Cat 2. LvA (ML)
Bij de LvA vlogen 67 Fokker C.V kisten;
Een eerste bestelling voor de LvA volgde pas in 1925 met aflevering in 1926 (de Fokker C.VI werd eerst besteld). Diverse orders volgden. De kisten waren vanaf 1925 het belangrijkste vliegtuig in de LvA die bezig was met een vlootvernieuwing, te beginnen bij de verkenners.
Er waren verschillen tussen diverse Fokker C.V versies o.a. in de vleugel en toegepaste motor. De C.Vd vloog bij de LvA in het begin met een Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk.
Er waren diverse vleugels en motor opties in gebruik. Ook werd e.e.a omgebouwd;
serie 1: 16 stuks C.Vd , kenmerken 301 t/m 316 ; bedoeld als jager ; met Hispano Suiza motor van 450 pk;
serie 2: 10 stuks C.Vd, kenmerken 317 t/m 326; met Hispano Suiza motor van 450 pk;
serie 3: besteld in 1931: 5 stuks C.Vd, kenmerken 330 t/m 334 (later na modernisering 650 t/m 654); met Hispano Suiza 12md 500 pk motor;
serie 5: bestelling 1935: 5 stuks C.Vd, kenmerken 645 t/m 649 met RR Kestrel motor; Ook wel genoemd de C.Vd-RR ;
Verder: de LvA stelde later nog vier toestellen samen uit diverse onderdelen.
serie 4: vanaf 1932-1935 werden tientallen Fokker C.VI verkenners omgebouwd to Fokker C.V (nrs 590-622) en voorzien van de Rolls Royce Kestrel IIB of XI 650 pk motor. Verder werden 22 stuks C.V (nrs 302 t/m 324) voorzien van de Kestrel met een jager-verkenner taak; De "C.VI" aanduiding verviel; kenmerken 590 t/m 641; Verder kregen ze een nieuw geveerd Messier onderstel en een ander richtingsroer. Ze werden aangeduid als Fokker C.V (K). Het ging in totaal om zo'n 59 kisten die beschikbaar werden.
Het type voldeed over het algemeen prima, was robuust al waren er wel problemen met de motoren en brandstofsysteem. Sommige kisten hadden 2 Browning M.36 mitrailleurs en een flink aantal bomrekken voor zo'n 16 scherfbommen. Ook een aantal werd gebruikt als lesvliegtuig op Haamstede, deze waren onbewapend. Bij de Duitse aanval in mei 1940 waren nog circa vijftig toestellen operationeel bij het Wapen der Militaire Luchtvaart als kern van vier verkenningsgroepen. Ze stonden op de velden Hilversum , Ruigenhoek (bij Noordwijkerhout) en Gilze-Rijen (en later Haamstede). Een aantal werden nog naar De Zilk overgeplaatst.
Er werden nog meer dan vijftig missies gevlogen tijdens de Duitse inval mei 1940, met name verkenningen maar ook wel enkele aanvallen uitgevoerd. Maar al snel was de strijd voorbij.
LvA Fokker C.V. Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Kist in het voormalige Aviodome op Schiphol. Dit is niet de originele 618, die ging verloren mei 1940 op haamstede. Dit is de originele "634" met het andere nummer. Deze kist ging latere naar het Aviodrome in Lelystad en werd weer voorzien van het orginele "634" schema met nummer en ML driehoeken. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Aan de vleugel hangen waarschijnlijk een tweetal windvanen. Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
Fokker C.Vd eerst met Hispano-Suiza motor; Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
C.Vd met wat lijkt een oranje richtingsroer. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
.
In het Aviodrome Lelystad staat de originele "634" (Fokker C.Vd ), waarvan hier een tweetal foto's met motordetail. Zie ook de IPMS NL Walkaround. Foto's: M.de Vreeze (used with permission)
Krantenartikel uit Het Vaderland d.d. 02-12-1924 en het vervolg... (Collectie M. de Vreeze)
Registratiegegevens Fokker C.V LvA: | ZIE OOK DE TABEL VAN FOKKER C.6 die werden omgebouwd | |||
Eerste Registratie | Latere registratie na ombouw |
Datum eerst in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
301 | n.v.t | mei 1925 | 21-10-1927 | ongeval Soesterberg en afgeschreven |
302 | 629 | mei 1925 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig |
|
303 | ? | 1926 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
304 | n.v.t | mei 1926 | 12-10-1933 | neergestort na botsing met '325" bij Lienden; afgeschreven |
305 | ? | mei 1926 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
306 | ? | mei 1926 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
307 | ? | mei 1926 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
308 | 630 | mei 1926 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig |
|
309 | 627 | mei 1926 | mei 1940 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig; buitgemaakt door Duitsers op Haamstede mei 1940 |
310 | ? | mei 1926 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
311 | 638 | mei 1926 | mei 1940 | later in 1936 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); waarschijnlijk vernield op Haamstede |
312 | 634 | mei 1926 | mei 1940 | later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); kwam door de oorlog in de studieverzameling TH Delft en daarna met no "618" voorzien (die echter op Haamstede verloren ging). In 1955 naar Aviodome en gerestaureerd en weer voorzien van originele no. "634" meidagen 1940; nu in Aviodrome Lelystad |
313 | 632 | mei 1926 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
314 | ? | mei 1926 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
315 | 633 | mei 1926 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
316 | 631 | mei 1926 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
317 | 626 | juli 1927 | mei 1940 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig; vernield op Haamstede |
318 | n.v.t | juni 1926 | 16-06-1931 | ongeval bij landing en augustus 1931 afgeschreven |
319 | ? | juli 1927 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
320 | 635 | juni 1927 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
321 | ? | juni 1927 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
322 | 628 | juni 1927 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig |
|
323 | ? | juli 1927 | later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) | |
324 | ? | juni 1927 | schade juli 1934 en ter reparatie; omgebouwd tot C.Vd (Kestrel) |
|
325 | n.v.t | juni 1927 | 12-10-1933 | botsing bij Lienden met "304" en verongelukt; afgeschreven |
326 | n.v.t | juni 1927 | 12-04-1933 | noodlanding door brand; juni 1933 afgeschreven |
330 | 650 | 1932 | mei 1940 | C.Vd , in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; achtergebleven op Soesterberg |
331 | 651 | 1932 | mei 1940 | C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; buitgemaakt op Schiphol door Duitsers |
332 | 652 | 1932 | 14-05-1940 | C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; verbrand op De Zilk |
333 | 653 | 1932 | jan 1940 | C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; ongeval januari 1940 bij Wijk aan Zee en maart 1940 afgeschreven |
334 | 654 | 1932 | 1940 ? | C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie |
- | 590 | 1935 ? | 11-08-1937 | omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); noodlanding Wageningen en afgeschreven |
- | 591 | 1936 | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); mei 1940 onklaar gemaakt |
- | 592 | 1936 | 12-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); mei 1940 noodlanding Opheusden |
- | 593 | 1936 | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek bij Noordwijkerhout??? |
- | 594 | 1935 | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op De Zilk |
- | 595 | 1936 | 13-02-1940 ? | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); noodlanding, geen verdere info |
- | 596 | 1936 | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); buitgemaakt op Ypenburg |
- | 597 | 1935 | 23-03-1937 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); ongeval tijdens landing; afgeschreven |
- | 598 | 1935 | ? | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie) |
- | 599 | 1935 | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; buitgemaakt |
- | 600 | 1935 | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; ook als fotovliegtuig; achtergelaten op ? |
- | 601 | 1934 | ? | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie) |
- | 602 | 1936 | 16-11-1939 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); ongeval en afgeschreven |
- | 603 | 1935 ? | 13-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand bij aanval Haamstede |
- | 604 | juni 1935 | 10-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); beschadigd en achtergelaten na luchtaanval Gilze-Rijen |
- | 605 | 1935 | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op Ruijgenhoek? |
- | 606 | 1935 | 10-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); neergeschoten boven Schouwen-Duiveland |
- | 607 | 1935 ? | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); had landingsongeval 23-11-1938, ter reparatie |
- | 608 | 1935 | ? | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie) |
- | 609 | 1936? | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie) |
- | 610 | 1935 ? | mei 1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); had noodlanding 12-04-1940 bij Deurne, ter reparatie |
- | 611 | 1935 | sept 1939 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); voorzien van Kestrel IIB; diverse ongevallen. September 1939 ongeval Schiphol en afgeschreven |
- | 612 | 1935 ? | 12-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); neergehaald door Flak bij Grebbelinie en noodlanding bij Echteld |
- | 613 | 1936 | 1939 ?? | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie) |
- | 614 | 1935 ? | 10-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI, werd C.Vd (behield registratie); luchtgevecht met Bf.110 en noodlanding bij Middelharnis |
- | 615 | 1935 ? | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op Ruigenhoek? |
- | 616 | 1935 ? | 23-03-1936 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); landingsongeval en afgeschreven |
- | 617 | 1936 | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek? |
- | 618 | 1935 | 13-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand aanval Haamstede; (zie ook opmerking bij no. 634) |
- | 619 | 1935 | 12-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); neergeschoten bij Rhenen en noodlanding |
- | 620 | 1935 ? | 10-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); achtergelaten op Gilze-Rijen |
- | 621 | 1935 ? | 14-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek? |
- | 622 | 1935 ? | 10-05-1940 | omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); noodlanding bij Hoge Zwaluwe |
??? | 623 | 1935 | ? | omgebouwde Fokker C.Vd |
??? | 624 | 1935 ? | 30-04-1940 | omgebouwde Fokker C.Vd; noodlanding |
een van bovenstaande 3xx serie | 625 | 1935 | mei 1940 | omgebouwde C.Vd; stond bij Duitse inval op Gilze-Rijen |
een van bovenstaande 3xx serie | 635 | |||
een van bovenstaande 3xx serie | 637 | 1935 | mei 1940 | vernield op Haamstede |
een van bovenstaande 3xx serie | 639 | 1936 | mei 1940 | omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; noodlanding mei 1940 bij Doorn en achtergelaten |
een van bovenstaande 3xx serie | 640 | 1936 | 21-08-1936 | omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; neergestort bij Hilversum, formeel afgeschreven 07-09-1936 |
een van bovenstaande 3xx serie | 641 | 1936 | mei 1940 | omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; vernield op Haamstede |
645 | - | 1935 | mei 1940 | nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); noodlanding mei te Middenmeer en achtergelaten. |
646 | - | 1935 | mei 1940 | nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); verbrand De Zilk |
647 | - | 1935 | mei 1940 | nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); ook op vliegschool Soesterberg vanaf oktober 1939 |
648 | - | 1935 | mei 1940 | nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); vernield op Haamstede |
649 | - | 1935 | mei 1940 | nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); achtergelaten op Haamstede |
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd, [L3] Berfelo in MIP 1981-2 , [B5] Luchtv.kennis 1999-1 en 1999-2 en 1999-4 en 1998-3 en 1998-4 en 1998-5 en 1998-6 en 1969-9 en 1969-10, [B37] Ver.Vleugels juli 2011
Opmerking: in Aviodrome staat de originele "634" (Fokker C.Vd )
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)