IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Fokker C.5

  • INFO Fokker C.5 (C.V)
  • 2. LvA //ML Fokker C.5 (C.V)
  • 2. LvA Fokker C.5 (C.V) (foto bijlage)
  • 4. MLD Fokker C.5
  • 4. MLD Fokker C.5 (foto bijlage)
  • 5. LA-KNIL Fokker C.5
  • 5. LA-KNIL Fokker C.5 (foto bijlage)
  • Modelbouw Fokker C.5 (C.V)

google translate

INFO Fokker C.5 (C.V)

Laatste update: 26 oktober 2021
1399

 

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding C.5    , (C.V)
Cat 2, 4, 5 --  totaal 125 stuks
 


fokker-c5-1-profile

         tekening (bron unknown)

Informatie:

Fokker C.V toestel werd ontwikkeld na de C.IV (met welk type grote problemen en onenigheden waren tussen Fokker en het ministerie van Kolonien). Het C.V type uit 1924 werd niet (direct) besteld maar er volgde ontwikkeling van de C.VI.
Het was een verkenner en lichte bommenwerper met diverse varianten en ook werd het soms beschouwd als "jager".
Typische Fokker bouwwijze met staalbuisromp met linnen en houten vleugel welke eenvoudig te monteren was. Zo waren er 5 typen vleugels en diverse motoren in gebruik en de stijlen varieerden: D-vleugels hadden V-stijlen, de E-vleugels hadden N-stijlen.

In de jaren dertig werden veel toestellen "gemoderniseerd" met een Rolls Royce Kestrel motor.  Ook vele Fokker C.VI kisten werden omgebouwd tot C.V.

Enige gegevens:

C.V.b: spanwijdte 13,32 m (export).

C.V.c: 
spanwijdte 14,63 m bovenvleugel met ailerons die uitstaken, maar later werd deze vleugel aangepast. 
spanwijdte ondervleugel 11,74 m 
Lengte: 9,61 m
Hispano suiza 450 pk
Leeggewicht: 1440 kg
Max gewicht: 2440 kg
Max snelheid: 220 km/u
1 tot 2 machinegeweren
 
C.V.d: (jager en taktische verkenner):
spanwijdte 12,50 m met een vleugel oppervlakte van circa 28,8 m2 .; taps toelopende vleugel identiek als de Fokker C.VI;
Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk. (vanaf 1934 Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk).
 
C.V.e: (bommenwerper en verkenner):
spanwijdte 15,30 m met een vleugeloppervlakte 39,3 m2 .(sterk vergrootte tapse vleugel);
Napier Lion 450 pk
Max gewicht 2420 kg

De C.Vw was een watervliegtuig versie met 2 drijvers maar dat voldeed niet en die werden weer omgebouwd tot 'land-versie".

In 1925 kwam er een order uit Denemarken en aldaar werd het type ook in licentie gebouwd met uiteindelijk de Bristol Jupiter VII motor en later vanaf 1933 gemoderniseerd met Bristol Pegasus motor. Er werden meer dan 150 C.V's gebouwd door Fokker zelf, inclusief de nodige export naar o.a. Zweden (met aanduiding S-6 en 45 kisten door CVM Malmstatt in licentiebouw) en afleveringen naar Noorwegen.


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP H.G. Berfelo 1981-2 . IPMS Nederland
Maandblad Luchtvaart . dec-1993 / feb-1994 . Casius en Postma
Fokker C.5, C.6, C.9 types F. Gerdessen Luchtvaartkennis 1998-3 e.v Afd. Luchtvaartkennis
Fokker C.V G.H. Kamphuis profile no.87 1966 Profile publ.
Fokker C.V E. Hoogschagen Verenigde Vleugels juli 2011 2011 Verenigde vleugels
Fokker C.V, ontwikkeling, gebruik, ondergang E. Hoogschagen ISBN 9789086160730 2011 ViolAero   

.

Websites:
 IPMS NL  Fokker C.5 Walk around

FOTO GALERIJ:

  • c5c-mld-nationaalarchief-1
  • fokker-c5-02121924a
  • fokker-c5-02121924b
  • fokker-c5-02121924c
  • fokker-c5-1-profile
  • fokker-c5-3-mdv-author
  • fokker-c5-drawing2
  • fokker-c5-jupiter-mdvarc
  • fokker-c5-knil-mdv-fl
  • fokker-c5-lvk-2
  • fokker-c5-lvk-3
  • fokker-c5-lvk-4
  • fokker-c5-mdv-aut6
  • fokker-c5-mindef-author
  • fokker-c5d-lvk-1
  • fokker-c5d-lvk-2
  • fokker-c5d-mdv-ar2
  • fokker-c5d-mdv-ar3
  • fokker-c5d-mdv-fl
  • fokker-cv-hirs-arc2
  • fokker-cv-hirs-arch6

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


2. LvA //ML Fokker C.5 (C.V)

Laatste update: 03 augustus 2020
1657

Cat 2.  LvA (ML)

Bij de LvA vlogen  67 Fokker C.V kisten;

Een eerste bestelling voor de LvA volgde pas in 1925 met aflevering in 1926 (de Fokker C.VI werd eerst besteld). Diverse orders volgden. De kisten waren vanaf 1925 het belangrijkste vliegtuig in de LvA die bezig was met een vlootvernieuwing, te beginnen bij de verkenners.

Er waren verschillen tussen diverse Fokker C.V versies o.a. in de vleugel en toegepaste motor. De C.Vd vloog bij de LvA in het begin met een Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk.

Er waren diverse vleugels en motor opties in gebruik. Ook werd e.e.a omgebouwd;
serie 1: 16 stuks C.Vd , kenmerken 301 t/m 316 ; bedoeld als jager ; met Hispano Suiza motor van 450 pk;
serie 2: 10 stuks C.Vd, kenmerken 317 t/m 326; met Hispano Suiza motor van 450 pk;
serie 3: besteld in 1931: 5 stuks C.Vd, kenmerken 330 t/m 334 (later na modernisering 650 t/m 654); met Hispano Suiza 12md 500 pk motor;
serie 5: bestelling 1935: 5 stuks C.Vd, kenmerken 645 t/m 649 met RR Kestrel motor; Ook wel genoemd de C.Vd-RR ;
Verder: de LvA stelde later nog vier toestellen samen uit diverse onderdelen.

serie 4: vanaf 1932-1935  werden tientallen Fokker C.VI verkenners omgebouwd to Fokker C.V (nrs 590-622) en voorzien van de Rolls Royce Kestrel IIB of XI 650 pk motor. Verder werden 22 stuks C.V (nrs 302 t/m 324) voorzien van de Kestrel met een jager-verkenner taak; De "C.VI" aanduiding verviel; kenmerken 590 t/m 641; Verder kregen ze een nieuw geveerd Messier onderstel en een ander richtingsroer. Ze werden aangeduid als Fokker C.V (K). Het ging in totaal om zo'n 59 kisten die beschikbaar werden. 

Het type voldeed over het algemeen prima, was robuust al waren er wel problemen met de motoren en brandstofsysteem. Sommige kisten hadden 2 Browning M.36 mitrailleurs en een flink aantal bomrekken voor zo'n 16 scherfbommen. Ook een aantal werd gebruikt als lesvliegtuig op Haamstede, deze waren onbewapend. Bij de Duitse aanval in mei 1940 waren nog circa vijftig toestellen operationeel bij het Wapen der Militaire Luchtvaart als kern van vier verkenningsgroepen. Ze stonden op de velden Hilversum , Ruigenhoek (bij Noordwijkerhout) en Gilze-Rijen (en later Haamstede). Een aantal werden nog naar De Zilk overgeplaatst.

Er werden nog meer dan vijftig missies gevlogen tijdens de Duitse inval mei 1940, met name verkenningen maar ook wel enkele aanvallen uitgevoerd. Maar al snel was de strijd voorbij.


 

fokker-c5-mindef-author

LvA Fokker C.V.  Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-c5-3-mdv-author

Kist in het voormalige Aviodome op Schiphol. Dit is niet de originele 618, die ging verloren mei 1940 op haamstede. Dit is de originele "634" met het andere nummer. Deze kist ging latere naar het Aviodrome in Lelystad en werd weer voorzien van het orginele "634" schema met nummer en ML driehoeken.  Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-cv-hirs-arc2

Aan de vleugel hangen waarschijnlijk een tweetal windvanen. Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

                                                                                        

fokker-cv-hirs-arch6                                                                
Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

fokker c5 lvk 2

Fokker C.Vd eerst met Hispano-Suiza motor; Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker c5 lvk 3

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker c5 lvk 4

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker c5d lvk 1

C.Vd met wat lijkt een oranje richtingsroer. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker c5d lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker-c5d-mdv-ar3  .fokker-c5d-mdv-ar2

 In het Aviodrome Lelystad staat de originele "634"  (Fokker C.Vd ), waarvan hier een tweetal foto's met motordetail. Zie ook de IPMS NL Walkaround. Foto's: M.de Vreeze  (used with permission)


 

fokker-c5-02121924afokker-c5-02121924b

Krantenartikel uit Het Vaderland d.d. 02-12-1924 en het vervolg...  (Collectie M. de Vreeze)

fokker-c5-02121924c


 

Registratiegegevens Fokker C.V LvA:  ZIE OOK DE TABEL VAN FOKKER C.6 die werden omgebouwd
Eerste Registratie Latere registratie na ombouw
Datum eerst in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
301  n.v.t mei 1925 21-10-1927 ongeval Soesterberg en afgeschreven
302 629 mei 1925   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig
303  ? 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
304  n.v.t mei 1926 12-10-1933 neergestort na botsing met '325" bij Lienden; afgeschreven
305  ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
306  ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
307  ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
308 630 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig
309 627 mei 1926 mei 1940 later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig; buitgemaakt door Duitsers op Haamstede mei 1940
310 ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
311 638 mei 1926 mei 1940  later in 1936 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); waarschijnlijk vernield op Haamstede
312 634 mei 1926 mei 1940 later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); kwam door de oorlog in de studieverzameling TH Delft en daarna met no "618" voorzien (die echter op Haamstede verloren ging). In 1955 naar Aviodome en gerestaureerd en weer voorzien van originele no. "634" meidagen 1940; nu in Aviodrome Lelystad
313 632 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
314 ? mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
315 633 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
316 631 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
317 626 juli 1927 mei 1940 later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig; vernield op Haamstede
318 n.v.t juni 1926 16-06-1931 ongeval bij landing en augustus 1931 afgeschreven
319 ? juli 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
320 635 juni 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
321 ? juni 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
322 628 juni 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig
323 ? juli 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
324 ? juni 1927   schade juli 1934 en ter reparatie;  omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
325 n.v.t juni 1927 12-10-1933 botsing bij Lienden met "304" en verongelukt; afgeschreven
326 n.v.t juni 1927 12-04-1933 noodlanding door brand; juni 1933 afgeschreven
330 650 1932  mei 1940 C.Vd , in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; achtergebleven op Soesterberg
331 651 1932  mei 1940 C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; buitgemaakt op Schiphol door Duitsers
332 652 1932 14-05-1940 C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; verbrand op De Zilk
333 653 1932 jan 1940 C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; ongeval januari 1940 bij Wijk aan Zee en maart 1940 afgeschreven
334 654 1932 1940 ? C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie
 - 590 1935 ? 11-08-1937 omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); noodlanding Wageningen en afgeschreven
 - 591 1936 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); mei 1940 onklaar gemaakt
 - 592 1936 12-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); mei 1940 noodlanding Opheusden
 - 593 1936 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek bij Noordwijkerhout???
 - 594 1935 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op De Zilk
 - 595 1936 13-02-1940 ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); noodlanding, geen verdere info
 - 596 1936 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); buitgemaakt op Ypenburg
 - 597 1935 23-03-1937 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); ongeval tijdens landing; afgeschreven
 - 598 1935 ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 599 1935 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; buitgemaakt
 - 600 1935 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; ook als fotovliegtuig; achtergelaten op ?
 - 601 1934   ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 602 1936 16-11-1939 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); ongeval en afgeschreven
 - 603 1935 ? 13-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand bij aanval Haamstede 
 - 604 juni 1935 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); beschadigd en achtergelaten na luchtaanval Gilze-Rijen
 - 605 1935 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op Ruijgenhoek?
 - 606 1935 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); neergeschoten boven Schouwen-Duiveland
 - 607 1935 ?  mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); had landingsongeval 23-11-1938, ter reparatie
 - 608 1935  ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 609 1936? mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 610 1935 ? mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); had noodlanding 12-04-1940 bij Deurne, ter reparatie
 - 611 1935 sept 1939 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); voorzien van Kestrel IIB; diverse ongevallen. September 1939 ongeval Schiphol en afgeschreven
 - 612 1935 ? 12-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); neergehaald door Flak bij Grebbelinie en noodlanding bij Echteld
 - 613 1936 1939 ?? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 614 1935 ? 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI, werd C.Vd (behield registratie); luchtgevecht met Bf.110 en noodlanding bij Middelharnis
 - 615 1935 ? 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op Ruigenhoek?
 - 616 1935 ? 23-03-1936 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); landingsongeval en afgeschreven
 - 617 1936 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek?
 - 618 1935 13-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand aanval Haamstede;  (zie ook opmerking bij no. 634)
 - 619 1935 12-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); neergeschoten bij Rhenen en noodlanding
 - 620 1935 ? 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); achtergelaten op Gilze-Rijen
 - 621 1935 ? 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek?
 - 622 1935 ? 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); noodlanding bij Hoge Zwaluwe
??? 623 1935 ? omgebouwde Fokker C.Vd
??? 624 1935 ? 30-04-1940 omgebouwde Fokker C.Vd; noodlanding
een van bovenstaande 3xx serie 625 1935 mei 1940 omgebouwde C.Vd; stond bij Duitse inval op Gilze-Rijen
een van bovenstaande 3xx serie 635      
een van bovenstaande 3xx serie 637 1935 mei 1940 vernield op Haamstede
een van bovenstaande 3xx serie  639 1936 mei 1940 omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; noodlanding mei 1940 bij Doorn en achtergelaten
een van bovenstaande 3xx serie  640 1936 21-08-1936 omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; neergestort bij Hilversum, formeel afgeschreven 07-09-1936
een van bovenstaande 3xx serie  641 1936 mei 1940 omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; vernield op Haamstede
645 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); noodlanding mei te Middenmeer en achtergelaten.
646 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); verbrand De Zilk
647 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); ook op vliegschool Soesterberg vanaf oktober 1939
648 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); vernield op Haamstede
649 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); achtergelaten op Haamstede

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd, [L3] Berfelo in MIP 1981-2 , [B5] Luchtv.kennis 1999-1 en 1999-2 en 1999-4 en 1998-3 en 1998-4 en 1998-5 en 1998-6 en 1969-9 en 1969-10,  [B37] Ver.Vleugels juli 2011

Opmerking: in Aviodrome staat de originele "634" (Fokker C.Vd )

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


2. LvA Fokker C.5 (C.V) (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
973

Cat 2.  LvA (ML)

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bommenrek details. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

C.5 E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

4. MLD Fokker C.5

Laatste update: 13 oktober 2021
1301

Cat 4.  MLD

Bij de MLD 24 stuks , Z1 t/m Z24
(zes MLD kisten bedoeld voor Nederlands Indië gingen in feite naar de ML-KNIL vanaf februari 1930. J1 t/m J6 ??)

De MLD had rond 1924 behoefte aan watervliegtuigen en dus was deze variant voorzien van drijvers (type C.Vw).
De eerste werd afgeleverd met drijvers, een Liberty motor van 400 pk en een "C" vleugel mid 1925. De "C" vleugel was langer dan de "B".
Daarna werd e.e.a gemodificeerd o.a. sterkere constructie en werd een Hispano Suiza 450 pk motor ingebouwd. Er bleven echter problemen met het drijver versie. Ondertussen werd een toestel met wielonderstel uitgetest vanaf oktober 1925. Besloten werd alle toestellen met wielen uit te rusten en in feite werd de drijver versie dus nooit operationeel gebruikt!

Er waren grote problemen met de levensduur van de Hispano Suiza motoren. Dit betekende dat toestellen aan de grond werden gezet; er werd een toestel getest met een Lorraine Dietrich motor van 450 pk. Deze beviel prima maar Hispano kwam juni 1927 met een verbeterde versie van de Hispano Suiza; deze verbeterde motor werd weer ingebouwd in de MLD toestellen.

Ingezet werden de wielversies als trainers etc. Maar ondertussen had de MLD dus nog geen watervliegtuigen.... 

 

c5c mld nationaalarchief 1

De C.Vc met regi Z-7. Foto: Nationaal Archief (used with permission). 


Registratiegegevens Fokker C.Vw MLD:
Deze toestellen zijn afgeleverd als drijvervliegtuig C.V W. Als zodanig voldeed 't niet, waarna ombouw tot C.V C volgde.
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Z-1 4866 1925 1938  
Z-2 4867 ? 1925 1938  
Z-3 4868 ? 1925 1934 omgebouwd in 1927 als torpedo test vliegtuig
Z-4 4869 ? 1925 1938 getest met een Lorraine Dietrich motor van 450 pk
Z-5 4870 ? 1925 01-08-1939 geleverd als wiel versie ? met Suiza motor
Z-6 4871 ? 1925 1938  

.

Registratiegegevens Fokker C.Vc MLD:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Z-7 4940 ? 1926 1934 In dienst medio 1926, Medio 1934 afgeschreven
Z-8 4941 ? 1926 1934 In dienst medio 1926, Medio 1934 afgeschreven
Z-9 4942 ? 1926 1930 In dienst medio 1926, Medio 1930 afgeschreven
Z-10 4943 ? 1926 1938  
Z-11 4944? 1926 1930  
Z-12 4945? 1926 1930  

.

Registratiegegevens Fokker C.Ve MLD:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Z-13 4946 ? 1926 1935 Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven
Z-14 4947 ? 1926 1930 Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven
Z-15 4948 ? 1926 1938 Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven
Z-16 4949 1926 1938 Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven
Z-17 4950 ? 1926 1930 Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven
Z-18 4951 ? 1926 24-02-1931 Contractdatum: 31/12/25. Verongelukt Marine Vliegkamp De Kooy
Z-19   1927 27-07-1932 Contractdatum: 30/12/26. Verongelukt bij Vaals
Z-20   1927 1938 Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven
Z-21   1927 1930 Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven
Z-22   1927 1930 Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven
Z-23   1927 1938 Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven
Z-24   1927 1938 Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 ,  [B5] Luchtv.kennis 1977-4 (enige info)

 Wie heeft meer detail info en wil die beschikbaar stellen? Graag, neem contact op met de Nedmil redactie...

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

4. MLD Fokker C.5 (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
968

Cat 4.  MLD

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

C.Vd . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met drijver C.Vw, deze configuratie voldeed niet en de kisten werden omgebouwd.  Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Oeps! De modelbouwer ziet mooi de onderkant . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Met dank aan het NIMH.

5. LA-KNIL Fokker C.5

Laatste update: 13 oktober 2021
1320

Cat 5. LA-KNIL

Verkenner
LA-KNIL in Indië 26 stuks:
C.Ve : 18 stuks, 1926-1940;  (notatie soms ook C.5e)
C.Vd:    8 stuks, 1930-1940; (notatie soms ook C.5d); (6 waren oorspronkelijk bedoeld voor de MLD maar gingen naar de LA-KNIL).

Besteld in 1924 werden de eerste serie toestellen voor Indië pas geleverd in 1926 na de nodige meningsverschillen tussen Fokker en het Ministerie van Koloniën. Voorzien van Napier motor. Later in 1929 volgden er nog 12 kisten.

De toestellen gebruikt o.a. bij de 1e en 2e VA vanaf Andir en de vliegschool Kalidjati. Maar ook gevlogen werd naar allerlei uithoeken in Indië waar ondertussen enige vliegvelden waren aangelegd. Het type voldeed uitstekend en de vliegers vlogen er graag mee. De kisten werden soms voor luchtpostdiensten gebruikt. Ook worden er langere verre missies uitgevoerd die soms wel dagen duurden.

Ter plaatse werd ontwikkeld een bommenwerper versie met bommenrichtapparatuur, radio etc voor maximaal 500 kg bommen. Er werd ook geëxperimenteerd met Bristol Jupiter VI motoren en later ook met de Curtiss Conqueror motor (van de P-6) als vervanging van de Napier motoren. Het vloog uitstekend met de Conqueror motor.

De C.Ve was tot in 1940 in gebruik en de ex-MLD kisten tot na 1940. 

fokker-c5-knil-mdv-fl

Toestel van waarschijnlijk het LA-KNIL; let op de andere motor.  Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

 

Registratiegegevens Fokker C.Ve bij de LA-KNIL:
Registraties Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
C.Ve 416 4936 ? eind 1926   Napier motor
C.Ve 425 4997 ? eind 1927   Napier motor
C.Ve 426 4998 ?     Napier motor
C.Ve 427 4999 ?     Napier motor
C.Ve 428 5000 ?     Napier motor
C.Ve 429 5098 ? 1929   Napier motor
C.Ve 430       Napier motor
C.Ve 431       Napier motor
C.Ve 432 5088 ?     Napier motor; mogelijk later de "Bokkepoten" met Messier onderstel 
met schokbrekers (ML-KNIL) 1933; ook voorzien later dan -D vleugel.
C.Ve 433       Napier motor
C.Ve 434 5103 ? 1929   Napier motor
C.Ve 435 5110 ?     Napier motor
C.Ve 436       Napier motor
C.Ve 437       Napier motor
C.Ve 438       Napier motor
C.Ve 439 5114 ? 1930   Napier motor
C.Ve 440 5115 ? 1930 Napier motor
C.Ve 441        later voorzien van -D  vleugel

er werden diverse losse vleugels "D" sets ook geleverd en een -e kist werd vaak later daarvan voorzien. 
.

Registratiegegevens Fokker C.Vd bij de LA-KNIL:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
C.Vd 441  5047 eind 1930   eerst een -e. Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 442       Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 443       Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 444       Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 445       Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 446 5052     Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 447       Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd.
C.Vd 448       Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd.
C.Vd 449       Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd.

  Bronnen o.a.   B17] Vlucht.tijd

Opmerking: er werden diverse losse vleugel "D" sets ook geleverd.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

5. LA-KNIL Fokker C.5 (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
946

Cat 5. LA-KNIL

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Marinevliegkamp Morokrembangan (Soerabaja). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Modelbouw Fokker C.5 (C.V)

Laatste update: 12 juni 2022
1999

MODELBOUW FOKKER C.V  (C.5)

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
C-Vd:
LF Models C.Vd
LF Models C.Vd ( als trainer )
Czech master kit 0144
Broplan
 ----------
C-VM E-wing:
LF Models C.Ve (conversie motorkap)
Broplan
 ---------
C-Vb:
Omega (resin, conversie vleugel)
LF Models (resin , needs nose conversion)
 ---------------
C-Ve:
LF models (S.6H)
PH model
Italian Kits (Romeo RO1, conversion nose+wing)
TopGun conversion (resin)
TruckerMate (C-Ve , conversion nodig) (vacu)
Airmodel conversion (vacu, diverse kits)
Alpha conversion (vacu) @
Geromy (resin) Dutch
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

BOXART

  • airmodel-fokker-c5e-72
  • broplan-fokker-c5-72
  • czech-fokker-c5-72
  • geromy-fokker-c5-48
  • lf-fokker-c5-trainer-72
  • lf-models-c5-7201
  • lf-models-c5e
  • lf-models-fokker-c5d-72
  • lf-models-fokker-c5e-72
  • omega-fokker-c5b-72
  • ph-model-fokker-c5e-72
  • topgun-fokker-c5e-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1)   < K22 > lichtgrijs < K22 > lichtgrijs   eerste schema, vlag op richtingsroer met rozetten. 
(2)   < K120> khaki < K120> khaki    
(3)   < K16 > bruin groen / dark slate grey < K108> LvA Blauw   prop houtkleurig; vaak rood-wit-blauw richtingsroer; metalen motorkap;
(4)   < K82> Fokker khaki < K82> Fokker khaki    LA-KNIL  Indië

 

OPMERKINGEN:

Er zijn diverse varianten van de C.V. Met andere vleugels en motoren. Zo had de C.V C ailerons die uitstaken, maar later werd deze vleugel aangepast. Het beste is te kijken naar foto's van het gewenste vliegtuig, de eventuele registratie, periode en daar het model bij te zoeken van de juiste versie. Veel 1/72 modellen zijn ooit uitgebracht van de diverse versies. Zo heeft LF kit #7204 een Jupiter motor en is LF kit #7203 de trainer versie. De LF kit #7209/#7210 voor de C.Ve moet worden omgebouwd voor de andere motor voor een Nederlandse kist.

 

Tip: IPMS lid Rob Hamann heeft van diverse modellen w.o. het 1/72 Omega model (waar wat kanttekeningen bij zijn te plaatsen) bouwverslagen staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl  [externe link]

 


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker CVD Kestrel LVA 1 
en meer...

  • Fokker_C-VC-MLD
  • Fokker_C-Vw-MLD
  • Fokker_CVD_Kestrel-LVA-1
  • Fokker_CVD_Kestrel-LVA-2
  • Fokker_CVD_Kestrel-LVA-3

fokker cvd sket

Schets van opbouw romp uit de jaren dertig. Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( F )
  5. Fokker C.5

Copyright © 2023 - IPMS Nederland