INFO Fokker D.16 (D.XVI)
- 1808
..
Fabriek | Fokker |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | D.16 ( D.XVI ) |
Cat 2 , 5 -- totaal 17 stuks |
Informatie:
Fokker eendekker jager uit 1929 na een vraag van de LvA als beoogd opvolger van de zeer goede maar al weer verouderde D.VII uit de Eerste Wereldoorlog. Uiteraard had de D.XVI betere prestaties en het prototype vloog juli 1929.
Typische Fokker gemengde bouwwijze met staalbuizen met doek romp en houten vleugel. Meerdere motor opties.
Lengte: 7.34 m
Leeggewicht: circa 1000 kg
Maximum startgewicht: circa 1475 kg
Maximum snelheid: circa 320 km/u met Jaguar VIIa motor met 460 pk
Vliegduur: circa 3 1/2 uur
AS Jaguar stermotor met 460 pk
2x Vickers M20 mitrailleurs, later FN M36 browning
.
Literatuur:
|
||||
Fokker D.16
|
Frits Gerdessen
|
Stichting vrienden MLM
|
|
|
KLu vliegtuigen
|
Wim Schoenmaker en Thijs Postma
|
De Alk
|
|
1987
|
.
Websites:
|
-
|
.
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
2. LvA Fokker D.16
- 1510
Cat 2. LvA
14 stuks, kenmerken 275 t/m 288 (inclusief het proto 275); 1930-1939
Vanaf 1929 werden de toestellen afgeleverd, waarvan de eersten een Jaguar motor hadden die veel problemen gaf. Een motor moest vaak worden gereviseerd ruim voor het beoogde aantal vlieguren. Verder waren er de nodige afschrijvingen maar uiteindelijk heeft de LvA gevlogen met 17 toestellen met her-registraties. Er waren ook trillingsproblemen met de vleugels veroorzaakt door onbalans van de ailerons. Dit werd verholpen. Motoren werden veelvuldig in- en uitgebouwd en "opgevlogen". Het lijkt ook dat er soms wel of geen lange uitlaatpijp (links of rechts) gemonteerd was.
Het toestel was tot circa 1939 in dienst en bij de meidagen van 1940 ten tijde van de Duitse aanval niet meer in gebruik.
------------
(Eén toestel , de F-32, c/n 5240 , werd getest voor de LA-KNIL uitgerust met Curtiss Conqueror V1570 motor. Er was een crash op maart 1931 op Schiphol en het bleef bij dit experiment.)
Fokker D.XVI toestellen op een rijtje. Toestel voor heeft wel lange uitlaatpijp. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
.. en hier niet de lange uitlaatpijp. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratie
|
Constructienummer
romp/vleugel
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
275
|
5167/5214
|
feb 1934
|
1939
|
prototype vloog juli 1929 ; Jaguar motor
|
|
5168/5215
|
feb 1930
|
okt 1930
|
276 (I) was proto; verkocht Roemenie
|
276 (II)
|
5271/5304
|
april 1930
|
15-01-1932
|
herregistratie; kreeg Panther motor maar deze is wellicht later vervangen. Ongeluk bij flutter en crash Soesterberg
|
276 (III)
|
5325 / 5314+5394
|
feb 1934
|
23 sept 1935
|
botsing met 283, crash.
|
277
|
5272/5305
|
juli 1931
|
mei 1940
|
Jaguar motor eerst, voorzien van Panther motor juli 1932 en hoogterecord 9587 m hoogte in juni 1932; 1935 weer andere Panther motor en driebladige prop (geen bewapening); ook bij vliegschool gebruikt en op
Texel buitgemaakt door Duitsers
|
278
|
5273/5306
|
aug 1931
|
juli 1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; ook bij vliegschool gebruikt; versleten
|
279 (I)
|
5274/5307
|
juli 1931 ?
|
07-09-1932
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; crash Soesterberg
|
279 (II)
|
-
|
feb 1934
|
maart 1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na motorstoring en ongeluk in sloot
|
280
|
5275/5308
|
sept 1932
|
juli 1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
281
|
5276/5309
|
juli 1931
|
1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
282
|
5277/5310
|
juli 1931
|
1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
283 (I)
|
5278/5311
|
aug 1931
|
17-01-1933
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na ongeval Soesterberg
|
283 (II)
|
-
|
feb 1934
|
1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
284
|
5279/5312
|
aug 1931
|
21-04-1934
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na crash Waalhaven
|
285
|
5280/5313
|
sept 1931
|
1938
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
286
|
5281/5314
|
sept 1931
|
nov 1938
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
287
|
5282/5315
|
sept 1931
|
nov 1938
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
288
|
5283/5316
|
sept 1931
|
14-03-1935
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven ongeval Gilze-Rijen
|
289
|
5240/5276
|
aug 1930
|
20-03-1931
|
LA-KNIL test met nummer "F-32", uitgerust met Curtiss Conqueror V1570 motor;
crash Schiphol
|
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1989-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
2. LvA Fokker D.16 (foto bijlage)
- 1229
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Experimenteel toestel met Curtiss Conqueror motor met afwijkende motorkap ook. Kist is maart 1931 neergestort. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Weer het toestel met Curtiss Conqueror motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De test Fokker D.XVI met Conqueror motor voor ML-KNIL. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
nog een foto van deze test kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Deze kist is verbouwd 1935 en heeft 3 bladige prop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
nog een foto van de driebladige kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
en... nog een foto van de driebladige kist en met geen lange uitlaatpijp. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier zijn de roundels bovenop de vleugel goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier zit geen lange uitlaatpijp rechts maar wel de extra cowling achteraan motorkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier zit een extra cowling plaat achter aan de motorkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met extra cowling achteraan motorkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De motor is hier goed te zien en de uitlaatpijp zit echt "naast"de romp..... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Let op de lange uitlaat pijp op deze kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op de schiettest baan Soesterberg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Fokker D-16 prototype circa 1929 met ook 2 stangen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Hier zijn nog twee stangen te zien i.p.v spandraden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Fokker D.16 (D.XVI)
- 1753
Modelbouw Fokker D.XVI (D.16)
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Omega
MW Models (resin)
|
.
|
.
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);
BOXART:
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
|
|
||||
Schema
|
Algemeen
|
Kleur boven- en zijkanten
|
Kleur onderzijde
|
Details
|
Opmerkingen
|
(a) LvA
|
|
<K120> Khaki
|
<K120> Khaki
of
< K108 > LvA Blauw ????
|
|
|
Tip: IPMS lid Rob Hamann heeft van diverse 1/72 modellen bouwverslagen staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl [externe link]. Kijk ook naar zijn bouwverslagje hier op de Regioavond ZH pagina
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)