IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Agusta Westland AW189
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Fokker D.16

  • INFO Fokker D.16 (D.XVI)
  • 2. LvA Fokker D.16
  • 2. LvA Fokker D.16 (foto bijlage)
  • Modelbouw Fokker D.16 (D.XVI)

google translate

INFO Fokker D.16 (D.XVI)

Laatste update: 26 oktober 2021
1329

..

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding D.16 ( D.XVI )
Cat 2 , 5 --  totaal 17 stuks
 

 

fokker-d16-profile 

Informatie:

Fokker eendekker jager uit 1929 na een vraag van de LvA als beoogd opvolger van de zeer goede maar al weer verouderde D.VII uit de Eerste Wereldoorlog. Uiteraard had de D.XVI betere prestaties en het prototype vloog juli 1929.
Typische Fokker gemengde bouwwijze met staalbuizen met doek romp en houten vleugel. Meerdere motor opties. 

Gegevens:
Spanwijdte: 9.40 m bovenvleugel / 7,12 m ondervleugel
Lengte: 7.34 m
Leeggewicht: circa 1000 kg
Maximum startgewicht: circa 1475 kg
Maximum snelheid: circa 320 km/u met Jaguar VIIa motor met 460 pk
Vliegduur: circa 3 1/2 uur
AS Jaguar stermotor met 460 pk
2x Vickers M20 mitrailleurs, later FN M36 browning
 
Meestal voorzien met Jaguar motor; test met AS Panther motor van 590 pk in 1 toestel en deze had een mooi NACA stroomlijnkap; de lange uitlaatpijpen konden ook gedemonteerd zijn. Eén kist getest voor LA-KNIL met Curtiss Conqueror motor.

.

Literatuur:
Fokker D.16
Frits Gerdessen
Stichting vrienden MLM
 
 
KLu vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma
De Alk
 
1987

.

Websites:
-

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-d16-lvk-1
  • fokker-d16-mindef-arc
  • fokker-d16-mindef-archive
  • fokker-d16-mindef
  • fokker-d16-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


2. LvA Fokker D.16

Laatste update: 25 oktober 2021
1140

Cat 2. LvA

14 stuks, kenmerken 275 t/m 288 (inclusief het proto 275);  1930-1939

Vanaf 1929 werden de toestellen afgeleverd, waarvan de eersten een Jaguar motor hadden die veel problemen gaf. Een motor moest vaak worden gereviseerd ruim voor het beoogde aantal vlieguren. Verder waren er de nodige afschrijvingen maar uiteindelijk heeft de LvA gevlogen met 17 toestellen met her-registraties. Er waren ook trillingsproblemen met de vleugels veroorzaakt door onbalans van de ailerons. Dit werd verholpen.  Motoren werden veelvuldig in- en uitgebouwd en "opgevlogen".  Het lijkt ook dat er soms wel of geen lange uitlaatpijp (links of rechts) gemonteerd was.

Het toestel was tot circa 1939 in dienst en bij de meidagen van 1940 ten tijde van de Duitse aanval niet meer in gebruik.

 ------------

(Eén toestel , de F-32, c/n 5240 , werd getest voor de LA-KNIL uitgerust met Curtiss Conqueror V1570 motor. Er was een crash op maart 1931 op Schiphol en het bleef bij dit experiment.)


fokker-d16-mindef-arc

Fokker D.XVI toestellen op een rijtje. Toestel voor heeft wel lange uitlaatpijp. Foto: Archief Ministerie van Defensie  (used with permission)

fokker-d16-mindef

.. en hier niet de lange uitlaatpijp. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-d16-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker d16 lvk 1

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


 

Registratie
Constructienummer
romp/vleugel
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
275
5167/5214
feb 1934
1939
prototype vloog juli 1929 ; Jaguar motor
5168/5215
feb 1930
okt 1930
276 (I) was proto; verkocht Roemenie
276 (II)
5271/5304
april 1930
15-01-1932
herregistratie; kreeg Panther motor maar deze is wellicht later vervangen. Ongeluk bij flutter en crash Soesterberg
276 (III)
5325 / 5314+5394
feb 1934
23 sept 1935
botsing met 283, crash.
277
5272/5305
juli 1931
mei 1940
Jaguar motor eerst, voorzien van Panther motor juli 1932 en hoogterecord 9587 m hoogte in juni 1932; 1935 weer andere Panther motor en driebladige prop (geen bewapening); ook bij vliegschool gebruikt en op
Texel buitgemaakt door Duitsers
278
5273/5306
aug 1931
juli 1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; ook bij vliegschool gebruikt; versleten
279 (I)
5274/5307
juli 1931 ?
07-09-1932
Armstrong Siddeley Jaguar motor; crash Soesterberg
279 (II)
- 
feb 1934
maart 1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na motorstoring en ongeluk in sloot
280
5275/5308
sept 1932
juli 1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
281
5276/5309
juli 1931
1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
282
5277/5310
juli 1931
1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
283 (I)
5278/5311
aug 1931
17-01-1933
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na ongeval Soesterberg
283 (II)
- 
feb 1934
1939
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
284
5279/5312
aug 1931
21-04-1934
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven na crash Waalhaven
285
5280/5313
sept 1931
1938
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
286
5281/5314
sept 1931
nov 1938
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
287
5282/5315
sept 1931
nov 1938
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven
288
5283/5316
sept 1931
14-03-1935
Armstrong Siddeley Jaguar motor; afgeschreven ongeval Gilze-Rijen
289
5240/5276
aug 1930
20-03-1931
LA-KNIL test met nummer "F-32", uitgerust met Curtiss Conqueror V1570 motor;
crash Schiphol

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1989-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

2. LvA Fokker D.16 (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
883

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Experimenteel toestel met Curtiss Conqueror motor met afwijkende motorkap ook. Kist is maart 1931 neergestort. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Weer het toestel met Curtiss Conqueror motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De test Fokker D.XVI met Conqueror motor voor ML-KNIL. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

nog een foto van deze test kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Deze kist is verbouwd 1935 en heeft 3 bladige prop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

nog een foto van de driebladige kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

en... nog een foto van de driebladige kist en met geen lange uitlaatpijp. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier zijn de roundels bovenop de vleugel goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier zit geen lange uitlaatpijp rechts maar wel de extra cowling achteraan motorkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier zit een extra cowling plaat achter aan de motorkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met extra cowling achteraan motorkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De motor is hier goed te zien en de uitlaatpijp zit echt "naast"de romp..... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Let op de lange uitlaat pijp op deze kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de schiettest baan Soesterberg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker D-16 prototype circa 1929 met ook 2 stangen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier zijn nog twee stangen te zien i.p.v spandraden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Modelbouw Fokker D.16 (D.XVI)

Laatste update: 01 juli 2022
1359

Modelbouw Fokker D.XVI  (D.16)

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Omega
MW Models (resin)
.
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

BOXART:

  • fokker-d16-omega-72
  • fokker-d16-omega-mod2
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(a) LvA
 
<K120> Khaki
<K120> Khaki
  of
< K108 > LvA Blauw ????
 
 

 

Tip: IPMS lid Rob Hamann heeft van diverse 1/72 modellen bouwverslagen staan in PDF op zijn website hollandaircraft.nl  [externe link]. Kijk ook naar zijn bouwverslagje hier op de Regioavond ZH pagina

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( F )
  5. Fokker D.16

Copyright © 2023 - IPMS Nederland