Cat 5. LA-KNIL
Verkenner
LA-KNIL in Indië 26 stuks:
C.Ve : 18 stuks, 1926-1940; (notatie soms ook C.5e)
C.Vd: 8 stuks, 1930-1940; (notatie soms ook C.5d); (6 waren oorspronkelijk bedoeld voor de MLD maar gingen naar de LA-KNIL).
Besteld in 1924 werden de eerste serie toestellen voor Indië pas geleverd in 1926 na de nodige meningsverschillen tussen Fokker en het Ministerie van Koloniën. Voorzien van Napier motor. Later in 1929 volgden er nog 12 kisten.
De toestellen gebruikt o.a. bij de 1e en 2e VA vanaf Andir en de vliegschool Kalidjati. Maar ook gevlogen werd naar allerlei uithoeken in Indië waar ondertussen enige vliegvelden waren aangelegd. Het type voldeed uitstekend en de vliegers vlogen er graag mee. De kisten werden soms voor luchtpostdiensten gebruikt. Ook worden er langere verre missies uitgevoerd die soms wel dagen duurden.
Ter plaatse werd ontwikkeld een bommenwerper versie met bommenrichtapparatuur, radio etc voor maximaal 500 kg bommen. Er werd ook geëxperimenteerd met Bristol Jupiter VI motoren en later ook met de Curtiss Conqueror motor (van de P-6) als vervanging van de Napier motoren. Het vloog uitstekend met de Conqueror motor.
De C.Ve was tot in 1940 in gebruik en de ex-MLD kisten tot na 1940.
Toestel van waarschijnlijk het LA-KNIL; let op de andere motor. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens Fokker C.Ve bij de LA-KNIL: | |||||
Registraties | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
C.Ve 416 | 4936 ? | eind 1926 | Napier motor | ||
C.Ve 425 | 4997 ? | eind 1927 | Napier motor | ||
C.Ve 426 | 4998 ? | Napier motor | |||
C.Ve 427 | 4999 ? | Napier motor | |||
C.Ve 428 | 5000 ? | Napier motor | |||
C.Ve 429 | 5098 ? | 1929 | Napier motor | ||
C.Ve 430 | Napier motor | ||||
C.Ve 431 | Napier motor | ||||
C.Ve 432 | 5088 ? | Napier motor; mogelijk later de "Bokkepoten" met Messier onderstel met schokbrekers (ML-KNIL) 1933; ook voorzien later dan -D vleugel. |
|||
C.Ve 433 | Napier motor | ||||
C.Ve 434 | 5103 ? | 1929 | Napier motor | ||
C.Ve 435 | 5110 ? | Napier motor | |||
C.Ve 436 | Napier motor | ||||
C.Ve 437 | Napier motor | ||||
C.Ve 438 | Napier motor | ||||
C.Ve 439 | 5114 ? | 1930 | Napier motor | ||
C.Ve 440 | 5115 ? | 1930 | Napier motor | ||
C.Ve 441 | later voorzien van -D vleugel |
er werden diverse losse vleugels "D" sets ook geleverd en een -e kist werd vaak later daarvan voorzien.
.
Registratiegegevens Fokker C.Vd bij de LA-KNIL: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
C.Vd 441 | 5047 | eind 1930 | eerst een -e. Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | ||
C.Vd 442 | Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | ||||
C.Vd 443 | Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | ||||
C.Vd 444 | Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | ||||
C.Vd 445 | Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | ||||
C.Vd 446 | 5052 | Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor | |||
C.Vd 447 | Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd. | ||||
C.Vd 448 | Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd. | ||||
C.Vd 449 | Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd. |
Bronnen o.a. B17] Vlucht.tijd
Opmerking: er werden diverse losse vleugel "D" sets ook geleverd.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)