Cat 2. LvA

14 stuks, kenmerken 275 t/m 288 (inclusief het proto 275);  1930-1939

Vanaf 1929 werden de toestellen afgeleverd, waarvan de eersten een Jaguar motor hadden die veel problemen gaf. Een motor moest vaak worden gereviseerd ruim voor het beoogde aantal vlieguren. Verder waren er de nodige afschrijvingen maar uiteindelijk heeft de LvA gevlogen met 17 toestellen met her-registraties. Er waren ook trillingsproblemen met de vleugels veroorzaakt door onbalans van de ailerons. Dit werd verholpen.  Motoren werden veelvuldig in- en uitgebouwd en "opgevlogen".  Het lijkt ook dat er soms wel of geen lange uitlaatpijp (links of rechts) gemonteerd was.

Het toestel was tot circa 1939 in dienst en bij de meidagen van 1940 ten tijde van de Duitse aanval niet meer in gebruik.

 ------------

(EĆ©n toestel , de F-32, c/n 5240 , werd getest voor de LA-KNIL uitgerust met Curtiss Conqueror V1570 motor. Er was een crash op maart 1931 op Schiphol en het bleef bij dit experiment.)


fokker-d16-mindef-arc

Fokker D.XVI toestellen op een rijtje. Toestel voor heeft wel lange uitlaatpijp. Foto: Archief Ministerie van Defensie  (used with permission)

fokker-d16-mindef

.. en hier niet de lange uitlaatpijp. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-d16-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker d16 lvk 1

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


 

Registratie
Constructienummer
romp/vleugel
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
275
5167/5214
feb 1934
1939
prototype vloog juli 1929 ; Jaguar motor
5168/5215
feb 1930
okt 1930
276 (I) was proto; verkocht Roemenie
276 (II)
5271/5304
april 1930
15-01-1932
herregistratie; kreeg Panther motor maar deze is wellicht later vervangen. Ongeluk bij flutter en crash Soesterberg
276 (III)
5325 / 5314+5394
feb 1934
23 sept 1935
botsing met 283, crash.
277
5272/5305
juli 1931
mei 1940
Jaguar motor eerst, voorzien van Panther motor juli 1932 en hoogterecord 9587 m hoogte in juni 1932; 1935 weer andere Panther motor en driebladige prop (geen bewapening); ook bij vliegschool gebruikt en op
Texel buitgemaakt door Duitsers
278
5273/5306
aug 1931
juli 1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; ook bij vliegschool gebruikt; versleten
279 (I)
5274/5307
juli 1931 ?
07-09-1932
Armstrong Siddeley Jaguar motor; crash Soesterberg
279 (II)
feb 1934
maart 1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na motorstoring en ongeluk in sloot
280
5275/5308
sept 1932
juli 1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
281
5276/5309
juli 1931
1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
282
5277/5310
juli 1931
1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
283 (I)
5278/5311
aug 1931
17-01-1933
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na ongeval Soesterberg
283 (II)
feb 1934
1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
284
5279/5312
aug 1931
21-04-1934
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na crash Waalhaven
285
5280/5313
sept 1931
1938
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
286
5281/5314
sept 1931
nov 1938
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
287
5282/5315
sept 1931
nov 1938
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
288
5283/5316
sept 1931
14-03-1935
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven ongeval Gilze-Rijen
289
5240/5276
aug 1930
20-03-1931
LA-KNIL test met nummer "F-32", uitgerust met Curtiss Conqueror V1570 motor;
crash Schiphol

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1989-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)