INFO Fokker C.7w
- 1526
...
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | C.7w (C.VII w) |
Cat 4 -- totaal 30 stuks |
tekening via Luchtvaartkennis voor Indische MLD versie
Informatie:
Fokker drijvervliegtuig voor 2 man. In 1928 kwam de drijverversie van de C.VII met drijvers van aluminium of hout. De cockpit had natuurlijk een dubbele les besturing. De bovenvleugel bestond uit een stuk en het was vrij groot. Daardoor was dat nogal eens lastig bij het aanboord nemen van kruisers. Alleen de MLD heeft dit type ooit gebruikt. Type aanduiding met drijvers was C.VIIw. Er waren wel vier uitvoeringen van het kielvlak met richtingsroer die vanaf rond eind 1930 werd gestandaardiseerd, hetgeen in Nederland en in Indië werd uitgevoerd. Ook werd het drijveronderstel versterkt.
Armstrong Siddeley Lynx 225 pk motor (Indie) of Lorraine Mizar 280 pk motor (NL)
Spanwijdte: 12,90 m
Lengte: 9,55 m
Max snelheid: circa 160 km/u
Leeggewicht: 1200 kg
Max startgewicht: 1700 kg
Vliegbereik: 800 km
2 mitrailleurs bij de waarnemer
Literatuur: | ||||
70 jaar MLD | Geldhof. | Eisma uitgeverij |
.. | 1987 |
Fokker C.VII w , de staart | Geldhof | Luchtvaartkennis | 1997-2 |
.
Websites: |
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Fokker C.7w
- 1833
Cat. 4. MLD
30 bij de MLD in dienst.
kenmerken V1-V12 als marine boordvliegtuig Indië en
kenmerken L1-L18 lesvliegtuigen in Nederland (1930-1940)
Mei 1928 volgde een eerste bestelling van de verkenner boordvliegtuigen. De C.VIIw verving de Berkel en werden ook op kruisers van de marine gebruikt. In 1930 - 1931 volgde weer een order voor lesvliegtuigen voor gebruik op De Mok. Deze voldeden prima en ze bleven tot de uitbraak van de oorlog in gebruik.
Bij de Japanse aanval maart 1942 op Nederlands Indië werden de aldaar zijnde toestellen onbruikbaar gemaakt.
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Strandtafereeltje. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratiegegevens: Fokker C.VII MLD
|
|||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
V-1 | 08-10-1928 | 01-12-1938 | Contractdatum: 10-05-28. Had nog eerst het oude oorspronkelijke kielvlak. boordvliegtuig gebruikt in Indie. December 1938 afgeschreven | ||
V-2 | 01-01-1929 | 01-03-1942 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929. boordvliegtuig gebruikt in Indie. | ||
V-3 | 01-01-1929 | 01-03-1942 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929. boordvliegtuig gebruikt in Indie. | ||
V-4 | 01-01-1929 | 01-03-1942 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929. boordvliegtuig gebruikt in Indie. | ||
V-5 | 01-01-1929 | 01-03-1942 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929. boordvliegtuig gebruikt in Indie. | ||
V-6 | 01-01-1929 | 01-01-1939 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929. boordvliegtuig gebruikt in Indie. Jan 1939 afgeschreven | ||
V-7 | 01-01-1929 | 01-03-1942 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929. boordvliegtuig gebruikt in Indie. Vernietigd door eigen personeel | ||
V-8 | 01-01-1929 | 01-03-1942 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929. boordvliegtuig gebruikt in Indie. Vernietigd door eigen personeel | ||
V-9 | 01-01-1929 | 15-05-1941 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929; Verongelukt bij Marine Vliegkamp Morokrembangang | ||
V-10 | 01-01-1929 | 01-12-1939 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929. boordvliegtuig gebruikt in Indie. Dec 1939 afgeschreven | ||
V-11 | 01-01-1929 | 01-12-1939 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929. boordvliegtuig gebruikt in Indie. Afgeschreven | ||
V-12 | 01-01-1929 | 01-01-1939 | Contractdatum: 31-12-28. In dienst medio 1929. boordvliegtuig gebruikt in Indie. Jan 1939 afgeschreven | ||
- | - | - | - | ||
L-1 | 01-10-1930 | 23-08-1938 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; ongeval Schellingwoude | ||
L-2 | 01-10-1930 | 10-05-1940 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; | ||
L-3 | 01-10-1930 | 10-05-1940 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; | ||
L-4 | 01-10-1930 | 10-05-1940 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; | ||
L-5 | 01-10-1930 | 10-05-1940 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; | ||
L-6 | 01-10-1930 | 08-07-1938 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; ongeval Kampen | ||
L-7 | 01-10-1930 | 10-05-1940 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; | ||
L-8 | 01-10-1930 | 10-05-1940 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; | ||
L-9 | 01-10-1930 | 10-05-1940 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; | ||
L-10 | 01-10-1930 | 08-07-1938 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1931; ongeval Schellingwoude | ||
L-11 | 01-10-1930 | 10-05-1940 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; afgeschreven | ||
L-12 | 01-10-1930 | 25-04-1939 | Contractdatum: 15/12/30. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. In dienst okt. 1930; | ||
L-13 | 26-04-1932 | 10-05-1940 | Contractdatum: 03/11/31. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. Vernietigd op Marine Vliegkamp De Mok. | ||
L-14 | 26-04-1932 | 10-05-1940 | Contractdatum: 03/11/31. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. Vernietigd op Marine Vliegkamp De Mok. | ||
L-15 | 26-04-1932 | 12-05-1938 | Contractdatum: 03/11/31. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. Verongelukt Marsdiep | ||
L-16 | 26-04-1932 | 10-05-1940 | Contractdatum: 03/11/31. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. Afgeschreven ongeval Marsdiep | ||
L-17 | 17-08-1932 | 10-05-1940 | Contractdatum: 03/11/31. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. | ||
L-18 | 25-08-1932 | 10-05-1940 | Contractdatum: 03/11/31. gebruikt al lesvliegtuig in Nederland. Vernietigd op Marine Vliegkamp De Mok. |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1977-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Fokker C.7w (foto bijlage)
- 1311
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
"V-1" met nog het oorspronkelijke kielvlak; dit werd later aangepast voor betere stabiliteit; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Weer de "V-1" . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De "V-1" met nog het oorspronkelijke kielvlak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier de standaard kist. Het kielvlak is duidelijk anders dan bij de "V-1". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Aan boord Hr.Ms Piet Hein; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Gaat dat goed? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Bij de Hr.Ms. Van Nes; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Fokker C-VII W lichte zeeverkenners bij MVK Morokrembangan; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail van de motor; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Als boordvliegtuig a/b van het gemilitariseerde Gouvernementsvaartuig Hr.Ms Reiger; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
op de Mok ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In Indie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
a/b Hr.Ms Piet Hein; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op De Mok , Texel en het vliegtuig op de achtergrond maakt een riskante duikvlucht! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In Indie bij Morokrembangan, Indie; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker C.7
- 1695
MODELBOUW FOKKER C.VII
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Choroszy (resin)
CMK (resin)
|
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
BOXART
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) |
|
||||
Schema |
Algemeen |
Kleur boven- en zijkanten |
Kleur onderzijde |
Details |
Opmerkingen |
(1) |
. |
< K28 > North sea grey varnish |
< K28 > North sea grey varnish |
|
oranje bollen of roundels. (een klein aantal toestellen zijn september 1939 voorzien van oranjebollen met een zwarte rond eromheen. dit waren proeven om de herkenbaarheid te vergroten) |
.
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)