IPMS Nederland
  • Home
    • Over IPMS Nederland
    • Lidmaatschap
    • Contact-informatie
    • About IPMS (english)
    • Over de website
    • Privacy Verklaring IPMS Nederland
    • Activiteiten reportages (archief)
    • Over de regio's
    • Regio Haarlemmermeer
    • Regio Noord
    • Regio Noord-Holland
    • Regio Oost
    • Regio Utrecht
    • Regio Zuid
    • Regio Zuid-Holland
    • Regio Zuid-West
    • Over de Special Interest Groups
    • SIG Airliners & Civil Aviation
    • SIG Civiele Voertuigen
    • SIG Falklands
    • SIG Folded Wings
    • SIG KielSog
    • SIG Luchtoorlog 39-45
    • SIG Ned. Militaire Luchtvaart
    • SIG Oost-Europa
    • SIG Scandinavië
    • SIG Schepen
    • SIG Scratchbuild
    • SIG Warships scale 1/350
    • Modelbouw in Plastic (MIP)
    • MIP Redactie
    • IPMS NL Forum (link ->)
    • IPMS NL Facebook (link ->)
    • IPMS NL TWITTER (link ->)
    • IPMS NL Instagram (link ->)
    • IPMS NL social media... spelregels
    • IPMS NL forum.... spelregels
  • Agenda
    • Recensies / Reviews
      • Recensies - Vliegtuigen militair
      • Recensies - Vliegtuigen Civiel
      • Recensies - Voertuigen militair
      • Recensies - Voertuigen Civiel - Auto - motoren
      • Recensies - Schepen
      • Recensies - Diversen
      • Recensies - Decals
      • Recensies - Boeken
    • Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
      • Introductie
      • Vliegtuigen ( A )
        • AEG C.IV
        • Aeronca L-3
        • Aerosp. AS-355
        • Agusta AB-204
        • Agusta AB-412
        • Agusta Westland AW139
        • Airbus A330 MRTT
        • Airspeed Oxford
        • Albatros B.I
        • Albatros B.II
        • Albatros B.III
        • Albatros C.III
        • Albatros C.VII
        • Albatros C.X
        • Albatros D.III
        • Ansaldo SVA.10
        • Armstr.-Whitw. Sea Hawk
        • Auster AOP
        • Aviatik C.III
        • Avro 504
        • Avro Anson
      • Vliegtuigen ( B )
        • Beech 17 Staggerwing
        • Beech Super King Air
        • Beechcraft T-7/ SNB5/ AT11
        • Bell 222
        • Berkel WA
        • Berkel WB
        • Boeing B737 BBJ
        • Boeing CH-47 Chinook
        • Boeing Scan Eagle
        • Bolkow BO-105
        • Breguet Atlantic
        • Brewster B339
        • Brik (van Meel)
        • Bristol F.2B
        • Bucker Bu-131 Jungmann
      • Vliegtuigen ( C )
        • Caudron G.IV
        • Cessna 180
        • Cessna 402
        • Cessna 404
        • Commonwealth Wackett
        • Consolidated PBY Catalina
        • Consolidated B-24 Liberator
        • Curtiss CW-21/22/Demon
        • Curtiss H-12
        • Curtiss H-75 Hawk
        • Curtiss P-6 Hawk I
        • Curtiss P-40 Warhawk
      • Vliegtuigen ( D )
        • De Brouckere
        • De Havilland DH-4
        • De Havilland DH-9
        • De Havilland DH-82 Tiger Moth
        • De Havilland DH-85
        • De Havilland DH-89 Dominie
        • De Havilland DH-90
        • De Havilland DHC Beaver
        • De Havilland DASH8
        • De Schelde S.20
        • DFW C.V
        • Dornier Wal
        • Dornier 24 K
        • Dornier 228
        • Douglas A20 Boston
        • Douglas C-47 / DC-3
        • Douglas C-54 Skymaster
        • Douglas DC-2
        • Douglas DC-5
        • Douglas Northrop 8A
      • Vliegtuigen ( E )
        • Eurocopter Cougar
        • EMBRAER KC-390
      • Vliegtuigen ( F )
        • Fairchild 24
        • Fairchild PT-19
        • Fairchild PT-26
        • Fairey III.D
        • Fairey Barracuda
        • Fairey Firefly
        • Fairey Swordfish
        • Farman HF
        • Farman F.40
        • Felixstowe F.2
        • Focke Wulf FW-56 Stosser
        • Focke Wulf FW-58 Weihe
        • Fokker A.1 M.8
        • Fokker B.1
        • Fokker C.1
        • Fokker C.4
        • Fokker C.5
        • Fokker C.6
        • Fokker C.7
        • Fokker C.8
        • Fokker C.9
        • Fokker C.10
        • Fokker C.11
        • Fokker C.14
        • Fokker D.3
        • Fokker D.7
        • Fokker D.16
        • Fokker D.17
        • Fokker D.21
        • Fokker D.23
        • Fokker F.7
        • Fokker F.8
        • Fokker F.18
        • Fokker F.27 Friendship
        • Fokker F.27 Maritime
        • Fokker F.28 Fellowship
        • Fokker 50
        • Fokker 60 Enforcer
        • Fokker 70
        • Fokker G.1
        • Fokker S.2
        • Fokker S.3
        • Fokker S.4
        • Fokker S.9
        • Fokker S.11/12 Instructor
        • Fokker S.13
        • Fokker S.14 Mach trainer
        • Fokker T.4
        • Fokker T.5
        • Fokker T.8
        • Fokker T.9
        • Friedrichshafen FF.19
        • Friedrichshafen FF.29
        • Friedrichshafen FF.33
        • Friedrichshafen FF.49
        • Friedrichshafen G.3
      • Vliegtuigen ( G )
        • General Atomics MQ-9 Reaper
        • General Dynamics / Lockheed F-16
        • Gloster Meteor
        • Gotha G.4
        • Gotha WD.11
        • Grumman S-2 Tracker
        • Grumman TBM Avenger
        • Gulfstream G.4
      • Vliegtuigen ( H )
        • Halberstadt CL.II
        • Halberstadt CL.IV
        • Handley Page 0/400
        • Hannover CL.II
        • Hansa Brandenburg W-12
        • Hansa Brandenburg W-29
        • Hawker Hunter
        • Hawker Hurricane
        • Hawker Sea Fury
        • Hiller H-23 Raven
      • Vliegtuigen ( K )
        • Koolhoven FK.31
        • Koolhoven FK.43
        • Koolhoven FK.46
        • Koolhoven FK.49
        • Koolhoven FK.51
        • Koolhoven FK.52
        • Koolhoven FK.56
        • Koolhoven FK.58
      • Vliegtuigen ( L )
        • Lockheed (2)12
        • Lockheed C-130 Hercules
        • Lockheed F-35 JSF
        • Lockheed F-104 Starfighter
        • Lockheed Harpoon PV-2
        • Lockheed Hudson
        • Lockheed Lodestar
        • Lockheed Neptune P-2
        • Lockheed Orion P-3
        • Lockheed T-33
        • LVG B.1
        • LVG B.2
        • LVG C.6 (C.VI)
      • Vliegtuigen ( M )
        • Martin 139 / 166
        • Martin Mariner PBM-5
        • Martin R type
        • Martin S type
        • Martin TA type
        • Martin TT type
        • McDonnell AH-64 Apache
        • McDonnell Douglas (K)DC-10
        • Messerschmitt Me-108
        • Miles Hawk
        • Mitsubishi Ki-21 Sally
        • Mitsubishi Ki-57 Topsy
        • Morane Saulnier AR
        • Morane Saulnier L
      • Vliegtuigen ( N )
        • NHI NH.90
        • Nieuport 11/17 (XI / XVII)
        • Nieuport 21 (XXI)
        • Nieuport 23 (XXIII)
        • Noorduyn Norseman
        • North American B-25 Mitchell
        • North American F-86K Kaasjager
        • North American Harvard / Texan
        • North American NA.16
        • North American P-51 Mustang
        • Northrop NF-5 Freedom Fighter
        • Northrop Shelduck
      • Vliegtuigen ( P )
        • Pander D
        • Percival Proctor
        • Pfalz D.3a (D.IIIa)
        • Pilatus PC-7
        • Piper Cub/ Supercub/ L.4
        • Porterfield 35-70
      • Vliegtuigen ( R )
        • R.A.F Be-2
        • R.A.F SE-5
        • Republic F-84E/G Thunderjet
        • Republic F-84F Thunderstreak
        • Republic RF-84F Thunderflash
        • Robert-Esnault-Pelterie REP 2
        • Rumpler C.I
        • Rumpler C.IV
        • Rumpler C.VI
        • Rumpler C.VIII
        • Ryan STM
      • Vliegtuigen ( S )
        • SAGEM Sperwer UAV
        • Schweizer 330
        • Short 184
        • Sikorsky S-51 / HOS-1
        • Sikorsky S-55
        • Sikorsky S-58 /H-34
        • Sopwith Baby
        • Sopwith Camel
        • Sopwith Pup
        • Sopwith Strutter 1 1/2
        • Spad S.7 (S.VII)
        • Spijker V.1
        • Spijker V.2
        • Sud Aviation Alouette 2 (SE.3130)
        • Sud Aviation Alouette 3 (SE.3160)
        • Supermarine Spitfire
      • Vliegtuigen ( T )
        • Tachikawa Ki-54 Soren
        • Taylorcraft L2
        • Thulin K
        • Thulin LA
      • Vliegtuigen ( V )
        • Vickers Sea Otter
        • Vickers Viking
        • Voisin LA/ LB
        • Vought Kingfisher
        • Vultee Valiant BT-13
      • Vliegtuigen ( W )
        • WACO EGC-7
        • WACO UKC
        • Westland Lynx
        • Westland Wasp
        • White Thompson no.3
      • Vliegtuigen ( Y )
        • Yokosuka Willow K5Y
    • Specials
      • Aerobatic and Display Teams
      • Douglas A-4 Skyhawk jet
      • Harrier / AV-8B jumpjet
      • Saab Draken jet
      • Lijst voertuigen Koninklijke Landmacht
      • Lijst schepen Koninklijke Marine
      • Lijst schepen Nederlandse Koopvaardij
    • Hints en Tips
    • Plastic modelbouw historie
    • Modelbouw winkels Nederland
    • Kleurtabel Fed.Std /BSC/ RAL en meer
    • Walk arounds Vliegtuigen Props/ Aircraft Props
    • Walk arounds Vliegtuigen Jets/ Aircraft Jets
    • Walk arounds Helicopters
    • Walk arounds Schepen / Ships
    • Walk arounds Voertuigen / Vehicles
    • Walk arounds Overig / Others...
  • ESM

ipms logo 150

International Plastic Modellers' Society Nederland

Fokker D.17

  • INFO Fokker D.17 (D.XVII)
  • 2. LvA/ ML Fokker D.17
  • 2. LvA/ML Fokker D.17 (foto bijlage)
  • Modelbouw Fokker D.17

google translate

INFO Fokker D.17 (D.XVII)

Laatste update: 25 oktober 2021
1200

.

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding D.XVII    , (D.17)
Cat 2 , 5 --  totaal 11 stuks
 

 


  fokker-d17-profile

Informatie:

Fokker D-17 was een jager en ontworpen door Beeling. Het Type D.XVII was de laatste Fokker tweedekker en het prototype vloog in november 1931. Er waren diverse motor opties. Het prototype week sterk af van de latere versie. Zomer 1932 werd een beproeving gedaan in Indië. De LVA bestelde eind 1932 het type. Er werd ook geprobeerd dit type in verschillende varianten te verkopen aan het Buitenland en er werden diverse type aanduidingen gebruikt.  

Gegevens: 
 Spanwijdte: 9,60 m  
 Lengte: 7,20 m
 Hoogte: 3,0 m
 Leeggewicht: 1070 tot 1145 kg
 Maximum startgewicht: 1450 tot 1650 kg
 - diverse motoren:
 motor 1- Curtiss Conqueror V1570 , max snelheid 305 km/u;
 motor 2- Rolls Royce Kestrel II 580 pk, max snelheid circa 350 km/u (wat relatief snel was voor die tijd)
 motor 3- Lorraine Petrel 600 pk, max snelheid 356 km/u ; 
 motor 4- Hispano Suiza  670 pk, max snelheid 395 km/u ?
 Bewapening:  2 x mitrailleurs van 7,7mm

.

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
Max Schep
IPMS Nederland
 
 1991-4
KLu vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma
De Alk
 
1987
Fokker D.XVII
Frits Gerdessen
Afd. Luchtvaartkennis
 
2003-1

.

Websites:
- -

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-d17-lvk-1
  • fokker-d17-lvk-2
  • fokker-d17-mindef
  • fokker-d17-mindef2
  • fokker-d17-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



 

2. LvA/ ML Fokker D.17

Laatste update: 12 augustus 2022
1394

Cat 2. LvA / ML

Voor de LVA werden 10 stuks besteld eind 1932, kenmerken: 201 t/m 210  ; [ nrs 201-208 hadden Rolls Royce Kestrel II motor, de "209" Lorraine Petrel motor, de "210" Hispano motor; deze laatste twee toestellen kregen 1938 ook de RR Kestrel motor].

Een D.XVII prototype, registratie eerst F-321, en "F-32", werd begin 1932 getest in Indië bij de LA-KNIL en dit toestel was voorzien van een 640 pk Curtiss Conqueror V1570 motor. December 1932 was er een kraak op Andir maar de kist werd gerepareerd. Omdat men ook de Curtiss P-6 Hawk had in Indïe en er geen behoefte was aan deze variant was, werd in 1936 deze kist weer overgedaan aan de LvA als nr "211" in Nederland; het werd omgebouwd tot standaard LvA kist met Kestrel motor.

Er waren problemen met de motor en met het brandstofsysteem. Ook was er soms sprake van spandraadbreuk of zelfs vleugelbreuk. Dit leidde tot vliegbeperkingen en moest e.e.a. versterkt worden door het eigen Luchtvaartbedrijf (LVB). 

Het type was relatief snel maar het landen was wel wat lastig. Toestellen werden ingedeeld bij de JaVa Soesterberg en vanaf 1936 overplaatsing op Schiphol. Algemene mobilisatie volgde en september 1939 werden de toestellen ingedeeld bij jachtgroep t.b.v het veldleger. Een zevental toestellen waren mei 1940 beschikbaar bij de vliegschool op De Vlijt op Texel.

Bij de oorlogshandelingen mei 1940 werden diverse kisten nog ingezet maar ze gingen uiteindelijk verloren.


 

fokker-d17-mindef

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-d17-mindef2

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker d17 lvk 1

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker d17 lvk 2

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker d17 avweek 1932

Artikel in de oude Aviation (Week) van juli 1932. Dit gaat nog over het prototype met Conqueror motor. Collectie M. de Vreeze (used with permission):

   

Registratiegegevens:
Registratie
Constructienummer romp
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
211 5293 juni 1938 21-11-39 "F-32", was LA-KNIL test in Indïe met Conqueror motor; retour LvA 1936 en voorzien Kestrel motor; sloeg over de kop november 1939 op Soesterberg en afgeschreven;
201
5337
08-11-1933
16-09-1936 
Kestrel motor; neergestort na vleugelbreuk 23-05-1936 Soesterberg en afgeschreven;
202
5338
juni 1938
11-05-1940
Kestrel motor; neergehaald meidagen door eigen luchtafweer De Vlijt op Texel, noodlanding Balgzand polder.
203
5339
16-03-1934
12-05-1940
Kestrel motor; geraakt 11-05-1940 eigen luchtafweer meidagen bij De Vlijt maar geland op De Kooy; 12-05-1940 verongelukt bij landing Ruijgenhoek
204
5340
 ?
11-05-1940
Kestrel motor; verbrand meidagen door Duitse luchtaanval op De Vlijt
205
5341
 ?
14-05-1940
Kestrel motor; verbrand door eigen personeel meidagen op Schiphol.
206
5342
16-03-1934
19-01-1939
Kestrel motor; sloeg over de kop bij landing Schiphol en afgeschreven.
207
5343
eind 1933 ?
13-05-1940
Kestrel motor; vernield bij landing ongeluk Schiphol   
208
5344
eind 1933 ?
15-07-1938
Kestrel motor; afgeschreven na crash in zee bij Haamstede
209
5345
mid 1934 ?
12-05-1940
eerst met Lorriane Petrel motor, medio 1938 een Kestrel motor; verongelukt  Ruigenhoek   
210
5346
mid 1934 ?
13-05-1940
Hispano Suiza motor; deze kist is gebruikt om een nationaal hoogterecord te vestigen door de vlieger luitenant-vlieger Jhr R.WG.C.A. Wittert van Hooglandt. Op 18 januari 1935 steeg hij op om uiteindelijk een hoogte te bereiken van meer dan 11.000 meter. Door uitval van de meetapparatuur werd de bereikte hoogte uiteindelijk op 10.180 meter vastgesteld; 
voorzien medio 1938 met Kestrel motor; verlaten meidagen na motorstoring op Soesterberg; is door Duitsers buitgemaakt 

  Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2003-1 en 1989-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


2. LvA/ML Fokker D.17 (foto bijlage)

Laatste update: 10 maart 2018
911

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Prototype "F-32" met een Curtiss Conqueror motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

.. en nog een foto van deze kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

wederom de "F-32" met Conqueror motor (had eerst nummer F.321) . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met Rolls Royce motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hoogtevlucht voorbereiding februari 1935. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker D.17, de "209", voorzien van een Lorraine Petrel motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

en nogmaals de "209" met Lorraine Petrel motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Voorzien van de driehoeken, 1939. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Driehoeken op de vleugel zijn hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Detailopname van de Fokker D.17, voorzien van een Hispano Suiza motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit met leuke details voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Modelbouw Fokker D.17

Laatste update: 12 juni 2022
1306

Modelbouw Fokker D.XVII   (D.17)

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
CMK/Alliance (resin) ;
"Wenstedt" model ;
Merlin models
.
Combat models (vacu) @ ;
Falcon @ (vacu)

beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first); 

BOXART

  • cmr-fokker-d17-72
  • merlin-fokker-d17-72
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(1) LvA
 
<K120> Khaki
<K120> Khaki
 
 
roundels
(2) LvA
<K120> Khaki
<K120> Khaki
 
driehoeken
(3) ML-KNIL
 
<K120> Khaki MAAR
boven vleugel : aluminium dope
<K120> Khaki
bovenzijde hor stabilo : aluminium dope
alleen 1 Indie test kist F-32 , later F-321

.

Opmerkingen: 
rood-wit-blauw op richtingsroer verviel na KB 15-01-1939;
de latere oranje driehoeken hadden een 10cm brede zwarte rand.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

  1. Home
  2. Artikelen
  3. Nederlandse Militaire Luchtvaart in Plastic
  4. Vliegtuigen ( F )
  5. Fokker D.17

Copyright © 2023 - IPMS Nederland