(zes MLD kisten bedoeld voor Nederlands Indië gingen in feite naar de ML-KNIL vanaf februari 1930. J1 t/m J6 ??)
De MLD had rond 1924 behoefte aan watervliegtuigen en dus was deze variant voorzien van drijvers (type C.Vw).
De eerste werd afgeleverd met drijvers, een Liberty motor van 400 pk en een "C" vleugel mid 1925. De "C" vleugel was langer dan de "B".
Daarna werd e.e.a gemodificeerd o.a. sterkere constructie en werd een Hispano Suiza 450 pk motor ingebouwd. Er bleven echter problemen met het drijver versie. Ondertussen werd een toestel met wielonderstel uitgetest vanaf oktober 1925. Besloten werd alle toestellen met wielen uit te rusten en in feite werd de drijver versie dus nooit operationeel gebruikt!
Er waren grote problemen met de levensduur van de Hispano Suiza motoren. Dit betekende dat toestellen aan de grond werden gezet; er werd een toestel getest met een Lorraine Dietrich motor van 450 pk. Deze beviel prima maar Hispano kwam juni 1927 met een verbeterde versie van de Hispano Suiza; deze verbeterde motor werd weer ingebouwd in de MLD toestellen.
Ingezet werden de wielversies als trainers etc. Maar ondertussen had de MLD dus nog geen watervliegtuigen....
De C.Vc met regi Z-7. Foto: Nationaal Archief (used with permission).
Registratiegegevens Fokker C.Vw MLD: | |||||
Deze toestellen zijn afgeleverd als drijvervliegtuig C.V W. Als zodanig voldeed 't niet, waarna ombouw tot C.V C volgde. | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
Z-1 | 4866 | 1925 | 1938 | ||
Z-2 | 4867 ? | 1925 | 1938 | ||
Z-3 | 4868 ? | 1925 | 1934 | omgebouwd in 1927 als torpedo test vliegtuig | |
Z-4 | 4869 ? | 1925 | 1938 | getest met een Lorraine Dietrich motor van 450 pk | |
Z-5 | 4870 ? | 1925 | 01-08-1939 | geleverd als wiel versie ? met Suiza motor | |
Z-6 | 4871 ? | 1925 | 1938 |
.
Registratiegegevens Fokker C.Vc MLD: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
Z-7 | 4940 ? | 1926 | 1934 | In dienst medio 1926, Medio 1934 afgeschreven |
Z-8 | 4941 ? | 1926 | 1934 | In dienst medio 1926, Medio 1934 afgeschreven |
Z-9 | 4942 ? | 1926 | 1930 | In dienst medio 1926, Medio 1930 afgeschreven |
Z-10 | 4943 ? | 1926 | 1938 | |
Z-11 | 4944? | 1926 | 1930 | |
Z-12 | 4945? | 1926 | 1930 |
.
Registratiegegevens Fokker C.Ve MLD: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
Z-13 | 4946 ? | 1926 | 1935 | Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven | |
Z-14 | 4947 ? | 1926 | 1930 | Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven | |
Z-15 | 4948 ? | 1926 | 1938 | Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven | |
Z-16 | 4949 | 1926 | 1938 | Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven | |
Z-17 | 4950 ? | 1926 | 1930 | Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven | |
Z-18 | 4951 ? | 1926 | 24-02-1931 | Contractdatum: 31/12/25. Verongelukt Marine Vliegkamp De Kooy | |
Z-19 | 1927 | 27-07-1932 | Contractdatum: 30/12/26. Verongelukt bij Vaals | ||
Z-20 | 1927 | 1938 | Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven | ||
Z-21 | 1927 | 1930 | Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven | ||
Z-22 | 1927 | 1930 | Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven | ||
Z-23 | 1927 | 1938 | Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven | ||
Z-24 | 1927 | 1938 | Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1977-4 (enige info)
Wie heeft meer detail info en wil die beschikbaar stellen? Graag, neem contact op met de Nedmil redactie...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fokker C.5 (foto bijlage)
- 1324
Cat 4. MLD
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
C.Vd . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met drijver C.Vw, deze configuratie voldeed niet en de kisten werden omgebouwd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Oeps! De modelbouwer ziet mooi de onderkant . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
5. LA-KNIL Fokker C.5
- 1685
Cat 5. LA-KNIL
Verkenner
LA-KNIL in Indië 26 stuks:
C.Ve : 18 stuks, 1926-1940; (notatie soms ook C.5e)
C.Vd: 8 stuks, 1930-1940; (notatie soms ook C.5d); (6 waren oorspronkelijk bedoeld voor de MLD maar gingen naar de LA-KNIL).
Besteld in 1924 werden de eerste serie toestellen voor Indië pas geleverd in 1926 na de nodige meningsverschillen tussen Fokker en het Ministerie van Koloniën. Voorzien van Napier motor. Later in 1929 volgden er nog 12 kisten.
De toestellen gebruikt o.a. bij de 1e en 2e VA vanaf Andir en de vliegschool Kalidjati. Maar ook gevlogen werd naar allerlei uithoeken in Indië waar ondertussen enige vliegvelden waren aangelegd. Het type voldeed uitstekend en de vliegers vlogen er graag mee. De kisten werden soms voor luchtpostdiensten gebruikt. Ook worden er langere verre missies uitgevoerd die soms wel dagen duurden.
Ter plaatse werd ontwikkeld een bommenwerper versie met bommenrichtapparatuur, radio etc voor maximaal 500 kg bommen. Er werd ook geëxperimenteerd met Bristol Jupiter VI motoren en later ook met de Curtiss Conqueror motor (van de P-6) als vervanging van de Napier motoren. Het vloog uitstekend met de Conqueror motor.
De C.Ve was tot in 1940 in gebruik en de ex-MLD kisten tot na 1940.
Toestel van waarschijnlijk het LA-KNIL; let op de andere motor. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens Fokker C.Ve bij de LA-KNIL: | |||||
Registraties | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
C.Ve 416 | 4936 ? | eind 1926 | Napier motor | ||
C.Ve 425 | 4997 ? | eind 1927 | Napier motor | ||
C.Ve 426 | 4998 ? | Napier motor | |||
C.Ve 427 | 4999 ? | Napier motor | |||
C.Ve 428 | 5000 ? | Napier motor | |||
C.Ve 429 | 5098 ? | 1929 | Napier motor | ||
C.Ve 430 | Napier motor | ||||
C.Ve 431 | Napier motor | ||||
C.Ve 432 | 5088 ? | Napier motor; mogelijk later de "Bokkepoten" met Messier onderstel met schokbrekers (ML-KNIL) 1933; ook voorzien later dan -D vleugel. |
|||
C.Ve 433 | Napier motor | ||||
C.Ve 434 | 5103 ? | 1929 | Napier motor | ||
C.Ve 435 | 5110 ? | Napier motor | |||
C.Ve 436 | Napier motor | ||||
C.Ve 437 | Napier motor | ||||
C.Ve 438 | Napier motor | ||||
C.Ve 439 | 5114 ? | 1930 | Napier motor | ||
C.Ve 440 | 5115 ? | 1930 | Napier motor | ||
C.Ve 441 | later voorzien van -D vleugel |
er werden diverse losse vleugels "D" sets ook geleverd en een -e kist werd vaak later daarvan voorzien.
.
Registratiegegevens Fokker C.Vd bij de LA-KNIL: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
C.Vd 441 | 5047 | eind 1930 | eerst een -e. Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | ||
C.Vd 442 | Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | ||||
C.Vd 443 | Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | ||||
C.Vd 444 | Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | ||||
C.Vd 445 | Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | ||||
C.Vd 446 | 5052 | Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | |||
C.Vd 447 | Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd. | ||||
C.Vd 448 | Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd. | ||||
C.Vd 449 | Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd. |
Bronnen o.a. B17] Vlucht.tijd
Opmerking: er werden diverse losse vleugel "D" sets ook geleverd.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. LA-KNIL Fokker C.5 (foto bijlage)
- 1269
Cat 5. LA-KNIL
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Marinevliegkamp Morokrembangan (Soerabaja). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker C.5 (C.V)
- 2531
MODELBOUW FOKKER C.V (C.5)
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
C-Vd:
LF Models C.Vd
LF Models C.Vd ( als trainer )
Czech master kit 0144
Broplan
----------
C-VM E-wing:
LF Models C.Ve (conversie motorkap)
Broplan
---------
C-Vb:
Omega (resin, conversie vleugel)
LF Models (resin , needs nose conversion)
---------------
C-Ve:
LF models (S.6H)
PH model
Italian Kits (Romeo RO1, conversion nose+wing)
TopGun conversion (resin)
TruckerMate (C-Ve , conversion nodig) (vacu)
Airmodel conversion (vacu, diverse kits)
Alpha conversion (vacu) @
|
Geromy (resin) Dutch
|
.
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | < K22 > lichtgrijs | < K22 > lichtgrijs | eerste schema, vlag op richtingsroer met rozetten. | ||
(2) | < K120> khaki | < K120> khaki | |||
(3) | < K16 > bruin groen / dark slate grey | < K108> LvA Blauw | prop houtkleurig; vaak rood-wit-blauw richtingsroer; metalen motorkap; | ||
(4) | < K82> Fokker khaki | < K82> Fokker khaki | LA-KNIL Indië |
OPMERKINGEN:
Er zijn diverse varianten van de C.V. Met andere vleugels en motoren. Zo had de C.V C ailerons die uitstaken, maar later werd deze vleugel aangepast. Het beste is te kijken naar foto's van het gewenste vliegtuig, de eventuele registratie, periode en daar het model bij te zoeken van de juiste versie. Veel 1/72 modellen zijn ooit uitgebracht van de diverse versies. Zo heeft LF kit #7204 een Jupiter motor en is LF kit #7203 de trainer versie. De LF kit #7209/#7210 voor de C.Ve moet worden omgebouwd voor de andere motor voor een Nederlandse kist.
Tip: IPMS lid Rob Hamann heeft van diverse modellen w.o. het 1/72 Omega model (waar wat kanttekeningen bij zijn te plaatsen) bouwverslagen staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl [externe link]
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
Schets van opbouw romp uit de jaren dertig. Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)