Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding C.5    , (C.V)
Cat 2, 4, 5 --  totaal 125 stuks
 


fokker-c5-1-profile

         tekening (bron unknown)

Informatie:

Fokker C.V toestel werd ontwikkeld na de C.IV (met welk type grote problemen en onenigheden waren tussen Fokker en het ministerie van Kolonien). Het C.V type uit 1924 werd niet (direct) besteld maar er volgde ontwikkeling van de C.VI.
Het was een verkenner en lichte bommenwerper met diverse varianten en ook werd het soms beschouwd als "jager".
Typische Fokker bouwwijze met staalbuisromp met linnen en houten vleugel welke eenvoudig te monteren was. Zo waren er 5 typen vleugels en diverse motoren in gebruik en de stijlen varieerden: D-vleugels hadden V-stijlen, de E-vleugels hadden N-stijlen.

In de jaren dertig werden veel toestellen "gemoderniseerd" met een Rolls Royce Kestrel motor.  Ook vele Fokker C.VI kisten werden omgebouwd tot C.V.

Enige gegevens:

C.V.b: spanwijdte 13,32 m (export).

C.V.c: 
spanwijdte 14,63 m bovenvleugel met ailerons die uitstaken, maar later werd deze vleugel aangepast. 
spanwijdte ondervleugel 11,74 m 
Lengte: 9,61 m
Hispano suiza 450 pk
Leeggewicht: 1440 kg
Max gewicht: 2440 kg
Max snelheid: 220 km/u
1 tot 2 machinegeweren
 
C.V.d: (jager en taktische verkenner):
spanwijdte 12,50 m met een vleugel oppervlakte van circa 28,8 m2 .; taps toelopende vleugel identiek als de Fokker C.VI;
Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk. (vanaf 1934 Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk).
 
C.V.e: (bommenwerper en verkenner):
spanwijdte 15,30 m met een vleugeloppervlakte 39,3 m2 .(sterk vergrootte tapse vleugel);
Napier Lion 450 pk
Max gewicht 2420 kg

De C.Vw was een watervliegtuig versie met 2 drijvers maar dat voldeed niet en die werden weer omgebouwd tot 'land-versie".

In 1925 kwam er een order uit Denemarken en aldaar werd het type ook in licentie gebouwd met uiteindelijk de Bristol Jupiter VII motor en later vanaf 1933 gemoderniseerd met Bristol Pegasus motor. Er werden meer dan 150 C.V's gebouwd door Fokker zelf, inclusief de nodige export naar o.a. Zweden (met aanduiding S-6 en 45 kisten door CVM Malmstatt in licentiebouw) en afleveringen naar Noorwegen.


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP H.G. Berfelo 1981-2 . IPMS Nederland
Maandblad Luchtvaart . dec-1993 / feb-1994 . Casius en Postma
Fokker C.5, C.6, C.9 types F. Gerdessen Luchtvaartkennis 1998-3 e.v Afd. Luchtvaartkennis
Fokker C.V G.H. Kamphuis profile no.87 1966 Profile publ.
Fokker C.V E. Hoogschagen Verenigde Vleugels juli 2011 2011 Verenigde vleugels
Fokker C.V, ontwikkeling, gebruik, ondergang E. Hoogschagen ISBN 9789086160730 2011 ViolAero   

.

Websites:

FOTO GALERIJ:

  • c5c-mld-nationaalarchief-1
  • fokker-c5-02121924a
  • fokker-c5-02121924b
  • fokker-c5-02121924c
  • fokker-c5-1-profile
  • fokker-c5-3-mdv-author
  • fokker-c5-drawing2
  • fokker-c5-jupiter-mdvarc
  • fokker-c5-knil-mdv-fl
  • fokker-c5-lvk-2
  • fokker-c5-lvk-3
  • fokker-c5-lvk-4
  • fokker-c5-mdv-aut6
  • fokker-c5-mindef-author
  • fokker-c5d-lvk-1
  • fokker-c5d-lvk-2
  • fokker-c5d-mdv-ar2
  • fokker-c5d-mdv-ar3
  • fokker-c5d-mdv-fl
  • fokker-cv-hirs-arc2
  • fokker-cv-hirs-arch6

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze