Cat 2. LvA
14 stuks, kenmerken 275 t/m 288 (inclusief het proto 275); 1930-1939
Vanaf 1929 werden de toestellen afgeleverd, waarvan de eersten een Jaguar motor hadden die veel problemen gaf. Een motor moest vaak worden gereviseerd ruim voor het beoogde aantal vlieguren. Verder waren er de nodige afschrijvingen maar uiteindelijk heeft de LvA gevlogen met 17 toestellen met her-registraties. Er waren ook trillingsproblemen met de vleugels veroorzaakt door onbalans van de ailerons. Dit werd verholpen. Motoren werden veelvuldig in- en uitgebouwd en "opgevlogen". Het lijkt ook dat er soms wel of geen lange uitlaatpijp (links of rechts) gemonteerd was.
Het toestel was tot circa 1939 in dienst en bij de meidagen van 1940 ten tijde van de Duitse aanval niet meer in gebruik.
------------
(EĆ©n toestel , de F-32, c/n 5240 , werd getest voor de LA-KNIL uitgerust met Curtiss Conqueror V1570 motor. Er was een crash op maart 1931 op Schiphol en het bleef bij dit experiment.)
Fokker D.XVI toestellen op een rijtje. Toestel voor heeft wel lange uitlaatpijp. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
.. en hier niet de lange uitlaatpijp. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Registratie
|
Constructienummer
romp/vleugel
|
Datum in dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
275
|
5167/5214
|
feb 1934
|
1939
|
prototype vloog juli 1929 ; Jaguar motor
|
|
5168/5215
|
feb 1930
|
okt 1930
|
276 (I) was proto; verkocht Roemenie
|
276 (II)
|
5271/5304
|
april 1930
|
15-01-1932
|
herregistratie; kreeg Panther motor maar deze is wellicht later vervangen. Ongeluk bij flutter en crash Soesterberg
|
276 (III)
|
5325 / 5314+5394
|
feb 1934
|
23 sept 1935
|
botsing met 283, crash.
|
277
|
5272/5305
|
juli 1931
|
mei 1940
|
Jaguar motor eerst, voorzien van Panther motor juli 1932 en hoogterecord 9587 m hoogte in juni 1932; 1935 weer andere Panther motor en driebladige prop (geen bewapening); ook bij vliegschool gebruikt en op
Texel buitgemaakt door Duitsers
|
278
|
5273/5306
|
aug 1931
|
juli 1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; ook bij vliegschool gebruikt; versleten
|
279 (I)
|
5274/5307
|
juli 1931 ?
|
07-09-1932
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; crash Soesterberg
|
279 (II)
|
-
|
feb 1934
|
maart 1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na motorstoring en ongeluk in sloot
|
280
|
5275/5308
|
sept 1932
|
juli 1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
281
|
5276/5309
|
juli 1931
|
1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
282
|
5277/5310
|
juli 1931
|
1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
283 (I)
|
5278/5311
|
aug 1931
|
17-01-1933
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na ongeval Soesterberg
|
283 (II)
|
-
|
feb 1934
|
1939
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
284
|
5279/5312
|
aug 1931
|
21-04-1934
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na crash Waalhaven
|
285
|
5280/5313
|
sept 1931
|
1938
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
286
|
5281/5314
|
sept 1931
|
nov 1938
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
287
|
5282/5315
|
sept 1931
|
nov 1938
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
|
288
|
5283/5316
|
sept 1931
|
14-03-1935
|
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven ongeval Gilze-Rijen
|
289
|
5240/5276
|
aug 1930
|
20-03-1931
|
LA-KNIL test met nummer "F-32", uitgerust met Curtiss Conqueror V1570 motor;
crash Schiphol
|
Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1989-4
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)