Cat 2. LvA / ML

Voor de LVA werden 10 stuks besteld eind 1932, kenmerken: 201 t/m 210  ; [ nrs 201-208 hadden Rolls Royce Kestrel II motor, de "209" Lorraine Petrel motor, de "210" Hispano motor; deze laatste twee toestellen kregen 1938 ook de RR Kestrel motor].

Een D.XVII prototype, registratie eerst F-321, en "F-32", werd begin 1932 getest in Indië bij de LA-KNIL en dit toestel was voorzien van een 640 pk Curtiss Conqueror V1570 motor. December 1932 was er een kraak op Andir maar de kist werd gerepareerd. Omdat men ook de Curtiss P-6 Hawk had in Indïe en er geen behoefte was aan deze variant was, werd in 1936 deze kist weer overgedaan aan de LvA als nr "211" in Nederland; het werd omgebouwd tot standaard LvA kist met Kestrel motor.

Er waren problemen met de motor en met het brandstofsysteem. Ook was er soms sprake van spandraadbreuk of zelfs vleugelbreuk. Dit leidde tot vliegbeperkingen en moest e.e.a. versterkt worden door het eigen Luchtvaartbedrijf (LVB). 

Het type was relatief snel maar het landen was wel wat lastig. Toestellen werden ingedeeld bij de JaVa Soesterberg en vanaf 1936 overplaatsing op Schiphol. Algemene mobilisatie volgde en september 1939 werden de toestellen ingedeeld bij jachtgroep t.b.v het veldleger. Een zevental toestellen waren mei 1940 beschikbaar bij de vliegschool op De Vlijt op Texel.

Bij de oorlogshandelingen mei 1940 werden diverse kisten nog ingezet maar ze gingen uiteindelijk verloren.


 

fokker-d17-mindef

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-d17-mindef2

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker d17 lvk 1

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker d17 lvk 2

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker d17 avweek 1932

Artikel in de oude Aviation (Week) van juli 1932. Dit gaat nog over het prototype met Conqueror motor. Collectie M. de Vreeze (used with permission):

   

Registratiegegevens:
Registratie
Constructienummer romp
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
211 5293 juni 1938 21-11-39 "F-32", was LA-KNIL test in Indïe met Conqueror motor; retour LvA 1936 en voorzien Kestrel motor; sloeg over de kop november 1939 op Soesterberg en afgeschreven;
201
5337
08-11-1933
16-09-1936 
Kestrel motor; neergestort na vleugelbreuk 23-05-1936 Soesterberg en afgeschreven;
202
5338
juni 1938
11-05-1940
Kestrel motor; neergehaald meidagen door eigen luchtafweer De Vlijt op Texel, noodlanding Balgzand polder.
203
5339
16-03-1934
12-05-1940
Kestrel motor; geraakt 11-05-1940 eigen luchtafweer meidagen bij De Vlijt maar geland op De Kooy; 12-05-1940 verongelukt bij landing Ruijgenhoek
204
5340
 ?
11-05-1940
Kestrel motor; verbrand meidagen door Duitse luchtaanval op De Vlijt
205
5341
 ?
14-05-1940
Kestrel motor; verbrand door eigen personeel meidagen op Schiphol.
206
5342
16-03-1934
19-01-1939
Kestrel motor; sloeg over de kop bij landing Schiphol en afgeschreven.
207
5343
eind 1933 ?
13-05-1940
Kestrel motor; vernield bij landing ongeluk Schiphol   
208
5344
eind 1933 ?
15-07-1938
Kestrel motor; afgeschreven na crash in zee bij Haamstede
209
5345
mid 1934 ?
12-05-1940
eerst met Lorriane Petrel motor, medio 1938 een Kestrel motor; verongelukt  Ruigenhoek   
210
5346
mid 1934 ?
13-05-1940
Hispano Suiza motor; deze kist is gebruikt om een nationaal hoogterecord te vestigen door de vlieger luitenant-vlieger Jhr R.WG.C.A. Wittert van Hooglandt. Op 18 januari 1935 steeg hij op om uiteindelijk een hoogte te bereiken van meer dan 11.000 meter. Door uitval van de meetapparatuur werd de bereikte hoogte uiteindelijk op 10.180 meter vastgesteld; 
voorzien medio 1938 met Kestrel motor; verlaten meidagen na motorstoring op Soesterberg; is door Duitsers buitgemaakt 

  Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2003-1 en 1989-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)