Cat 5.  LA-KNIL   

De eerste kist, de FD-322, werd ook verscheept voor testen in Nederlands Indië waar het april 1937 testen ging doen op Andir op Java. Het had een Bristol Mercury VI motor van 600 pk.  

De bedoeling was dat de D.XXI de Curtiss P-6 Hawk ooit te gaan opvolgen. Eenmaal aangekomen in Indië werd met de D.21 wat gevlogen om de piloten in Indie ervaring te laten houden. Het toestel was geheel groen met een geoxideerd metalen cowling en het  kleurige rudder was overgeschilderd in groen en ook wel wit.

Maar de Fokker D.21 kwam niet in de gunst van de LA-KNIL, men besteedde het schaarse budget liever aan de aankoop van nieuwe bommenwerpers. Deze D.XXI kwam nooit meer terug naar Nederland en in februari 1942 ging het verloren bij een Japanse aanval op vliegveld Kali Djati.

(later zou blijken dat men met grote haast Curtiss H75 Interceptors moest aanschaffen...; voor de LVA in Nederland ging men wel tot aanschaf over.)

 

fokker-d21-tilburgse-190319

FD322 prototype, in een krantenartikel Tilburgsche Courant d.d 19-03-1936 / (Collectie M. de Vreeze).
Hier is het kleine richtingsroer te zien, de kap om het staartwiel en de tweebladige prop.

fokker d21 lvk 2

Waarschijnlijk lijkt het al te zijn voorzien van het grotere richtingsroer en is de stroomlijnkap om het staartwiel  al weggehaald. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker-d21-indisch-04081936                                                                                         
Met hier dezelfde foto in een krantenartikel Indische Courant d.d 04-08-1936. Hier was inderdaad nog sprake dat dit type voor Indie wellicht besteld zou worden...  Dit is inderdaad de FD322, het prototype. (Collectie M. de Vreeze).

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)