Cat 4. MLD
Bij de MLD 24 stuks , Z1 t/m Z24
(zes MLD kisten bedoeld voor Nederlands Indiƫ gingen in feite naar de ML-KNIL vanaf februari 1930. J1 t/m J6 ??)
De MLD had rond 1924 behoefte aan watervliegtuigen en dus was deze variant voorzien van drijvers (type C.Vw).
De eerste werd afgeleverd met drijvers, een Liberty motor van 400 pk en een "C" vleugel mid 1925. De "C" vleugel was langer dan de "B".
Daarna werd e.e.a gemodificeerd o.a. sterkere constructie en werd een Hispano Suiza 450 pk motor ingebouwd. Er bleven echter problemen met het drijver versie. Ondertussen werd een toestel met wielonderstel uitgetest vanaf oktober 1925. Besloten werd alle toestellen met wielen uit te rusten en in feite werd de drijver versie dus nooit operationeel gebruikt!
Er waren grote problemen met de levensduur van de Hispano Suiza motoren. Dit betekende dat toestellen aan de grond werden gezet; er werd een toestel getest met een Lorraine Dietrich motor van 450 pk. Deze beviel prima maar Hispano kwam juni 1927 met een verbeterde versie van de Hispano Suiza; deze verbeterde motor werd weer ingebouwd in de MLD toestellen.
Ingezet werden de wielversies als trainers etc. Maar ondertussen had de MLD dus nog geen watervliegtuigen....
De C.Vc met regi Z-7. Foto: Nationaal Archief (used with permission).
Registratiegegevens Fokker C.Vw MLD: | |||||
Deze toestellen zijn afgeleverd als drijvervliegtuig C.V W. Als zodanig voldeed 't niet, waarna ombouw tot C.V C volgde. | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
Z-1 | 4866 | 1925 | 1938 | ||
Z-2 | 4867 ? | 1925 | 1938 | ||
Z-3 | 4868 ? | 1925 | 1934 | omgebouwd in 1927 als torpedo test vliegtuig | |
Z-4 | 4869 ? | 1925 | 1938 | getest met een Lorraine Dietrich motor van 450 pk | |
Z-5 | 4870 ? | 1925 | 01-08-1939 | geleverd als wiel versie ? met Suiza motor | |
Z-6 | 4871 ? | 1925 | 1938 |
.
Registratiegegevens Fokker C.Vc MLD: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
Z-7 | 4940 ? | 1926 | 1934 | In dienst medio 1926, Medio 1934 afgeschreven |
Z-8 | 4941 ? | 1926 | 1934 | In dienst medio 1926, Medio 1934 afgeschreven |
Z-9 | 4942 ? | 1926 | 1930 | In dienst medio 1926, Medio 1930 afgeschreven |
Z-10 | 4943 ? | 1926 | 1938 | |
Z-11 | 4944? | 1926 | 1930 | |
Z-12 | 4945? | 1926 | 1930 |
.
Registratiegegevens Fokker C.Ve MLD: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
Z-13 | 4946 ? | 1926 | 1935 | Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven | |
Z-14 | 4947 ? | 1926 | 1930 | Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven | |
Z-15 | 4948 ? | 1926 | 1938 | Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven | |
Z-16 | 4949 | 1926 | 1938 | Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven | |
Z-17 | 4950 ? | 1926 | 1930 | Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven | |
Z-18 | 4951 ? | 1926 | 24-02-1931 | Contractdatum: 31/12/25. Verongelukt Marine Vliegkamp De Kooy | |
Z-19 | 1927 | 27-07-1932 | Contractdatum: 30/12/26. Verongelukt bij Vaals | ||
Z-20 | 1927 | 1938 | Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven | ||
Z-21 | 1927 | 1930 | Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven | ||
Z-22 | 1927 | 1930 | Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven | ||
Z-23 | 1927 | 1938 | Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven | ||
Z-24 | 1927 | 1938 | Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1977-4 (enige info)
Wie heeft meer detail info en wil die beschikbaar stellen? Graag, neem contact op met de Nedmil redactie...
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)