1355

Cat 2.  LvA (ML)

Bij de LvA vlogen  67 Fokker C.V kisten;

Een eerste bestelling voor de LvA volgde pas in 1925 met aflevering in 1926 (de Fokker C.VI werd eerst besteld). Diverse orders volgden. De kisten waren vanaf 1925 het belangrijkste vliegtuig in de LvA die bezig was met een vlootvernieuwing, te beginnen bij de verkenners.

Er waren verschillen tussen diverse Fokker C.V versies o.a. in de vleugel en toegepaste motor. De C.Vd vloog bij de LvA in het begin met een Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk.

Er waren diverse vleugels en motor opties in gebruik. Ook werd e.e.a omgebouwd;
serie 1: 16 stuks C.Vd , kenmerken 301 t/m 316 ; bedoeld als jager ; met Hispano Suiza motor van 450 pk;
serie 2: 10 stuks C.Vd, kenmerken 317 t/m 326; met Hispano Suiza motor van 450 pk;
serie 3: besteld in 1931: 5 stuks C.Vd, kenmerken 330 t/m 334 (later na modernisering 650 t/m 654); met Hispano Suiza 12md 500 pk motor;
serie 5: bestelling 1935: 5 stuks C.Vd, kenmerken 645 t/m 649 met RR Kestrel motor; Ook wel genoemd de C.Vd-RR ;
Verder: de LvA stelde later nog vier toestellen samen uit diverse onderdelen.

serie 4: vanaf 1932-1935  werden tientallen Fokker C.VI verkenners omgebouwd to Fokker C.V (nrs 590-622) en voorzien van de Rolls Royce Kestrel IIB of XI 650 pk motor. Verder werden 22 stuks C.V (nrs 302 t/m 324) voorzien van de Kestrel met een jager-verkenner taak; De "C.VI" aanduiding verviel; kenmerken 590 t/m 641; Verder kregen ze een nieuw geveerd Messier onderstel en een ander richtingsroer. Ze werden aangeduid als Fokker C.V (K). Het ging in totaal om zo'n 59 kisten die beschikbaar werden. 

Het type voldeed over het algemeen prima, was robuust al waren er wel problemen met de motoren en brandstofsysteem. Sommige kisten hadden 2 Browning M.36 mitrailleurs en een flink aantal bomrekken voor zo'n 16 scherfbommen. Ook een aantal werd gebruikt als lesvliegtuig op Haamstede, deze waren onbewapend. Bij de Duitse aanval in mei 1940 waren nog circa vijftig toestellen operationeel bij het Wapen der Militaire Luchtvaart als kern van vier verkenningsgroepen. Ze stonden op de velden Hilversum , Ruigenhoek (bij Noordwijkerhout) en Gilze-Rijen (en later Haamstede). Een aantal werden nog naar De Zilk overgeplaatst.

Er werden nog meer dan vijftig missies gevlogen tijdens de Duitse inval mei 1940, met name verkenningen maar ook wel enkele aanvallen uitgevoerd. Maar al snel was de strijd voorbij.


 

fokker-c5-mindef-author

LvA Fokker C.V.  Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-c5-3-mdv-author

Kist in het voormalige Aviodome op Schiphol. Dit is niet de originele 618, die ging verloren mei 1940 op haamstede. Dit is de originele "634" met het andere nummer. Deze kist ging latere naar het Aviodrome in Lelystad en werd weer voorzien van het orginele "634" schema met nummer en ML driehoeken.  Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-cv-hirs-arc2

Aan de vleugel hangen waarschijnlijk een tweetal windvanen. Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

                                                                                        

fokker-cv-hirs-arch6                                                                
Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

fokker c5 lvk 2

Fokker C.Vd eerst met Hispano-Suiza motor; Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker c5 lvk 3

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker c5 lvk 4

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker c5d lvk 1

C.Vd met wat lijkt een oranje richtingsroer. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker c5d lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker-c5d-mdv-ar3  .fokker-c5d-mdv-ar2

 In het Aviodrome Lelystad staat de originele "634"  (Fokker C.Vd ), waarvan hier een tweetal foto's met motordetail. Zie ook de IPMS NL Walkaround. Foto's: M.de Vreeze  (used with permission)


 

fokker-c5-02121924afokker-c5-02121924b

Krantenartikel uit Het Vaderland d.d. 02-12-1924 en het vervolg...  (Collectie M. de Vreeze)

fokker-c5-02121924c


 

Registratiegegevens Fokker C.V LvA:  ZIE OOK DE TABEL VAN FOKKER C.6 die werden omgebouwd
Eerste Registratie Latere registratie na ombouw
Datum eerst in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
301  n.v.t mei 1925 21-10-1927 ongeval Soesterberg en afgeschreven
302 629 mei 1925   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig
303  ? 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
304  n.v.t mei 1926 12-10-1933 neergestort na botsing met '325" bij Lienden; afgeschreven
305  ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
306  ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
307  ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
308 630 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig
309 627 mei 1926 mei 1940 later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig; buitgemaakt door Duitsers op Haamstede mei 1940
310 ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
311 638 mei 1926 mei 1940  later in 1936 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); waarschijnlijk vernield op Haamstede
312 634 mei 1926 mei 1940 later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); kwam door de oorlog in de studieverzameling TH Delft en daarna met no "618" voorzien (die echter op Haamstede verloren ging). In 1955 naar Aviodome en gerestaureerd en weer voorzien van originele no. "634" meidagen 1940; nu in Aviodrome Lelystad
313 632 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
314 ? mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
315 633 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
316 631 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
317 626 juli 1927 mei 1940 later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig; vernield op Haamstede
318 n.v.t juni 1926 16-06-1931 ongeval bij landing en augustus 1931 afgeschreven
319 ? juli 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
320 635 juni 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
321 ? juni 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
322 628 juni 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig
323 ? juli 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
324 ? juni 1927   schade juli 1934 en ter reparatie;  omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
325 n.v.t juni 1927 12-10-1933 botsing bij Lienden met "304" en verongelukt; afgeschreven
326 n.v.t juni 1927 12-04-1933 noodlanding door brand; juni 1933 afgeschreven
330 650 1932  mei 1940 C.Vd , in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; achtergebleven op Soesterberg
331 651 1932  mei 1940 C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; buitgemaakt op Schiphol door Duitsers
332 652 1932 14-05-1940 C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; verbrand op De Zilk
333 653 1932 jan 1940 C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; ongeval januari 1940 bij Wijk aan Zee en maart 1940 afgeschreven
334 654 1932 1940 ? C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie
 - 590 1935 ? 11-08-1937 omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); noodlanding Wageningen en afgeschreven
 - 591 1936 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); mei 1940 onklaar gemaakt
 - 592 1936 12-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); mei 1940 noodlanding Opheusden
 - 593 1936 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek bij Noordwijkerhout???
 - 594 1935 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op De Zilk
 - 595 1936 13-02-1940 ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); noodlanding, geen verdere info
 - 596 1936 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); buitgemaakt op Ypenburg
 - 597 1935 23-03-1937 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); ongeval tijdens landing; afgeschreven
 - 598 1935 ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 599 1935 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; buitgemaakt
 - 600 1935 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; ook als fotovliegtuig; achtergelaten op ?
 - 601 1934   ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 602 1936 16-11-1939 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); ongeval en afgeschreven
 - 603 1935 ? 13-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand bij aanval Haamstede 
 - 604 juni 1935 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); beschadigd en achtergelaten na luchtaanval Gilze-Rijen
 - 605 1935 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op Ruijgenhoek?
 - 606 1935 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); neergeschoten boven Schouwen-Duiveland
 - 607 1935 ?  mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); had landingsongeval 23-11-1938, ter reparatie
 - 608 1935  ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 609 1936? mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 610 1935 ? mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); had noodlanding 12-04-1940 bij Deurne, ter reparatie
 - 611 1935 sept 1939 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); voorzien van Kestrel IIB; diverse ongevallen. September 1939 ongeval Schiphol en afgeschreven
 - 612 1935 ? 12-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); neergehaald door Flak bij Grebbelinie en noodlanding bij Echteld
 - 613 1936 1939 ?? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 614 1935 ? 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI, werd C.Vd (behield registratie); luchtgevecht met Bf.110 en noodlanding bij Middelharnis
 - 615 1935 ? 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op Ruigenhoek?
 - 616 1935 ? 23-03-1936 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); landingsongeval en afgeschreven
 - 617 1936 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek?
 - 618 1935 13-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand aanval Haamstede;  (zie ook opmerking bij no. 634)
 - 619 1935 12-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); neergeschoten bij Rhenen en noodlanding
 - 620 1935 ? 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); achtergelaten op Gilze-Rijen
 - 621 1935 ? 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek?
 - 622 1935 ? 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); noodlanding bij Hoge Zwaluwe
??? 623 1935 ? omgebouwde Fokker C.Vd
??? 624 1935 ? 30-04-1940 omgebouwde Fokker C.Vd; noodlanding
een van bovenstaande 3xx serie 625 1935 mei 1940 omgebouwde C.Vd; stond bij Duitse inval op Gilze-Rijen
een van bovenstaande 3xx serie 635      
een van bovenstaande 3xx serie 637 1935 mei 1940 vernield op Haamstede
een van bovenstaande 3xx serie  639 1936 mei 1940 omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; noodlanding mei 1940 bij Doorn en achtergelaten
een van bovenstaande 3xx serie  640 1936 21-08-1936 omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; neergestort bij Hilversum, formeel afgeschreven 07-09-1936
een van bovenstaande 3xx serie  641 1936 mei 1940 omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; vernield op Haamstede
645 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); noodlanding mei te Middenmeer en achtergelaten.
646 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); verbrand De Zilk
647 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); ook op vliegschool Soesterberg vanaf oktober 1939
648 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); vernield op Haamstede
649 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); achtergelaten op Haamstede

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd, [L3] Berfelo in MIP 1981-2 , [B5] Luchtv.kennis 1999-1 en 1999-2 en 1999-4 en 1998-3 en 1998-4 en 1998-5 en 1998-6 en 1969-9 en 1969-10,  [B37] Ver.Vleugels juli 2011

Opmerking: in Aviodrome staat de originele "634" (Fokker C.Vd )

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)